hulp voor kiezen van onderlijnmateriaal


Plaats reactie
Gebruikersavatar
rinus vrolijk
Berichten: 12
Lid geworden op: 07-04-2002 02:00
Locatie: scheveningen

06-10-2004 13:39

kunne jullie me eens een beetje raad geven kwa kiezen van onderlijn

kwa stijfheid ; los, tussenin of stijf en dan merk en type onderlijn
Matthijs Raaben
Berichten: 97
Lid geworden op: 04-08-2003 02:00
Locatie: Utrecht

06-10-2004 16:02

Beste Rinus,

De keuze van je onderlijn hangt af van vele factoren. In de meeste gevallen volstaat een standaard soepele gevlochten onderlijn. Ikzelf gebruik meestal Sufix. Deze is niet echt schuurbestendig, maar voor dat geld vindt ik het niet erg om onderlijntjes vaker te vervangen. De duurdere kryston Mantis gebruik ik ook in sommige situaties. Voor de rest kan je eindeloos blijven varieren met de lengte van je onderlijn. Hangt ook weer af van verschillende factoren. Ook hier geldt dat standaard (+/- 25 cm) in de meeste gevallen volstaat. Om een goede keuze te maken in je onderlijntjes moet je wat meer vertelllen over het water waar je vist. Hengeldruk, bodem, bestand, obstakels, etc.....

Groeten,

Matthijs

ps. Probeer ook eens de zoekfunctie, hiermee vindt je ook een groot deel van de info die jj zoekt....suc6
Vis en gij zult vangen!!
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

08-10-2004 13:12

Rinus,

Om een goed (onderbouwd) antwoord te geven op je vraag is het misschien handig dat je eerst je situatie beschrijft.
Wat voor water bevis je, veel hengeldruk, weinig hengeldruk...
Hebben de vissen harde of zachte bekken, is het diep, zo ja.. hoe diep.
Wat is ondergrond, is het zachte bodem (veen) of een harde bodem zand, klei... enz.

Hebben de vissen bescahdigde bekken, of hebben de vissen gave bekken...

Allemaal factiren die meespelen bij het kiezen van de juiste rig (lijn+haak) + type rig...
Gebruikersavatar
Marcel Timmermans
Berichten: 108
Lid geworden op: 23-04-2004 19:53
Locatie: Arnhem

11-10-2004 13:10

[quote="marijn ham"]Rinus,

Om een goed (onderbouwd) antwoord te geven op je vraag is het misschien handig dat je eerst je situatie beschrijft.
Wat voor water bevis je, veel hengeldruk, weinig hengeldruk...
Hebben de vissen harde of zachte bekken, is het diep, zo ja.. hoe diep.
Wat is ondergrond, is het zachte bodem (veen) of een harde bodem zand, klei... enz.

Hebben de vissen bescahdigde bekken, of hebben de vissen gave bekken...

Allemaal factiren die meespelen bij het kiezen van de juiste rig (lijn+haak) + type rig...[/quote]

Marijn,

Ik ben het helemaal met je eens dat je meer informatie nodig hebt om goed op de voor hem heersende omstandigheden in te kunnen spelen. Ik ben echter wel benieuwd waarom bij jou de waterdiepte van invloed is op de rigkeuze. Kun je dat toelichten?

Groeten,

Marcel
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

12-10-2004 17:39

Rinus,
Denk er in de eerste instantie aan dat nog altijd naar schatting minimaal 85% van alle vissen aan een standaartrig of een simpele variatie hierop gevangen wordt.
Als je wil experimenteren zou ik je aanraden om een onderlijn te nemen van een cm of 20, gevlochten en zinkend. Haak maatje 6 is een goed uitgangspunt en 2 cm tussen haakbocht en aas. Van hieruit kan je altijd gaan experimenteren met lengtes, krimpousjes, hairlengtes, onderlijnmateriaal en wat je nog meer voor gekken dingen kan bedenken.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
jeroen postma.
Berichten: 387
Lid geworden op: 27-10-2004 17:19
Locatie: borne

01-11-2004 15:39

voor de standaard ondelijn zou ik gaan voor een lijntje van 15-20 cm.
PB, green hornet, ideaal met een soepel lijnstukje, 2-3 cm voor de haak, dan een haak maat 4,6 of 8 en dan met een naar binnenstaand oog, dan verbind je er nog een line aligner aan en klaar is kees
verscholen tussen het riet, niemand die mij ziet
Gebruikersavatar
Danny Pauwels
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Antw.

01-11-2004 17:05

gewoon nylon van op de molen werkt ook perfect in combi met vast lood, met een lengte van 13 tot 20 cm :wink:
Meestal gebruik ik een oogje aan de wartel, of een wartel met oogje aan.

basis maar werkt perfect, en het grote voordeel is dat bij verre worpen nylon bijna niet in de war te krijgen is.
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

01-11-2004 19:16

Stiff rigs = Red Ant.
Gevlochten = fireline (dikke).
Combi's = (mijn voorkeur!) Green Hornet.

Doe met de bovenste 2 je portomonee een plezier :wink:

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Plaats reactie