Voorslag???


Gebruikersavatar
Bart van der Velden
Berichten: 242
Lid geworden op: 10-06-2003 02:00
Locatie: Venlo

07-04-2004 15:45

Beste collega's
Wie kan me vertellen hoe ik ut beste een voorslag kan maken, en welke lijn daar het meeste geschikt voor is????
Alle tips zijn welkom

met vriendelijk groetjes Bart
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

07-04-2004 15:53

Bart,

Mijn vraag is: Heb je werkelijk een voorslag nodig.....?

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Ronald Ermes
Berichten: 388
Lid geworden op: 16-06-2003 02:00
Locatie: Schiedam

07-04-2004 16:07

Bart,

Ik gebruik altijd amnesia als voorslag, deze is verkrijgbaar in verschillende sterkte en verschillende kleuren (zwart,wit,geel enz)

gr Ron.
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

07-04-2004 16:09

Bart,

zelf ben ik een voorstander van de red Ant van PB products, een zeer schuurvaste lijn en supersterk!
Ideaal om als voorslag te gebruiken!
Gebruikersavatar
Bart van der Velden
Berichten: 242
Lid geworden op: 10-06-2003 02:00
Locatie: Venlo

07-04-2004 16:16

Benny,
ja ik heb uhm echt nodig. Normaal vis ik er niet mee, maar ik ga in de mei vakantie op een camping aan de vecht. En ik heb al gelezen op ut forum dat daar erg veel stenen en andere rommel in het water kan liggen. Dus lijkt ut mij wel verstandig dat ik met een voorslag ga vissen.

Trouwens nu ik er toch over bezig ben, zijn er mensen die iets van de vecht af weten???

mzzzls Bart
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

07-04-2004 16:36

Je hebt gelezen dat er veel rommel in het water ligt?

Vraag eens bij jezelf af of de lijn wel in aanraking komt met die stenen of andere ondingen en gebruik de voorslag pas als je zeker weet dat hij ndoig is.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Bart van der Velden
Berichten: 242
Lid geworden op: 10-06-2003 02:00
Locatie: Venlo

07-04-2004 16:46

Nou, in princiepe komt ie niet in aanraking met die rommel. Maar wanneer je dr dan eens een vis aanhebt, en de lijn komt dan net wel in aanraking met bv een steen, wil ik niet hebben dat ik meteen de vis kwijt ben. Vandaar dat ik graag met voorslag wil vissen. Normaal vis ik ook nooit met een voorslag, en heb er dus ook niet echt ervaring mee. Daarom vraag ik jullie hulp.

mzzzls Bart
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

07-04-2004 16:49

Ga eerst zonder voorslag vissen !
Verspeel je inderdaad vissen door lijnbreuk dan pas gaan na denken over e.v.t gebruik van een voorslag !
Niet blind staren op reactie's van andere over het water, want de vecht dat is niet alleen 1 stuk hoor die is best lang , mischien heb je geluk en liggen er helemaal geen stenen en verspeel je helemaal geen vis
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

07-04-2004 17:47

Bart,

Probeer in eerste instantie maar eerst een wat dikkere hoofdlijn. Krijg je
dan wel lijnbreuken door scherp grut op de bodem, dan kan je altijd nog
overschakelen op een voorslag. Een goede truc is: Bij een run de vis eerst
wat lijn laten nemen, en dan pas de spanning opvoeren. Zo word de hoek
van de lijn ten opzichte van de bodem vergroot; deze truc werkt trouwens
ook bij steile taluds!

groetjes Benny
erwin snaaijer

07-04-2004 17:52

bart fox heb hele goeie voorslag van 0.45 en zelfs 0.80 is niet kapot te krijgen als je die erop doe zal je zeker weten geen lijn breuk op die voorslag krijgen en voordeel van die is hij is soepel en in div kleuren
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

07-04-2004 21:28

Ben het volledig met Benny en Kevin eens,probeet het nu maar met een dikkere hoofdlijn want ik vis veel op water met stenen en mosselen,en ik heb er weinig of geen last van!Verhaaltjes over lijn breuken krijg je meestal te hooren van mensen die nog niet zo goed kunnen drillen,en zeggen vervolgens dat het de stenen waren in het water :wink: .


Greetz Danny Schaltin
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

07-04-2004 22:07

Wat ook goed kan werken, is de hengels vrij hoog zetten met de toppen
in de lucht, zodat de eerst aantal meters van de lijn van de bodem gelift
word. Is dit nog niet naar wens, dan kun je altijd een vrij schuivende piep-
schuim bal boven je lood monteren! Op deze manier blijft je lijn zo goed
als zeker vrij van scherp grut op de bodem.

groetjes Benny
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

07-04-2004 22:15

Benny,

Over die hoofdlijn ben ik het helemaal met je eens.
Liever een "te" dikke hoofdlijn en geen vissen verspelen. Dan een te dunne voorslag of een te dunne hoofdlijn en daar wel vissen op verspelen.

Maar over lijn geven snap ik het even niet Benny.
Is het niet zo zodra je een run krijgt, dat wanneer je de spanning opvoert, de hengel hoger dan normaal zou houden. Dat de vis "wel naar boven moet". Ik denk dat ik het hier wel over de korte afstandjes heb. Wat denk ik op een rivier het makkelijkste zal werken.
Of zie ik het nu echt verkeerd met die hoek zoals jij zei. Want die vat ik effe niet.

Groeten,
Frank

PS. Met een stuk lood/peildobber kom je ook ver mee uit de voeten. En anders knoop je er een dreg aan. Om "eens" te kijken wat er op de bodem zowel ligt. Aan de hand daaraan kan je je materiaal/lijn erop aanpassen.
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

07-04-2004 22:33

Frank,

Laat ik het anders zeggen: Stel je voerd gelijk de druk behoorlijk op, de
lijn komt dan als logisch meer onder spanning te staan. Doordat de druk
dan op de lijn aardig hoog is, en de lijn langs iets scherps over de bodem
gaat; dan heb je eerder kans dat je lijn door snijd. Laat je de vis daarin
tegen iets gaan, dan zal er in het begin iets minder spannig op je lijn staan
waardoor ie niet gauw doorsnijd. Vergelijk het maar met een mes: Als je
een draad er strak langs haald, zal ie gelijk doorsnijden, maar houd je de
lijn net op spanning (dus niet snaar strak, maar ook niet slap), dan zal ie
minder gauw doorsnijden!
Wat die hoek betreft, mijn ervaring is wanneer je b.v. op steile taluds vist
is dat de vis in het begin, wanneer je niet teveel druk zet automatisch om-
hoog komt!!! En dan zet je pas de werkelijke dril in. Tevens zal je lijn zo
niet langs het talud snijden, als de vis achter het talud wil duiken! Een goe-
de positie kiezen waar vandaan je het talud bevist, is dan ook aan te ra-
den!
Deze methode werkt dus niet bij bruggen, takken enz. omdat je hier de
vis gelijk diend te blokken! :wink:

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Bart van der Velden
Berichten: 242
Lid geworden op: 10-06-2003 02:00
Locatie: Venlo

07-04-2004 22:53

bedankt voor jullie snelle reactie,
maar toch zit ik nu met een klein vraagje. Velen van jullie raden me dus eigenlijk af om gelijk met een voorslag te gaan vissen, maar wat is dr dan zo fout aan een voorslag. Anders raden jullie uhm mij toch ook niet af???????

en trouwens handige tips benny :D
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

07-04-2004 23:05

Ik raad m af omdat wanneer je je vis als nog verspeeld,en je krijgt een lijn breuk boven de voorslag,dan kan dat hele ernstige gevolgen hebben voor de vis!denk maar eens in als de vis langs een paar filnken obstakels zwemt met die voorslag,dan zal die dus verstrikt raken in die obstakels met die voorslag, dan zal die nooit meer los kunnen komen en zich zelf verwonden tot de dood er op volgt,snap je? :wink:


Greetz danny
Gebruikersavatar
paul veenendaal
Berichten: 261
Lid geworden op: 05-11-2003 01:00
Locatie: lathum

08-04-2004 09:26

Even kleine opmerking

Ik hoor iedereen prachtig over de voorslag praten het voor en tegen.

Wat denk ik belangrijker is ,als je daar gaat vissen neem dan in ieder geval een safetyrigsysteem.

want met inline lood en knappen van je lijn kan het ook gebeuren dat de vis niet van de lijn afkomt.

Anders kun je met voorslag vissen bv 38/00 hoofdlijn en 45/00 voorslag van schuurbestendig materiaal en zorgen dat je onderlijn een minder sterk/lichter materiaal is zodat als er iets kan kapot gaan dit meestal de onderlijn is daar die het zwakste punt is.

En bennie jouw theorie van druk werkt in veel gevallen wel ,maar mijn ervaring is dat op het moment dat ik mijn hengeltop onderwater duw en zachte druk uitoefen de vis sneller naar boven komt,je haalt hem nl gelijk uit zijn evenwicht dit helpt ook vaak als je de vis ergens snel vandaan wil krijgen.

Dus met goeie hoofdlijn is de eerste voorkeur ,en daarna een goeie combinatie van de juiste dikte's en sterkte van lijnen .
en niet te vergeten safetysteem

Gr paul veenendaal 8)
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

08-04-2004 09:59

Bart van der Velden schreef:bedankt voor jullie snelle reactie,
maar toch zit ik nu met een klein vraagje. Velen van jullie raden me dus eigenlijk af om gelijk met een voorslag te gaan vissen, maar wat is dr dan zo fout aan een voorslag. Anders raden jullie uhm mij toch ook niet af???????

en trouwens handige tips benny :D


Bart,

Voorslagen zijn niet verkeerd mits je het gebruikt met verstand!!
Een dikke voorslag bij obsttakels zoals palen,bomen en ander gespuis waar de vis zich in kan vastzwemmen zal ik zoiets gewoon afraden om,dat een karper dit niet kapot krijgt....

Het vissen op mosselbanken en stenen kan het veel minder kwaad omdat de karper zich hiein niet kan vastzwemmen... :wink:

Zoals Danny en Paul al zei: Gebruik in beide gevallen een goed systeem(geen inline maar safety-system) zodat de vis het lood vlot kwijt kan raken omdat het arme beessie niet met een stuk lood rondhoeft te zuilen als er lijnbreuk optreed!
Ik heb te maken met zachtere bodem en af en toe stenen en ik gebruik ook een safety-system.....puur voor de veiligheid van de vis en voor het viscomfort voor de visser zelf!! :wink:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

08-04-2004 11:19

Danny Schaltin schreef:Ben het volledig met Benny en Kevin eens,probeet het nu maar met een dikkere hoofdlijn want ik vis veel op water met stenen en mosselen,en ik heb er weinig of geen last van!Verhaaltjes over lijn breuken krijg je meestal te hooren van mensen die nog niet zo goed kunnen drillen,en zeggen vervolgens dat het de stenen waren in het water :wink: .


Greetz Danny Schaltin


Hmm Dit vind ik nu typisch een geval van mosterd na de maaltijd! Eesrt vissen en dan kijekn of je lijnbreuk krijgt? met het gevolg dat er een karper met een onderlijn en haak in zijjn bek rondzwemt! Als je vermoed dat je een karper kan gaan verpelen door dergelijke obastakels moet je het verspelen voor zijn en een voorslag gebruiken met de daarbijbehorende "veilige" systemen. Blijkt dan na een tijd vissen en vangen dat je voorslag nooit beschadigd door de rotzooi dan kan je weer terug naar je normale hooflijn!
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

08-04-2004 12:23

Martijn,

Snap jou wel,maar je begrijpt blijkbaar mijn opmerking niet!
Wat ik bedoel is dat de mensen die een lijnbreuk krijgen,Het vaak de schuld geven aan stenen of andere rotzooi!(smoesjes dus).
Terwijl het in de praktijk aan zich zelf te wijten valt,denk maar aan te veel druk zetten met een dril!terwijl ik weet dat ik op dat zelfde water geen last van dergelijk obstakels heb,of heb gehad.En als ik van hooren zeggen heb dat er veel rotzooi op de bodem ligt,of een hoop schelp dieren,zal ik daar maatregelen voor treffen,en dus niet eerst gaan vissen zonder eenige voorbereidingen!ik hoop dat het je nu duidelijk is Martijn :wink: .


Greetz Danny
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

08-04-2004 22:55

Benny,

Zo is het mij duidelijker.
Als je dus de druk eropvoert, dan is de kans op "ergens tegenaan snijden" best groot.

En als je de vis lijn geeft zou de vis dus volgens jou gewoon zijn eigen weg door de rotzooi op de bodem vinden. Waardoor de kans op verspelen ook kleiner wordt?

Zit wat in, zet me aan het denken.
Dankjewel

Groet Frank
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

09-04-2004 15:47

Je kan, om de veiligheid voor de vis bij het gebruik van een voorslag zo hoog mogelijk te houden naast een safetysysteem ook de weerhaak platknijpen......... dan weet je vrijwel zeker dat die vis alles binnen een dag kwijt is, mocht er lijnbreuk optreden!

mvg, daniel
Carpunity, het nieuwste online karpermagazine. Check it out!
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

09-04-2004 17:23

Altijd moeten er op rivieren voorslagen gebruikt worden voor mosselen,stenen,rommel en ik weet niet wat er nog meer aangesleept word om het gebruik te verantwoorden.
Ik heb er een woord voor ONNODIG die voorslagen.
En kom aub niet aangezeikt met op mijn rivier is het wel nodig en blablabla.
Zelf vis ik nu al een 20 jaartjes op de rivieren en ik heb nog nooit een voorslag gebruikt,ook nooit de behoeft gehad om deze te gebruiken.
Heb er ook nooit vissen door verspeelt door er geen te gebruiken en nee ik zit niet op "schone" stukken te vissen zonder obstakels,daarintegen ben ik in de loop der jaren wel een behoorlijk aantal vissen tegengekomen die wel een voorslag bij zich hadden,deze vissen waren dus dood,nou ja niet alle maar 75 % wel.

Wat dikkere nylon gebruiken helpt veel beter en daar zit geen knoop in die het lood tegenhoud als er weer eens lijnbreuk is achter de voorslag om de reden dat de voorslag te kort was en de hoofdlijn te dun.

Wil.
guido berkmortel
Berichten: 1860
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00

13-04-2004 19:37

Bart,

Wat versta je dan werkelijk onder een voorslag?? 5 meter, 10 meter of 20 meter???
Hij zal toch nooit lang genoeg zijn want op welke afstand zou de lijn het "gevaar" kunnen pakken???
Als je maar 10 meter voorslag gebruikt heeft dit naar mijn mening totaal geen zin aangezien de kans dat het "gevaar" de lijn erboven pakt ook levensgroot aanwezig .........en als je langer gaat kun je net zo goed de gehele spoel voorzien van wat dikkere nylon..........

Enige keer dat ik een voorslag zou willen gebruiken is als ik extreem verre afstanden dien te werpen bv. 120+ meter.......
Zet dan bv. een 0.17 mm FireLine (10,2 kg. trekkracht) op je spoel met een 10 meter 0.40 mm nylon voorslag welke de kracht van het lood op de lijn door de worp dient op te vangen :lol: :lol:
Eén pas aanloop en zwiepen maar.......en je hengel naar naar het lood blijven wijzen.......en kijk.......120 + meter

Hoef je dit niet, gebruik dan GEEN voorslag, totaal geen nut!!!!!!!
Mvrgr Guido
Gebruikersavatar
raymond van ommeren
Berichten: 453
Lid geworden op: 12-01-2004 20:13
Locatie: Vijfhuizen

15-04-2004 18:24

uhm ik hoor jullie hier allemaal wel praten over voorslagen maar wat is een voorslag en hoe maak ik het ???
(ik weet dat het best wel een beginners vraag is maarja dat ben ik ook)