Tips tegen in de war gooien


Geert Welten
Berichten: 64
Lid geworden op: 02-04-2002 02:00
Locatie: Someren

25-07-2004 12:52

Bijna iedereen kent het wel:

s'morgens wakker worden na een visloze nacht
Je lijnen binnendraaien

En dan erachter komen da je zooitje de hele nacht in de war heeft gelegen
Behoorlijk frustrerend, en zeker als je op water zit waar je toch al weinig beten verwacht.

Natuurlijk kun je met stiff en combirigs gaan vissen, maar als je nou met een gewone soepele onderlijn wil vissen.

Hoe voorkomen jullie dit??
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

25-07-2004 12:59

De concertina rig.

Niets anders dan de gevlochten onderlijn harmonicagewijs opvouwen en vastzetten met PVA string.

http://www.fishing4fun.co.uk/stories/02 ... art2.shtml

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Danny Pauwels
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Antw.

25-07-2004 13:07

of met Korda Funnel web, een klein balletje maken met wat pellets of stukjes boilie in => 2 vliegen in een klap dus ook wat voer perfect rond de haak en als je het klein maakt dan houd het niet te fel in :wink:
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed
basie lengemann
Berichten: 44
Lid geworden op: 25-01-2004 18:50
Locatie: Geljxd
Contacteer:

25-07-2004 14:25

bij korda hebben ze ook iets voor het in de war gooien ik weet niet precies hoe het heet , maar het ziet er uit als een stukje tuub met aan het uit einde een wat breder op lopend stukje wat je over de wartel heen moet schuiven dit voorkomt dat de onderlijn om de tuub of het lood heen kan draaien tijdens het in werpen . ik weet niet precies hoe het heet maar als je er naar vraagt in de viswinkel dan denk ik wel dat ze weten wat je bedoeld.
Laatst gewijzigd door basie lengemann op 01-06-2011 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.
I'm on my way!!! it was just a speed bump not a stop sign!
elmer schroot
Berichten: 84
Lid geworden op: 06-03-2003 01:00
Locatie: voorschoten

25-07-2004 14:57

je haak en hair vol plakken met pva wokkels wil ook wel helpen.
Gebruikersavatar
Pim Dijkgraaf
Berichten: 1182
Lid geworden op: 02-06-2004 16:48
Locatie: Lemmer, Fr
Contacteer:

25-07-2004 15:15

Met pva tape lukt het goed, kan ook wel met draad. Maar een funnel web met wat pellets boilies, je kent het wel, werkt ook, blijft hij goed strak staan.
Voer en vang!!!

I love BTW
Gebruikersavatar
Danny Pauwels
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Antw.

25-07-2004 15:34

ik rijg meestal men hair door de funnel web zak, dan de boilie erop dus de haak er door en dan een pva wokkel op de haak => dan zie je wanneer het theoretisch opgelost is :wink:
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed
Gunther van Marwijk

26-07-2004 18:18

..
Laatst gewijzigd door Gunther van Marwijk op 16-08-2004 23:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Hugo Bovenmars

26-07-2004 19:01

IDD!

BTW, witvis kan ook boosdoener zijn
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

26-07-2004 22:43

Het verbaasd mij eigenlijk dat er niemand iets over de werp techniek heeft vermeld. Zo'n beetje met iedere ondelijn is het volgens mij juist de kunst op de juiste manier ingooien.

Wat ik zelf doe (lees probeer :D ) is bij het ingooien, vlak voordat het lood het water raakt de lijn strak te trekken. Hierdoor slaat je onderlijn strak naar voren. Een geoefend persoon hoort dan 2 plonsen op het water. op die manier kan je lijn eigelijk nooit meer in de knoop raken.

Wat betreft in de war raken van witvis, zou je bijvoorbeeld kunnen oplossen door een anti-tangle tube. Deze natuurlijk wel strak op de bodem houden.

Wat betreft het PVA gebeuren het werkt wel maar uit eindelijk ook op je portomonnee.

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Gebruikersavatar
Danny Pauwels
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Antw.

26-07-2004 23:11

als ik 100 % zekerheid wil dan is het dat geld wel waard hoor en zo werpen :D dat doe ik ook.
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed
Geert Welten
Berichten: 64
Lid geworden op: 02-04-2002 02:00
Locatie: Someren

26-07-2004 23:13

Dank u allen voor de reacties!

De grootste oorzaak dat ik de laatste tijd veel in de war gooi is eigenlijk mijn Synergy hoofdlijn.

Die is zo erg gedraaid dat hij tijdens het werpen de onderlijn om het lood draait.

Vind die Synergy lijn overigens wel goede lijn, alleen dan dat hij altijd zo kringelt vind ik een zeer groot nadeel.
Ga denk ik toch weer terug naar berkley.

Maar goed het gaat hier over het voorkomen van het in de war gooien van je montage.

Kees die concertina methode heb ik jaren geleden ook veel gebruikt, maar da is er eigenlijk langzaam uitgeslopen:
Rijp voor herintroductie!!

Met foampjes op de haak gooi ik nog steeds in de war en tape en funnelweb daar ben ik nie zo kapot van.
Wordt ook best wel prijzig als je dat bij elke worp er aan hangt.

De lijn strak trekken tijdens de worp is zeker een goede ja.
Gak zekers us proberen de komende tijd

Ik denk dat ik gewoon m'n hoofdlijn eens ga vervangen, dat is denk ik het probleem.
want in voorgaande jaren had ik er veel minder last van.

Heb jullie nog aanraders voor goede Hoofdlijn???

Drop ze hieronder maar..

Enne ga maar gewoon door met het tips geven tegen in de war gooien,
daar heeft iedereen wel wat aan!

Het scheelt namelijk gewoon vissen als je zooitje de hele tijd in de war ligt.
En uiteindelijk gaan we toch om zoveel mogelijk vissen te vangen niewaar??
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

26-07-2004 23:27

bij de zutter in genk ( belgie)hebben ze : carbon X professional

ik gebruik deze al een tijd en ben er heel tevreden over.
maar ik weet eigenlijk niet of die ergens anders ook te krijgen is
kenneth pepels

27-07-2004 18:02

Beste geert,

In karperwereld 36 staat hier ook een klein stukje over bij de karperwereld live, hier gebruiken ze ook de al eerder genoemde rig sleeves, in dit stuk hebben ze ze van korda, maar ze zijn ook van andere merken te krijgen.

groetjes kenneth
Geert Welten
Berichten: 64
Lid geworden op: 02-04-2002 02:00
Locatie: Someren

29-07-2004 17:07

Dat heb ik gezien ja.

Het zorgt er eigelijk voor dat je wartel een stukje uit het lood steekt, of hoe moet ik dat zien?

Zou dat echt het in de war gooien voorkomen?

Mensen die hier ervaring mee hebben: Laat het even weten a.u.b.

dank u
alexander nefs

22-08-2004 13:39

Heren,

De wietrig is misschien een optie.
Het ringetje doet the job.
Het zakje laat je steunen op het ringetje in plaats van de haak.
En de haak wellicht in het pva zakje.

Carp greetz alexander
Gebruikersavatar
Simon van Vegchel
Berichten: 427
Lid geworden op: 10-03-2004 14:43
Locatie: Eindhoven

22-08-2004 16:35

Ik hoorde iemand de uitleg geven van een systeem wat mij leek op de helicopter.. Opzich een goed systeem, maar ik gooi het ook nog in de war. Afremmen en/of stiff-rig gebruiken werkt bij mij het best. PVA zal ook wel werken maar daar heb ik geen ervaring mee :wink:
Nothing can beat a well-sized carp in the morning
Gebruikersavatar
Ronald Clowting
Berichten: 72
Lid geworden op: 05-05-2004 20:48
Locatie: Den Helder

04-09-2004 17:38

De tip van korda is inderdaad een sleeve over het warteltje schuiven, maar waarom sleeve van korda als het ook goedkoper kan?!
Gewoon een stukje tube met een binnendiameter van 1,5 mm en een lengte van ongeveer 6 cm over het warteltje schuiven en klaar is kees.
De tube heb je van diverse merken, ik gebruik meestal die van PB products.
Heb door deze montage mijn in de war gooi percentage tot 90% verkleind.
als je dit systeem gebruikt tezamen met het afremmen van de lijn vlak voordat het lood het water raakt kan het bijna niet fout meer gaan.
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

04-09-2004 17:59

Wat ik heb gelezen ergens, was dat wanneer je je onderlijn aan een wartel met een groter ringetje eraan knoopt(flexi ring swivel), het dan ook veel scheelt met in de war gooien!
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

04-09-2004 21:35

Wat je ook kunt doen, als je ver en zonder tangles wilt inwerpen = De on-
derlijn opbinden langs de anti-tangle tube, met pva string. Dit werpt wat
verder, doordat de onderlijn niet "wappert" tijdens de vaart door de lucht,
en tevens komt het niet in de knoop...! :wink:

groetjes Benny
Chris Kroesen
Berichten: 677
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

04-09-2004 21:50

-de bungy- rig , of recoil rig
-een pva stringer aan je haak
-nylon onderlijn
-stukkie tube op je onderlijn bij je wartel van zo'n 5 cm
-soepele onderlijn even onderwater doen, voordat je inwerpt
- (korda)inline lood of nash safety run rig gebruiken in combinatie met 20 cm lange sinking rigtube wat boven je lood zit.
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

05-09-2004 14:54

Hmm heb mijn brein hier eventjes op losgelaten, en kom op het volgende: (aanvulling op de reactie van bennie)
Lus een beugelelastiekje op je tube heen, en klem hier een pva wokkel in. Prik vervolgens je haak aan de bovenkant in de wokkel, en voila!
Lijkt mij iets makkelijker dan opbinden met Pva-string en bovendien zal het minder snel gaan schuiven op de tube, naar mijn idee!
Wat ik overigens zelf doe, is gewoon met nylon onderlijnen vissen (probeer maar eens in de war te gooien, bij gebruik van een goede tube... :roll: ), en de wekker zetten om 2:30 om de boel te checken, gewoon als extra safety zodat ik niet de hele nacht voor jan met de bijzonder korte achternaam zit te vissen...

Groeten, daniel
Carpunity, het nieuwste online karpermagazine. Check it out!
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

05-09-2004 17:37

Daniel,

Dan ligt je onderlijn dus parralel langs de anti tangle tube op de bodem. Eén wapperende vin en de haak blijft met een beetje pech alweer achter de tube hangen ofzo. Dan moet je dus een heel klein stukje in halen. Nu heb ik samen met wat vrienden onlangs uitvoerig getest wat het effect is van bepaalde manieren van inwerpen, tegenhouden, terugtrekken etc. op de presentatie.

Bij een worp van 20 meter was het kleinste stukje dat we de rig terug konden trekken, al gauw oed voor een verplaatsing van de gehele montage van een halve meter. Dit zal op grotere afstand groter zijn denk ik, door de grotere rek in de lijn en dus een groter katapult effect.
Lijkt mij geen goed idee...

Voordeeltje zou wel zijn is datje gevlochten ondelrijn gestrekt ligt end at de karper dus minder ver hoeft te zwemmen om zichzelf te haken....

Gewoon ietsjes afremmen voordat t spul het water raakt lijkt mij ook het beste...

vr gr Sjoerd
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

05-09-2004 17:41

Van kriston hebben ze een potje vloeibaar pva. als je dat over je rig spuit word het super hard in het water lost dat op en het is weer normaal.
Ik heb het nooit gebruikt. Maar ik heb horen zeggen dat het wel werkt.

Groeten,

Luuk
ps. gewoon met korte stiffies vissen. die gooi je een stuk minder in de war :lol:
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Bob Pieter
Berichten: 99
Lid geworden op: 09-06-2003 02:00
Locatie: Utrecht

05-09-2004 18:34

Beste Geert,

Als je hooflijn gedraaid is (en telkens om je top kringeld enz, je kent het wel) moet je veen een 'spindoctor' kopen. Dat is een stukje lood dat als je er 2->3 keer mee uitwerpt en je lijn weer op draaid, de draai er uit haald.

Bij mij werkt het altijd wel goed, wat het merk is weet ik niet. Even vragen in de viswinkel (Spindoctor), daar kennen ze het vast wel.

Succes