Probleem met Leadcore


kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

11-03-2004 20:24

Ik heb helaas een probleempje met die dure Fox leadcore. Ik heb die kant en klare stukken van 75 cm... (die hele dure!!! :cry: )

Maar nu komen er allerlei kleine knikjes in... en hierdoor steekt vrij vaak een stukje leadcore door de mantel heen naar buiten. En als ik dat stukje dan weer afbreek komt er weer een nieuw stukje lood naar buiten... Gewoonweg balen.... omdat ik voor 20 euro aan die ondingen heb liggen.

Maar heeft een van jullie dit ook? En wat doen jullie ertegen?
Zal het de gevlochten mantel niet beschadigen?
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

11-03-2004 21:15

Hoi,een oplossing is om bij de elekronicazaak lange stukken krimpkous te halen en daar de hele leadcore mee te bedekken.
Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

11-03-2004 22:13

Hey Kevin,

Ik ben ook een gebruiker van leadcore....met name ook die van Fox maar ik gebruik niet de kant-en-klare.....

Ik koop gewoon een rolletje van 15 meter (donkerbruine kleur en hele dichte,strakke coating)dan kan je zelf de lengte bepalen....

De coating van de kant-en-klare staat meer open en van die op rolletjes zitten zijn heel dicht geweven....
Een optie om je lijntje op te vouwen is ze op een rolletje isoleerschuim stoppen en borgen met een speld of iets dergelijks....zo komen er geen knikken in je (te dure) lijntjes! :wink:

Kijk wel uit wat voor systeem je gebruikt met leadcore!

suc6,

MVG Koen
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

11-03-2004 22:54

Dennis van den Bogaert schreef:Hoi,een oplossing is om bij de elekronicazaak lange stukken krimpkous te halen en daar de hele leadcore mee te bedekken.
Dennis

Dennis...is dat wel zo verstandig??..kan het lood er dan nog wel op een normale manier af?...mag aanemen dat de leadcore aanmerkelijk dikker van diameter wordt
Met vragende groeten
Hans
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

11-03-2004 23:01

Hans,

Dat is geen specifiek probleem van leadcore met een krimpkous. Inline lood kan er bij uitstekende looddraadjes overigens zeker niet af. Maar gebruik liever helemaal geen inline lood bij leadcore maar een safety clip of het type semi-fixed van Solar met grote runring. Dan ben je van die ellende af. Blijft dat de karper mogelijk met een zware sliert leadcore achter zich aan moet slepen. Dus ook hier, knijp de weerhaak plat of gebruik een haak zonder weerhaak!

Kees
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

11-03-2004 23:45

Hans,
Ik ging er idd niet vanuit dat je inline lood gebruikte !
Toch is er wel een oplossing al je inline(bijv foxlood) gebruikt.
Gewoon de plastic tube en het rubbertje wat bovenop zit NIET gebruiken,als je begrijpt wat ik bedoel ?
Mvrgr Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

12-03-2004 10:26

dit werkt overgens ook bij korde lood...gewoon de tasilrubber niet bevestigen! mijn inziens is dit nog veiliger dan een clip omdat ik daar wel es afvraag of het lood uberhaupt wel loskomt, en komt die wel makkelijk loos dan verspeel je weer vel lood per jaar wat behoorlijk schadelijk is voor het milieu
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

12-03-2004 13:33

Maar is het dan erg als er van die knikjes in de leadcore komen?

Ik was zelf aan het denken om er anders idd gewoon krimpkous overheen te doen... of die knikjes te negeren.

Maar het gaat hier gelukkig wel maar om een enkele leader...
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

12-03-2004 14:27

Kevin,

Ik denk dat de knikjes niet veel voor problemen zorgt, maar wel als de leadcore er uit verdwijnt.....want dan is de werking van het leadcore weg.... :(

Op een rolletje opbergen en zorgen dat er geen onnodige knikken in komen is denk ik de beste oplossing! :wink:

MVG Koen
Gebruikersavatar
michel kemp
Berichten: 622
Lid geworden op: 27-05-2003 02:00
Locatie: zoetermeer

12-03-2004 19:15

Kevin' het is inderdad zo wat Koen zegt...... 8)

Ik heb zelf al meerdere merken geprobeert en kom tot de conclusie dat die bruine van fox de beste en degene met de fijnste structuur is...... Maar dan wel de 35 ponds uitvoering, heb de 45 ponds uitvoering momenteel ook in mijn bezit en heb het zelfde probleem........ :roll:

Mvg Michel
Tight Lines......
Canada where carping is catching!!!!!!!
Jan Gijtenbeek
Berichten: 26
Lid geworden op: 19-08-2003 02:00

12-03-2004 21:08

Nog nooit problemen mee gehad,als je de leadcore van Gardne-Tackle gebruikt daar kunnen alle andere merken nog niet bij in de schaduw staan
en ik heb ze allemaal al gebruikt , rotzooi en nog eens rotzooi behalve
Gardne-Tackle
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

12-03-2004 22:23

Fox heeft die bruine 35 lb uitvoeren uit de handel genomen, je kan tegenwoordig alleen die 45 lb versie nog kopen

grtn
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

12-03-2004 22:41

Kevin,

Ik ben vanavond nog in m'n lokale hengelsportzaak geweest en de 2 soorten leadcore nog eens onder ogen gehad.......
De kant-en-klare en de idd 35LB op rolletje :)
Je merkt het verschil duidelijk als je ze vergelijkt met elkaar qua dikte en structuur, en prijs!

Voor 15 meter leadcore ben je zo'n €12,50 kwijt en voor 4 leaders van 75cm ben je al gouw €10,- kwijt :-?

En enorm verschil!!

Ik zal je aanraden om ze voortaan zelf te maken met een splice-naald zodat je de lengte zelf kan bepalen en de kosten kan drukken!
Als je nog vragen hebt om de lussen te monteren(splicen) dan hoor ik het wel!!

Heb eigenlijk alleen ervaring met de leadcore van Fox en Carp'r'Us, en die van Carp 'r' Us vindt ik troep!!!

Suc6 met het uitvogelen! :wink:

MVG Koen
Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

13-03-2004 22:35

heb je de leadcore van ashima wel eens gebruikt?
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

14-03-2004 15:18

Aaron,

Ik heb die leadcore nog niet gebruikt....
Wat zijn jouw ervaringen met die leadcore??
Is het makkelijk te splicen, is de dichtheid van de coating goed??

Ik hoot t wel van je!

MVG Koen
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

14-03-2004 19:14

Koen de Been! schreef:Kevin,

Ik denk dat de knikjes niet veel voor problemen zorgt, maar wel als de leadcore er uit verdwijnt.....want dan is de werking van het leadcore weg.... :(

Op een rolletje opbergen en zorgen dat er geen onnodige knikken in komen is denk ik de beste oplossing! :wink:

MVG Koen


beste koen,

heb je er wel eens aangedacht dat leadcore helemaal niet werkt!!!dacht je nu echt dat als je een stuk van +_50 cm gebruikt deze door de leadcore plat op de bodem ligt????
de meeste mensen denken dat maar in de meeste gevallen is het tegendeel waar door het simpele feit dat je lijnen strak heb staan.
daardoor gaat de leadcore(in zijn geheel) ook strakstaan en komt deze als je onder een hoek vist ook van de bodem net zo als een normale tube.
wat je er tegen kan doen is een slide loodje gebruiken,in de meeste gevallen houd deze het zaakje wel op de bodem.
nu wat is dan het voordeel van leadcore??????eigenlijk helemaal niets,nou ja niets....het is gewoon makkelijk spul,effen snel van ondelijn verwisselen zonder knopen etc....vooral als je van te voren thuis een aantal van deze dure draden inmekaar gefutseld hebt.
als je lange stukken gebruikt kan het je voordeel doen bij opstakels zoals riet en takken en dergelijke...............................zeg maar een hele dure voorslag :wink:
en uhhhh ik gebruik het zelf ook....die van fox op een rolletje deze is toch wel het beste,ik gebruik het dus puur als handig tooltje meer niet.
ben benieuwd wat jullie van mijn verhaaltje vinden :D
ik lees het wel weer

ps een paar knikjes kan echt geen kwaad bij dat spul,het gaat echt niet zomaar kapot :roll:

mvg

viktor
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

14-03-2004 19:20

Maar het lood kwam hier en daar door de mantel heen... Heb daarom ook maar het lood eruit gehaald en de wartel eraf geknipt...

Het ligt wel nog in de rigwallet. Aangezien de mantel drijft is het wel leuk bij het freelinen. Zie je de mantel als een slang over het water kruipem bij een aanbeet!
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

14-03-2004 19:26

je kan ook bij het gedeelte waar het lood eruitkomt een paar druppeltjes secondelijm erop prutsen.
werkt prima :D
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

14-03-2004 20:23

Hoi Kevin,

Als eerste zou ik willen zeggen: gebruik Leadcore alleen als je het echt nodig hebt. Met echt nodig bedoel ik bijvoorbeeld: als je met slappe lijnen vist want zoals al eerder vermeld werd hoe zwaar leadcore je ook neemt als je je lijn strak gaat draaien zal het leadcore zeker omhoog gaan staan. Ik zou zeggen zoals Kees al heeft geschreven leadcore zeker niet in combinatie gebruiken met een Inline lood maar het liefst met een running system of een safety leadclip. En zoals Dennis al vermeldde is het zeker een oplossing om om je leadcore een siliconen krimpkous te krimpen. Deze kun je ook kant-en-klaar kopen van het merk Armaled. Nu even nog wat over het splitsen: wat ik zelf het liefste doe is mijn wartel met een normale knoop aanknopen dus niet met een lusje. Aan de bovenkant dus naar mijn hoofdlijn hanteer ik een goede voorslagknoop. Ik doe dit omdat ik geen vertrouwen heb in het splitsen van leadcore.

Groetjes,
Piet Vogel.
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

14-03-2004 20:47

beste piet

als je leadcore goed splitst,dan bedoel ik als je ruim 2,5 cm terug trekt gaat deze nooit uitzchzelf losgaan,als je leadcore onder spanning zet zal het zaakje zich steeds vaster trekken dit door de eigenschappen van de leadcore.
dus een knoop er in is absoluut niet nodig
ik ken ook mensen die voor de zekerheid het gesplitste gedeelte voorzien van een paar druppels secondenlijm echter in mijn ogen pure lijmverspilling.
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

14-03-2004 21:12

Hallo Viktor,

Bedankt voor je uitleg maar persoonlijk doe ik het toch liever op mijn eigen manier omdat ik ten eerste het makkelijker vind om een wartel aan te knopen en ten tweede moet je toch ook je hoofdlijn of voorslag aan het lusje van je leadcore knopen. Dus ik zie hier geen tijdvoordeel in als het het alle 2 dan toch even veel tijd kost blijf ik dus bij het oude.

Groetjes,
Piet.
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

15-03-2004 02:27

Piet,

Jullie video is echt toppie(Karperen op groot water)!Kheb er een hoop van geleerd :wink: !Waar blijft de volgende :) ? Spreek je later!


Greetz Danny Schaltin.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

15-03-2004 11:26

victor als je met nylon vist op een afstand vanaf een meter of 30 dan zal lead core je lijn wel degelijk op de bodem houden dit komt door de rek in je nylon waardoor deze altijd een beetje doorhangt, maar ik vraag me af wat de meerwaarde is van 50cm lijn op de grond..gebruik dan een toploodjes die je hele lijn op de bodem houd
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

15-03-2004 13:09

martijn dat ligt er helemaal aan op welke diepte je vist ten opzichte van je hengelsteunen cq rodpod.
en als je op 30 meter afstand vist en je je lijn strak zet zal de meeste rek uit je lijn zijn (ligt natuurlijk ook wat voor een lijn je gebruikt)
ik kan je melden dat wij een aantal testen gedaan hebben met leadcore en van de 20 keer komt de leadcore 19 keer omhoog.
wat voor het gebruik van toplood:als je een toploodje gebruikt en deze ligt ten opzichte van je lood hoger komt je leadcore nog steeds iets omhoog.
daarom gebruikt ik altijd een slide loodje achter de leadcore en vaak ook nog een toploodje.
nu zeggen de meeste mensen dat dat ten koste gaat van je beet regestratie,mijn bevindingen zijn dat als je een vastlood systeem gebruikt dit helemaal niet ten koste gaat van de regestratie.
als ie hangt dan hangt hij en krijg je een volle fluiter.


mvg

viktor
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

15-03-2004 13:54

Viktor,

Heeft leadcore geen nut in de zin van 50cm???? :roll:

Een tube van 50cm zinkt al als je op 60 meter vist........Dus leadcore zekers!

Gooi je montage maar eens in op een kraakhelder, ondiep plekje langs de kant....en kijk dan maar eens of je soepele tube op de bodem ligt of niet...en dan wel zonder pin-down loodje, he! :P

Dan praten we wel verder! :wink:

MVG Koen