kleur van de rigs


Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

20-06-2002 18:54

Mijne heren in wetenschappelijke onderzoeken is gebleken dat voor wat betreft de opbouw van het oog de karper in staat kan worden geacht kleuren te zien.
Blijft de vraag is dit werkelijk dan ook zo? Maar wat nog belangrijker is, wat kan/doet hij ermee?
Om dingen van elkaar te kunnen onderscheiden moet je combineringsvermogen hebben en dingen aan elkaar kunnen koppelen.
Dat is iets wat het beest niet bezit.
Anders konden wij het vangen van dit van nature al schuwe dier wel helemaal vergeten.
Vissen is een hobby, geen religie!
Roy Alofs
Berichten: 192
Lid geworden op: 02-01-2002 01:00

20-06-2002 19:11

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Roy Alofs op 2002-10-19 02:51 ]</font>
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

20-06-2002 20:48

en ze kunnen niet eens recht vooruit kijken
:grin:
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

20-06-2002 22:32

Menno,

Hij zegt die wetenschap uit boeken te hebben.
Tja, nu blijft het twisten wie er gelijk heeft maar ik neem dan maar het zekere voor het onzekere.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-06-2002 23:45

In welke kleuren dan ook, zien kan de karper tenminste net zo goed als wij. Maar zelfs als ze niet recht vooruit kunnen kijken en het licht niet diep genoeg in het water door kan dringen voor een helder zicht, dan nog zijn de overige zintuigen voldoende gevoelig om het minste of geringste gevaar waar te kunnen nemen. Desondanks trappen ze er toch telkens weer in. Mooi is dat.

Groeten Kees
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

20-06-2002 23:50

oh dan weet ik er ook nog wel een. dieren zoals leeuwen hebben ogen die reflecteren in het donker als je er lcht op schijnt. Het netvlies of hoornvlies oid weerkaatst het licht dat er is , daardoor kan hij beter zien. Volgens mij heeft een karper ook zulk soort ogen want ik heb wel fotos met flitser gemaakt waarop je dit ook ziet.
dan zou hij dus meter kleur s nachts kunnen zien.?????

Gewoon maar ff een brainstormpje hoor, geen niewe theorie ofzow.

grtz sjoerd
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

21-06-2002 08:59

Eus, ik ben het met je eens. Niet alleen bepaalde kleuren (voor zover de helderheid van het water dit toelaat), maar ook kan een karper vormen onderscheiden. En een zeker 'combineringsvermogen' heeft vriend karper ook nog, Douwe. Van het laatste wil ik één voorbeeld geven: Bij bestudering van het gedrag van karpers op een water waar geregeld bootjes varen bleek dat de karper hier zich niks van aantrok. Echter toen men ging varen met een bootje op een water waar nog nooit een bootje had gevaren vertoonde de karper duidelijk vluchtgedrag.
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

21-06-2002 10:32

Sjoerd,

er zijn ook zat foto's van mensen snachts gemaakt,
daar hebben ze ook rooie ogen, oftewel die hebben ook gereflecteerd,
betekend dat , dat jij ook kleuren kan onderscheiden op een paar meter diepte ??
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

21-06-2002 16:16

Geen combineringsvermogen?
Hoe kan het dan dat een karper ronde boilies, strakke lijnen, grote voerplekken en ga zo maar door met gevaar associeerd?
Meer en meer begin ik te denken dat de vangst van een karper op drukbevist water een misstap van de vis is, een soort cocentratieverlies al dan niet gedreven door honger of voedselnijd.
Anders zou je toch zo goed als iedere vis die over je voerstek komt moeten kunnen vangen?
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

21-06-2002 17:41

Eus, een paar voorbeeldjes dan mag je er verder over nadenken.

Jij stapt in een grote bult stront, stap jij dan de volgende keer wel in een klein hoopje stront?
Nee toch, jij combineerd niet de hoeveelheid maar de stront wat er ligt aan gevaar.

Als het dier zo slim is om een grote aasplek te associeëren met gevaar waarom pakt hij hetzelfde, voor hem heel herkenbare aas, als singlebait wel dan?
Niet de hoeveelheid is het gevaar maar het product is het niet?

Stel jij loopt tegen een strakke lijn, loop jij dan de volgende keer wel tegen een slappe lijn?
Nee, jij associeerd de lijn met gevaar, niet hoe strak hij staat toch?

Als jij je prikt aan een haak maat 2 denk je dan dat een haakmaat 8 niet kan prikken?
Die prikt toch ook, waarom zou een vis die dergelijke dingen toegedicht wordt er wel in trappen dan?
Je hoort toch vaak als je een kleinere haakmaat neemt dan pakken ze het aas wel weer toch?

Dit bedoel ik met die vorm van combineren en het koppelen van de kleinere zaken aan gevaar.
Op heel sterk bevist water zal het iets genuanceerder werken dat weet ik niet, maar dan nog blijft het een incident en kan het niet over de hele karpervisserij getrokken worden.
Zo kun je heel veel dingen terugbrengen tot de proporties, of zo je beter kunt noemen relativeren.

Dicht het dier alsjeblieft geen menselijke eigenschappen toe alleen omdat een vangst dan nog spannender gemaakt wordt.
Want jij bent dan wel de grote jager die een ontiegelijk slim dier hebt weten te verschalken.

Ik zal niet ontkennen dat zaken als grote goed herkenbare voerplekken herkent worden en gemeden gaan worden op de langere termijn.
Daarvan heb ik teveel voorbeelden gezien.
Ook worden de RM snel herkent en gemeden, dat zal te maken hebben met de sterkste component, de te hoge conservering.

Maar het gaat hier om kleine dingen als kleur.
Daar de vis in de meeste gevallen in troebele en donkere omstandigheden verkeert denk ik niet dat dit ook maar enige negatieve conditionering in de hand zal werken.

De grotere componenten zoals een aantal strakke lijnen die er normaal gesproken niet liggen, een heel herkenbare smaak; conservering is er één van, een grote voerplek met bv partikels enz.
Die zal hij gaan mijden, tenzij er voedseltekort in het water optreedt want hij kan niet anders dan overleven.

Hoe kan jij het anders verklaren dat de vissen op dergelijk water aan een rietkant/overhangende struiken/ in het water liggende bomen enz. het aas wel pakken.
Kan dat niet te maken hebben met het feit dat ze daar gewend zijn aan zaken zoals riet, takken enz.?
Hoe verklaar jij anders dat een vis vol overtuiging in een rietkraag duikt of onder een boom met takken in het water vlucht?

Omdat hij dat gewend is dat die dingen daar liggen hij schrikt er niet van.
Dus ook een in het water liggende lijn, strak of niet, zal hij daar niet herkennen.

Zo kunnen we nog wel even doorgaan maar dit heeft meer te maken met conditionering; dressuur is een verkeert gekozen woord, dan met herkennen van kleuren en het aanpassen van een klein component als een line aligner of een lijn in een andere kleur of samenstelling.

Wedden dat er veel reacties op komen. :smile:

Douwe

_________________
Vissen is een hobby, geen religie!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Douwe Bijlsma op 2002-06-22 11:39 ]</font>
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

21-06-2002 21:16

Douwe, op die manier relativerend heb je gelijk. Maar omdat een groot aantal karpervissers meer geconditioneerd zijn dan karpers kun je inderdaad nog wel wat reacties verwachten:-))
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

21-06-2002 23:08

Douwe,
Je geeft zelf al aan dat vissen wel degelijk bepaalde situaties mijden, zoals grote voerplekken particles en readymade's.
Doen ze dit dan niet omdat er gevaar loert?
Dat vissen in nabijheid van begroeiing zich soms wat gemakkelijker laten haken dicht ik toe aan de veiligheid die ze er vinden.
Of ze de strakgespannen lijnen nu voelen of zien laat ik in het midden, wat ik wel zeker weet is dat hoe meer lijnen er in het water liggen hoe minder aanbeten er te verwachten zijn.
Dit is een van de redenen dat ik me beperk tot het vissen met 2 hengels.
Minder is in veel gevallen meer op dit gebied, iets wat veel karpervissers nog niet inzien en er liever nog een lat bijleggen dan er een weghalen.
Ook zou ik dan wel willen weten waarom op drukbeviste wateren zware voerplekken niet bepaald de sleutel tot succes zijn terwijl het jaren geleden op dezelfde wateren wel werkte.
Is dit niet omdat onze vriend een verband legt tussen die grote voerstek en een nare ervaring die hij eraan overhield?
Waarom worden er de laatste jaren vissen gevangen op diepte's van meer dan 10 meter?
Omdat hier zoveel voedsel is? Of omdat de gebruikelijke plekken regelmatig nare dingen gebeuren?
Ik beweer niet dat een karper logisch na kan denken maar ik ben ervan overtuigd dat een karper kan leren uit ervaringen al dan niet negatief.
Tenslotte kleine haakjes.
Als jij spareribs eet zal je echt niet zo'n bot opeten, echter eet jij nu een gegrilde kip dan is de kans aanmerkelijk groter dat er toch een botje in je mond terecht komt.
Maw een anker van een haakmaat 2 zal sneller worden opgemerkt dan een veel subtieler 8je.
Misschien geef ik de vissen wel iets teveel krediet maar om te stellen dat ze weinig zien en geen combineringsvermogen zouden bezitten gaat er bij mij niet zonder slag of stoot in.
Gebruikersavatar
Thijs Tweebeeke
Berichten: 216
Lid geworden op: 01-08-2002 02:00

19-09-2002 16:49

jongen jongens jongens,

kijk als je nou gewoon ALTIJD een gecamoufleerde rig gebruikt . Waarom zou je een fluoriserende lijn nemen?

stop met het gezeik en vis gecamoufleerd zit je altijd goed!

Thijs
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

19-09-2002 21:47

Hoi Henny

Heb je daar ook geprobeerd te vissen met een compleet gecamoufleerde rig, overdag?
Ik durf met zekerheid te stellen dat de zaken niet anders worden door die aanpassing (zowel overdag als s'nachts) dus dat het wel met aasgedrag te maken heeft.

Groeten ChrisN
martijn van den hoven
Berichten: 15
Lid geworden op: 24-10-2002 02:00
Locatie: waalwijk

24-10-2002 18:47

Rob....

Ik ben van mening en weet ut vrijwel zeker dat de kleur van de onderlijn nix uitmaakt. Want zoals eerder beschreven worden karpers op fluoriscerende lijnen gevangen. Ik hep ze zelf op een zandput (let op: helder water en gedresseerd!) gevangen op een RODE onderlijn.
Ik ben er zoiezo nog niet eens van overtuigd dat een karper ziet en het is nog niet aangetoond. Vb: Hoe vaak hapt een karper wel niet mis tijdens het vissen met korst of ander drijvend aas! Nou heel vaak. Dus...... tsjah. Als je het lef hebt om verschillende kleuren uit te proberen kom je erachter maar ik vind de kleuren van onderlijnen eigenlijk niet iets wat ik belangrijk vind!

De groeten....

Martijn van den Hoven
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

24-10-2002 23:18

Op 2002-06-21 10:32, schreef Christiaan van Klaveren:
Sjoerd,

er zijn ook zat foto's van mensen snachts gemaakt,
daar hebben ze ook rooie ogen, oftewel die hebben ook gereflecteerd,
betekend dat , dat jij ook kleuren kan onderscheiden op een paar meter diepte ??


Sorry voor de late reactie, maar een foto waarop ik rode ogen heb, is toch echt iets anders dan wanneer ik met een zaklamp op de ogen ve kat schijn. Die lichten helder en fel opook bij minder sterk licht als dat ve flitser

vr gr Sjoerd
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

25-10-2002 14:13

Hoi,

het is voor ieder water verschillend hoever de zichtdiepte is. Dit verschilt per kleur en varieert ook met de tijd van het jaar.

Er zijn voor de kunstaasvissers tabelletjes voor de kleur kunstaas die je bij elke diepte het beste kunt gebruiken. dit zijn echter algemene , dus gemiddelde tabelletjes.

Ik heb voor een aantal van de wateren waar ik vis gegevens over hoever een bepaalde golflengte doordringt in het water. Of je de kleur nou kunt waarnemen of niet, het zegt al veel of de kleur er uberhaupt is op een bepaalde diepte.

Ik ben mij hier in gaan verdiepen omdat ik verschrikkelijk last had van meerkoeten. Groene boilies vonden ze het snelst van allemaal, rode boilies leken ze al een stuk minder snel te vinden.

Met het aas in dezelfde kleur als de bodem heb je helemaal geen last meer van de koeten maar dan moet je helemaal vertrouwen op de aantrekkingskracht van je aas.

Als je dieper dan twee meter vist maakt de kleur niets meer uit volgens mij. Maar toch heb ik liever mijn onderlijn en lood goed gecamoufleerd, kan geen kwaad toch?

Jeroen