Welke rig in deze specifieke situatie


Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

26-11-2004 21:04

Hallo Heren,
Ben benieuwd welke rig jullie zouden inzetten in de volgende specifieke situatie, reacties lees ik vanavond laat wel na het voetballen
History: verleden jaar zat ik te vissen in Frankrijk en verspeelde door losschieters helaas de nodige vissen .
Karper: Er zit een klein bestand aan dertigers, nagenoeg alle vissen hebben allemaal kei en keiharde bekken....bijna leerachtig, dit komt waarschijnlijk doordat hun voedsel voor een deel bestaat uit kreeften.
Water: Het gaat om een diepe meer met een harde bodem, water is extreem helder hier.
Obstakels: er moet redelijk zwaar gedrild worden en hiervoor worden
2 3/4 lbs hengels voor ingezet met gevlochten lijnen, de hengels zitten een beetje tussen medium en fast tapers in (vorig jaar met 2 1/4 lbs, mediumtapers gevist..is nu geen optie!)
Voeren: Er wordt gevist op de instant-manier zonder vooraf te voeren (wel in de loop van de week natuurlijk) op 1 vaste stek, we voeren zoveel mogelijk verspreid om de vissen al zwemmend te laten azen.
Dressuur: er is een matige vorm van dressuur aanwezig.
Haak: Ik ben begonnen met vissen met klauwpunthaken,maar ben daar vrij snel mee gestopt daar ik loschieters kreeg, dit om de reden dat blijkbaar de haak wel prikt maar weinig houvast had in de bek. Hierna gevist met haken met rechte punt en de weerhaak platgedrukt en dit ging al beter....maar had/heb het idee dat het beter kan.
Onderlijn:gevist met de combirig met green hornet.
Welk onderlijn van welke lengte en met welk materiaal gemaakt kunnen jullie mij in bovenstaande specifieke situatie aanraden?
ik hoor graag jullie input....ben na 23.00 uur weer thuis en verwacht op zijn minst een volle mailbox!!! :wink:
gr
Hans Brinkel
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

26-11-2004 21:05

p.s. vooral het gegeven dat de karpers op dit meer harde bekken hebben is bovenal van belang
gr
Hans
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

26-11-2004 21:24

Hans,

Normaal ben ik een "klauwpunt" fan, maar bij keiharde bekken kan een
klauwpunt afketsen (dus niet goed vlees pakken). Ik zou dan voor een
kortstelige, kleine rechtpuntige haak gaan, waar ik dan weer een lange
line-aligner opzet of een lang stuk naar binnen gericht stuk krimpkous. De
hair natuurlijk lang, bij bodemaas. Onderlijn materiaal zou ik aanpassen
naar omstandigheden, b.v. de afstand, mosselbanken in verband met door
snijden enz. Oh ja....SOEPELE HAIR.
Wat hengels betreft, de ene hengel is de andere niet. Ik zou zelf bij obsta-
kels voor een semi-parabolische hengel kiezen, zo'n 2,3/4 a 3lbs. Wel ge-
bruik ik altijd nylon als hoofdlijn.
Het verspreid voeren lijk me oke in de warmere maanden, in koude peri-
ode liever niet....!

Tot slot: Wat onderlijn lengte betreft, pas dit aan naar soort haak, en naar
bodem gesteltheid en natuurlijk "anders dan anderen"...!

groetjes Benny
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

26-11-2004 21:43

Hallo Hans
Mag ik de naam van het water noemen!!! of was dat een andere topic geintje op dat water heb ikzelf totaal geen lossers gehad. Ik heb daar gewoon met een korte soepele onderlijn gevist met twee boilies (i.v.m kopvoorn) op een lange hair. Je zegt het zelf al de bodem is keihard en dan heb je geen lange onderlijn nodig. Zelf viste ik daar (als het meer inderdaad klopt) heel kort aan de kant zelfs voor de wiergrens en kon precies wat er gebeurde als er een vis langs kwam. Had wel moeite ze op mijn stek te krijgen want doordat het bestand zo klein was zwommen ze ook wel eens naar de overkant en was ik ze een dag kwijt. Geen echte zware vissen oop dat meer maar wel vreselijk mooie lange hard vechtende spiegels.
groetjes Piet
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

26-11-2004 21:56

Mag hoor Piet!

m.vdkamp@planet.nl :D
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-11-2004 22:32

Niet zo moeilijk. Toch? Harde bekken vragen gewoon een scherpe haak.

Vis standaard al met combi’s en wat langere onderlijnen. In dit geval niet persé nodig, maar ook geen reden om te veranderen. Snake-bite natuurlijk, maar als jij die Green Hornet wil is het mij best. Mantel is iets harder, maar brosser. Verder een scherpe haak. In dit geval zou mijn standaard Incizor het al moeten doen. Is dus niet dat klauwhaakje van Benny, maar heeft al een rechte punt die scherp is en dat ook een tijdje blijft. Verder een fractie langere steel, maar toch een line-aligner. De Hair is bij mij al minimaal 2 cm tussen haakbocht en boilie. Desnoods wat langer nemen. Nou, ik zie eigenlijk weinig problemen verder. Gewoon standaard dus. Voor mij dan.

Dat water hoef ik niet te weten, hoor.

Groet, Kees
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

27-11-2004 00:12

Hans,

Het juiste antwoord zo kunnen zijn:

een andere stek bevissen daar er te hard gedrild moet worden.

Al met al is de zwakste schakel de haak IN de bek van de vis geworden.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

27-11-2004 00:45

Piet Vogel schreef:Hallo Hans
Mag ik de naam van het water noemen!!! of was dat een andere topic geintje op dat water heb ikzelf totaal geen lossers gehad. Ik heb daar gewoon met een korte soepele onderlijn gevist met twee boilies (i.v.m kopvoorn) op een lange hair. Je zegt het zelf al de bodem is keihard en dan heb je geen lange onderlijn nodig. Zelf viste ik daar (als het meer inderdaad klopt) heel kort aan de kant zelfs voor de wiergrens en kon precies wat er gebeurde als er een vis langs kwam. Had wel moeite ze op mijn stek te krijgen want doordat het bestand zo klein was zwommen ze ook wel eens naar de overkant en was ik ze een dag kwijt. Geen echte zware vissen oop dat meer maar wel vreselijk mooie lange hard vechtende spiegels.
groetjes Piet

eeuuuhhh VRIEND Piet....je hebt een hele uitgebreide privemail!
Ben je alweer opgeknapt?
gr
Hans Brinkel
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

27-11-2004 00:51

Kleine coorectie op mijn eigen posting wat betreft de obstakels, dit heb ik niet geheel goed verwoord!
Obstakels zijn wel aanwezig op de stek waar ik vorig jaar heb gevist, op de toekomstige stek zijn die er niet, Wel zal er toch enigzins stevig gedrild moeten worden daar de karpers hier vrij snel de diepte in kan schieten.
Ja ik heb een boot bij me, maar deze zet ik liever niet in dan wel ,daar je op een helder water hier toch zeker ook karpers mee weg jaagt van je stek mijn inziens...zeker als je zoals ik redelelijk dicht onder de kant vist.
Mocht blijken dat deze optie niet werkt door het verspelen van karpers op deze manier dan gebruiken we uiteraard wel gewoon de boot.
gr
Hans
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

27-11-2004 00:57

Benny van de Werfhorst schreef:Hans,

Normaal ben ik een "klauwpunt" fan, maar bij keiharde bekken kan een
klauwpunt afketsen (dus niet goed vlees pakken). Ik zou dan voor een
kortstelige, kleine rechtpuntige haak gaan, waar ik dan weer een lange
line-aligner opzet of een lang stuk naar binnen gericht stuk krimpkous. De
hair natuurlijk lang, bij bodemaas. Onderlijn materiaal zou ik aanpassen
naar omstandigheden, b.v. de afstand, mosselbanken in verband met door
snijden enz. Oh ja....SOEPELE HAIR.
Wat hengels betreft, de ene hengel is de andere niet. Ik zou zelf bij obsta-
kels voor een semi-parabolische hengel kiezen, zo'n 2,3/4 a 3lbs. Wel ge-
bruik ik altijd nylon als hoofdlijn.
Het verspreid voeren lijk me oke in de warmere maanden, in koude peri-
ode liever niet....!
Tot slot: Wat onderlijn lengte betreft, pas dit aan naar soort haak, en naar
bodem gesteltheid en natuurlijk "anders dan anderen"...!
groetjes Benny


Ok Benny..thanks for your input,
Piet Vogel heeft jou hoog zitten :roll: dus ik hecht zeker ook waarde aan jou oordeel!
klauwpunthaak ga ik in met je mee zoals ik al schreef. Afstand is werpafstand tot dicht onder de kant, geen mosselbanken wel veel kiezelstenen e.d
noem eens wat haakmerken en welke maten waar ik volgens jou goed mee aan de slag kan plus overig materiaal?
alvast bedankt
Hans
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

27-11-2004 01:03

Kees Ouwehand schreef:Niet zo moeilijk. Toch? Harde bekken vragen gewoon een scherpe haak.

Vis standaard al met combi’s en wat langere onderlijnen. In dit geval niet persé nodig, maar ook geen reden om te veranderen. Snake-bite natuurlijk, maar als jij die Green Hornet wil is het mij best. Mantel is iets harder, maar brosser. Verder een scherpe haak. In dit geval zou mijn standaard Incizor het al moeten doen. Is dus niet dat klauwhaakje van Benny, maar heeft al een rechte punt die scherp is en dat ook een tijdje blijft. Verder een fractie langere steel, maar toch een line-aligner. De Hair is bij mij al minimaal 2 cm tussen haakbocht en boilie. Desnoods wat langer nemen. Nou, ik zie eigenlijk weinig problemen verder. Gewoon standaard dus. Voor mij dan.

Dat water hoef ik niet te weten, hoor.

Groet, Kees

Kees..ook jij bedankt voor je input, kun je me iets meer vertellen over de incizor haak...ken deze namelijk niet.
Zoals jij ook wel weet..voordeel van een klauwhaak is dat als die eenmaal vast zit, deze ook vast blijft zitten...MAAR dan moet die inderdaad wel vlees pakken eerst, en dat zie ik bij vissen met een harde bek niet zo gauw gebeuren. Beste lijkt me dus inderdaad een haak met rechte punt in combi met een line-agliner....nadeel is deze haken prikken beter,maar hebben dus minder houvast dan een klauwpunthaak met meer kans op losschieters....DAMN...dat eeuwige dillema ook :(
Hans
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

27-11-2004 01:05

Klaas van den Herik schreef:Hans,

Het juiste antwoord zo kunnen zijn:

een andere stek bevissen daar er te hard gedrild moet worden.

Al met al is de zwakste schakel de haak IN de bek van de vis geworden.

MVG

Klaas
Hallo Klaas..zie mijn correctie op mijn eigen posting, scherpe opmerking van je :roll: ...bedankt
Hans
poeh.....het is wat al die antwoorden voor je eigen posting...Daarom nu nog ff Mitz llekker astig vallen met zijn topic de grote aasuitdaging hahaha
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

27-11-2004 09:01

Hans,

"Wel zal er toch enigzins stevig gedrild moeten worden daar de karpers hier vrij snel de diepte in kan schieten. "

Nog steeds blijft de haak dan het zwakste punt. Je zal je dril techniek aan moeten passen, maar ook je totale aanpak. M.i. moet je dus trachten, dat de vis omhoog komt en niet op gang kan komen. dus geblokkeerd vissen, montage waarbij je lood= lees franse kei ofzo, vrij komt.
Zie bijv. KW nr. ? Artikel van Roelof Schut.

Dan:

"Ja ik heb een boot bij me, maar deze zet ik liever niet in dan wel ,daar je op een helder water hier toch zeker ook karpers mee weg jaagt "

Ken je: liever 1 ( en dan ook nog gezond) in de hand, dan 10 in de lucht? duidelijk lijkt me.

Of wel het eventueel verjagen van andere vissen kan bij mij nooit een reden zijn om dan maar extra risico op verspelen in te bouwen.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

27-11-2004 10:36

Hans,

Nou een plaatje dan maar:

http://www.gardnertackle.co.uk/descript ... =310&UID=#

Maatje 6.

Gewoon een goede haak die prima houvast geeft gekoppeld aan een goede inhaking.

Maar ik lijk te begrijpen dat er ineens geforceerd gedrild moet gaan worden. Ik zie daar de noodzaak nog niet zo van, maar zou allereerst die gevlochten lijn dan eens vervangen voor gewoon mono. Waarom überhaupt die gevlochten lijn? Liever een wat langere dril met wat buffer dan gaan sleuren aan de vis met een vergevingloze set-up en de kans dat de haak lost omdat de bek uitgescheurd. Zou daar een klauwhaak nog bij helpen? Bovendien heb ik genoeg karpers zonder al te veel problemen de diepte uitgedrild. Laat maar gaan, houdt druk op de vis en probeer te sturen. Als het een probleem wordt, heb je altijd die boot nog.

Dat verhaal van Roelof is prima hoor, maar gaat over hook-and-hold voor als je bovenop obstakels vist. Een meter extra en de vis zit tussen de palen oid. Dat lees ik niet echt uit het verhaal van Hans en zou ikzelf proberen te vermijden.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

27-11-2004 10:39

Klaas van den Herik schreef:Hans,

"Wel zal er toch enigzins stevig gedrild moeten worden daar de karpers hier vrij snel de diepte in kan schieten. "

Nog steeds blijft de haak dan het zwakste punt. Je zal je dril techniek aan moeten passen, maar ook je totale aanpak. M.i. moet je dus trachten, dat de vis omhoog komt en niet op gang kan komen. dus geblokkeerd vissen, montage waarbij je lood= lees franse kei ofzo, vrij komt.
Zie bijv. KW nr. ? Artikel van Roelof Schut.

Dan:

"Ja ik heb een boot bij me, maar deze zet ik liever niet in dan wel ,daar je op een helder water hier toch zeker ook karpers mee weg jaagt "

Ken je: liever 1 ( en dan ook nog gezond) in de hand, dan 10 in de lucht? duidelijk lijkt me.

Of wel het eventueel verjagen van andere vissen kan bij mij nooit een reden zijn om dan maar extra risico op verspelen in te bouwen.

MVG

Klaas

hallo Klaas,
dank voor je reactie, het artikel van roelof Schut zal ik eens proberen op te sporen,
Tja wat betreft je tweede stelling, ik moet er bij zeggen dat je me wel aan het denken zet, je spreekwoord is meer dan duidelijk. Echter ik heb niet 1 x een karper verspeeld door lijnbreuk enkel door losschieters in een zeer vroeg stadium van de dril, wat veroorzaakt wordt door het losschieten van de haak. De haak prikt dus wel degelijk...maar heeft te weinig houvast. Mijn resultaten gingen eind van de week gevoelig omhoog toen ik besloten had om de weerhaak plat te knijpen, de vishaak bleef nu wel enigzins zitten, zonder losschieters.......zei het dat de haak zeer minimaal vast zat ....dus enig geluk gehad. Vindt wel dat er persoonlijk een groot verschil in zit of je vis verspeelt door het losschieten van de haak of door lijnbreuk.
p.s ik vis hoe dan ook altijd met de complete safetystemen.
enne
tja de zwakste schakel is tot nu toe nog steeds de haak.
Gr
Hans Brinkel
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

27-11-2004 13:32

Hans,

Ik zou dan gewoon voor een soepele, gevlochten en niet te lange onderlijn
gaan. Ga je op die (misschien scherpe...?) kiezels toch vis verspelen, ge-
bruik dan maar combi onderlijn materiaal, b.v. GreenHornet of Kryson
Snake-bite. Bij de haak een hair soepel.
Wat een haak betreft, denk aan "G-Carp Superhook maatje 8", "PB Intru-
der maatje 6" of de "Partridge Jack Hilton Z1 maatje 6".

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

27-11-2004 14:24

Benny,

Kun je Hans iets meer vertellen over de Intruder haak? :lol:

Groet, Kees
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

27-11-2004 14:26

hans:

Losser of een uitgescheurde wond?

Een losser door een inefficiente prik, zal nauwelijks resulteren in een losser tijdens de dril. m.a.w. mijns inzien, indien je al aan het drillen bent, je spreekt over een gehaakte vis, als deze dan erna losschiet, heb je dus een gehaakte vis, welke losschiet, en niet een run die niet goed heeft geprikt. Juist de reden van dit losschieten is hierin van belang. Met name wat er precies gebeurt, en waarom. Is beide iets wat je niet zult zien. Niet zult weten.

Mijns inzien ontstaan de meeste beschadigingen aan de karper zijn bek onzichtbaar uit het oog van de visser. Des te meer reden een zeer voorzichte inzet van materialen te kiezen.

Gevoelsmatig denk ik dat met de door jouw geschetse situatie, qua materiaal en manier van bevissen, een losser meer neigt naar een op zich goede inhaking, maar teveel geweld bij een eerste contact. Geen demping door rek van een nylon o.a. Je geeft zelf al aan dat je redelijk kort onder de kant vist. Mag ik dan vragen waarom precies je een gevlochten lijn inzet?

Ook gevlochten lijnen worden aan de flarden getrokken indien je praat over bijvoorbeeld een steenachtige overgang naar de diepte, of mossels etc. Veiliger lijkt mij persoonlijk, zeker gezien de inzet van redelijk zware hengels in combinatie met geen afstandsvisserij, gewoon met nylon te vissen. Mag dan bij voorkeur gerust wat zwaarder zijn. Beide scheuren kapot op obstakels als mossels etc. Het resultaat van GEEN demping op een korte afstand, betekend volgens mij simpel dat je het te moeilijk maakt een juiste balans te vinden op hoe de haak zich in de bek van de vis gedraagt en hoe te drillen.

Een goede prik vraagt om een goede haak. Dat spreekt voor zich
Een goede dril is een ander verhaal.

plus, het is me niet duidelijk met welk een loodgewicht je vist, en welk type...

Ik ben het met klaas eens, dat vanaf het moment dat er 1 hengel 1 piep afgaat, het in het belang van de vis al niet meer relevant is wat de dril eventueel voor gevolgen heeft voor eventueel volgende aanbeten. Vanaf dat moment is er slechts 1 ding belangrijk. Zorg dragen voor de vis die je dan vangt.

Kun je misschien hier schetsen HOE ver je dan uit de kant vist, waarom je voor gevlochten kiest, en hoe zwaar je lood is? Zaken die een stuk essentieler zijn dan welke haak cq onderlijn.

wat betreft de harde bekken, lijkt het mij belangrijk te zorgen, dat de haak zo weinig mogelijk diep in de bek wordt gehaakt, maar bij voorkeur onder in de bek (lip) Klauwhaak, of niet maakt hierin niet zoveel uit. Wel maakt de lengte van de hair en onderlijn wel wat uit denk ik. Onderlijn kort, hair wat langer en soepel. Kantel moment?

Hierover is echter al het een en ander geschreven

vriendelijke groeten
ed
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

27-11-2004 14:34

Jazeker Kees (heb geen enkele binding met PB-Products hoor), :D

Hier een kort verslagje uit mijn aankomende "haken" artikel:
Type haak: Rechte punt, semi-lange steel en recht oogje.
Geschikt voor: Openwater en niet te obstakelrijk water.
Hoe te gebruiken: Zowel bodemaas als pop-up.
Welke type onderlijn: Soepel gevlochten of soepel bij de haak.
Welke maat: Voor mij een 6je.
Tevens wil ik opmerken, dat dit mijn eigen bevindingen zijn, dus een an-
der kan misschien wel een andere ervaring hebben...! Tevens wil ik op-
merken, dat ik de Intruder goed scherp vind.

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

27-11-2004 14:40

Hans, hierboven gevraagde beschrijving.

Hartelijk dank Benny. :wink:
Gebruikersavatar
Danny Pauwels
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Antw.

27-11-2004 14:42

haak => Korda Wide Gape (100 % haken bij harde bekken, heb het uit eigen praktijk ervaring)

maatje 8 tot 6 gebruik ik, een 6 bij obstakel visserij en als het moet een 4 of een 2 maar die gerbuik ik bijna nooit.

Onderlijn => stiff of gevlochten (vrij stijf gevlochten materiaal)

Als hoofdlijn gebruik ik gewoon nylon, Technium 0.35 mm ik hou meer van nylon dan gevlochten als hoofdlijn.
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

27-11-2004 14:54

Kees,

Graag gedaan. :)

Danny,

Die "Korda Wide Cape" is toch een klauwhaakje...? Zo ja, dan vind ik hem
totaal niet geschikt voor stiff-materiaal. Waarom niet...? Omdat de kans
bestaat dat een klauwhaak gaat afketsen, door het stugge materiaal. Een
klauwhaak diend namelijk genoeg ruimte te krijgen om in te prikken. Een
haak met rechtepunt is meer op z'n plaats, bij stiff materiaal.

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Robin Blaauw
Berichten: 130
Lid geworden op: 01-03-2004 12:43
Locatie: Hilversum

27-11-2004 16:08

Nu zie ik eigenlijk alleen Edwin iets opmerken over het gebruikte loodgewicht,wat naast een scherpe haak toch wel degelijk van belang is bij inhaking.

Heb het zelf op een diepe zandplas ondervonden waar de bodem ook keihard is en de vissen erg harde bekken hebben dat er met 80-100 gram slecht werd ingehaakt terwijl als er 120-150 gram werd gebruikt er wel goed gehaakt werd.

Kreeg het idee dat de lichtere loodjes gewoon versleept of omgetrokken werden op de harde vlakke bodem.

Groet Robin
Laat ze in de waan,ik kom eraan.....
Gebruikersavatar
Danny Pauwels
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Antw.

27-11-2004 16:44

Benny van de Werfhorst schreef:
Danny,

Die "Korda Wide Cape" is toch een klauwhaakje...? Zo ja, dan vind ik hem
totaal niet geschikt voor stiff-materiaal. Waarom niet...? Omdat de kans
bestaat dat een klauwhaak gaat afketsen, door het stugge materiaal. Een
klauwhaak diend namelijk genoeg ruimte te krijgen om in te prikken. Een
haak met rechtepunt is meer op z'n plaats, bij stiff materiaal.

groetjes Benny


Benny inderdaad MAAR ik heb er goede resultaten op en met ESPtjes weer niet (met rechte punt)

Ik gebruik de Korda's trouwens voor stiff's, nu net ook voor soepele draden maar voordien gebruikte ik hiervoor VMC outbarb.

@ Kevin,

Ik vis de laatste tijd altijd met min. 90 gramme lood.
Op waters waar de karper zowieso al harde bekken heeft gebruik ik lood van 120 tot 140 gramme.
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

27-11-2004 16:58

Robin,

Sowieso is het het bij een vastloodmontage aan te raden om een zwaar
lood te gebruiken. Denk aan tussen de 100 a 200gr.
Dan nog iets over lood soorten: Je hebt zoals iedereen weet inline en war-
telloden. Mijn persoonlijke voorkeur, gaat absoluut uit naar een plat inline
model. Waarom...? Omdat het volle gewicht van het lood, eerder op de
haakpunt overkomt. De vis hoeft namelijk niet eerst, zoals bij een wartel-
lood; het lood om te trekken voor het volle tegen gewicht komt. Ik hecht
hier zeer veel waarde aan! Wel wil ik benadrukken, dat een inline lood
"nooit maar dan ook nooit" met een voorslag gevist diend te worden. Ge-
bruik ook een warteltje wat niet al te strak in het inline lood zit. Zodat het
warteltje gauw uit het lood schiet bij eventuele lijnbreuk.
Wanneer je wel een voorslag gebruikt, kies dan voor een safety-clip met
een wartellood. Knip ook een klein stukje van het loodclipje, en schuif de
connector niet te ver over de clip. Ook op zachte bodems is inline lood niet
altijd ideaal....!

groetjes Benny