hair stijf of soepel?


Plaats reactie

hair stiff of soepel?

Peiling eindigde op 05-09-2004 22:41

stiff
4
8%
soepel
44
92%
 
Totaal aantal stemmen: 48
pepijn swagemakers

21-08-2004 22:41

Ik wil binnenkort weer eens met de stif rig aan de slag, viste deze voorheen altijd als een d rig, maar wil de mogelijkheden wat verder verspreiden, dus met een hairtje, om ook ander aas te kunnen vissen.
Wat is het bese, een soepele of stijve <a href="http://www.ntsearch.com/search.php?q=hair&v=56">hair</a>, en indien soepel, met welke knoop moet ik werken voor de <a href="http://www.ntsearch.com/search.php?q=hair&v=56">hair</a>, of een andere bevestiging?

bij vorbaat dank, PS
Gebruikersavatar
Simon van Vegchel
Berichten: 427
Lid geworden op: 10-03-2004 14:43
Locatie: Eindhoven

22-08-2004 16:38

Soepele hair. Knoopje leggen in een stukje gevlochten met een lusje op een lengtje die jij wilt dat je hair heeft, en dan langs de haaksteel houden. Gewoon een no-knot er overheen en klaar is kees :D Door het knoopje schiet hij het ook niet snel meer af :wink:
Nothing can beat a well-sized carp in the morning
pepijn swagemakers

22-08-2004 20:08

okeej, bedankt!
ga het eens zo doen :)

MVG & bedankt pepijn

moet toch ens iet doen aan dat NT search spyware kreng :evil:
Willem Barnas

22-08-2004 22:00

Soepel!

Maar waarom?

Ik snap die Engelse feestverhalen nooit zo, het ziet er allemaal erg vermakelijk uit, maar verder kan ik er vaak maar ernstig weinig nut in zien. Bovendien vrees ik dat weinig zaken echt SEIZOENENLANG IN VERSCHILLENDE OMSTANDIGHEDEN getest worden, dus hup... ...in het archief met die handel!

Nu is het zo dat ik al een hele tijd met die stiff-rigs vis en ik heb op veel wateren er 'mijn visjes' mee weten te vangen. In het begin heb ik 'm ook met een stijve hair gevist, maar kwam daar snel van terug. De op mirakuleuze wijze gehaakte vissen die ik ving, zetten mij aan het denken en realiseren van het feit dat een haak op een hair rig VRIJ moet zijn te doen wat ie wil.
Bij een stiff-rig zit er in vergelijking met een gevlochten onderlijn (van voor mijn part dezelfde lengte; 10-12 cm., maar wel met line-alligner) veel minder 'speel- en draairuimte' in het gebruikte materiaal zelf, dus zullen we dat draaien moeten hebben van de knoop bij de wartel en/of de hair(bevestiging). Voor die wartel heb je gauw een goede en sterke oplossing. Een lusknoopje (driekamerknoop of achtje) doet het prima, maar is die sterk genoeg wanneer je je zoveelste vis van de nacht (en dat zal dan net die bak zijn) erop drilt? Flexi-ring wartels i.c.m. met palomarknoop dus, ook nog makkelijker te knopen en geen geklooi met stoom en vlammen...

Ik wil bij elke rig dat die haak wil draaien als een dronkenman, zodra er iets wil kantelen, moet dat kunnen kantelen, dus daarom: SOEPEL!
Uiteraard ook lekker op lengte, zeker met langstelige haken, want daarmee moet je voorin prikken en haken, liever geen scheuren en sneeen voor ie voor anker gaat.

Schitterend voorbeeld van de laatste twee maanden:

Veel met de nieuwe 'longshanks' van Korda gevist (maat acht), zowel op soepel als op nylon en Amnesia (20 lb.). Ik wilde die haak voorin hebben bij de aasopname, zodat ALS ie ging draaien, dat deed op de plek waar ik wilde dat ie echt haken zou, dus: ongeacht de lengte van de onderlijn een hair van minimaal twee centimeter. Je raadt het al, de langstelige haken die normaliter weleens voor snijwonden willen zorgen zaten allemaal muurvast in de hoeken of de onderlip (bij echt korte rigs) en nergens een spoor van ellende...

Nu moet ik wel zeggen dat ik bij dat nylon OOK een nylon hair gebruikte, maar dan ging het ook om rigs van 20 cm. en 31/00 nylon, dus dan zit er zat ruimte in om vlot te kunnen draaien. Hard drillen op zo'n mini-langsteel?

Geen probleem, want hij zit voorin en onderin.

Succes ermee,
Willem :wink:
pieter sikkema
Berichten: 147
Lid geworden op: 20-06-2004 15:06
Locatie: amsterdam en heerenveen

22-08-2004 22:37

he pepijn,
wat ik vaak doe is een klein lusje maken aan het einde van de amnesia. Dit leg je ter hoogte van de haakpunt langs de steel. Nu leg je een gewone no-knot er overheen. Krimpkousje erover en klaar. Het voordeel van dit lusje is dat je er heel gemakkelijk verschillende hairlengtes aan kunt knopen en dus verschillende aassoorten :) Dat was toch de bedoeling? oja natuurlijk een soepele hair
maarten lansink1
Berichten: 53
Lid geworden op: 05-01-2003 01:00
Locatie: zutphen

24-08-2004 10:34

dit is niet echt een goede poll ja hair soepel of stiff wat voor soort boilie of aas zinker of popup?

popup:soepel
zinker :stijf
pieter sikkema
Berichten: 147
Lid geworden op: 20-06-2004 15:06
Locatie: amsterdam en heerenveen

24-08-2004 22:17

off-topic

[quote]dit is niet echt een goede poll ja hair soepel of stiff wat voor soort boilie of aas zinker of popup?[/quote]

en nu in het nederlands;

Dit lijkt me niet echt een goede poll. Als je de keuze moet maken tussen een soepele of een stijve hair, is het naar mijn inzien ook belangrijk of je gebruikt maakt van een pop-up, dan wel van een zinkende boilie.

Probeer je dit soms te zeggen??? :lol: Zou je voortaan iets duidelijker willen schrijven? Ik moest het gewoon drie keer overlezen.

nou weer ontopic

Kun je ook een reden geven waarom je kiest voor een soepele hair dan wel een stijve hair? Waarom een soepele hair bij een pop-up?
Edo Beltman
Berichten: 41
Lid geworden op: 07-04-2004 13:56
Locatie: Heino
Contacteer:

30-08-2004 21:37

Bij een stiff rig vis ik met een stijve hair, simpelweg omdat ik !altijd! met de not-a-knot-haakmontage vis, en daar zo min mogelijk tierelantijntjes aan wil. Dus geen geouwehoer met krimpslang, ringetjes of losse hairs. ALs die stijve hair ook werkt, waarom dan een soepele eraan priegelen?

Groeten,

Edo Beltman

ps. een stiffrig met een doorlopende hair ziet er ook nog eens erg mooi uit :wink:
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

30-08-2004 22:31

Edo,

zie de posting van Willem Barnas, daarom dus.

Ook geen of weinig gepriegel, maar wel haken en houden, zonder onnodige beschadigingen in de bek.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

30-08-2004 23:21

[quote="Willem Barnas"]Soepel!
Schitterend voorbeeld van de laatste twee maanden:

Veel met de nieuwe 'longshanks' van Korda gevist (maat acht), zowel op soepel als op nylon en Amnesia (20 lb.). Ik wilde die haak voorin hebben bij de aasopname, zodat ALS ie ging draaien, dat deed op de plek waar ik wilde dat ie echt haken zou, dus: ongeacht de lengte van de onderlijn een hair van minimaal twee centimeter. Je raadt het al, de langstelige haken die normaliter weleens voor snijwonden willen zorgen zaten allemaal muurvast in de hoeken of de onderlip (bij echt korte rigs) en nergens een spoor van ellende...

Nu moet ik wel zeggen dat ik bij dat nylon OOK een nylon hair gebruikte, maar dan ging het ook om rigs van 20 cm. en 31/00 nylon, dus dan zit er zat ruimte in om vlot te kunnen draaien. Hard drillen op zo'n mini-langsteel?

Geen probleem, want hij zit voorin en onderin.

Succes ermee,
Willem :wink:[/quote]
Beste Willem
Ik ben sinds kort ook deze haken aan het testen (nog niks meegevangen dus alles staat nog in de beginfase)...bevestig jij ook nog eens een line-angliner op deze langstelige haken of juist niet?. Zelf heb ik een aantal rigs gemaakt met een krimpkous line angliner ..zodanig dat er een hoek in zit.
Met nieuwsgierige groeten
Hans Brinkel
gerrit koop

02-09-2004 09:02

ok
Laatst gewijzigd door gerrit koop op 27-09-2004 02:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Danny Pauwels
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Antw.

19-09-2004 12:36

Ik gebruik men stiff's tussen de 8 en 10 cm NOOIT langer, men hair maak ik ofwel stijf ofwel in nylon (0.25 mm)

Soms loopt een stijve hair super en soms haak je er weinig mee, ik gebruik het nog steeds omdat ik er al heel veel dikke vissen mooi mee gehaakt heb waarom zou ik dan nog alleen maar nylon als hair gebruiken ?

Ik heb de indruk dat een karper die een boilie pakt met een stiff en stijve hair mooier gehaakt is (mooi onderaan in het midden) en veel minder snel de haak kwijt kan spelen.

De vangsten van veel hangbuiken spreken voor zich.

Veel hangt af van het aas gedrag op uw water volgens mij.

groetjes
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed
jeroen postma.
Berichten: 387
Lid geworden op: 27-10-2004 17:19
Locatie: borne

01-11-2004 15:48

soepele hair, waarom? omdat dan de haak vrij kan draaien in de bek als de karper zich bijdraait, de haak draait doormiddel van een line-aligner en mijn vis zit vrijwel altijd schuin onderin de bek gehaakt.
zelf ga ik ook voor een soepel lijnstukje 2 tot 3 cm voor de haak zodat de haak helemaal vrij kan draaien in de bek.
verscholen tussen het riet, niemand die mij ziet
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

01-11-2004 16:07

Een soepele hair heeft niet veel te maken met het draaien van de haak Jeroen, ikzelf zou ook voor soepel gaan, om de redenen die onder andere Willem geeft, daarnaast vis ik graag met een lange soepele hair, zodat bij inhaking de boillie buiten de bek bungelt, waardoor de vis de boillie niet meer kan gebruiken als extra hulpmiddel om de haak kwijt te krijgen, iets wat je met een korte stijve hair waarschijnlijk wel zal krijgen.

mvg
Stefan
Gebruikersavatar
Kees van der Voorden
Berichten: 227
Lid geworden op: 30-10-2004 03:53

01-11-2004 16:35

Een soepele hair heeft juist wel veel te maken met het soepel indraaien van de haak. Wat ook heel belangrijk is, is dat je wartel waaraan je je lusje knoopt ook soepel moet kunnen draaien. Als je op deze twee dingen let haakt je rig net zo goed als een soepel onderlijntje met line-aligner.
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

01-11-2004 16:49

Mijn fout Kees,

was even de "draad" kwijt, krijg je als je de hele dag druk met school bent.

mvg
Stefan
Gebruikersavatar
Danny Pauwels
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Antw.

01-11-2004 17:03

Ik merk weinig verschil tussen de twee ik heb ze naast mekaar gevist.

Een stijve doorlopende hair, en een soepele nadien gemonteerde hair.
Bij alle twee zijn de vissen allemaal netjes onderaan gehaakt.

Ik ben momenteel op een punt gekomen dat ik onderlijnen gebruik zonder veel poespas. Simpele gevlochten, stiff's of nylon lijntjes het werkt allemaal even goed.
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed
jeroen postma.
Berichten: 387
Lid geworden op: 27-10-2004 17:19
Locatie: borne

02-11-2004 15:05

een soepele hair kan je simpel testen, wat ik doe is de onderlijn bij de wartel en de lus v.d. hair pakken, ik draai de hair 1 keer rond, door het gewicht van de haak blijft deze als de hair soepel is stil hangen.
als haken gebruik ik korda wide gape maat 8, vrij licht zou ik zeggen.
als de haak blijft hangen is het nog altijd handig om er een line aligner aan te bevestigen, testen op je hand en bij mij haakt hij 10 v.d. 10 keer.
verscholen tussen het riet, niemand die mij ziet
Plaats reactie