voorslag knoop


Plaats reactie
dick zuman
Berichten: 10
Lid geworden op: 27-03-2003 01:00
Locatie: amsterdam

02-05-2004 19:24

Goeden avond heren karpervissers.

Afgelopen nacht heb ik door lijnbreuk een zeer zware karper verspeeld. Het onderste gedeelte van het nylon was doorgeschuurd. Om dit in de toekomst te voorkomen wil ik met een voorslag gaan vissen. Kan iemand mij vertellen, hoe ik de voorslagknoop moet maken of weet iemand een website waar dit op uitgelegd staat.

Zijn er trouwens ook nadelen met het vissen met een voorslag?

Reacties zie ik graag tegemoet,
groetjes Dick
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

02-05-2004 21:19

Ikzelf gebruik een voorslag alleen wanneer ik dat echt nodig acht, maar in dat geval knijp ik de weerhaak plat, en gebruik ik geen tube en een safetysysteem.....
Een goede voorslagknoop is die van de Baets (dacht ik?)
Probeer anders even te zoeken op internet...

Succes ermee,
mvg. daniel
Carpunity, het nieuwste online karpermagazine. Check it out!
jan van kranenburg

03-05-2004 02:46

Goede vraag van Dick,

Ook ik zit met dezelfde vraag.

Wanneer voorslag bij Penvissen?

Hoe en wanneer dan? Lijn op ljn? Wartel erussen of anders?

mvg

Jan
Gebruikersavatar
paul veenendaal
Berichten: 261
Lid geworden op: 05-11-2003 01:00
Locatie: lathum

03-05-2004 11:38

http://www.carpweb.nl/article.php?sid=16

op deze site kun je de voorslag knoop vinden,hoop dat jullie er wat aan hebben.

Jan met penvissen gebruik ik normaal gesproken eigenlijk nooit een voorslag en vis meestal gewoon direkt met de hoofdlijn doorgetrokken
de ene keer maar ik een aparte hair eraan van dun materiaal de andere keer gewoon van de nijlon hoofdlijn 22/00 nylon

hopend je een beetje op weg te hebben kunnen helpen,wens ik jullie nog vele uren van plezier aan de waterkant.

Gr Paul Veenendaal 8)
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-05-2004 12:07

Ach,

Op dit board ook al diverse malen de revue gepasseerd hoor. Maar komt grotendeels neer op de knoop van carpweb waar Paul naar verwijst. Meerdere discussie terug te vinden. Probeer de mahin knoop eens:

http://www.karperwereld.nl/board/viewto ... ight=mahin

(Ah, tekeningetje weg. Deze dan maar: http://www.swatman.demon.co.uk/knot07.htm )

Inderdaad is bij het penvissen geen voorslag gebruikelijk. Als het toch moet, dan geen warteltje. Een voorslag heeft alleen zin bij voldoende lengte. Houdt het maar op minimaal 7 meter. Een warteltje blijft dan in de ogen hangen. Een knoop werp je overigens ook lastig uit met het geringe gewicht van wat loodhageltjes. Een voorslag is vrij stug zodat de aaspresentatie ook verre van optimaal wordt. Tevens kans op lijnbreuk als de knoop tussen de ogen blijft hangen. Dus nogmaals, vrij ongebruikelijk om een voorslag bij het penvissen te gebruiken.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

04-05-2004 10:02

Kees,
ik probeer op het moment alles uit mijn worpen te krijgen om een hot spot te bereiken.
Ik ben niet onbekend met voorslagen en het knopen daarvan.
Ik gebruikte heel lang de Albright knoop echter deze klappert inderdaad door de ogen.
De Grinner en de Uni knopen heb ik mij inmiddels ook eigen gemaakt.
Nou zag ik van de week de mahin knoop voorbij komen.

Ben gelijk aan het knopen geslagen.
Ik denk dat ik met deze de max worpen prima kan uitvoeren doordat deze trapsgewijs naar dik loopt, gaat makkelijker door de ogen van de hengel.

Ik krijg de knoop niet helemaal naar mijn zin.
De uiteinde van de platte knoop (voorslag) wijst elke keer naar de zijkant van de knoop ipv naar achteren.
Hierdoor blijft het dus een brede knoop.

Mijn gok is dat ik hem verkeerd aantrek.
Met de Uni knoop trek je de platte knoop al aan wanneer je de hoofddraad er de eerste keer doorheen hebt gestoken.
Zo wijst de uiteinde wel naar achteren.
Echter bij de Mahin moet de hoofdlijn er nog een keer doorheen aan het einde.

Graag een beetje advies over deze Kees, op internet staat er niet veel over :-?

Vr.gr.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

04-05-2004 10:28

Robert,

Ik heb het karperboekje van de gebroeders Mahin, als je wilt zou ik daarin kunnen kijken of er extra info over de knoop staat?

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

04-05-2004 10:41

Heel graag Mark.

Vr.gr.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-05-2004 11:17

Robert,

Met enige beleid en wat secondenlijm steekt bij mij één van de uiteinden altijd wel enigzins schuin opzij. Ik knip de uiteinden af op een paar cm, zodat ze niet al te stug zijn en makkelijk door de ogen schieten.

Maar meestal gebruik ik tegenwoordig getaperde leaders. Daarbij knoop ik 30/100e aan 30/100e, zodat de knoop minimaal is. De knoop is dan ook gewoon een standaard uni of bloedknoop met meerdere wikkelingen voor beide uiteinden.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

04-05-2004 14:43

Dat is waar ik naar op zoek was Kees!
De uiteinde van de platte knoop (voorslag) steekt dus altijd wel naar de zijkant.
Die paar cm voorslag (uiteinde) laat je er zo bijzitten?

Vr.gr.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-05-2004 19:34

Robert,

Niet letterlijk tegen de lijn aanplakken. Het is een handigheidje de knoop zo aan te trekken dat het uiteinde van de voorslag naar achteren steekt. Daarbij natuurlijk het uiteinde aan de goede kant van de knoop doorsteken. Maar dat wist je al. Daarna de knoop met een druppeltje secondelijm zekeren, terwijl het uiteinde de goede kant opwijst. Helemaal plat tegen de lijn krijg je het zo niet. Maar het uiteinde wijst wel naar achteren.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

05-05-2004 07:41

OK Kees, bedankt voor je moeite, het is me veel duidelijker geworden.
Ik zal nog wel even blijven oefenen.

Heb ik nog een vraag aan je Kees.

Wat zijn jou favoriete top 3 knopen om dikke voorslag aan dunne gevlochten draad te verbinden.
Met het oogmerk dat je zo ver mogelijk wil werpen.

Vr.gr.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-05-2004 10:10

Robert,

Ik kom er niet aan drie hoor. De door mij gebruikte knoop is de vereenvoudigde versie van de Mahin knoop door Frank Warwick. Deze heeft het terugwikkelen van de dunne hoofdlijn over de eerder gelegde wikkeling geëlimineerd. Als tweede dan de Mahin knoop zelf. Een derde heb ik eigenlijk niet. De meeste knopen verhogen de kans op breuk.

Wel een aanvulling. Het gaat hier om aankopen van een shockleader bij het afstand werpen. De hoofdlijn is dan 30/100’e of minder. De voorslag moet slechts de kracht van de worp opvangen zodat het lood niet afgeworpen wordt. Ik gebruik hier simpelweg de heldere amnesia voor. Ander nylon is ook prima, maar vaak alleen als zeelijn op kilometerklossen te koop. Ik heb slechts 7 a 8 meter nodig voor een shockleader (zorg dat de knoop tegen de spoelrand ligt bij de worp). Amnesia is goedkoop en makkelijk, in hanteerbare lengtes, verkrijgbaar. Omdat de shockleader slechts de kracht van de worp moet opvangen is niet de dikste versie nodig. Ik weet niet uit mijn hoofd welke treksterkte ik gebruik, maar ik houd het redelijk soepel. Soepeler dan de Amnesia waar ik stiffs van zou maken. Dat scheelt ook in de knoop. Dus wellicht moet je eens een maatje dunnere Amnesia proberen.

En kijk eens bij de zeelijnen voor getaperde leaders van een metertje of 15. Cormoran heeft een mooie. Maar dan geen Mahin, maar een gewone uni of bloedknoop.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

09-05-2004 09:14

Hoi Kees, op het moment heb ik een voorslag van 9 meter, 39lb amnesia.
Heb van de week een goeie sessie gedraaid van 2 dagen.
Mijn voorslag met de Mahin knoop heb ik tot het uiterst kunnen testen.
De stek die ik bereiken wilde, red ik op + - 20 meter niet :evil:
Ik werp altijd "spot on" maar deze afstand red ik NOG niet.
Even kijken nog wat voor aanpassingen ik kan maken, die 20 meter moet ik kunnen overbruggen.

Tot het uiterst getest zei ik, had een hele fraaie 30tiger die mij de bevuilde kanten liet zien.
Zat tot 2 keer toe muurvast, ik voelde de vis nog wel bewegen.
Bleef geduldig en de vis zwom er zelf uit :D

Later die dag heb ik een hele zware vis mogen landen, thank god for the shock leader, was die vis anders geheid kwijt geweest.
Ze gaven me er flink van langs maar het materiaal en knoop deden goed hun werk.

Heb je nog tips om die laatste meters te kunnen overbruggen.
Ja ik voel hem al, doe er een nijlon hoofdlijn aan.
Waar ik tegenaan zit te vissen kan ik de vis geen ruimte geven, daarom gevlochten hoofddraad.
Ok, OK, geef toe, vind het ook heerlijk vissen, zeker met afstand vissen.

Ik heb de Mahin knoop min of meer naar mijn zin, ik krijg van Mark nog een paar foto's toegezonden, komt helemaal goed.

Ik zal de Warwick versie ook eens proberen, verzwakt dit niet de knoop Kees.
Je mist tenslotte toch 6 wikkelingen.

Vr.gr.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

09-05-2004 11:57

Robert,

Je maakt het jezelf wel lastig. Die extra meters is altijd het lastigst. Elk boekje geeft wat tips tegenwoordig. Maar goed, wat ik kan bedenken op een rijtje:

Afstandshengel 3 lbs niet te stijf (de afstand komt uit compressie van de hengel!)
Hengel 12,5 - 13 ft, als je dat eruit kunt persen (is niet iedereen gegeven)
Startoog 30 tot 40 mm, verder geleidelijk verloop van ogen naar topoog
Big pit molen met kruiswikkeling zo hoog mogelijk opspoelen (frictie van de spoelrand)
Hoofdlijn zo dun mogelijk gezien de omstandigheden (soepel, bijvoorbeeld Trimax van Berkley maar er is meer)
Voorslag met de knoop tegen spoelrand bij aanzet worp
Lijn nat maken (eventueel Kryston Grease Lightning)
Zo lang mogelijke lengte lijn buiten de hengel bij worp
Ideale werpgewicht voor hengel zoeken (tot 4lbs)
Timing van de worp optimaliseren (pauze inbouwen bij backswing geeft extra meters)
Enkele boilie werpt verder (rig/lood stroomlijnen, slank wartellood werpt verder)
Werphouding optimaliseren (let op plaatsing van je voeten zodat je een stap beweging van voor naar achteren kunt maken)
Ver werpen is meer snelheid en timing dan brute kracht
Met hengel de lijn blijven volgen

Niks nieuws en ik zal er wel een paar missen. Dus wie aanvullen kan…

Je grootste remming in het behalen van afstand is frictie van de lijn. Verder komt het op de werptechniek aan. En dat is vooral timing.

De Warwick versie gaf bij mij geen merkbaar verlies van sterkte. Maar test het eerst eens. Treksterkte die behaald wordt bij verschillende mensen varieert wel eens. Ik gebruik 9 wikkelingen voor het dunne einde.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

10-05-2004 22:13

Hoi Kees, ik heb er een aantal dingen uit kunnen plukken.
Zal eens kijken, ik ben van de week weer aan de beurt.
Ik laat het je weten of ik het red.

Vr.gr.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Plaats reactie