kleur van de rigs


Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

13-06-2002 15:35

Ja Kees, en er wordt nog mee gevangen ook! Ik denk alleen dat die kleurstoffen nou niet bepaald goed zijn voor onze vriend.
Er wordt wat 'afgekakeld' in karperland, een kippenhok is er niets bij.
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

13-06-2002 15:54

Die fluoricerende stoffen kunnen toch ook biologisch wezen ? of biologisch zijn samen gesteld, hoeft toch niet meteen slecht te zijn voor de karper ?
ok iets fluoricerend biologisch samenstellen, hmmmm is meer iets gemisch dat geef ik toe,
maar wie weet ;P

en er word idd veel afgekakeld in het 'karperhok'...
meestal toch vaak wel goed gekakel toch ? :wink:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

13-06-2002 16:43

Dank je Aart. Tja, 12350 sinds 26 december is rond de 75 per dag. Maar daar is maar 1.085% van mij bij.

Hg, Kees.
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

13-06-2002 20:19

Als je met een knalgele onderlijn vist op een bedje van mais, dan camoufleer je juist weer wel dusss... t is maar hoe je het bekijkt.

Trouwens, als je niet zeker weet of het werkt doe het dan gewoon wel. Camoufleer die zooi gewoon. Als het dan toch iet helpt, jammer dan, maar als het echt zou werken is dat toch alleen maar goed, dus... kleine moeite en het kan jezelf meer vertrouwen geven.

ik bedoel alleen maar, baat het niet, dan schaadt het ook niet (tenzij je honderden euro's uit moet geven om elke kleur van de regenboog in je viskist te hebben :smile: )
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

14-06-2002 09:03

Kees, was niet tegen jou persoonlijk gericht hoor, maar dat had je al wel begrepen, denk ik. Om het nog maar eens te herhalen: er heerst meer 'dressuur' onder karpervissers dan onder karpers....
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

14-06-2002 10:13

Mannen,

Daar ik een aantal zaken zie wil ik ook wel even reageren.

Om eerst maar even op Aart in te gaan dat er meer dressuur heerst onder karpervissers dan onder karpers, ja het is maar net hoe je dat opvat...
Als voorbeeld zal ik een keihard circuitwater nemen waar elke dag karpervissers komen. Wat blijkt op zulke wateren dat men er over het algemeen heel veel uren per vis moet maken. Zelfs de topvissers komen er niet onderuit zeer regelmatig te blanken. Er wordt dus zeg maar 300 van de 365 dagen gevist en dan meestal door meerdere personen.

Men probeert alles dus, alles anders doen dan anderen werkt vaak niet op zulke wateren, de creatievere vissers zullen wel altijd meer vangen natuurlijk, dus is het wachten voor iedereen op een run.

Hoe is dat in vredesnaam mogelijk als er GEEN dressuur is!!! Dan zou iedereen toch regelmatig een visje kunnen vangen.. Zelfs de allerdomste vissen, (naar onze mening dan), laten zich vaak niet meer dan 5 a 8 keer vangen op een jaar. En dat terwijl er bijna iedere dag toch heel wat onderlijnen met een boilie in het water liggen. En ze vreten er waarschijnlijk bijna elke dag van gezien de gewichtstoename op bijna alle drukbeviste wateren. Dus eigenlijk worden ze helemaal niet veel gevangen............

Is dat dressuur of niet?

Vr.Gr.

Bertil
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

14-06-2002 17:36

Aart, just for the record, maar had het wel begrepen.

Bertil, dat zulke wateren bestaan wordt niet ontkend. Wel worden tactieken, die verondersteld worden de dressuur op dit soort wateren te doorbreken, klakkeloos overgenomen naar wateren met nauwelijks of geen hengeldruk. Beschreven dressuur komt voornamelijk voor op afgesloten wateren met een vast karperbestand dat dagelijks belaagd wordt door een veelheid van karpervissers. Deze situatie komt maar zeer beperkt voor in Nederland. Er is hier een overdadige hoeveelheid open water waar de moeilijkheidsgraad meer ligt in het lokaliseren van de vis dan in het verleiden tot een aanbeet. Bij blanken wordt dan toch al te vaak teruggegrepen op dressuur doorbrekende tactieken, terwijl de oplossing eerder ligt in meer mobiliteit en een betere observatie. Toepassing van een bepaalde tactiek vraagt om een juiste interpretatie van het probleem. Is het probleem werkelijk dressuur, wat dus voor een beperkt aantal wateren kan gelden, dan kunnen veranderingen van de rig helpen.

Groetjes Kees
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

14-06-2002 20:16

ik denk dat juist die extreme dingen op een zwaar dressuur water helpen.
als je dit juist weer gaat proberen op een water waar geen dressuurt heerst uit gaat proberen, zal het minder goed werken.

het word daar gedaan omdat daar zo een dressuur heerst,
en omdat die karpers daar alles herkennen.
juist daarom word er iets extreems geprobeerd wat ze nog niet kennen. en al het gevaar wat ze gezien hebben,
is dat juist weer helemaal niets bij.

als je dit dan op een 'normaal' water probeerd,
schrikt het juist weer heel erg af..
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

15-06-2002 01:40

Beste allen

Allereerst wil ik starten met "onozele vragen" bestaan niet Aart. Verder heerst er bijna overal dressuur. of je daar nu aan wil of niet. Ik vis nu op een plaats waar dressuur minimaal is, en verschil merk ik duidelijk. Als dressuur niet bestaat Aart, dan daag ik je uit om 1 jaar 5 dagen per week op je ijsel te gaan vissen op dezelfde stek. wedden dat na dat jaar die stek tijden lang geen vis meer oplevert!?? Ben je wel met me eens zeker?? Dus Dressuur??

Ikzelf heb vroeger ook allerlei dingen lacherig weggewuift, maar ben er wel achter dat als ik toen minder gelachen had, ik al heel wat meer visjes gevangen zou hebben nu.

Een aantal simpele dingetjes??

een afzakloodje gebruiken als je kortbij vist

een blanke nylon hoofdlijn gebruiken(geen witte)

Kleine haakjes vissen

Je onderlijnmatriaal aanpassen op wat op die put het best werkt(voor mij op een put een bewezen fijt).

Je loodmontage aanpassen aan de bodem(of je onderlijn langer maken)

ergens anders voeren/vissen als de rest



is allemaal lekker standaard gelul, ik weet het, maar het werkt wel, dus waarom doet 90 % van de vissers het niet??

Wat is goed? 10 vissen op een water met 300 vissen op 1,5 ha?? of moeten dat er eigenlijk 30 zijn om goed te noemen. Goed is betrekkelijk, maar bedenk dat ook eens als je dingen "goed" noemt. Iemand die 8 vissen vangt op een topdag kan slecht gevist hebben, terwijl iemand anders in de "droogte" nog met 5 vissen echt goed gevangen heeft.


Termen als "goed gevangen" "er is geen dressuur" etc, komen volgens mij van mensen die al tijden niet meer over het vangen zelf nadenken. Lekker vissen is hun devies, en daar is niets mis mee, echter kun je dan ook geen gefundamenteerde uitspraak ergens over doen, want het "goed" weet men al niet meer.

gegroet

rf
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

16-06-2002 00:17

Interessant,

maar volgens mij dwalen we af. natuurlijk moet je op de situatie inspelen. Jaren geleden was ik zo iemand die z'n hengels opgetuigd in z'n foudraal had zitten met 60 gram schuiflood, en een 25 cm lange onderlijn met haak mt 4. En als ik ging vissen, dan maakt ik het haakje losm zetten dehemgels in elkaar, knupte een boilie onder de haak en wierp in. Maar intussen ben ik er wel achter dat het niet overal zo werkt. ik vis tegenwoordig wel op iets moeilijkere wateren, want hoe meer ervaring, hoe meer de behoefte aan grotere vis e grotere uitdagingen.(bij mij tenminste)

dus ik geef je gelijk.
Grtn,

Sjoerd
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

16-06-2002 13:35

FF over die fluorescerende boilies. De bedoeling is dat je deze boilies presenteert als single-hookbait, hooguit i.c.m. een PVA-zakje met pellets. De karper zal dus nooit zo'n pop-up daadwerkelijk opeten. De extreme hoeveelheden kleurstoffen en flavours (of die schadelijk zijn of niet laat ik in het midden)krijgt de karper dus niet binnen. In het ergtse geval wordt alleen de enkele pop-up geconsumeert. Die hoeveelheid lijkt me niet schadelijk voor de karper.

Groet,

Martijn
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-06-2002 16:38

Moeilijk voeren ook met pop-ups, Martijn :wink:
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

17-06-2002 11:27

Het voeren gaat net zo als met de andere boilies Kees.

:smile:
Vissen is een hobby, geen religie!
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

17-06-2002 11:35

Net zo makkelijk voeren als 'normale' boilies hoor :wink:
alleen tja, ze komen niet aan op je voerstek onder water, maar daar hadden we het niet over :grin:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

17-06-2002 15:13

OK als drijvend aas dan of anders verzwaard :sad:

Neem dan ook voldoende potjes mee, want de hoeveelheid is niet groot. Je voerplek is te herkennen aan de lichtgevende gloed. Vooral s'nachts verrekte handig.
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

17-06-2002 17:54

je zou ze eens met een lijntje, een lood op je stek meoten gooien,
mischien iedeetje voor een marker / boei ? :grin:
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

18-06-2002 13:52

Dat doe ik dus verkeerd :sad:

Stelletje grapjurken :wink:
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

18-06-2002 15:29

hehe :grin:
gelukkig nog genoeg humor hierzo :wink:
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

19-06-2002 11:03

noem het maar humor! heb een vismaat die wat al te scheutig was met garnalen meel had ie mooi 4 kilo popups!! is hem twee keer overkomen! en maar afvragen wat al die meeuwaen daar doen!!
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

19-06-2002 13:09

whahahaha... :grin:

hij zal in iedergeval niet de eerste zijn geweest, das een troost :razz:
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

19-06-2002 14:35

denk het ook niet! maar je moest de 2de keer zijn snuit zien toen ie vol trots zij creatie aan me toonde en ik heel onschuldig een in een glas wter deed!hahaah
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

19-06-2002 14:42

haha naja gelukkig dat je het voor dat hij ging vissen deed..
wel lullig, maar toch, wel wat geleerd :wink:
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

20-06-2002 17:48

Nu nog even een opmerking die wel relevant is aan deze topic:
Ik zit net in de Big Carp nr 70 ( de laatse)
een stuk te lezen van Mat Parry waarin hij schrijft dat karpers wel degelijk kleuren zien en waarschijnlijk nog beter dan dat wij ze onder water zouden kunnen zien!!!!!
Wat een fucking eye-opener voor een hoop van jullie DB ers die er vanuit gaan dat karpers slechts grijstinten kunnen onderscheiden omdat iemand dit ooit vermeld heeft!!!!!
Gebruikersavatar
Michiel Pilaar
Berichten: 962
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Kapelle
Contacteer:

20-06-2002 18:08


Wat een fucking eye-opener voor een hoop van jullie DB ers die er vanuit gaan dat karpers slechts grijstinten kunnen onderscheiden omdat iemand dit ooit vermeld heeft!!!!!



Hahaha Eus doe jij nou niet precies hetzelfde... Je neemt zomaar iets aan terwijl je niet eens weet of het écht wel waar es, zkr alleen maar omdat iemand dit (zojuist) heeft vermeld!!!!!

Tsja, de groeten,

Michiel