Haakgroote


Haakgroote, wat functioneert beter?

1) Haakmaat 0 of 2?
3
3%
2) Haakmaat 4 of 6?
80
74%
3) Haakamaat 8 of kleiner?
25
23%
 
Totaal aantal stemmen: 108
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

01-04-2004 10:05

Vissers,

Een vraag waar ik al een tijdje mee zit..... :roll:

Wat functioneert beter in de situatie wanneer er veel druk op de haak gezet moet worden(obstakelvissen, afstandvissen etc.)??



Ben benieuwd wat jullie inbreng is over mijn twijfel! :wink:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

01-04-2004 10:22

Ha Koentje,

Ik vind dat je de mogelijkheden moet aanpassen, want ik vis op zijn grootst met een 6, maar liever een 8-tje. En het verschil tussen maat 4 en 6 is, mijns inziens nogal groot. Dus met deze mogelijkheden zul je een vertekend beeld krijgen.
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

01-04-2004 10:25

Een kleinere haak pakt meer vlees (duuuh) daardoor minder loschieters :wink:
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

01-04-2004 10:45

Maatje 6 of 8, ligt aan het merk en type haak. Soms ook weleens een
maatje 10.

groetjes Benny
Gebruikersavatar
robert grootenboer
Berichten: 622
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Willemstad

01-04-2004 14:06

Inderdaad, het ligt aan welke haak je koopt.

Ik zelf vis het liefste met haakmaatje 6 of 8 maar acht doe ik alleen als ik met mais zit te vissen.
Ik gebruik 6 als ik met de boilie zit zodat de punt net zo breed als de boilie is of er net buiten steekt voor een betere haking.

mvg,

robert.
Als julie me missen ben ik op het mooiste water van nederland aan het visse!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

01-04-2004 20:50

Mensen,

Wat is de groote van de boillie die jullie onder je haak vissen???? :roll:

Ik vis zelf met maatje 4 longshank-hook onder een 22mm boillie.....
Af en toe moet er stevig gedrild worden en ik heb met deze haken nog nooit een losschieter gehad....

Met maatje 8 of kleiner heb ik weinig ervaring mee omdat de vissituatie het niet toelaat bij mij...... :-?

Haakmaat en soort aas is wat duidelijker voor de lezers....

Meerder (zinnige) postings zijn nog zekers welkom! :wink:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

01-04-2004 22:02

Gebruik zelf in 75% van mijn visserij een maatje 8 de overige 25% gebruik een maatje 10.
Tuurlijk is het een kwestie van merk/soort haak,de ene maat 8 is de andere niet,maar mijn voorkeur gaat naar de kleine maten ook omdat een kleine haak minder snel(wat heet)word ontdekt door de karper.

Vis zelf overigens ook met 25 mm bollen(soms 2 van deze 25 mm bollen op de hair)ook deze gaan gewoon in kombinatie met de haak maatjes 8 en 10,gewoon een kwestie van een langere hair,waar ik zowieso fan van ben,de lange hairs welteverstaan.
Sinds het gebruik van de kleine haken,maar meer nog de zeer lange hairs is het percentage losschieters bijna terug gelopen tot 0,afgelopen jaar bv had ik maar 1 losschieters,voor de grapjassen ik had wel degelijk meer als 1 run dat jaar :wink:

Wil.
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

01-04-2004 23:51

Ik ben voor maatje 4 of 6 gegaan, domweg omdat ik hiermee de meeste ervaring heb. Een grotere haak gebruik ik bijna nooit, kleine haken haken in mijn ogen gewoon beter, pakken beter vlees. Te kleine haken, dus vanaf 8, lijken eerder te gaan scheuren in de bek, een kameraad van me heeft nu 6 karpers aan een maatje 8 gevangen en bij 5 werd er door de haak een scheur in de bek getrokken. Niet best dus. Nog ff door testen en dan kan ik er waarschijnlijk meer over vertellen.

Groet
Bart
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

02-04-2004 08:23

Mijn voorkeur gaat uit naar een maatje 6, maatje 4 zou in sommige gevallen kunnen....
Maatje 6 vind ik prima en dan gebruik een klauwhaak, in sommige gevallen gebruik ik een maatje 6 longshank, maar dat gebeurd niet heel erg veel...
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

02-04-2004 10:36

Ik vis eigenlijk met 4 en 8, een 8 voor het kleine werken een 4 op de rivier.

grtn
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

02-04-2004 10:38

wil,
Ik vis vaak met een normale hair. Maar dinsdag avond dacht ik, ik doe eens gek. Ik heb toen met een hair gevist op beide hengels, waarbij de boilie ongeveer 2 a 2.5 centimeter inder de haak hing. Ik kreeg toen ineens veel meer last van vissen die ik helemaal NIET haakte terwijl ik wel aanbeten kreeg. Het was een aanbeet (geen goede run maar dat is daar vaker zo) en als ik de hengel pakte dan ging hij gelijk weer los. Kan dat eraan liggen dat de lengte te groot is en de vis te klein??? (je hebt eraardig wat vissen van 4 tot 8 pond) mijn haak was loeischerp, en de rest was ook in orde..
Wat was de reden??
Bart
Gebruikersavatar
Mike Smit
Berichten: 176
Lid geworden op: 20-06-2002 02:00
Locatie: Twente

02-04-2004 11:59

"Met maatje 8 of kleiner heb ik weinig ervaring mee omdat de vissituatie het niet toelaat bij mij...... "

hoezo de vissituatie laat het niet toe?? :-?
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

02-04-2004 12:03

Bart,

tjsa dat is een vraag die moeilijk te beantwoorden is,je praat van runs maar die worden niet omgezet in gevangen vissen sterker nog ik maak uit je verhaal op dat je ze niet eens haakt.
De reden hiervoor??????
Weet wel dat 2 tot 2,5 cm helemaal niet veel is,zelf vis ik met een hair die vanaf de onderkant haak tot de bovenkant van de boilie 4,5 tot 5 cm is,het dubbele van wat jij doet,verschil is echter dat ik nog nooit met de problemen te maken heb gehad die jij beschrijft,sterker nog de enkele piepen die je wel eens krijgt of de tikken op de top zijn bij mij zo goed als helemaal verdwenen,geen "valse" runs meer.

Misschien heeft het iets te maken met het formaat van de vissen die je bevist,maar ergens kan ik me dat bijna niet voorstellen.

Geen pasklaar antwoord dus maar ik ga wel proberen om te achterhalen wat dit probleem veroorzaakt,hiervoor had ik wel graag willen weten wat voor soort onderlijn je gebruikt,de lengte van je onderlijn,de soort haak en de maat hiervan,line aligner ja of nee,en het loodgewicht.
Alleen met de lengte van de hair kom ik nl niet ver omdat de reden van het niet haken ook ergens anders in kan zitten .

Wil.
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

02-04-2004 12:11

Okee wil hier dab de technische details.
- de onderlijn was gemaakt van pb green hornet met het laatste stukje gestript ongeveer 4 cm tot het haakoog.
- de haak, was een net nieuwe fox serie 2bxs maat 6 met een linealigner
- de onderlijn was denk ik ongeveer 20 cm lang vanwege de prutbodem
- het lood was 60 gram met een semi vast systeem.
- ik viste met slappe lijnen
als je nog meer wilt weten moet je het maar vragen
Bart
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

02-04-2004 12:12

btw de vis op mijn avater ving ik wel die avond......
bart
Gebruikersavatar
Mike Smit
Berichten: 176
Lid geworden op: 20-06-2002 02:00
Locatie: Twente

02-04-2004 12:26

Bart,

Je maakt dus je onderlijn gemaakt van green hornet langer zodat hij niet wegzakt in de prutbodem :-?. Wanneer je met een stiff/combi vist op een prutbodem en je lood schiet na het inwerpen de drek in, blijft de onderlijn in een bepaalde hoek rechtoptaan omdat het lood en een gedeelte van de rig wel in de bodem ligt en het haakaas niet.

Niet echt een natuurlijke presentatie lijkt me, dus het kan goed zijn dat de karpers argwanend tegen je aas aankeken en dus voorzichtiger gaan azen.

Losschieters kunnen ook komen omdat de vis het zaakje heel voorzichtig pakt en vervolgens SLECHT gehaakt word.

ik weet niet of het zo is dat je onderlijn de modder was ingetrokken maar het blijft een optie..

Mike
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

02-04-2004 12:30

Mike het zou evntueel kunnen, maar, ik viste ook met licht lood, dus ik ga ervanuit dat de onderlijn niet rechtop in de grond stond, plus dat het niet helemaal stiff is maar nog vrij soepel, plus dat ik met dez combinatie met een kortere hairlengte wel goed gevangen heb. Het kan er aan liggen dat ze anders aasden dan normaal, maar ik weet het niet.... Wil, jij een verklaring???
Bart
Gebruikersavatar
Mike Smit
Berichten: 176
Lid geworden op: 20-06-2002 02:00
Locatie: Twente

02-04-2004 12:34

Ikzelf heb voor de optie 4 tot 6 gekozen omdat je bij bijvoorbeeld een stiff/combi-rig een schrikreactie teweeg wilt brengen en de haak direct moet prikken. Ik denk dat een grootere haak(4/2) dan net iets moeilijker kwijt te raken is.

Bij een gevlochten rig bijvoorbeeld wil je het aas zo natuurlijk mogelijk aanbieden en de vis aast meestal op vertrouwen. Ongeacht de grootte van het aas kies ik voor een maatje 6 of 8, gewoon zo klein en onopvallend mogelijk. bij groter aas gewoon je hair langer maken, bij particles of miniboilies kan de hair iets korter.

Mike
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

02-04-2004 15:55

Mike heeft gelijk.

Zeker als het lood niet geremd wordt als het het water raakt, dan schiet het lood gerust enkele cm 's de bodem in. Maar 10 cm moet er overblijven, wat op zich genoeg moet zijn om de vis te haken.

Kan het geen witvis zijn? Klinkt stom, maar ik zou , in elk geval 1 hengel, Will volgen. 2 duim tussen bocht en bol.

MVG

klaas
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

03-04-2004 13:23

Bart,

Net als Wil, heb ik bij bodemaas goede ervaringen met een lange hair!
Ik las dat jij slappe lijnen viste, opzich zeer prima! Het loodgewicht dat jij
gebruikte was 60gr, dat had naar mijn (vooral bij slappe lijnen!) mening wel wat meer gemogen, minimaal 100gr. Ik weet niet of het daar aan ligt,
maar mijn ervaring is dat bij slappe lijnen het lood beter wat aan de zware
kant is dan aan de te lichte kant. Zowiezo gebruik je naar mijn mening bij
vastlood montages beter minimaal 80gr maar beter nog 100 tot 200gr. Af-
hankelijk van de afstand en de hardheid van de bek.
Dus ik denk dat die lange hair bij jou wel zal werken, maar dat je het lood
gewicht moet opschroeven.

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

04-04-2004 22:00

Mike Smit schreef:"Met maatje 8 of kleiner heb ik weinig ervaring mee omdat de vissituatie het niet toelaat bij mij...... "

hoezo de vissituatie laat het niet toe?? :-?


Mike,

Ik vis op stekken waar een lichte haak snel uitbuigt onder grote druk....
Ik vindt de dikkere haken in een maatje 8 of kleiner maar niks omdat de bocht naar mijn zin gewoon te klein wordt.....
Ik heb er geen fijn gevoel bij om een maatje 8 of kleiner te gebruiken omdat je je hair zo abnormaal lang moet maken als je met boillie's of grotere particles vist...zo'n lange hair slaat tijdens de vlucht in de lucht gemakkelijk om de haak waardoor de draaiing van de haak slecht wordt!

Nee, ik blijf toch bij maatje 4,6 en af en toe een maatje 8......

Maar 8 of kleiner: nee, niet mijn keuze :wink:

Maar in ieders geval voor de antwoorden en stemmen, heren! :P
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Mike Smit
Berichten: 176
Lid geworden op: 20-06-2002 02:00
Locatie: Twente

04-04-2004 22:54

Ik blijf het toch een beetje een rare opvatting vinden wat dat uitbuigen betreft :roll:.
Waarom geen klauwhaakje oid voor bij obstakels, een esp raptor t6 bijvoorbeeld zal niet buigen hoor!

Maar je moet doen waar je vertrouwen in hebt he :wink:

Mike
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-04-2004 23:12

Mike,

Haken buigen doorgaans uit door verkeerde belasting. Dat wil zeggen als de kracht op de punt van de haak komt in plaats van netjes verdeeld over de ronding van de bocht. Bij obstakels kan door het zetten van grote tegendruk een te dunne haak makkelijker door het vlees snijden en lossen. Een te dikke haak dringt daarentegen moeilijker in en kan door de verkeerde belasting ook uitbuigen. Of breken, afhankelijk van de hardheid van het staal. Tja, ze zeiden het al, alles waar te voor staat. En 100 tot 200 gram op een prutbodem is ook een beetje te... Maar ja. :o

Groet, Kees

Ps, Ik gebruik veel een 6-je. Of een 8-je. Maar nooit een 4-tje. Wat nu?
kenny vernieuwe
Berichten: 749
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: W-vl. Belgie

05-04-2004 09:47

ALS jullie zeggen een maatje 6/8 of nog kleiner
met welke grote van boilies vis je dan?
en hoe ver hangt dde boilie van de haak boog?

volgens mij is da belangrijk. dat gaat toch gepaard met het haken ofniet?
Aldert Tjoelker
Berichten: 38
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00
Locatie: Franeker
Contacteer:

05-04-2004 21:28

zolang je de hair maar zo lang houd dat er zoiezo 1 cm tussen de onderkant haak bovenkant boillie zit draait je haak altijd als het nou maatje 8 of 10 is ik gebruik in alle gevallen een maatje 8 meestal van nash en G-carp maar ben nu de nieuwe haakjes van korda aan het proberen en ik heb weining tot geen lossers gehad (kan nog niet over de korda haken oordelen omdat ik daar nog niet zo veel vis mee heb gehaakt wel kuif eenden :( ) heb ook nooit groter gevist dan maatje 8 dus hou die hair wat langer werkt alleen maar in je voordel je haak draait beter en eerder in de karper bek , met een korte hair spuuwd die zo het hele zootje uit