rigs ontrafeld??


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-12-2004 22:00

De kern of het begin van de rig, Roger?

Waarom schrijf ik het nog op na zo een introductie elders?

Volgens wat ik mij herinner werd er gezocht naar een alternatief voor nylon. Mono is namelijk nogal springerig met toenemende dikte. Hoe dunner, hoe soepeler. Maar niet sterk genoeg. Het "nieuwe" gevlochten materiaal bleek veel soepeler en stelde ons in staat een natuurlijker aasaanbieding te verkrijgen. Dit moest je dan wel met een wartel aan de mono hoofdlijn knopen. Zie hier de onderlijn of rig.

Het begin van de onderlijnen of rigs is dus aasaanbieding en niet inhaking. Nog steeds één van de belangrijkste functies. Hoewel er over inhaking ook wel iets valt toe te voegen.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

06-12-2004 22:05

zal gelijk maar antwoorden dan??

de boilie gaat er als eerst uit, die is het grootst, en dus het meest onderhevig aan de stroming die de vis creerd bij het uitspuwen. De boilie gaat door het midden van de bek omdat daar de stroming het grootst is.

je hair strekt zich en trekt de haak recht achter de boilie aan. omdat de boilie zo groot is, heeft je onderlijn niks te makken. dit was een gehinged model, dus die zal opgeschoven worden totdat het hingedpunt het verst vvan de vissebek af staat, daarna zal door de kracht van de grote boilie het eerste stuk(van haak naar hinge) zich buigen, en de vis is je boilie kwijt.


daar wil ik naar toe, dat is datgene waar ik over wil discusieren, geen gemakkelijk onderwerp, dat zeker niet, maar dit is naar mijn mening wel wat je nodig hebt om een rig te maken die in balans is

groetjes

Roger
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

06-12-2004 22:11

Roger
Wat ik al eerder melde moeilijk om het zo op papier te doen. Normaal gesproken zou je zeggen dat de boilie als eerste (groot volume) uit de bek gaat. Met wat geluk (heb je altijd nodig) pakt de haak ergens vlees. Maar door de grote boilie denk ik van niet. Toch kan ik niet meegaan in dit voorbeeld omdat de keren dat ik heb gezien dat het zaakje naar buiten kwam, dit nooit met veel geweld gebeurde maar juist akelig langzaam.
Piet
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

06-12-2004 22:16

Variabel: haakmaat, soort haak, grootte van de vis, waterdiepte

Eerst even invullen :

maatje 6, owner flyliner, mooie twintiger 80 cm lengte, vooruit 2 meter want op 50 cm had die vis al gehangen.

Op zuigen 10 cm naar binnen is tot bijna de keeltanden hmm niet goed uitspuwen maar, de boilie vliegt het eerst naar buiten (shit hinget halverwege draait die haak dan wel of niet ??? Ja hij draait gelukkig, maar haakt die ook ???

Stilhangende vis weinig kans, draait te ver door en vliegt dus met de haakpunt over de onderlip. Te stijve en te lange onderlijn + een te lange hair.

Alleen een luckie haakt nu.

Later toegevoegd :

Jezus Piet ik ben niet zo,n snel typewonder gun me even wat tijd wil je :oops:
Laatst gewijzigd door Michel Hollaar op 06-12-2004 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

06-12-2004 22:17

Roger,

is het niet de bedoeling dat de vis gehaakt is voordat hij het aas uitspuugt? Dan zou het m.i. niet zoveel uitmaken, desondanks zou ik dan toch voor een lange hair gaan icm met een hele korte line aligner, de lange hair voor het goede draaien van de haak, en om te voorkomen dat hij teveel met de haak kan kloten indien die nog niet goed vast zit, immers, als ik een hair van 5mm tussen onderkant haak en bovenkant bol heb kan hij veel meer "wrikken" met die haak ,dan wanneer die hair 4-5cm is, waarbij ook nog komt dat het aas buiten de bek bungelt en de vis het aas dus niet meer kan bespelen zodat de haak misschien alsnog los schiet (als hij dus nog niet goed gehaakt zat).

Heb verder nog wel wat ideeën maar wil de rest eerst even afwachten.

Groeten
Stefan
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

06-12-2004 22:26

Stefan,

inderdaad, eerst hangen voor het uitspuwen, vandaar te lange stijve onderlijn met deze variabelen, vis blijft ook stilhangen ( = aangenomen variabele)

Nog meer variabelen die deze rig wel hakend hadden kunnen maken?

Of juist nog minder kans op inhaking hadden gegeven?

Ben benieuwd.

Stefan waarom een line aligner bij een stifrig???
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

06-12-2004 22:33

Michel
Ik was eigenlijk al bezig en keek nog even naar de vraagstelling en Roger had al geantwoord dus zo snel was ik niet.
Neem de nieuwe DVD van Ronald, er was een vis die hij Houdini noemde omdat hij nooit geprikt werd. Wat ze lieten zien was een vis die na het opnemen van het aas bijna niet bewoog. Als iets niet klopte met wat naar binnen ging l(ook steentjes) liet hij het als het ware weer rustig naar buiten glijden. Dit gebeurde maar met 1 soort onderlijn namelijk een veel te lange. Volgens mij werd de vis door de lange rig totaal niet geprikt en ging de rig er niet uit als een schrik reactie maar meer als zo iets van "het klopt niet" Wat ik graag had gezien was dat zij daar terplekke een aanpassing deden aan de rig bijvoorbeeld door hem in te korten en te voorzien van een zwaarder lood. Volgens mij had er dan wel een prik plaats gevonden en had de vis zich op zeker verplaats zodat het zware lood het werk kon afmaken. Jammer maar dat vond ik een gemiste kans in de DVD ook als het bleek dat het niet werkte
Piet
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

06-12-2004 22:42

Piet,

DVD nog niet gezien maar de variatie die jij op je rig zou toepassen zou ook de mijne zijn geweest, zeker omdat er gezien kon worden dat het aas genomen werd. Dat moeten wij normaal gesproken maar raden.

Waarschijnlijk had ik eerst mijn nylon door dyneema vervangen, als ik dan alleen maar piepjes mag begroeten, verzwaren die hap daarna kan ik altijd nog inkorten.

Stefan, hoe zit dat met die stif line aligner.?
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

06-12-2004 22:45

Piet,

mee eens, mijn eerste gedachte was ook, knoop er dan in godsnaam wat anders aan als je die vis niet haakt. Om even wat maakt niet uit, maar als je ziet dat die vis met desbetreffende rig niet gehaakt wordt, dan kan je wachten tot pasen en pinksteren op 1 dag vallen, dan nog zal je hem niet haken.
Veel liever had ik gezien dat ze er eens een overgelode aangeknoopt hadden of een kort stiffie. De vis wordt geconditioneerd op een bepaalde prikkel, die rig bijvoorbeeld, als die prikkel veranderd of aangepast wordt zou het toch mogelijk moeten zijn om hem alsnog te haken? Een vis is slim, maar kan nooit slimmer als een weldenkend mens zijn, en dan leg ik de nadruk op weldenkend.

Michel,
ik moet je eerlijk bekennen dat ik het niet zo goed had gelezen, en van een soepele rig uitging. In principe heb je die "knik" bij een stifrig al die je bij een soepele rig creëert met een line aligner, de enige reden waarom ik het gebruik van een line alinger zou kunnen verklaren, is om die overgang wat soepeler te maken, de hoek wat te veranderen dus.

Groetjes,
Stefan
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

06-12-2004 22:52

Michel
Mijn laatste bijdrage voor vanavond, als er piepjes zijn is het zo dat het lood verplaats is en er dus contact is geweest met de haak. dan is het meer een kwestie van te zorgen dat die prik harder is en dat kan volgens mij alleen maar door je lood te verzwaren.
piet
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

06-12-2004 22:54

Stefan,

dat veranderen van die rig daar zijn we juist mee bezig toch?

Een andere rig eraan knopen prima , maar wel stap voor stap de wijzigingen invoeren, wat brengt mij succes ?? Stap 1 of de reuzesprong ( stappen 2 ,3 , 4 en 5 die in een keer gemaakt worden )

We proberen juist om pasen en pinksteren op een dag te laten vallen, alles moet kloppend gemaakt worden.

Beetje weldenkendheid doet wonderen en zal zeker vis op de beste
onthaakmat ( KSN ) van de wereld brengen
( even een citaatje van Frank Huisman gebruikt )
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

06-12-2004 22:58

Piet,

Precies wat ik stelde :
nylon door dyneema vervangen piepjes begroeten zwaarder lood eraan.

En je hebt gelijk, Welterusten.

Morgenavond ben ik in Rijsooord ( Regio meeting Rotterdam).

Gerwin Gerlach na de presentatie van onze CBB-ers Edwin Siol en Peter Otte.

Geen riggies knopen met jullie dus .
Catteeuw Geert
Berichten: 127
Lid geworden op: 21-01-2004 12:08
Locatie: hulste
Contacteer:

06-12-2004 23:27

[quote="Roger Feijen

allereerst ff ikzelf, wie ben ik? Ik ben die gozer die Bart v/d Hurk aanhaalt in zijn artikel karperwereld 39, dus ook ik heb het wel nodig gehad om rigs te maken die meer moeten kunnen.




Roger ,hier zeg je dat je het nodig hebt gehad om met rigs te vissen die meer moeten kunnen,in een topic op 21-02-2002 zeg je dat een bijzonder soort rig absoluut geen voordeel brengt.Nog even dit,in een andere topic zeg je "Bart ik heb de foto eraf gehaald ik heb geen zin dat half nederland de vis ziet,wat dacht je dat er gaat gebeuren als al die idioten weten waar die vis zwemt.Nu blijkt plots dat het wel kan want plots prijkt ie nu zomaar in jou profiel,de idioten mogen hem nu plots wel zien ofwat?
allles mag ,niets moet
http://www.wsteam.be
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-12-2004 00:21

Tja, Geert. Goede opmerkingsgave.

Roger,

Je zocht naar de kern van het onderwerp. Je rent compleet aasaanbieding voorbij. Maar als de aanbieding niet in orde is, dan pakt de karper het niet eens. Piet merkt op dat hij nog nooit een karper fel heeft zien spugen. Ik moet hem daar gelijk in geven, en heb het ook nooit gezien. Ik leg namelijk ook zo nu en dan plat op mijn buik tussen de kieren van een bruggetje te loeren. Het aas wordt gepakt maar valt welhaast achteloos uit de bek. Een goed kanteling van de haak is nodig om daarbij vlees te pakken. Dit gaat inderdaad uitstekend met een haak met een gekromde lange steel. Bij de rig van Piet is dit een verlenging van krimpkous. Een variatie op de line-aligner, als ik zo vrij mag zijn.

Nu ren je de kern voorbij en spring jij direct op het vermoedelijke spuwen. Kan ongetwijfeld voorkomen, maar volgens mij waarschijnlijker bij een karper die in paniek raakt. Hij merkt dat er iets mis is. Meestal de prik van de haak die dat veroorzaakt en het besef dat hij deze kwijt moet geraken. De essentie van spuwen is dan dat de haak niet zo gammel geprikt zit dat deze middels de grote kracht eruit schiet, maar juist dan vaster komt te zitten. Lijkt mij overigens niet zo een hele grote opgaaf.

Kun je aangeven wat je observeerde dat jou ertoe bracht om rigs te wensen die meer kunnen en hoe je daarmee om bent gegaan.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

07-12-2004 09:10

Geert,

Kan een mens niet tot andere inzichten komen? Een rig is wel daadwerkelijk van belang, zeker in het seizoen 2003 toen wij samen op datzelfde water visten, toen presteerden de vissen het om bijna alles weer naar buiten te werken. Daarvoor heeft Roger voor zover ik weet het belang vna de onderlijn veel minder nodig gehad dan toen.

Over die vis trouwens, als ik hem publiceer (wat mijn verantwoording dan ook is) en in mijn artikel zelfs een verwijzing maar naar Roger dat hij deze vis gevangen heeft in het verleden, dan weet men dus dat hij hem gevangen heeft, en ook hoe "hem" eruit ziet, dus waarom zou je de foto dan niet meer gebruiken?

Piet,

Het stukje zal wel niet zo bedoeld zijn, maar de losse piepen zijn in mijn ogen niet alleen te voorkomen door het lood te verzwaren. Wanneer de vis het aas zou klemmen in mondholte of tussen keeltanden (wat op sommige wateren gebeurd), dan heeft het verzwaren van het lood weinig zin. Wat je enkel krijgt is dat de weerstand voor de vis zo groot wordt dat hij de hele zaak laat liggen en het lood dus niet verplaatst (met zeer zwaar lood dan), dan weet je dus helemaal niet of hij al dan niet het aas genomen heeft. Op "mijn" oude water viste ik met een haakmaat 8 of 10, vlijmscherp, in combinatie met altijd 140 gram lood, deze combinatie zou in mijn ogen afdoende moeten zijn om de haak een paar mm te laten prikken. Om de haak tot over de weerhaak te zetten zal de weerstand van de lijn afdoende zijn. Aan het gewicht van het lood zit trouwens ook weer een grens in mijn ogen, met zeer zwaar lood (200 gr. of meer) is de kans op verspelen weer groten, zeker met kortere onderlijnen, en de loodclip zo afstellen dat je het lood elke keer verliest is in mijn ogen ook geen goed alternatief (al heb ik het ooit in 1 situatie moeten toepassen, maar dit was meer ivm de obstakelvisserij).

Algemeen,

Ik heb in mijn rotary van vorige winter geprobeerd mijn denkwijze ten aanzien van rigs, rig onderdelen en de relatie tot elkaar zo duidelijk mogelijk te proberen te verwoorden. Om niet in herhaling te vallen ga ik hier dan ook niet volop over uitweiden. Een standaard in mijn visserij, net zoals bij Piet eigenlijk, is een scharnierpunt in mijn onderlijn. Dit al dan niet in de vorm van een combi of hinged (trigger), of iets hier tussen is. Hierbij heb je in mijn ogen zo veel mogelijk voordelen van zowel een stiff rig als een soepele onderlijn. Je past namelijk de spelingsruimte die een vis heeft aan, omdat de boilie een stuk van het lood wegvalt, de onderlijn ligt dus al een stuk gestrekt, waarbij je de draaing van de haak behoudt door het soepele stuk of een ringetje.

Af en toe is er geen logische onderbouwing voor een keuze die je maakt, zoals mijn omschakeling van de bananenrig naar een lead core combi rig in het voorjaar van dit jaar. Voor mijn gevoel had de laatste onderlijn me meer te bieden, zeker voor die specifieke vis die ik wilde vangen, maar een gedegen onderbouwing voor de keuze had ik niet echt. Ooit is een gevoel wat je hebt ook belangrijk, maar de vraag blijft natuurlijk of dat die andere onderlijn deze vis dan niet gevangen zou hebben, dit is iets wat je niet te weet zal komen.
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

07-12-2004 10:42

Bart,

Je schetst een situatie waarin de vis de boilie in zijn keeltanden of mondholte klemt.
Door weg te zwemmen voelt de vis weerstand van het lood en laat het zaakje weer los.

M.i. is dit op te lossen door met een kortere hair te vissen, de vis pakt zuigt het aas op, daarbij wil hij het klemmen in zijn mondholte/keeltanden.
Stel hij spuwt het uit, dan gaat je boilie als eerste de bek uit, haak gaat erachteraan.

Als je nu een ringetje op de steel van je haak zet, daar je hair door laat lopen, dan zal de haal toch nog zijn draai vinden en vis prikken.

Idd... Rigs zijn van groot belang voor het vangen van je vis, de onderlijnen hebben scharnierpunten nodig en zelf gebruik ik altijd gebogen krimpkous op de haaksteel.
Zo creeer hje een mooie bent-hook, waardoor de haak snel zal draaien.

Ik gebruik 2 soorten rigs, de echte combi-rig, gemaakt van Amnesia en gevlochten lijn, of de Green Hornet, waarbij uiteraard het laatste stuk word weggestript.

Onderlijnen vis ik altijd vrij kort icm met zwaar lood. De vis krijgt een snelle heftige prik en zal de haak niet snel meer kunnen lossen.

Onderlijnen worden alleen in specifieke omstandigheden aangepast, standaard zijn ze 12-15 cm.
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

07-12-2004 10:54

Marijn,

Voor mijn gevoel worden er maar heel weinig vissen gehaakt tijdens het spuwen van de onderlijn. In mijn ogen zal de vis niets alarmerends bemerken en wegzwemmen, waarna deze gehaakt wordt. Met korte onderlijnen is het vaak zo dat ze bij het rechtstandig komen al gehaakt worden, vandaar dat je met een korte onderlijn ook meer vissen in de onderlip haakt in plaats van de mondhoeken. Het enige effect van de blow back die je aangeeft is pas effectief nadat de haak geprikt is. Als de vis dan gaat spuwen zal de kracht voorbij de haakpunt komen staan, waardoor deze moeilijker te verwijderen is. Voor het klemmen zijn naar mijn mening maar weinig onderlijnen bruikbaar, maar een daarvan is zeker de wonderlijn. Al zal het klemmen van aas in combinatie met het testen door weg te zwemmen maar daadwerkelijk op weinig plaatsen voorkomen.
mvg

Bart van den Hurk
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

07-12-2004 10:56

Het is theoretisch gezien ook onmogelijk om een vis te haken met een standaard rig, omdat, zoals Roger al aangaf, de bol eerst de bek verlaat, met daar achteraan de haak, dit kan dus nooit haken!

Groetjes,
Stefan
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

07-12-2004 11:16

Bart,

Met korte onderlijnen heb je inderdaad dat as de vis rechtstandig komt de haak gelijk in de onderlip prikt. M.i. de perfecte inhaking. I.c.m. met een kleine haak, maatje 8 of 10 zal je hierop geen losser meer krijgen.

De situatie zoals jij aangaf dat de vis het aas gaat testen zal waarschijnlijk alleen voorkomen op wateren waar veel hengeldruk is en de vissen behoorlijk gedresseerd zijn.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

07-12-2004 12:32

Het wordt me allemaal iets te dol mannen.

Eerst maar even de topic starter bij z'n lurven grijpen. Zo'n manier van praten vind ik ietwat hooghartig Roger. Ik wil er niet meer woorden aan verkwisten dan:"hoogmoed komt voor de val" Ik hoop dat je een dikke onthaakmat hebt.

Wat mij toch echt ontbreekt in deze dicussie, is het gedrag van de visser zelf. Niet dat je er naast moet gaan staan in het water, maar enfin.......

Neem bijvoorbeeld het creeren van gretig aasgedrag bij vissen. Dit wordt echt helemaal niet besproken. Het laten zwemmen van vis en ze niet teveel op hun culinaire wenken bedienen, is natuurlijk de manier om dit soort gezeur te voorkomen.

Zo kan ik me uit een pittige edoch leuke discussie met Bart herinneren, dat zijn stekkie soms slechts 1 keer in de week werd geruimd. Dit is vaak het geval bij overdadig voeren. "Het ligt er toch altijd" Geef die vissen maar eens wat minder en je zult zien, dat er heeeel anders wordt geaast op je stekkie (ik kijk ook nog wel eens over de rand van de sloot). Uiteraard kan het ook gewoon een stek zijn, die minder vaak wordt aangedaan, maar dan kunnen we het weer verhalen op de stekkeuze. Het voeren van grote hoeveelheden is dan ook maar in bepaalde gevallen echt succesvol, als je ook binnen een kort tijdsbestek wat vissen wil vangen. Vis moet zwemmen mannen.........

Dan is er nog een ander puntje: Nu denk je het helemaal door te hebben, en denk je "kat in het bakkie! Nu snap ik hoe het werkt". Dan vraag ik weer hoe lang?

Wat mij aangaat moet je als ambitieuze karpervisser eerst aan alle andere facetten denken, voordat je die rigs steeds maar veranderd. Dan kom ik dus weer terug op stekkeuze irt vistijden, dressuur, voerpatroon / kwaliteit etc

creeer nu eens een vis die gretig is en dan hoef je niet zo moeillijk te doen.

Ook ik let natuurlijk wel met wat voor een soort rig ik vis. En ik denk,Roger, nog velen met mij. Zouden ze het allemaal niet snappen?
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

07-12-2004 12:53

FF Denken Mitsz. Heb ik niet zelf verzonnen hoor, voordat er daar over wordt gevallen:"De beste rigaanpassing is voeren."

Ik verdenk Schut.

MVG

Klaas
Catteeuw Geert
Berichten: 127
Lid geworden op: 21-01-2004 12:08
Locatie: hulste
Contacteer:

07-12-2004 12:55

Bart,en toch begrijp ik dan niet als ik zie hoeveel keer per jaar die vissen gevangen worden het nodig was om echt met een speciale te vissen.Hoe komt het trouwens dat er zo,n dresuur op het water is aangezien het een verboden water is voor karpervissend Nederland.
allles mag ,niets moet
http://www.wsteam.be
Jeffrey Schouten
Berichten: 131
Lid geworden op: 21-10-2003 02:00
Locatie: Heel

07-12-2004 13:05

Beste Geert,

Ik ken het water toevallig, de dressuur is ontstaan omdat er in het verleden wel op gevist mocht worden. In die tijd is er dus ook ontzettend veel op gevist.

Mvg,
Jeffrey
Catteeuw Geert
Berichten: 127
Lid geworden op: 21-01-2004 12:08
Locatie: hulste
Contacteer:

07-12-2004 13:31

Jeffrey,het gaat er mij om dat de vissen verschillende keren per jaar gevangen zijn. Het water waar ik vis worden de karpers die zich 3 a 4 keer per jaar laten vangen bij de dommerikken gekatalogeert.
allles mag ,niets moet
http://www.wsteam.be
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

07-12-2004 13:38

Mitsz,

Wat je schrijft i helemaal waar, maar...
De Topic ging juist over de rig...

Nu haal je er andere (belangrijke) zaken bij, welke inderdaad niet besproken zijn.

Als de vis met vertrouwen op je stek aasd, zal hij zeker geprikt worden op minder goed werkende rigs. Door voedselnijd te creeeren zal je de vis ook makkelijker te pakken krijgen, daar heb je helemaal gelijk in.

Een goede voerstek is veel belangrijker dan de rig waarmeeje vist, maar je rig kan op een ander water wel het verschil geven tussen een knappe vis of een blank.

Als er vis op je stek zit en ze zijn lekker aan het vreten, dan houd niks ze tegen en zullen ze gewoon doorgaan totdat ze gehaakt worden.