Winter-rig


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kelly Adegeest
Berichten: 167
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zoetermeer

06-01-2002 15:24

Als eerste topic op het onderwerp rigs zou ik het graag hebben over 'Winter-rigs'.(Hoe) passen jullie je rigs aan aan de winter. Is het volgens jullie slim om met stiff-rigs te vissen?
Gebruikersavatar
Michiel Pilaar
Berichten: 962
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Kapelle
Contacteer:

06-01-2002 15:53

Kelly,

Persoonlijk pas ik m'n rigs niet aan aan het feit dat het winter is, maar aan het feit dat ik in de winter ook met ander aas vis.

Zo vis ik 's winters meer met partikels, deeg en kleinere boilies dan in de andere jaargetijden, dit omdat ik hiermee meer vang dan met grote boilies. Ik vis dus met nog kleinere haakjes (maximaal maat :cool:, altijd met een L.A. voor de betere inhaking. Voor de rest vis ik 's winters minder met stiff-rigs (door ander aasgebruik).

Ik hoop dat je er wat aan hebt,

Michiel Pilaar
Gast

06-01-2002 16:35

Ik vis maar heel weinig in de winter, maar als ik dan ga, dan gebruik ik wat langere rigs als in de zomer. Ook schakel ik wel eens over naar "los-lood"-montage...
Lode Hermans
Berichten: 415
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

06-01-2002 17:48

Ik zie het nut ervan niet in om je rig aan te passen voor de winterperiode. Ik geef je een raad. Houd het zo simpel mogelijk, een gewone no-knot montage met een eventuele line-alinger. Meer heb je niet nodig om vis te vangen,en doorzettingsvermogen natuurlijk. De winter is niet voor niet het moeilijkste seizoen, vooral met de extreme koude van dit jaar
gr lode
Karpers vangen die je met http://www.borntofish.be
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

06-01-2002 19:19

In de winter pas ik mijn rigs juist wel wat aan. De vissen zullen namelijk niet zo gulzig azen als in de zomer. Ze moeten dus minder ruimte krijgen om met het aas te spelen. Ik maak mijn rigs daarom ook wat korter in de winter. In de zomer vis ik namelijk met een combi van ongeveer 18 cm en in de winter kort ik deze in tot een centimeter of 14. Zo hebben ze net wat minder ruimte. Ik kort de combi in op het soepele deel. Het stijve heeft namelijk geen zin, aangezien dit toch gestrekt ligt en dus geen speling heeft. Je zal denken waarom ik dan niet in de zomer deze rig gebruik. Door het feller azen en vechten zal de haak zich soms minder mooi zetten en dus eerder uitscheuren. Door nu je onderlijn iets langer te houden komt er minder kracht van het lood op de haak te staan. Het zal dus minder snel uitscheuren tot gevolg hebben. Ik zal niet zeggen dat het overal zo werkt, maar een is zeker wel een goede richtlijn.
Gebruikersavatar
Gerrit Ritmeester
Berichten: 484
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Kamerik
Contacteer:

06-01-2002 20:55

ik vis in de winter veelal schuivend ipv het vastlood,
vorige week nog kreeg ik een aanbeet, de swinger ging maar een paar tikjes omhoog/omlaag, ik aanslaan en hangen,

aast de karper in de winter mischien voorzichtiger? ik weet het niet, maar door schuivend te vissen zie ik wel alles, en is er meer te vangen heb ik het gevoel

groete
matje
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

06-01-2002 23:05

De vis aast in de winter eerder langzamer dan voorzichtiger. De spijsvertering gaat langzamer dus bewegen ze langzamer en azen ze ook langzamer. Als het buiten koud is bewegen wij, als mens, ook niet zo snel als in de zomer, en dat is met de karper in zekere zin net zo. Dat om zo min mogelijk energie te verbruiken en dus zo min mogelijk voedsel naar binnen hoefen te werken. In de winter is het voedselaanbod niet zo groot als in de rest van het jaar. En doordat er minder voedsel te verkrijgen is azen ze niet voorzichtiger omdat er dan in weze sprake is van voedselnijd. Wat er dan te krijgen is moet je ook pakken.
Dit is mijn visie over het gedrag van de karper in de winter.
Vissie kump zo!
Roel van den Broek
Berichten: 48
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Roosendaal

07-01-2002 00:27

Ik pas mijn rigs niet aan in de winter. Wat ik je wel aan kan raden is om wat gevoeliger te vissen. Hiermee bedoel ik op een dusdanige manier dat de aanbeet sneller en dus nauwkeuriger door wordt gegeven. Dit kan je bijvoorbeeld doen door je materiaal wat lichter af te stellen zoals je wakers en piepers(als dit mogelijk is bij jou piepers) en ook bijvoorbeeld zoals hierboven al beschreven staat, met een schuiflood ipv met een vastlood.

Succes ermee

MVG Roel
Jan Grijpstra
Berichten: 42
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalzum

07-01-2002 01:46

Ik denk dat het lood ipv schuivend op de lijn, ook heel goed in een lus(zoals bij een voerkorf) kan worden geplaatst. De vis zal op die manier nog minder weerstand ondervinden van het loodgewicht.

MVG Jan Grijpstra
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

07-01-2002 10:13

Jan dit is één van de verschillen van een wedstrijdvisser en het karpervissen.
De karper zal minder weerstand voelen bij een aanbeet MAAR en dat is VEEL belangrijker bij een eventuele hoofdlijn breuk kan de karper het lood niet kwijt.
Door het lood in een lus te hangen creëer je een dead rig, niet doen dus.
Vissen is een hobby, geen religie!
Roel van den Broek
Berichten: 48
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Roosendaal

07-01-2002 13:03

Ik denk dat er aan die lus nog meer nadelen zitten. Zo is het inderdaad gevoeliger in SOMMIGE situaties. Deze lus staat namelijk redelijk strak naar je hengel toe omdat als je met een losse lijn vist je hele beetregistratie niet nauwkeurig meer is.

Als de vis nu van je af zwemt dan voelt hij inderdaad geen weerstand (tot een bepaalde afstand = ongeveer de lengte van de lus), maar komt de vis naar je toe gezwommen dan voelt hij gelijk he lood omdat de lus al gestrekt staat.

Met een schuiflood heb je dit probleem niet, natuurlijk hou je altijd een kleine weerstand maar hier ontkom je niet aan. Wat je wel kan doen is om een wartelloodte nemen ipv een tubelood. Als je ver moet gooien dan raad ik het af maar als je niet ver vist dan is dit zeker een goede optie omdat de lijn hier alleen scharnierd op een ringetje ipv een hele tube.

MVG Roel
Jan Grijpstra
Berichten: 42
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalzum

08-01-2002 21:37

Sorry mannen, niet over nagedacht, ik ben tenslotte ook maar een simpele wedstrijdvisser, als het überhaupt een goed idee was dan zou een karperaar er ook wel aan hebben gedacht. Valt mij nog mee dat er geen driehoeksafhoudertje naar voren is gekomen :eek:

Groeten uit Friesland
Gebruikersavatar
Henk Jan Borghuis
Berichten: 77
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

08-01-2002 22:33

Op 06-01-2002 16:35, schreef Joost Janssen:
Ook schakel ik wel eens over naar "los-lood"-montage...


Daar heb ik ook goede ervaringen mee, zeker een keer het proberen waard. Ik merk dat ik met los-lood vaak een betere run krijg. Wel gebruik ik dan ook erg licht lood, meestal iets van 15 gram.

Voor de rest pas ik m'n rigs verder ook niet aan.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

06-03-2002 12:05

ten eerste is het raar dat er in de wedstrijd visrij wel dead rigs worden gebruikt??
maar goed terug naarhet onderwerp
ik pas mijn rig in de winter wel wat aan. Waarom?? omdat de vis langzamer aast prikt ie zich ook niet zo snel probeermaar een je lood op te tillen met de haakpunt in je hand doe je dit langzaam(winter)dan lukt dat aardig doe je dat snel/met een ruk dan zit ie veel dieper(zomer)in de winter gebruik ik dan ook het liefst zwaar lood met een kort onderlijn omdat die gewoon minder speling geeft en dus de prik eerder zal komen los lood ben ik niet zo gek van omdat(zeker met de huidige wakers ipv alu folie)er naar mijn iedee veel teveel weerstand is van de ogen waker lood etc

gr martijn
Arjan van den Berg

07-03-2002 11:55

Ik ben het voor een groot deel met Martijn eens.

Ook ik gebruik graag wat scherpere systemen die de vis wat minder ruimte geeft.
Ook gebruik ik bijna geen stiff rigs in de winter, door die langzamere opname zal een stiff rig wellicht minder makkelijk naar binnenvliegen.

Ik weet dit natuurlijk niet zeker, maar met de stiff rig vang ik meestal in de winter minder?
Zijn er mensen die wel veel met de Stiff rig in de winter vissen? Wat zijn jullie ervaringen?

Alleen ben ik het niet met Martijn eens over het lichte schuivende lood.
Na het Artikel van Richard van de Bosch in Karperwereld heb ik het ook best vaak gebruikt en het werkte echt goed, vaak gewoon keiharde runs en ook vaak hele rustige runs. terwijl er gewoon met een swinger werd gevist.

Net als het succes van een Stiff rig is het succes van het lichte loodje wellicht te verklaren omdat het zich gewoon anders gedraagd dan de standaard?

MvG

Arjan
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

07-03-2002 12:23

arjan
Die lichte loodjes heb ik nog zelden gebruikt het is gewoon een gevoel mijn gebruikte ze wel ving er vis op maar niet spectaculair meer en aan gezien in voor mijn winterstek 80m uit de kant zit en mijn lijn dan ook niet echt strak kan krijgen maar goed het zal best werken

mvg martijn
Plaats reactie