Opeen frommelen van de onderlijn.


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

09-10-2004 17:23

Zoals belooft een hele rits vragen :lol:

Na een experimentje, niet gestoeld op wetenschap maar op proberen, vraag ik me af of niet iedere onderlijn opeen gefrommeld op de bodem komt te liggen?

Het lood is immers het zwaarste onderdeel van het gedeelte wat in het water komt te liggen. Ik stel me zo voor dat het lood min of meer rechtstandig naar beneden duikt en dat onderlijn + boilie volgt. Lood raakt de bodem en zonder effect van een eventuele stroming valt de boilie er mooi boven op.

Heeft dit nadelige gevolgen voor het aantal aanbeten?

Zoals in mijn voorstelling, ik begin net met karpervissen en heb tot nu toe 6 karpers weten te landen. Ik weet het in jullie ogen allemaal babykarpertjes maar goed ze zijn iig de reden geweest dat ik geveld ben door de carpfever :) .

Helaas had ik nog geen weegmogelijkheid maar de lengtes varieren van 65 - 85 cm en ik had er heel veel lol in ze te vangen. Ook heb ik er al een paar nachtjes door aan het water gezeten in een poging het aantal uit te breiden.

Terug naar de vragen:

Indien het opeen frommelen bij "normaal" ingooien het geval is (Onder normaal ingooien versta ik de handel een zwiep geven en wachten tot lood de bodem raakt zonder enigen interactie.) helpt het dan om de lijn bij lood water contact te stoppen?

In mijn optiek, boerenverstand, denk ik nee en wel om de volgende reden:
Ik stop het lood, de boilie zal door zijn gewicht verder vliegen tot de onderlijn strak staat, so far so good, alleen dan komt het. De boilie heeft lang niet genoeg gewicht om dit vol te houden tijdens het afzakken van het lood. M.a.g. dat de onderlijn weer opeen gefrommeld op het lood komt te liggen. Gaarne jullie optiek in dezen.

Waarom niet altijd een stifrig gebruiken denk ik dan maar?
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

09-10-2004 18:22

Beste Marc,

Dit is een onoverkomelijk probleem,waar je idd niets aan kunt veranderen.
Uiteraard kun je "stifners" gebruiken om je braid mee aan te pakken zodat je rig in ieder geval gestrekt op de bodem komt.
ook een pva-sok bied uitkomst.

Maar als je op een water vist waar je te maken hebt met witvis(in Nederland dus overal... 8) ),gooien zij je rigje wel op een hoopje.

Dus gewoon niet teveel bij stilstaan.

Mensen krijgen per dag honderden runs in Nederlan op een wirwar-rig........... :wink:

Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Maarten Darkje
Berichten: 106
Lid geworden op: 03-09-2004 20:57
Locatie: Zeeland

09-10-2004 18:49

Ik denk dat het juist gunstig is als de onderlijn en aas bij het lood liggen. Op die manier is er naar elke kant ongeveer even veel speling in de onderlijn, en is de aanbieding gelijk om het even van welke kant de vis het aas benadert.
Bij een gestrekte onderlijn kan de vis het aas niet opzuigen als hij het van de kant nadert waarnaar de gestrekte onderlijn wijst, de lijn staat immers al strak...

wel is het volgens mij zo, dat het goed is als je bij het inwerpen de onderlijn gestrekt het oppervlak ziet raken, dan weet je in ieder geval zeker dat ie op dat moment nog niet in de knoop zat, en dat je grote kans hebt dat het aas keurig het lood volgt zonder nog in de knoop te raken.
Gebruikersavatar
Rob de Boer
Berichten: 524
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Noord Holland

09-10-2004 19:51

Ik sluit mij volledig aan bij Maarten. Ik zorg dat de worp snelheid minderd net voor hij het water raakt, ik hoop dan dat het lood aan een gespannen lijn naar beneden zakt, en dus iets naar me toe komt,gevold door het aas.

Gisteravond schreeuwde de wakers 6 keer moord en brand,het systeem werkt dus goed. :wink:
jan van kranenburg

10-10-2004 00:14

Dennis,

Stiffners, Braids, PVA-sok?

Hebbie niet gelezen dat Marc een beginnend karpervisser is?

Ben zelf ook nog steeds op zoek naar een "verklarend" woordenboek voor karpervissers!!!

mvg

Jan
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

10-10-2004 00:33

[quote="Maarten Darkje"]<<Knip>>
wel is het volgens mij zo, dat het goed is als je bij het inwerpen de onderlijn gestrekt het oppervlak ziet raken, dan weet je in ieder geval zeker dat ie op dat moment nog niet in de knoop zat, en dat je grote kans hebt dat het aas keurig het lood volgt zonder nog in de knoop te raken.[/quote]

Maarten,

Daar heb je een punt, maar mijn korte ervaring leert dat (het water waar ik momenteel vis) de voederperiode s'nachts valt. En dan kan ik domweg niet zien wat mijn onderlijn doet als ik de lijn tegen houd.

Ik doe dan maar een aanname dat e.e.a. goed gegaan is, wat toch redelijk vaak mislukt :o

Zeker de laatste sessie (wel 2 schubjes in hun lurven gevat) bleek mijn lijn meermalen een lekker warboel, ik weet nog niet zo goed wat er aan te doen maar zal ook te maken hebben met gebrek aan ervaring.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

10-10-2004 00:37

[quote="jan van kranenburg"]Dennis,

Stiffners, Braids, PVA-sok?

Hebbie niet gelezen dat Marc een beginnend karpervisser is?

Ben zelf ook nog steeds op zoek naar een "verklarend" woordenboek voor karpervissers!!!

mvg

Jan[/quote]

Hm Jan,

Thanks voor dit steuntje ...... idd stiffners (stifrigs?) en braid staan (nog) niet in mijn woordenboek :oops: Bij een PVA sok kan ik me wel weer iets voorstellen, ik ga ervan uit dat de dynamitestick bedoeld is?

Zoals gezegd al wel heel erg veel bijgelezen en wat video's gekeken. KORDA video (dat die man verschillende systemen test) Door de ogen van een karper en natuurlijk internet leeggezogen qua leesvoer.

Dus wie geeft ff een voorzet t.a.v. de Braid?

Aanpassing:
Kreeg net een brainwave ......

Braid is je onderlijn, stifnners is zo'n potje die je onderlijn tijdelijk stijf maakt en door het water weer soepel? Is een idee, alleen strookt dat weer niet met de gedachte van de aanvliegroute die de karper kan nemen zoals verwoord door Maarten.

Geweldig, alweer iets om weer eens diep over na te gaan denken :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

10-10-2004 01:26

Braid is je onderlijn, stifnners is zo'n potje die je onderlijn tijdelijk stijf maakt en door het water weer soepel?

Jannes/Marc,

Sorry voor de wartaal :D

Braid staat idd voor gevlochten onderlijnmateriaal.
Zo'n stiffner zit idd in een flesje en smeer je op je braid.
Maak je over die aanzwemroute maar geen zorgen.
Zoals ik eerder schreef zit bij ons in Nederland praktisch overal brasem,en durf te wedden dat in veel gevallen je aas/rig al binnen 10 minuten na de inworp flink is verschoven door witvisgespuis.

Nog even iets over die aanzwemroute !
Dat zou in de praktijk betekenen dat wanneer je met een stiffrig vist je en ERG kleine kans hebt om een vis te haken........... :wink:

Dennis
Ps met die sok bedoel ik idd zoiets als die dynamietstaaf 8)
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Maarten Darkje
Berichten: 106
Lid geworden op: 03-09-2004 20:57
Locatie: Zeeland

10-10-2004 10:57

Jah inderdaad, stiff-rigs gooien mooi roet in het eten wat betreft de aanzwem theorie, maar deze gebruik je dan ook op water waar de karper min of meer afwijkt van het normale aasgedrag, of waar je door de dichtheid van het voer verwacht dat de vis zich maar weinig zal verplaatsen.

Ik denk ook dat als er veel witvis zit dat je dan nog zo iedeaal in kan gooien, maar dat de boel dan toch verschoven wordt door de voortdurende kleine attenties van de snotlappen... hoe het dan komt te liggen hangt o.a. af van het bodemprofiel maar het zou dus ook gestrekt kunnen zijn.

In het donker ingooien is inderdaad een vak appart, maar oefening baart ook wel kunst op dit vlak, want als je de inworp een paar keer overdag oefent leer je al snel hoe lang het duurt voor je plons hoort en wanneer je ongeveer af moet gaan remmen. Bij het gooien voor een obstakel of overkantje is het vaak handig om de lijn na een geslaagde inworp met een clip vast te zetten of te markeren als je zeker niet te ver wilt gooien de volgende worp.

Als je vaak in de war gooit, kan je ook eens denken aan een andere onderlijn en loodmontage, daar dit vaak een grote factor is bij het in de war gooien. Een dunne/soepele/lange gevlochten lijn zal eerder in de knoop zitten dan 10cm amnesia(harde nylon) en een wartellood geeft meer problemen dan een inline loodje met verwarren.
Plaats reactie