Welke rig in deze specifieke situatie


Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

27-11-2004 17:33

Hans,

Als je je hair zolang maakt, dat onderkant haak bovenzijde bol minimaal 3 cm bedraagt, ben je al van een hoop ellende af.

Lengte ondelrijn is niet echt relevant, zelf hou ik de handel zo kort mogelijk. 10/12 cm.

MVG

Klaas
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

27-11-2004 18:33

Vraagje hoe zijn de vissen gehaakt die je wel vangt, in onderlip of in de zijkant van de bek? en diep of mooi voorin? en welke haak gebruik je?

Vissen die mooi in het midden van de onderlip gehaakt zijn zullen maar weinig losschieten volgens mij. Haak je de vissen in de zijkant dan vis je de onderlijn over het algemeen te lang waarschijnlijk.

Vis zelf op rivier in frankrijk altijd met korda wide gape 8 of 6, ook daar harde bekken. Maar weinig losschieters misschien 1 op 20.

Dynema bij voorkeur vissen met nylon voorslag van meter of 8-10.

lood rond de 120-150gram.

Mvg Ulco,
Purple peeke

27-11-2004 18:40

Lood minstens 120 gr,en aangezien het toch een harde bodem is kan dit geen probleem zijn,misschien juist je hengels te licht om dit gewicht te smijten.
*de korda wide gape is een zeer scherpe haak,doch na enkele vangsten bot,mijn ervaring ermee is dat de haakpunt bijna haaks naar buiten plooit,ik spreek hier van een zeer miniscule buiging (-1mm) maar toch meer dan genoeg om je vis niet perfect te haken.
*De esp t6 is ook een zeeeeeeeeeeeeeeeer scherpe haak,ook na enkele vangsten of ophalingen zekers controleren,een tik tegen een steen is al genoeg om de haakpunt af te breken of te plooien.
*De no-escape hook van pb-products vind ik ook enorm enorm goed,ik gebruik deze ook standaard,al is deze eigenlijk bedoeld voor banana,maar ik vind hem zeer goed.

Misschien weerhaakloos vissen,minder weerstand tydens de indringing dus ook dieper,en gemakkelijker om te onthaken,of een flinke tik op de hengel bij aanslag kan de haak ook dieper zetten

grtz purple peeke
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

27-11-2004 19:44

De rig,

Ik zou gaan voor een combi gemaakt van snake bite, als haakje een teflon coated raptor van ESP, size 5 (super super scherp met rechte punt). En het belangrijkste stukje van de rig gooi ik op een anti-blow-back systeem in combinatie met de shot on the hook. Of te wel, bijna geen kans op een losser. Gezien er bijna geen dressuur heerst zou ik onderlijn op zo'n 18 cm houden.

Lood,

Safety clip system, 3.5 oz. Ben zowiezo een liefhebber van zwaar lood. Puur omdat ik de inhaking hierdoor een stuk vertrouwder in zie.

Lijn,

Nylon. Een beetje rek vind ik toch wel prettig, en het kleine materiaal vangt ook niet alles op.

Hengels,

Gewoon m'n oude vertrouwde Danau Redmire Extreme Range, 2.75 lb.

Groetjes,
Bart
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

27-11-2004 19:58

Klaas van den Herik schreef:Hans,

"Wel zal er toch enigzins stevig gedrild moeten worden daar de karpers hier vrij snel de diepte in kan schieten. "

Nog steeds blijft de haak dan het zwakste punt. Je zal je dril techniek aan moeten passen, maar ook je totale aanpak. M.i. moet je dus trachten, dat de vis omhoog komt en niet op gang kan komen. dus geblokkeerd vissen, montage waarbij je lood= lees franse kei ofzo, vrij komt.
Zie bijv. KW nr. ? Artikel van Roelof Schut.

Dan:

"Ja ik heb een boot bij me, maar deze zet ik liever niet in dan wel ,daar je op een helder water hier toch zeker ook karpers mee weg jaagt "

Ken je: liever 1 ( en dan ook nog gezond) in de hand, dan 10 in de lucht? duidelijk lijkt me.

Of wel het eventueel verjagen van andere vissen kan bij mij nooit een reden zijn om dan maar extra risico op verspelen in te bouwen.

MVG

Klaas



Klaas,

Pomphuis Salagou methode, alles dicht en omhoog met die vis?

Je mag 'm zelf uitleggen. :wink:
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

27-11-2004 20:09

Purple peeke schreef:Lood minstens 120 gr,en aangezien het toch een harde bodem is kan dit geen probleem zijn,misschien juist je hengels te licht om dit gewicht te smijten.
*de korda wide gape is een zeer scherpe haak,doch na enkele vangsten bot,mijn ervaring ermee is dat de haakpunt bijna haaks naar buiten plooit,ik spreek hier van een zeer miniscule buiging (-1mm) maar toch meer dan genoeg om je vis niet perfect te haken.
*De esp t6 is ook een zeeeeeeeeeeeeeeeer scherpe haak,ook na enkele vangsten of ophalingen zekers controleren,een tik tegen een steen is al genoeg om de haakpunt af te breken of te plooien.
*De no-escape hook van pb-products vind ik ook enorm enorm goed,ik gebruik deze ook standaard,al is deze eigenlijk bedoeld voor banana,maar ik vind hem zeer goed.

Misschien weerhaakloos vissen,minder weerstand tydens de indringing dus ook dieper,en gemakkelijker om te onthaken,of een flinke tik op de hengel bij aanslag kan de haak ook dieper zetten

grtz purple peeke


Wat dacht je van haak vervangen bij elke vangst, misschien wel bij elke aasvervanging ??

Persoonlijk zou ik gaan voor korte 8 - 10 cm stifrig, soepele hair onder een Owner Flyliner 8 aan een 5 ounce inline lood.

Verder dik schuurvast nylon min. 50/100 i.v.m. pomphuis methode en het zware inline lood (geen voorslag dus)

Vis verjagen door de boot te gebruiken? Jammer dan, maar de vis die aan mijn montage hangt qaat eruit. Weet dan namelijk bijna 100% zeker dat hij/zij welliswaar geschrokken ( zo'n knapperd ben ik niet ) maar gezond weer terug gaat.
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

28-11-2004 14:36

Even een tip t.av. lood. Jan Junge beschreef dit in "De Karper" nr. 63. Gewoon drie stukken botlood op elkaar lijmen. De lijn door het middelste lood halen.

Kun je het gewicht zelf kiezen. Als voorbeeld: 3 x 30gr = 90gr. Of 3 x 40 gr. = 120 gr. Ligt dus echt als een blok waardoor het direct weerstand biedt bij inhaken en kost geen drol.

Raymond
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

28-11-2004 15:11

Hans,


Een speciale rig zal ik niet zomaar gebruiken!
Zoals Benny als beschreef dat klauwhaken minder snel prikken als rechte punten is duidelijk.
Mijn rig zal in jouw sistuatie er simpel uitzien:
15cm snakebite 15lb(obstakels ook 15lb!!), maat 6 haak(Korda longshank, IP Predador mt6) die echt vlijmscherp is. Wel een rechte punt!
Een normale hair met 1,5cm ruimte tussen bol en haak. 1,5 cm afgestripte lijn en een line-aligner op je haak.
Niet meer, niet minder!
Gebruik je inlinelood(gebruik ik het liefst niet bij obstakels, maar wel bij harde bodem) dan zal ik kiezen voor een plat model van zo'n 120 gram.Scherpe haak, groot wrijvijngsoppervlak en zwaar genoeg gewicht van het lood moet zorgen voor een stevige prik in de harde karperbek.
Toch gebruik ik het liefst een safety-clip in samenwerking met deze situatie's, ten eerste voor de veiligheid van de vis(lood is snel kwijt door de clip) en je kan loodsoorten en gewichten snel wisselen.
Gebruik bij een safety-clip zal bij mij er zo uitzien: Lood zal zo'n 120 gram wegen, het liefste een zo compact mogelijke vorm dus te denken aan een BigGrippa of bollood. Ik ben er stellig van overtuigd dat vorm van je lood net zo belangrijk is bij een goed zelfhaaksysteem!
Is je lood zwaar maar langwerpig van vorm dan zal dit een heel minder effect hebben dan een evenzwaar lood met een compacte vorm.
Verspelen komt voor door te hard drillen op zachte bekken en/of verkeerde inhaking. Aangzien 'jouw' vissen een harde bekken hebben wil ik dit toch aan de inhaking wijten.
Dit jaar heb ik er geen 1 verspeelt op losschieten zonder mijn schuld(1 verspeeld door botte haak, dit wist ik) dus waarschijnlijk zegt dit genoeg over het hakend en houdend vermogen van de rig.
Ook bij hard drillen blijft ie z'n vis houden :wink:

Succes Hans, ik ben vissen! 8)
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

28-11-2004 23:21

Heren...iedereen bedankt tot nog toe voor de vele reacties....ik moet het e.e.a. nauwkeurig uitpluizen alvorens ik met een reactie kom...maar dit later.
(It was a long day today..probeer maar eens ff een draadloos netwerkje op te zetten....aaarrghh :evil: )
I will be back
Hans Brinkel
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

29-11-2004 02:06

[quote="Benny van de Werfhorst"]Robin,

Sowieso is het het bij een vastloodmontage aan te raden om een zwaar
lood te gebruiken. Denk aan tussen de 100 a 200gr.
Dan nog iets over lood soorten: Je hebt zoals iedereen weet inline en war-
telloden. Mijn persoonlijke voorkeur, gaat absoluut uit naar een plat inline
model. Waarom...? Omdat het volle gewicht van het lood, eerder op de
haakpunt overkomt. De vis hoeft namelijk niet eerst, zoals bij een wartel-
lood; het lood om te trekken voor het volle tegen gewicht komt. Ik hecht
hier zeer veel waarde aan! Wel wil ik benadrukken, dat een inline lood
"nooit maar dan ook nooit" met een voorslag gevist diend te worden. Ge-
bruik ook een warteltje wat niet al te strak in het inline lood zit. Zodat het
warteltje gauw uit het lood schiet bij eventuele lijnbreuk.
Wanneer je wel een voorslag gebruikt, kies dan voor een safety-clip met
een wartellood. Knip ook een klein stukje van het loodclipje, en schuif de
connector niet te ver over de clip. Ook op zachte bodems is inline lood niet
altijd ideaal....!

groetjes Benny[/quote]

Hans,

Nog een kleine aanvulling op mijn vorige posting, betreft het lood: Een an-
der voordeel van zwaar lood is, is dat de vis eerder geneigd is om naar de
oppervlakte te komen; wat dus in ons voordeel pleit....!

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

29-11-2004 08:18

Hans,

Ik heb al ettelijke wirelesssystemen opgezet ...... PB me maar als jij er niet uitkomt.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

01-12-2004 16:03

[quote="Raymond Tilmans"]Even een tip t.av. lood. Jan Junge beschreef dit in "De Karper" nr. 63. Gewoon drie stukken botlood op elkaar lijmen. De lijn door het middelste lood halen.

Kun je het gewicht zelf kiezen. Als voorbeeld: 3 x 30gr = 90gr. Of 3 x 40 gr. = 120 gr. Ligt dus echt als een blok waardoor het direct weerstand biedt bij inhaken en kost geen drol.

Raymond[/quote]

Raymond,

Is inderdaad een handige tip!
Je zou dan eventueel het gaat van het middelste botlood, ook nog wat uit
kunnen boren, en hier dan een inline-sleeve inzetten. Een wartellood er-
van maken, lijkt me ook geen probleem.... :wink:
Al met al, een praktische tip van Jan Junge!

groetjes Benny
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

01-12-2004 16:13

Een beetje domme vraag. Maar zou een van de eigenaars van het artikel van Roelof Schut over het Hint and Hold gebeuren misschien willen inscannen voor me? Ik heb het namelijk zelf niet en zou het wel eens willen lezen. En tis een beetje zonde van het geld om daarvoor een oud exemplaar van het boekje te gaan zoeken en te kopen. Dus, heren... iemand?
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

01-12-2004 16:50

De meest ideale situatie zijn kaprers met een harde bek. Mocht er vis verspeeld worden is dat nu zomaar.

Haken met een wijde bocht zijn m.i. sowieso niet op zijn plaats. Immers harde bekken gaat meestal samen met weinig vlees en een gevulde haak...

M.i. is er structueel iets mis.

bijv. de haak prikt niet diep genoeg cq volledig, bijv door botte haken of te groot, maar ook kan het zijn dat de haak niet (goed) gezet wordt.

Of bol zit in de weg, waardoor de haak eruit gewrikt kan worden.

Allerlei fancy onderlijn montages is wel aardig maar of dat op zijn plaats is?

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

01-12-2004 17:05

Al met al, een praktische tip van Jan Junge!

groetjes Benny



Is een Oosterhouter he :wink: :lol:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

01-12-2004 17:17

Koen,

Je meent het...! :lol:

Klaas,

De haken die ik eerder genoemd heb, de PB Intruder, G-Carp Superhook
en de Partridge Jack Hilton deze haken hebben geen al te wijde bocht; dus
prima geschikt. Ze zullen zich goed "opvullen" met vlees.

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

01-12-2004 20:50

Hallo allemaal,
Tot nog toe iedereen bedankt voor zijn bijdrage. Om het e.e.a. overzichtelijker te houden zal ik diverse wedervragen in deze reply behandelen.
Obstakels...er is inderdaad geen sprake van een situatie dat ik de karper moet blokkeren zoals beschreven is door Roelof in zijn artikel in de KW.
Het is meer de wierplanten en soms de diepte....rustig laten zwemmen en drillen vanuit de boot en de druk erop houden...eitje...maar dan moeten ze wel eerst behoorlijk gehaakt zijn toch?

Reden van lossers? Er is inderdaad sprake van een inefficiente prik, wel een run...maar nog nauwelijks sprake van een dril of de haak had gelost.
het ging op het eind beter toen ik de volgende haak gebruikte:
Terry Eustace de penetrator Flexi ring maat 6 en 8....van deze haak drukte ik de weerhaak plat en verwijderde ik de flexiring..het was de scherpste haak wat ik op dat moment bij me had .

Waarom gevlochten lijn?: Onderlijn plus leadcore en hieraan Gardner zinkende onderlijn met een lengte van ongeveer 10 meter en hieraan geknoopt power pro dat meer een drijvende lijn is. De reden is de aanwezigheid van taaie wierplanten die op sommige plekken tot 5 meter hoog groeien vanaf de bodem. Ik viste op 1 stek over de wierbedden heen, het idee is dat het eerste gedeelte de lijn tegen de bodem drukt en het laatste stuk min of meer omhoog komt te staan over de wiervelden heen(dit doet het mijn inziens In elk geval meer dan nylon wat altijd zinkt)
Oh ja...altijd in combinatie met de korda safetysysteem,laat dat duidelijk zijn. De andere stek die ik beviste ging het mij meer om de stenen en met het laatste stuk drijvende dyneema kreeg ik in elk geval veel vlotter de gehele combinatie binnen bij het binnendraaien dan als ik met nylon zat te vissen (uitgeprobeerd!) want dan kreeg ik het idee dat ik de nylon onder de stenen weg moest halen met alle kans op beschadigingen van de lijn.De Gardner zinkende onderlijn is wat dat betreft dikker en kan veel meer hebben dan nylon en hoef ik nauwelijks te vervangen.
Volgend jaar zit ik waarschijnlijk op een stek (voorjaar) met een meer zanderig verloop zodat ik waarschijnlijk inderdaad beter uit ben met nylon (Heb altijd beide soorten bij me).

Lood:loodvorm= dumpy multi bomb van Fox ..deze benaderd de ronde kogelvorm het meest en blijft redelijk goed liggen mijn inziens., bij hellingen de stubby pear of de nieuwe kling on lead allen wartellood van Fox

Loodgewicht ,simpel...bijna altijd zo zwaar als mogelijk is, en dat is/was voor mij 140/150 gram...reden een beter inhaking bij een zelfhaakmethode...that simpel. Tevens had ik een vermoeden dat inderdaad de vis zoals Benny beschrijft sneller omhoog komt na een run als je vist met zwaar lood, nu hij dit ook zo schrijft is dit wellicht ook zo....dus dat is slechts een extra pluspunt.
even terzijde: Maar daar gaat het nou juist om in de visserij...wie zoveel mogelijk pluspuntjes weet te scoren over de gehele linie (haak/lijn /lood/onderdlijn etc) komt steeds dichte bij zijn doel, wie altijd standaar vist zal uiteindelijk toch minder vangen.

Onderlijn: ik zal beide varianten eens proberen de combi-rig en de korte soepele rig met langere hair dan ik tot nu toe hebt gedaan

DE HAAK...want daar ging het mij uiteindelijk om..Welke??...er zijn weer een paar mooie haken uitgekomen en met sommigen in deze topic benoemde haken zal ik zeer zeker eens nader bekijken op de komende beurzen,overigens vindt ik het geen enkel bezwaar om haken/onderlijnen te vervangen om de vis mochten ze bot worden of iets dergelijks.
in deze specifieke situatie vallen haken met een wijde bocht vallen af, klauwpunthaken ook, haken met een scherp recht punt en een medium lange/korte steel...het is maar hoe je het bekijkt moeten het doen...dat is de winst voor mij in deze topic....bedankt voor de input!
gr
Hans Brinkel
gerrit koop

02-12-2004 09:33

ok
Laatst gewijzigd door gerrit koop op 08-02-2005 08:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

02-12-2004 16:56

Gerrit?

Ik heb de afgelopen 8 dagen 6 karpers met mijn favoriete rigje gevangen. Geen monstervissen maar wel vechters tot en met ..... geen uitscheuringen of wat dan ook maar clean hooked. Waarom zou ik dan nog gaan testen met een brok spek?

Greets Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
gerrit koop

02-12-2004 18:16

ok
Laatst gewijzigd door gerrit koop op 08-02-2005 08:50, 1 keer totaal gewijzigd.
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

02-12-2004 18:53

Dus er is niemand die het artikel van Roelof Schut en een scanner heeft voor deze nieuwsgierige jongen?
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

02-12-2004 21:36

Gerrit,

Blijft mijn vraag staan, waarom in een surrogaat karper testen terwijl je in de plassen het op echte karpers kunt testen?
Daarbij vraag ik me af in hoeverre jouw test resultaat de waarheid benaderd? Varkenshuid = karperbek? kweetniet ik twijfel.

Daarbij hoop ik niet dat jij denkt dat ik de wijsheid in pacht heb, als er iets is wat ik niet heb is het dat wel :lol: :lol: :lol: Ik besteed vrij veel tijd om ook de oudere topics te lezen om zodoende inzicht te krijgen in het al dan niet nuttig zijn van de evolutie van rigs etc. Conclusie tot nu is idd dat vandaag dit de waarhied is tot we last krijgen van voortschreidend inzicht :D Wel meteen een reden om de waarheid van vandaag met een korreltje zout te nemen.

Greets Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

02-12-2004 21:38

Gerrit,

Neem dan ff contact op met

materialen@karperstudiegroep.nl

Ger milius.

MVG

Klaas
gerrit koop

02-12-2004 23:56

ok
Laatst gewijzigd door gerrit koop op 08-02-2005 08:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

03-12-2004 00:04

Marc Schrikkema schreef:Hans,

Ik heb al ettelijke wirelesssystemen opgezet ...... PB me maar als jij er niet uitkomt.

Hallo Marc, excuses voor mijn late reply. Bedankt voor je geneureuze aanbod, heb goede hoop dat het e.e.a komend weekend door een prof in orde wordt gemaakt.
Gr
Hans Brinkel