vissen op een drassige bodem


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Barry Postma
Berichten: 281
Lid geworden op: 14-03-2004 16:46
Locatie: Apeldoorn

06-04-2004 12:31

beste karpervissers
vissen op een drassige bodem dat doen wij regelmatig

maar nu is mijn vraag welke rig kan ik daar nou het beste voor gebruiken
ik dacht zelf dat een pop up met een lange onderlijn wel aardig in de buurt komt maar er zullen vast mensen zijn die een veel beter idee hebben ik hoor het graag van je

alvast bedankt
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

06-04-2004 14:22

Barry je zit idd aardig in de buurt,nog sterker,ik denk niet dat er een veel beter alternatief is!Ga gewoon zo door!Kan natuurlijk ook zonder popup vissen maar wel met een lange onderlijn.Greetz Danny
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

06-04-2004 14:28

juist GEEN popup daar de karper gewend is het aas IN de bodem te zoeken kans bestaat dat ie de poup negeert wel een langer soepele onderlijn met wartel lood gebruiken
wouter mevis
Berichten: 170
Lid geworden op: 27-10-2003 01:00
Locatie: Puth (CHINA)

06-04-2004 15:32

ik zie dat zelf ook op dfe plaats waar ik vis.
daar ligt misschien wel 40cm drab
maar ik heb daar alleen maar gevangen met gewone boillies en dit is een maagdelijk water.
terwijl ze op de pop up niet eens pakte

gr meef
Gebruikersavatar
Barry Postma
Berichten: 281
Lid geworden op: 14-03-2004 16:46
Locatie: Apeldoorn

06-04-2004 16:34

nou ik moet zeggen dat ik een stuk verder op (ook met drassige bodem)
een aantal sessies heb gevist en daar heb ik het ook met pup up geprobeerd en elke keer als ik ving was het wel op de stok waar de pup up aan zat en mijn vismaat wilde niet met pup up vissen en hij heeft die sesies niks gevangen dit is mij opgevallen vandaar mijn stantpunt

mischien is het wel zo dat een pop up systeem ook wel een beetje wegzakt in de drek maar omdat het een drijfvermogen heeft minder ver dan een normaal systeem en dat de karper het daarom beter vinden kan

wat is hierop julie mening
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

06-04-2004 16:53

Barry,

karpers die verblijve op een drassige, zachte bodem zoeken hun aas voornamelijk in de bodem, ze gaan met hun bek in de modder wroetenm op zoek naarvoedsel. Door hun geweldig sterke reukorgaan zuillen ze het aas, dat in de modder ligt kunnen onderscheiden en zullen ze er naar gaan zoeken.

Zelf vis ik ook geregeld oip een water als dit, ik gebruik hiervoor een rekker rig met een soepele lijn van hooguit 5 cm. Het maakt mij niet veel uit of het aas een beetje de bodem inzakt... Je kan natuurlijk ook een standaard-rig gebruiken voor dit soort sitaties. Gebruik in ieder geval geen korte onderlijnen maar maak ze ook niet al te lang (hooguit 25 cm).

Waarom je wel met de pop-up vangt kan ik je niet uitleggen, vaak heeft een pop-up een extra aantrekkingskracht, ook omdat het vaak als en single hook bait wordt gevist, hierdoor raakt de vis al sneller geinteresseerd in het aas. Wat je zou kunnen doen als je zelf je boilies maakt is ongeveer 5% garnalenmeel toevoegen, hierdoor worden je boilies lichter en zullen ze minder snel de modder inzakken....
Fabrice Macours
Berichten: 286
Lid geworden op: 06-01-2004 14:15
Locatie: Tongeren (B)
Contacteer:

06-04-2004 17:01

helicopterrig met ne zinkende boilie, ideaalvoor dat type bodem
Gebruikersavatar
Barry Postma
Berichten: 281
Lid geworden op: 14-03-2004 16:46
Locatie: Apeldoorn

06-04-2004 17:57

kan je dan ook pop ups maken met gernalemeel

want ik wil het toch zoweerzo met 1 stok met pop up proberen en ik wil dat het liefst ook doen met eigen gemaakte boilies doen

uw mening is welkom
Gebruikersavatar
Simon van Vegchel
Berichten: 427
Lid geworden op: 10-03-2004 14:43
Locatie: Eindhoven

06-04-2004 18:03

Ik heb ook ervaring op bodems met een laag slib van 20-60cm dik. Erg lastig... wat bij mij echter wel de beste rig is gebleken is een normale safetyrig, met wartellood, geen inlinelood! want in line lood zakt samen met de hoofdlijn weg, bij wartellood heb je kans dat het lood alleen weg zakt en de lijn blijft liggen. Met een gewone boilie of een hele lichte heb ik het beste resultaat gehad, tijgers werken ook goed. Wat ik echter wel heb gemerkt is dat ik op popups meer loos gepiep had en geen enkele run :wink:

Suc6 :P
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

06-04-2004 20:47

Barry

Dat de vissen met een pop up gevangen werden zegt nog niks, ook in een "normale"situatie vang ik wel eens meer dan mijn maat, kwestie van stek en dat kan soms op de vierkante meter precies komen geloof me.In zo'n situatie moet je je afvragen ondanks of dankzij??
Ik heb ook wel met popups gevist op de drek maar heb toen ook karper in zijn kop gehaakt! Duidelijk een geval van een vis die in de drek aaste en zich per ongeluk haakte. Als je almet licht haakaas aan de gang gaat dan moet je ervoor zorgen dat je voeraas ook licht is zodat ze beide in dezelfde laaf van de drek bevinden. Maak je ok geen zorgen dat ja aas naar bagger gaat stinken..dat doet het natuurlijk voedsel wat zich in de bagger bevind ook!
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

07-04-2004 09:05

Barry,

gebruik een percentage van 15% garnalenmeel in je boiliemix en je hebt pop-ups!
Gebruikersavatar
Barry Postma
Berichten: 281
Lid geworden op: 14-03-2004 16:46
Locatie: Apeldoorn

07-04-2004 10:34

thanks man
ik ga het direct uitproberen als het goed is kan je dis op deze manier je boilies perfect uitbanlanceren en kan je ze dus aanpassen op de bodem waar je op vist ik hoop dat het gaat werken alvast bedankt

gr barry
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

07-04-2004 12:16

Barry,

je hebt hem door! Zodra je vist op een bodem als je beschreven hebt, dan kan je d.m.v. garnalenmeel je boilies lichter maken, hierin kan je gaan varieren zodat sommige boilies nog maar net zinken, gevolg is dat de boilies zinken, de andere boilies een beetje stuiteren in het water en de vis weet hier vaak geen raad mee en zal op een gegeven moment zonder argwaan azen omdat hem dit niet bekend is... ander voordeel is dat je boilies zakken dan sowieso niet in de blubber...
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

07-04-2004 12:55

Beste Barry,

Een van mijn thuiswateren is ook een water met een drassige bodem. Ik bevis het nu zo'n kleine tien jaar dus ik mag zeggen, dat ik er inmiddels veel ervaring mee heb. Samen met voormalig vismaat Mike heb ik er vele fantastische sessies meegemaakt en kom er nog elk jaar terug, als ik verlegen zit om wat vis.

We begonnen er ooit , zonder ook maar te onderzoeken hoe het met de bodem was gesteld :oops: . Er werd drie dagen gevoerd en vervolgens werd er op de stek gevist met hetzelfde aas. De systemen bestonden uit een 2oz. inlinelood(!) en een onderlijn van zo'n 35 cm voorzien van een bodemaasje. De respons op onze aanpak was enorm. Sessies van 8 tot 14 runs waren (en zijn nog steeds) niet ongewoon.

Uiteraard duurde het niet lang eer we ondervonden dat we hier te maken hadden met een zeer drassige veenlaag, want als je je aas na een uur al binnendraaide, was het zwart van kleur en stonk het naar een beerput. Ondanks dat werden onze -toen nog ongeflavourde!- boilies gewoon door de karpers uit de rottende bagger gesnoept. De lengte van onze onderlijnen was hier natuurlijk debet aan.

Gretig als we waren echter namen we geen genoegen met de resultaten. Het moest nog beter kunnen. Het voerpatroon bleef het zelfde, maar er werden diverse veranderingen aangebracht in tactiek en techniek.

techniek: diverse methoden werden ingezet om ons aas op de veenlaag te presenteren. Eerst werd de diepte van het veen bepaald. Hiervoor bestaat een goede methode: Tuig je hengel op en verbind aan je lijn een stuk wit katoenen draad van zo'n twee meter. Hieraan bevestig je een wartellood van het gewicht waar je ook mee wilt vissen. Gooi dit in op de stek van je keuze, draai de lijn strak en laat het zaakje een half uur op de stek liggen. Haal vervolgens in. Het gedeelte katoen dat in de zwarte drab heeft gelegen zal een dito kleur hebben aangenomen. Zo weet je precies hoe diep de zachte laag is, maar ook nog bepaald in de hoek waarin de lijn staat. Neem vervolgens voor je systeem een stuk anti-tangle tube dat ongeveer 50 cm langer is dan de bepaalde diepte van de laag en bevestig hieraan een helikopter systeem met een onderlijn naar je gading. De bovenste kraal zet je(die moet nog kunnen schuiven over de tube !!) op de diepte van de zachte laag. Bij het inwerpen zal de onderlijn door de waterdruk omhoog schuiven en precies boven op de zachte laag belanden. Dit geeft je de mogelijkheid om ook met korte onderlijnen te vissen, indien je het vemoeden hebt met dressuur op lange onderlijnen te maken te hebben. Er werd door ons op dit systeem prima gevangen, maar niet meer dan voorheen.

Wat betreft taktiek kan ik kort zijn. Uiteindelijk werd er door Mike een harde plaat plaat gevonden op het water. Dit was het natuurlijk helemaal. Er werd gevoerd zoals gewoonlijk en vervolgens gevist, maar de resultaten waren slechter!!

Het enige dat echt verschil maakte door de jaren heen was de stekkeuze. Je vind op dat soort wateren vaak enorme tubifex bedden. In dat geval kun je je aasje 't best halverwege de zachte laag laten belanden, omdat de karpers er dan gewent zijn om er een flink eind met hun kop in te wroeten.

Garnalenmeel is een topingredient, maar maak je boilies niet te licht!

MVG Mitsz
Gebruikersavatar
Barry Postma
Berichten: 281
Lid geworden op: 14-03-2004 16:46
Locatie: Apeldoorn

07-04-2004 17:01

ja dus als ik het goed begrijp laat je dus je onderlijn over je tube glijden
en zakt alleen het lood weg in de drek

als het zo werkt dan heb je bij een run toch niet meteen contact met de vis doordat je llod in de bedem zit en als je bv een zakker hebt is het ook niet echt gunstig

maar mischien snap ik het niet helemaal
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

07-04-2004 18:25

Barry,

inderdaad ja, de onderlijn schuift over de tube naar boven. Het systeem werkt het best met een nylon hoofdlijn. Span na het ingooien de hoofdlijn zeer strak. Hierdoor creeer je een soort "bungy"-effect. Hoef je ook niet van die ingewikkelde rekkerrikkies te knopen. :wink:

Omdat het lood zo stevig in de zachte bodem zit vast gezogen, is inhaking geen probleem. Zelf ook nooit last gehad met zakkers. Snoeiharde fluiters waren mijn deel. Probeer het maar eens.

groeten mitsz
Gebruikersavatar
Barry Postma
Berichten: 281
Lid geworden op: 14-03-2004 16:46
Locatie: Apeldoorn

08-04-2004 23:35

nou ik heb er ook nog even over na gedacht
en ik ga morgen zitten we hebben gisteren en vandaag licht gevoerd watertemp. is ±12 gr. (op de bodem)

ik denk dat ik met een stok wat ga proberen met die helirig
en met die andere gewoon op de oudewetse manier

en om dat het nou kort dag was heb ik nog geen ganalemeel gekocht
maar in de toekomst ga ik daar zeker mee aan het werk want ik wil de boilies perfect uitbalanceren voor mijn visserij

ik bedank iedereen voor de goede tips enn ga morgen een snoeiharde run krijgen (hoop ik) :roll: :wink:

gr barry

ps ik laat nog wel even weten wat het geworden is zondagmiddag
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

09-04-2004 15:09

Barry,

Pop-up, onderlijn van een ongeveer 18 cm, safety-clipsysteem met een 2 oz druppelvormig lood :wink: . De onderlijn blijft met deze presentatie voor 80% op de zachte bodem liggen. Dit geldt voor de meeste zachtere bodemtypes, er zijn natuurlijk altijd bodemtypes waarin alles wegzakt!

Zo vis ik altijd op zachtere bodemtypes en werkt perfect.

Groet,
Bart
Gebruikersavatar
Barry Postma
Berichten: 281
Lid geworden op: 14-03-2004 16:46
Locatie: Apeldoorn

11-04-2004 15:46

nou mensen ik zal maar met de deur in huis vallen het was gewoon weer eens 48 uur blanken

we hebben wel drie runs gehad maar geen een was waar we voor kwamen 2 platte en een meerkoet hebben ons uit de slaap gewekt

verder hebben we nog controlle gehad van twee agenten
ze wilde ons bekeuren voor het nachtvissen maar toen wij zijden dat je er wel mocht nachtvissen zagen we al enkele twijfels we hebben het vervolgens opgezocht in het boekje van de groote verg. en daar stond in dat het wel mocht na een praatje over onze spullen gingen ze weer weg

hahaha mooi dat ze er geen verstand van hadden want ze gingen weg
zonder wat te zeggen van de derde hengel

gr barry
Gebruikersavatar
Thijs Tweebeeke
Berichten: 216
Lid geworden op: 01-08-2002 02:00

13-04-2004 17:11

Barry,

Over die modderige bodems bestaan veel discussies maar ik ben van mening dat het weinig tot niets uitmaakt of je aas erop of erin ligt....Ik vis zelf vaak hier op de vaart waar op sommige stukken ook een sliblaag van 12/20 cm ligt en heb hier zelfs gevangen met 12cm stiff-rigjes...in pop-ups heb ik totaal geen vertrouwen ik heb er dan ook weinig mee gevist. Wel bestaan er verschillende soorten slib...voedselrijk en niet-voedselrijk ( zwart?..verbeter me als he fout is) slib, ik denk dat je gewoon moet zorgen dat je je aas niet op de laatste plaatst omdat de karper nu eenmaal niet gewend is daar te azen.
Wil je echt iets veranderen neem dan idd gewoon een langere onderlijn, maar houd rekening met dat je deze sneller in de war gooit. Ook kun je een lichtere boilie nemen of een uitgebalanceerde. Ik doe dit altijd door tussen 2 boilies van 16 mm een klein plakje kurk te doen. Hierdoor zullen ze keurig bovenop de laag slib/modder blijven liggen.

MVG

Thijs
A way of life.....
Plaats reactie