lange onderlijn op dresuurwater????


almer de swaaf
Berichten: 43
Lid geworden op: 08-05-2002 02:00
Locatie: Middelburg/Utrecht

13-07-2004 16:26

op een video gezien dat het prikken bij het opzuigen gebeurt.. dit pleit tegen een lange onderlijn zou je denken..
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

27-07-2004 15:19

Marcel,
Ik geloof absoluut niet dat een karper het verschil voelt tussen een kleine haak en een takje.
Als je er van uit gaat dat een karper niet logisch nadenkt, alleen connecties legt, dat kom je bijvoorbeeld op het idee weerstand = prik. De vis zal dus heel voorzichtig gaan azen. Ik geloof niet in het fabeltje van het "lippenklemmen", volgens mij is al lang bewezen dat dit niet kan, maar wat een vis wel kan is "keeltandklemmen". Oftewel, hij kan met een boilie stevig tussen zijn keeltanden langzaam een eindje zwemmen, voelt hij weerstand, dan ligt, vooral bij het gebruik van een korte hair, de boel meteen weer op de bodem en zal hij het niet nog eens proberen. Als na een bepaalde afstand er nog geen prik is geweest zal de vis het aas als veilig bestempellen. De bedoeling is dat hij dan verder zwemt en op het moment dat hij het niet meer verwacht alsnog een prik krijgt.
Een haak prikt niet bij het opzuigen, ook niet een heel klein beetje, hij wordt immers verplaatst in de richting van de haakbocht. Om die haak te laten prikken moet er een strakke onderlijn zijn. Een lange onderlijn zou ik dus bestempelen als een omweg naar het uiteindelijke resultaat waarbij het de bedoeling is het vertrouwen van de vis te winnen. Op maagdelijk water zou ik hier niet voor kiezen, maar op dressuurwater kan het net het verschil maken.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
pascal kik
Berichten: 326
Lid geworden op: 20-10-2003 02:00
Locatie: beijerland

27-07-2004 16:30

Hallo,

Karpers kunnen goed Herkennen! Wat je op moeilijk water nogal tegen komt is dat vissen verschillende aaspresentatie's al zijn tegen gekomen hierdoor azen ze stukken voorzichtiger. Als iedereen altijd met korte onderlijnen vist, zal een karper doorhebben dat de boilie waar die de vorige keer op gevangen werd weinig bewegings ruimte heeft. Als hij dan doormiddel van zijn borstvinnen de boilies opstuift als het ware ziet hij zo welke er op zijn plaats blijft. Een lange onderlijn heeft in dit geval het voordeel dat je boilie heel veel bewegings vrijheid heeft en de vis ziet het dus eerder als veilig.

Ik maak het zelf nogal vaak mee dat alles van mijn stek word opgegeten behalve mijn haakaas.

Dit is wat ik erover denk of het klopt weet ik niet. Ik zou zelf alleen een lange onderlijn gebruiken als bijna iedereen met kort vist.

Wat ik tegenwoordig nogal vaak meemaak is dat een water al snel tot "moeilijk" of "gedresseerd" word benoemd.

Ik zelf zou niet te moeilijk doen over de onderlijn. Neem gewoon een standaard onderlijn waar je zelf veel vertrouwen in hebt. Voer met een aassoort waar niemand mee vist een tijdje. En vis er dan maar eens mee je zult merken dat de vis er veel vertrouwen in heeft.

Paar aassoorten waar weinig mensen mee vissen:

Rozijnen, Hazelnoten, zoete maïs!!, Hennep, Kapucijners en alle varianten op bonen die er in de super zijn te halen.

Waarschijnlijk zijn er nog genoeg andere paricle's waar weinig mensen mee vissen maar wel mee voeren.

Gewoon wat proberen waar anderen niet aan denken :wink:

En trouwens single tijgernoot pinda of voedingsrijke boilies worden bijna ook niet gebruikt. Zo'n verdwaald tussendoortje pakken ze meestal nog eerder dan die "opvallende" voerstekjes

Pascal
kevin de boer
Berichten: 84
Lid geworden op: 08-08-2003 02:00
Locatie: leusden

01-08-2004 15:10

nou kevin diederen als een karper echt aan het zoeken is naar voedsel ( bijv. mais) en hij vind wel al je voer maar er ligt nog het een en ander onder de blubber dan denk ik dat hij dat ook wel vind een opeet( een karper is een veelwraat) maar dat is mijn idee hoor. Groetjes Kevin.