rigs ontrafeld??


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vincent Verwolf
Berichten: 118
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Utrecht
Contacteer:

14-12-2004 07:04

Thanks!
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

14-12-2004 08:33

Roger,

Zie deze discussie waarom je wel moet reageren!

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

15-12-2004 20:01

OK mannen, ik heb de 2e deel van de Beet dvd gezien.
Wanneer ik rigs aan het maken ben, probeer ik een beeld te vormen hoe de rig naar binnen gaat en wanneer ik hem wil laten haken.
Ik wist wel dat karpers veel konden waarnemen in de bek maar na het zien van deze beelden moest ik mijn rigs toch echt weer aanpassen.

Ik ben uitgekomen op een (nog stevige) stukje fireline van 5a6 cm.
Wartel met ringetje, haak met een rechte punt waarvan ik de achterkant van de haaksteel met een tangetje richting haakpunt buig.

Niks nieuws, waar lult die gozer over, ja ik weet het maar als ik die beelden volg zou ik het zo doen.
Ook die ene vis die ze Hoedinie noemen, weet zeker dat die zo gehaakt zat.

Ik wil ze snel haken dus waarom loop ik dan zo lang met het idee in mijn hoofd dat de haak eerst door de bek beweegt om dan in de onderlip te haken.
Die vis heeft hem dan al lang uitgespuugd.
Om die reden ook geen krimpkous maar de haaksteel naar binnen buigen (of zo kopen natuurlijk).
Krimpkous geeft gewoon meer om waar te nemen.
Haak met een rechte punt omdat die gelijk moet haken bij aanraking.
"zacht" materiaal (fireline) omdat ik niet met een camera de bodem kan controleren en wel eens op wat zachtere of begroeide plekken beland.
Zo bied het toch wel een wat betere presentatie en' iets van dat stugge.

Haak met de kno knot, doorgewikkeld tot de haakpunt.
Wartel met flex ring, nou de naam zegt het al, flexibiliteit.

Ik heb Benny wel eens horen zeggen dat de persentages gemiste vissen aanzienlijk groter ligt wanneer je geen line aliner gebruikt.
Kan het niet zijn dat je veel vissen mis loopt juist omdat je dat extra (erg voelbare) deel aan je haak hebt toegevoegd.

Het liefst hiervoor een langstelige haak met naar binnen gebogen steel maar aangezien ik de laatste tijd in linke situaties vis ontwijk ik ze een beetje.

Word ik nou gek of ben ik weer terug bij het begin met al die onzin 8)

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

15-12-2004 20:17

Ik vergeet nog wat.
Mijn hair heb ik gemaakt van een "strain" van de fireline zodat die mooi soepel is en toch sterk.
Ruimte tussen haak en boilie +- 2 cm om eerst een beetje dat vertrouwen te winnen, zonder dat die de haak voeld.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

15-12-2004 20:41

Iemand toevallig korda deel 3 gezien met onderwaterbeelden? zou ook weer vrij veel over rigs gaan. Beelden leveren toch een goed bewijs voor de mate van effectiviteit van een rig. Dus ben erg benieuwd of deze beelden nog weer aanvullende informatie geven m.b.t. rigs!

Mijn rigje welke ik komend seizoen meer ga vissen zal een 10cm leadcore zijn gefixeerd op de wartel en hieraan een 2-3cm soepele onderlijn. Met korda wide gape maatje 10, zal verschillende lengtes krimpkous uitproberen bij deze rig. En ook bij dezelfde rig af en toe loodje op de haak proberen met een licht zwevend pop-upje.


Mvg Ulco,
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

15-12-2004 20:46

Dus een onderlijn van 6 centimeter Robert, ik moet zeggen dat ik zelf nooit korter dan 10 heb durven gaan, maar weet dat er ook heel goed gevangen wordt met die extreem korte lijntjes icm een langere hair. Tenminste dat is wat ik me heb laten vertellen. Het enige nadeel wat je hebt is het slaan van het lood tijdens de dril, wat nu wel heel direct op de haak wordt overgebracht. Je zal dus eigenlijk met een loodclip moeten vissen, met daarbij het lood lossend tijdens de aanbeet. Maar dan is het pak-hang (te bestellen bij fung wei :wink: ) effect weer minder, omdat de vis het lood om moet trekken (op harde bodem dan toch) voordat de echte prik komt. Weer veel meer spelingsruimte dus.

Waarom geen 10 a 15 honderdste gevlochten materiaal (mits de situatie het toelaat) icm een maat 10 haakje. Alles zo fijn mogelijk afgewerkt naar de situatie het toelaat. Dan maakt het niet uit of je met een wat langere onderlijn zit (niet veel langer dan 15 cm ivm de te hoge gevoeligheid voor doorschuren en voor de veiligheid van de vis zijn schubben!). Ipv zeer snel haken zorgen voor nauwelijks te detecteren. Kijk maar naar de witvissers, een paar maatjes haak kleiner en de nylon enkele honderdste dunner en de aanbeten schieten vaak omhoog (wanneer het moeilijk is dan toch en afhankelijk van de grootte van de tegenstander).

Zo heb ik nog steeds het idee spelen van een bananenrig direct vanaf het lood, hoezo overloaden (samen met Roger aan het uitdenken geweest in Frankrijk, dus ook aan hem wat eer). Nog geen vis op gevangen, maar zou in theorie moeten werken.

Wat dacht je van een sliding onderlijn ipv een slidende hair, wat moeilijk uit te leggen, maar gevist met inline lood icm een korda shockleader sleeve. De wartel niet aan de onderlijn knopen, maar de onderlijn door beide oogjes halen van de wartel. De wartel knopen aan de hoofdlijn en de onderlijn door het lood en boven het lood met een bledknoop bevestigen. Nu kan je met een onderlijn van 5 a 6 cm vissen, die tijdens de doorschuift, waardoor deze bijv. 40 cm is. Je hebt nu de voordelen van direct haken, maar niet de nadelige gevolgen van een korte onderlijn tijdens de dril. De kracht die nodig is om de onderlijn langer te maken (glijden in gang te zetten) is ongeveer 700 gram, dus dat is pas tijdens het contact maken met de vis (aanslaan, dan wel hengel op spanning laten komen). In mijn ogen moet dit systeem ook heel goed kunnen werken, maar het het nog niet echt kunnen testen. Om het geheel tangle free te houden wel met een rigtube werken met een grotere binnendiameter, dus een 1,5 mm, om het bledknoopje door de tube te kunnen laten schuiven.

Waarschijnlijk de oplossing voor jouw onderlijn, waardoor het geheel nog beter wordt. Waarom op die korte afstand geen gewoon soepel, ik zou hem in het geval van een sliding in ieder geval van quicksilver maken, om de schuurvastheid bij de langere lengte tijdens de dril te kunnen garanderen.

Leuk he die onderlijnen :wink:
mvg

Bart van den Hurk
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

15-12-2004 20:59

Heeft langere onderlijn wel voordeel mbt het drillen hoe verder het lood van de haak afkomt hoe verder deze uit kan slaan. zou kogellood vissen van zeg een 90-100gram, volgens mij heb je verder niet zoveel last van dat losschieten. Zit zelf op een 5% wat betreft losschieters. Vis praktisch altijd met een korda wide gape 8 of 10.
Verwacht jij dat hele korte onderlijnen meer losschieten of heb je dit uit ervaringen gehoorda van andere vissers Bart?

Mvg Ulco,
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

15-12-2004 21:06

Nee, ook zelf ervaren. Wanneer de onderlijn korter is, wordt de uitslag van het lood directer overgebracht op de haak en zal daardoor meer wrikken. Ik praat hier wel over inline lood. Bij een langere onderlijn zou is verhoudingsgewijs de uitslag nog minder en minder snel, het duurt langer voordat het lood een links rechts beweging heeft gemaakt, maar dan is het effect wat inline lood heeft toch stukken minder. Onderlijnen van 30 cm of langer dan toch.

Zet die leadcore combi maar in volgend jaar, komt zeker goed, heb er veel vissen op gevangen dit jaar, maar dan 12 en 5 cm de lengtes. Heb jij trouwens nog steeds vertrouwen in die Korda haakjes? Ik heb ze jammergenoeg twee keer recht terug gehad, wat voor mij toch wel een behoorlijke drempel is om ze weer te gebruiken. Iig een echte openwaterhaak.
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

15-12-2004 21:07

Ps Roger, check even je PB
mvg

Bart van den Hurk
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

15-12-2004 21:14

Korda haakjes, heb ondertussen nog niks uitgebogen en vis er nog steeds naar alle tevredenheid mee in alle situaties. Dit jaar er een 60tal vissen op gevangen van klein tot groot. Misschien niet heel veel situaties gehad dat ik de vis echt moest blokken maar soms toch stevig aan het drillen geweest. Ook Frankrijk dit jaar alle vissen op die haak.

Zou er op het vissen met kogellood waar de wartel grotendeels in het lood zit nog veel speling zitten, gebruik deze combinatie eigenlijk liever dan inline.

Mvg Ulco,
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

15-12-2004 21:24

Robert,

Uit de andere DVD, die van Korda, werd heel duidelijk dat kort, fijn en klein meer bijvangsten van witvis inhoud. Nou zit je er wel om vis te vangen. Maar liever houd ik de zaak op scherp voor die ene karper.

Overigens vis ik veel met long shank nailer haken. Maar alleen in open water en nylon, soepele hengel en bijbehorende drilstijl. In alle andere gevallen zou ik met krimpkous de kromming maken op de manier van Piet.

Groet, Kees
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

16-12-2004 00:12

Dacht dus, dat het belangrijkste is het beestje na opname te laten bewegen, liefst met zijn bek dicht. Beweegt ie niet heb je een probleem, zowel met de fietsenstaling rig (Bas Buitendijk in kader: moeilijk in dan ook moeilijk uit 1989) of met de meest geavanceerde overgelode bananenrig.

Robert,

Karper kan en doet dat ook, oneetbare delen verwijderen door kieuwen, waarom niet met een betje plastik? Waarom moet dat er dan op voor ons de meest ongunstige manier uit? of denken we dat?

Lengte onderlijn: voor mij mede afhankelijk hoe ik verwacht dat er geaast wordt. Op vlakke bodem of schuin krijg je duidelijk een ander gedrag. Op de kop azen of bijna horizontaal blijven bijvoorbeeld. 6 cm zal best gaan, maar bij een beetje ethousiaste vis, kust die het lood. Of dat zo gunstig is?


Meest gunstige voor mij? Na een aasopname, zou er middels bijv. opgespannen elastiek, kracht op de haak en aas moeten komen. De muizenvalrig of zo? :P

MVG

klaas
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

16-12-2004 09:23

Toch zie je volgens mij 1 aspectje over het hoofd klaas, als de vis niet zwemt moet de rig het werk dus doen. De karper zuigt het aas op en hiermee kan er al voldoende beweging zijn om de rig zijn werk te laten doen. Overloaded rig doet bijvoorbeeld het loodje zijn werk al door neerwaartse druk te creeeren op de haak zonder dat de vis ook maar een cm hoeft te bewegen. Haak moet dus door gewicht of lichte spanning van de rig weer in hakingspositie glijden. Hier moet je dus de optimale balans in zien te vinden. Dit gewichtje of deze lichte spanning bij het opzuigen moet ook weer dusdanig zijn dat het het opzuigen van het aas niet te veel belemmert wordt.
Dit was mijn visie hierover misschien denken jullie hier anders over... kom maar op met die ideeen en zorg dat deze topic alsnog weer levendig wordt.

Mvg Ulco,
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

16-12-2004 10:11

Ulco,

En dan? Blijft het beestje op zijn kop staan, kan ie als nog de handel weer terug leggen.

Leg nu eens een rig in je open hand en doe verder nix. Gebeurt er nix ook, pas als er spanning op de onderlijn komt, wordt het intressant.

MVG

Klaas
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

16-12-2004 10:39

Okay zit wat in. Maar mocht de haak dusdanig ligt kunnen prikken (zelfs door dat kleine loodje of tegendruk van de onderlijn) dan kom je al wel op een punt dat het uitspuwen iets moeilijker wordt.
Door de tegendruk zal de haak in ieder geval minder snel kantellen bij het uitspuwen van de boilie... (zonder tegendruk bij soepele onderlijn is dit volgens mij vaak het geval) zorg hierbij er dan wel voor dat de hair voldoende bewegingsvrijheid heeft. Dus bijvoorbeeld No-knot knoop niet te ver doorknopen.

Staat er misschien niet echt duidelijk maar is beetje lastig te omschrijven.

Hoe test ik dingen? meeste mensen doen dit op de handpalm, ik doe het door zelf gewoon het aas op te zuigen :o ... ja ook dat kan (gebruik gewoon gewoon een ligt aasje en zuig het zelf eens op) Hierbij krijg je een veel duidelijker beeld van de werking van de rig dan op de handpalm!

Mvg Ulco,
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

16-12-2004 10:51

Hoi..

Probeer nu eens te verklaren waarom je denkt dat een rig zo of zo werkt.. Probeer nu eens aan te geven hoe je rig beweegt tijdens opzuigen, uitspuwen of haken..

misschien is dat wel echt rigs??..

I don't know

rf(no not comming back, alleen sturen(kees)
I think and therefore I am....
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

16-12-2004 11:08

Roger goed je in ieder geval als stuurman terug te zien... :)

Juist dit uitleggen is soms best lastig, zo lastig zelfs dat hier veel mensen afhaken denk ik. Ga voorlopig hier niet op detail in, theorie is vaak geen praktijk. Alleen hoe het altijd in de praktijk gaat zie je soms zo verrekte lastig maar misschien zijn er mensen die hier toch aanvulling in kunnen geven.

Snelheid van inzuigen en uitspuwen gaat soms zo snel dat je onderlijn zo snel mogelijk in hakingspositie moet zijn vind ik! Maar hoe dit het best realiseerbaar is bestaan nog veel meningsverschillen over.

Dit was het eerst weer van mijn kant.

Mvg Ulco,
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

16-12-2004 11:10

Kees,

Ik ben altijd gek geweest op krimpkous, hoe dat spul je haak laat draaien is geweldig.
Fine tuning van je materiaal leverd meer bijvangsten op, zou het je niet meer karper opleveren ook, ik denk het wel.
Ik gebruik wel een dikke zware haak die heb ik gewoon echt nodig.

Een tijdje terug was ik altijd bezig met zoeken naar de juiste rig maar dat is de laatste tijd steeds meer aan het verslappen geweest, na het zien van de dvd dacht ik echt van, jezus wat ben ik slordig bezig.

Dat ik problemen krijg met mijn lood dat denk ik ook Bart.
De haken die ik gebruik moet ik bijna altijd met een tangetje verwijderen, ik hoop dat ik zo en met voorzichtig drillen dat wrikken een beetje kan overbruggen.
Zelfs met die 5 cm onderlijn (op de dvd) werd Hoedinie te diep geprikt, daarom had ze hem door.
En dat was toch wel een mooie zware vis, daarom maak ik me geen enkele zorgen dat de vis zou misgrijpen met zo'n korte onderlijn.
Daar dacht ik voorheen nog wel eens anders over.

Ulco legt het mooi uit hoe ik er over denk.
Dat op spanning brengen Klaas, gebeurt mijn inziens eigenlijk al bij het opzuigen van het aas maar de vis moet wel iets bewegen om "het" effekt te krijgen.


Wat denk je van die shot on the hook :-? :-? veels te lang gevist die dingen :-?

Ik mis door de krimpkous weg te laten wat effektifiteit wat betreft indraaien.
Is een beetje opgevangen door de haaksteel iets te buigen maar het is wel veel subtieler wat weer extra vissen kan opleveren.
Ik weet het niet........ 8) zat gisteravond toch te twijfelen om dat extra krimpkous weer toe te voegen.
Moeilijk mannen moeilijk...

Ik denk 1 hengel met krimpkous en de andere zonder, we gaan het zien.
Wel gaat er met zo'n korte onderlijn altijd een pva zakje mee.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

16-12-2004 11:34

Robert,

Met dat tangetje is exact, waarom ik mijn haken nooit meer zet. Hooguit het oogje.

Met een beetje lijm kan er ook best wel iets gefabriekt worden, samen met een no not of domhoff kom je dan een eind, zeker als je een stukje onderlijn meeneemt.

Wat een haak/ rig doet bij aasopname is een goeie vraag, maar dan wel in combinatie wat het beestje wil. Van nature wil die het aas naar het palentaal orgaan en / of richting keeltanden brengen. Zie straks in maart te Leerdam. Blijft de hamvragag: KAN de karper die opname "stoppen" en het aas bijv. tussen de lippen nemen of direkt tussen de lippen nemen?
Gevolgt door het spuwen of spoelen van het aas. Is dit natuurlijk gedrag? Of is dit "dressuur"cq bewust ontwijkend gedrag? Ik neig naar natuurlijk gedrag. Daar je dit in praktisch elk aquarium met elke vissoort, maar ook in koi vijvers kan zien.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

16-12-2004 11:49

Jij zegt het Klaas.

Schiet me iets te binnen van Benny: met seconde lijm de onderlijn iets insmeren om een haakverlenging te maken :D dat ga ik doen!

Dat het aas bij de keeltanden komt, daar heb ik nu juist problemen mee.
Het beweegt allemaal door de bek bij het strekken van de onderlijn.
Als ze zo gevoelig zijn in de bek dan hebben ze het toch gauw door dat er iets niet eetbaars aan vast zit.

Het aas stoppen en tussen de lippen nemen heb ik een vis zien doen op de dvd.
Het meeste voedsel kwam wel in de bek terecht bij het azen maar er waren heel weinig deeltjes (een voor een) die ook daadwerkelijk richting keeltanden gingen.
En dat is waar ik nu op in wil spelen!

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

16-12-2004 16:35

Klaas

Ondertussen de haken vervangen.
Ik wil wel die volle vlees inhakingen hauwden, zeker gezien het wrikken nu een grote rol speelt.
Met secondelijm heb ik een fraaie haakverlenging kunnen maken, hij pakt goed naar mijn zin.
Ook heb ik mijn long distance loden vervangen door vleugel lood omdat ik niet wil dat m'n lood over de al hele korte onderlijn gaat rollen.
Vleugel lood ligt vlak en is mooi glad.

Morgen zijn ze de mijne!

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

16-12-2004 18:09

Bart,

Ik weet niet of dat je het misschien al ergens vermeldt hebt, maar wat is volgens jou nu eigenlijk de reden dat die leadcore onderlijnen i.c.m. een soepel eindje zo goed vangen?

Ik neig namelijk zelf naar de gedachte dat de druk op de haak ten eerste meteen groter is, en ten tweede, dat de haak meteen naar de onderlip van de vis wordt geleid.

Alleen, lijkt me het bovenstaande nu eigenlijk net iets te simpel, aangezien het effect dan precies hetzelfde zou zijn als dat van een overgelode pop-up. En zo'n grote dressuurdoorbreker is dat toch ook niet meer....

Ik ben benieuwd naar je antwoord.

P.s. Waarom ben je ze eigenlijk korter gaan vissen (jou antwoord aan Robert) Als ik het verkeerd begrepen heb, heb ik hierover niks gezegd :wink:
Gebruikersavatar
Martin Post
Berichten: 397
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Franeker

16-12-2004 18:21

Hoi Robert,

Zelf gebruik ik de laatste tijd ook secondenlijm om de haaksteel te verlengen maar nadeel is wel dat je het na iedere vis opnieuw moet lijmen, of een nieuwe rig moet bevestigen omdat de secondenlijm na de dril niet meer 1 geheel is. Is een beetje lastig om zo uit te leggen maar door bewegingen tijdens de dril knapt de secondenlijm als het ware. Daarna is het niet meer 1 geheel.
Is wel iets om rekening mee te houden.

Vr. Gr, Martin Post
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-12-2004 20:35

Roger,

Inderdaad is een stapje terug wel op zijn plaats. Iedereen heeft een bepaald idee over wat er gebeurt, maar praat mogelijk vanuit verschillende referentiekaders. Eerlijk gezegd moet je namelijk ook nog aan verschillend aasgedrag een verschillende werking onderkennen.

Hier mijn visie over aasgedrag wat ik als scharrelen omschrijf en bij mijn visserij de meest voorkomende zal zijn. Op bodem aas voor alle duidelijkheid.

Ten eerste de zuigbeweging zelf. Mond en kieuwholte zetten uit, terwijl de bovenkaak uitpuilt. Door het ontstane vacuüm (er komt geen lucht aan te pas, Bart) wordt water naar binnengezogen met een snelheid van pak hem beet 60 meter per seconde. Belangrijk is om te onderkennen dat de zuigbeweging eindig is en de zuigkracht niet altijd dezelfde hoeft te zijn. Mijn indruk is dat dit laatste mede samenhangt met het animo of gretigheid van de karper. Is er preoccupatie, dan is het animo het grootst en zullen de zuigbewegingen het felst zijn en de zuigkracht het grootst. Dit bereik je volgens mij niet makkelijk als de karper scharrelend een boilie oppikt, maar meer waarschijnlijk als de karper geconcentreerd op micro-organismen aast in de bodem. Er is dus een zekere rust in het gedrag en de zuigkracht niet de grootst mogelijke. De reden waarom voedsel vaak uit de bek valt. Maar ook al zou die op zijn grootst zijn, dan is hij nog kortstondig en impulsief.

Bij de opname beweegt de karper als automatisch zijn bek neerstandig naar de boilie die voor hem ligt (zuigbeweging). Hij gaat dus doorgaans niet op zijn kop staan. Met beschreven beweging zuigt hij de boilie naar binnen. In principe zou de boilie direct naar de keelkaken getransporteerd kunnen worden. Tweede belangrijke waarneming is dat de boilie bij deze visserij in bijna alle gevallen nog aan de haak zit. Kennelijk wordt de boilie niet tussen de kaken vermorzelt. Vraag is dus of de boilie tussen de kaken wordt vastgehouden of die gewoon niet bereikt. Deze vraag is niet met zekerheid te beantwoorden. Aangezien ik de boilie vrijwel altijd heel terugvind na de vangst ga ik ervan uit dat deze zelden verder komt dan de mondholte.

Nu zijn er twee mogelijkheden met hetzelfde resultaat. De karper zwemt langzaam weg. De lijn trekt strak op het lood, de haak beweegt buitenwaarts en draait in ter hoogte van de lip als deze geen andere onregelmatigheid tegenkomt. De prik volgt en als gevolg daarvan de schrikreactie. De andere mogelijkheid geeft hetzelfde resultaat. De karper ontdekt dat er iets niet in orde is, raakt in paniek en maakt schrikachtige afwendende bewegingen. Daarbij wordt de haak fel naar buiten getrokken en draait in.

Andere optie is dat de karper bewegingloos blijft. Hij wil daadwerkelijk van het aas af en spuwt. Dit is een enigszins strijdige reactie. Voor een karper is de boilie het voedsel en waarom zou hij dat kwijt willen. Hij heeft het opgenomen en was dus kennelijk al over zijn wantrouwen heen. Herkent hij de haak? Ach er wordt zoveel niet eetbaars naar binnen geschoven en dan zou hij nog gericht proberen de haak naar buiten werken. Maar de boilie zit eraan vast en is het voedsel. Dit moet niet naar buiten, maar vastgehouden worden. Mijn inziens is een voorname reden simpelweg schrik door het prikken van de haak die uiteindelijk de spuwreactie geeft. Hetzij bij het naar buiten proberen te bewegen van de haak, hetzij een prik door een geringe verplaatsing van de haak. In beide gevallen schrikt de karper en maakt alsnog de heftige bewegingen, de haak gaat naar buiten en draait in. (Het blow-out pricipe helpt de geprikte haak dieper in te laten dringen, maar blijkt in de praktijk nog steeds voor onderin gehaakt te worden?)

Nog een optie is dat hij zich volledig bewust is van de situatie en rustig het aas naar buiten werkt. Bij deze aanname is het onwaarschijnlijk dat de karper überhaupt gehaakt wordt.

Wat mij betreft is dit het meest voorkomende gedrag passend bij het aasgedrag wat ik doorgaans bereik. Het scharrelen naar aas. Goed indraaien van de haak is dan de essentie. Rig lengte slechts van gering belang. Belang van rig lengte is de plaats waar de haak pakt. Is de rig te kort, dan is de inhaking te vroeg en teveel buiten de bek. Resultaat, meer lossers.

Maar dit is mijn visie en er zullen er meer zijn. :D

Dus kom maar op met de andere mogelijkheden die speciale rig aanpassingen rechtvaardigen. 8)

Groet, Kees
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

17-12-2004 00:24

Even kleine aanvulling op aasgedrag, vaak wordt hier nog genoemd de keeltanden. Maar voor dat het aas daar is gaat het eerst naar het palataalorgaan dit is de plaats waar selectie plaatsvind tussen eetbaar en niet eetbaar. Op de plaats kan de karper voedseldeeltje klemmen tot een maximum van zo'n 30 stuks afhankelijk van de grote. Hier klemt hij het aas waarna het overige gewoon weer de bek uit gaat. Pas daarna gaat het aas door naar achtergelegen keeltanden (kauwplaat) dit is de plaats waar het daadwerkelijk vermalen wordt.

Meeste rigs tot een cm of 15 halen maar zelden het palataal orgaan volgens mij. Ik zou het liefst de haak zover de bek in laten gaan dat hij zicht niet te ver achter de lip bevind, hoe verder de haak in de bek zit hoe meer de vis moet bewegen om de haak in hakingspositie te krijgen.

Wat zou de optimale lengte zijn? en waarom vang je op wateren met weinig tot geen dressuur eigenlijk beter met een zeg 20-30 onderlijn dan met een 10-15cm onderlijn? waarom werkt die korte onderlijn daar minder dan op dressuur wateren?

M.v.g. Ulco,