Waarde van rigs ten aanzien van geconditioneerde karpers


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bob van Biemen
Berichten: 503
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

09-03-2004 11:03

Ik ben erg benieuwd hoe jullie er over denken,

Wat is de waarde van de rig werkelijk,

Ik gebruik zelf zelden ingewikkelde zogenaamde dressuurdoorbrekende rigs, simpelweg omdat ik denk dat het van ondergeschikt belang is.

Ik pas daarintegen wel mijn rigs aan aan de bodemgesteldheid en het gebruik van pop up's.

Wat in mijn ogen velen malen belangrijker is is de manier van bijvoeren, het soort voer wat je gebruikten de kwaliteit er van. De locatie van de te bevissen plek(stekdressuur) is voor mij ook belangrijker dan de rig zelf.

Vaak zie je mensen vissen met de meest ingewikkelde montage's op in mijn ogen vrij makkelijk bevisbaar water. en zodra de vis meer geconditioneerd is wordt er een trukendoos opengetrokken van heb ik jou daar!
Toch wordt er daar nog op de "bekende" veelbeviste stekken gevist met altijd de zelfde voermethode en aassoort.

Ik hoop dat ik hiermee eens wat mensen aan het denken zet.

Laat jouw mening hier achter.

Met simpele groet, Bob.
Gebruikersavatar
michel kemp
Berichten: 622
Lid geworden op: 27-05-2003 02:00
Locatie: zoetermeer

09-03-2004 11:39

Bob, ik ben volkomen met je eens........

Zelf vis ik voor 95% met een standaard onderlijn, zelf vindt ik het vertrouwen in wat je doet belangrijker..... Het is namenlijk altijd maar de vraag of je die vis ook had gevangen als je een andere montage had gebruikt ?????? ( dus is het wel erg moeilijk om te zeggen dat je een bepaalde vis , ook aan een bepaalde rig heb te danken!!!!) 8)

Dit neemt echter niet weg dat ik het leuk vind om het een en ander eens te proberen, maar dat is meer voor de fun, dan voor het daadwerkelijk vangen van meer vissen.......

Ik moet wel toegeven dat ik al heel wat rigs geprobeert hebt, maar sins ze overal te koop :cry: zijn ben ik vrijwel gestopt met het knopen van allerlei ingewikkelde montage's en ben terug geschakeld naar de standaard onderlijn....... ( en gek genoeg vang ik er niet minder om!)

Mvg Michel :roll:
Tight Lines......
Canada where carping is catching!!!!!!!
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

09-03-2004 11:45

Rigs zijn de laatste precentjes van het gehaal niet helemaal onbelangrijk maar het verkleinen van de haak en varanderen van materiaal plus het verkorten , of juistverlengen van de onderlijn doet vaak wonderen! Ook wat loodraad op je onderlijn zadat ie plat ligt werkt goed
Verder hecht ik meer waarde aan het aas en de stek en bijv toploodjes
Ray Schra
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00

09-03-2004 12:07

Bob,

Een standaardrig voldoet ook voor mij prima. Meestal vis ik zelf met wat langere onderlijnen, een cm of 30. Daar heb ik vertrouwen in.Wat ik echter ook van groot belang vind is dat de lijnen over de bodem lopen.

Ook manier van voeren vind ik belangrijk. Zie steeds meer het nut in van afwijkende presentatie. Zo ben ik tegenwoordig helemaal verslingerd geraakt aan de method. Ook het voeren in kleine groepjes aas over een strook van 20 m2 pas ik steeds meer toe. Een laagje deeg is nog zo iets.

Heeft me allemaal al veel vis opgeleverd.

Groeten Raymon
Gebruikersavatar
Bob van Biemen
Berichten: 503
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

09-03-2004 12:11

Kijk martijn, dat bedoel ik dus, dat zijn dingen die ik zelf ook toepas om het laatste beetje verschil te maken.
Ik doelde ook meer op de meest (in mijn ogen) belachelijke rigs zoals de overgelode bananenrig, kan het nog minder subtiel?????? vast wel.

Ik denk eerlijk gezegd dat dergelijke rigs in de meeste wateren en omstandigheden zelfs minder vis vangen vanwege het simpele feit dat de vis schrikt van alle ongein onder die boillie en daarom het aas snel uitspuwd of links laat liggen. (Kijk ook eens naar de korda banden).

Eerlijkheid gebied mij wel te zeggen dat ik anti eject systemen gebruik, de hair komt bij mij zelden tot nooit vast op de haak vlakbij de bocht, als de vis het uitspuwd wil ik wel graag dat de haakpunt van de vis af blijft wijzen en dus eerder zal zetten ook bij het uitspugen.
Dit eindigd meestal in een kleine haak met een D, of een mini ringetje om de haaksteel. Uitgebreider dan dat vis ik zelden tot nooit.

Ook wijzig ik de aasaanbieding wel op de hair, 2 of meer boillies met een centimeter ruimte er tussen of een snowman. Maar desalniettemin blijft de rig tot en met de haak relatief vrij simpel.


Blijf denken en reageren svp.

Met nog steeds simpele groet, Bob.
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

09-03-2004 13:21

Bob,

Een goed initiatief, maar volgens mij hebben we veel te weinig zekerheid over wat er onder water gebeurt om harde conclusies te trekken.

Vertrouwen? Kun je ook uitleggen als vastgeroest zijn in oude gewoonten, niet durven experimenteren.

Anti-eject? Bestaat mijns inziens niet. Hoe weet je of je een vis hebt geprikt tijdens het wegzwemmen met de rig in de bek of het uitspugen van de rig?

Dat de overgelode bananenrig werkt mag duidelijk zijn, verklaren waarom is echter andere koek.

Wat is standaard? Op het ene water werken klauwpunten beter en op het andere rechte punten. Blijf je ondanks losschieters toch vasthouden aan die ene, oude, vertrouwde rig?

Recoil rig werkt ook, maar dankzij of ondanks?

Dit soort overwegingen zorgen ervoor dat ik bijna nooit op beide hengels een identieke rig vis. Dat doe ik pas als ik denk in die situatie geen beter prikkende en houdende onderlijn meer kan verzinnen. Het klopt dat "oude rotten" (laten we ze oneerbiedig maar even zo noemen) vaak met enkele rigs bijna overal uit de voeten kunnen. Dat dit vaak simpel te knopen rigs zijn klopt, maar de ervaring, beredenering en experimenteerdrift die erachter zit mag niet onderschat worden. Het is namelijk niet zo dat als je maar een eenvoudige rig knoopt en er voldoende vertrouwen in hebt, alles op z'n pootjes trecht komt.

Zo, de knuppel ligt in het hoenderhok :lol:

Groeten,

Mark
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

09-03-2004 13:28

Mark

Idd op het oog een voudig maar er zijn altijd details de ene ker is de rig bijv langer dan de andere keer, soepele hairs soms grote soms kleine haak, andere haakvorm etc etc kleine veranderingen aan een rig maar met soms grote gevolgen
Gebruikersavatar
Bob van Biemen
Berichten: 503
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

09-03-2004 17:46

mark,

Ik weet dat het erg kort door de bocht is, dat was ook de bedoeling anders krijg je vaak alleen maar gelijk.
De bedoeling was om een discussie op te wekken die de moeite waard is.

Dat wil niet zeggen dat ik niet achter mijn ideen sta, sterker nog ik ben er van overtuigd. Maar zo zet je mensen wel even aan het denken.

- Natuurlijk is het aanpassen van kleine details vaak wel belangrijk en zeker vaak doorslaggevend voor succes. Zo kan het aantal wikkelingen op een no knot knoop al een factor zijn in verband met de hoek van de haak op de lijn. Ook de vorm van de haak en de hoek van een al dan niet gebogen oog kan een wereld van verschil uitmaken.

-Of anti eject werkt of niet is op zich al een discussie die niet hard te maken is zonder dat korda daar een aantal dagen met het cameratje mee onder water gaat zitten.
Op zich denk ik daarover het volgende: Baat het niet, dan schaad het niet omdat het in mijn theorie de montage niet lomp en opmerkzaam maakt
.
Onderlijnen waarin ik met een klein stukje siliconeslang de hair vlak bij de bocht vastzette hebben mij vele losschieters en korte runs bezorgd.
Maar ook niet overal maar wel te vaak om er mee door te gaan.

Ik doelde wel voornamelijk op wat je al noemde, het dankzij of ondanks werken van een montage.
En daarbij dat het ondergeschikt is aan andere zaken zoals aas, locatie en presentatie buiten de rig om.

Bedankt voor je knuppel, daar zat ik op te wachten. :wink:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

09-03-2004 21:05

Karper bezit een instinctieve bewustheid voor gevaar. Dit is geen gevolg van hengeldruk of conditionering, maar gewoon de natuur van het beestje. Doorgaans is een karper geen gretig azer als het ons aas betreft. Vaker wordt het aas met wantrouwen benaderd. Het is niet ongewoon dat een karper het aas neemt, vervolgens kennelijk zijn belangstelling verliest en het schijnbaar achteloos weer uit zijn bek laat vallen. Noem het maar uitspuwen. Het is natuurlijk gedrag. Mensen die beweren dat een standaard rig wel voldoet geven blijk van een onverschilligheid ten opzichte van de materie die weinig verstandig is. Een standaard rig is een beginpunt dat je verder kunt ontwikkelen.

Een rig die 100 % anti-eject is bestaat niet. Maar inspelend op de omstandigheden zijn er wel degelijk rigs die efficiënter zijn dan andere rigs. Ik gebruik geen groot assortiment aan rigs. Geen fancy rigs waarbij vraagtekens gezet kunnen worden bij de werking onder water na een stevige worp. Niet veel karpervissers hebben opgelet bij de mechanica lessen van het voortgezet onderwijs. Als ze al voor exacte vakken gekozen hebben. Zo maar impulsief van rigs veranderen, daar leer je weinig van. Maar een rig ontwikkeld zich door ervaring. Ik heb een beperkt aantal rigs waarbij aanpassingen gedaan door de jaren inspelen op mijn ervaringen. Overdenkingen bij de aanbieding van het aas, de aasopname en de inhaking spelen zeker een rol. Niet met conditionering in het achterhoofd, maar wel degelijk inspelend op de natuur van het beestje. Een perfecte rig bestaat niet, maar je kunt een eindje komen.

Groeten, Kees
Gebruikersavatar
Martin Nederlof
Berichten: 544
Lid geworden op: 09-08-2002 02:00
Contacteer:

10-03-2004 15:25

ik ga eens iets proberen net een lelie/plompblad .

als ik nou mijn hair door de stengel van een lelieblad haal en dan komt mijn boilie netjes op het lelieblad te liggen, of eronder dat maakt naar mijn inzien niet zoveel uit.

zou de karper het aas meer vertrouwen ?
Just another carp fisher.......
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

11-03-2004 15:25

Martijn,

Richard Bredenbeek heeft een heel toepasselijk stuk geschreven over het gebruik van leliestengels, stond in de Karper vorig jaar. Misschien moet je dat artikel eens lezen.

Verder hecht ik veel waarde aan rigs, ik gebruik altijd een knotless knot. Niet altijd met tube maar de haak moet draaien bij het strekken van de onderlijn. Het belangrijkste vind ik het spelen met de lengte van de onderlijn en het toepassen van verschillende materialen, stijf, semi-stijf of soepel bijvoorbeeld. Ik ben er van overtuigt dat een onderlijn het verschil kan zijn tussen wel vangen of niet vangen. Ik gebruik meestal kleine haken omdat deze naar mijn mening gewoon beter "pakken"

Ook heel belangrijk vind ik de keuze tussen loslood of vastloodsysteem vissen, kan ook het verschil zijn tussen wel of niet vangen.

We kunnen er lang en breed over praten maar het blijft continu een spelletje van inspelen op.......

Dat is ook het mooie van karpervissen vind ik.

Groet,
Bart
Martijn de Groot
Berichten: 152
Lid geworden op: 20-08-2002 02:00

11-03-2004 20:23

Martin Nederlof schreef:ik ga eens iets proberen net een lelie/plompblad .

als ik nou mijn hair door de stengel van een lelieblad haal en dan komt mijn boilie netjes op het lelieblad te liggen, of eronder dat maakt naar mijn inzien niet zoveel uit.

zou de karper het aas meer vertrouwen ?


Toevallig heb ik dit afgelopen zomer geprobeerd.

Bij mij in de buurt zit een watertje, zo'n watertje (30 meter L bij 20 meter breed bij 1.2 meter diepste punt) met veel teveel vis die door veel teveel mensen wordt bevist.

In de zomer is het een goeie plek om met een drijvende korst of met honden brokken te vissen. Uiteraard laat de vis zich niet zo gemakkelijk meer vangen omdat er gewoon te veel hengel druk is. Het idee kwam bij mij toen ook op, om een lelie blad + stengel met hondebrok verstopt in de vijver te gooien. Midden op het vijvertje kreeg ik geen response maar als ik dichterbij (ongeveer een metertje of twee) een lelie veld gooide dan ving ik er weldegelijk mee. terwijl alleen een hondebrok op die afstand een zenuwachtige response gaf.

Hier merkte ik aan dat de dekking van het lelie veld en het blad er wel toe deed.
Gebruikersavatar
Martin Nederlof
Berichten: 544
Lid geworden op: 09-08-2002 02:00
Contacteer:

11-03-2004 23:46

Jah ik wil het helaas niet toepassen met oppervlakte visserij, maar het bewijst wel meer dat ze de lelies als een vertrouwde plek zien !

moeten niet teveel mensen het gaan proberen ! want dan komt er geen karper meer in de buurt van een lelie ;)
Just another carp fisher.......
Gebruikersavatar
Martin Nederlof
Berichten: 544
Lid geworden op: 09-08-2002 02:00
Contacteer:

11-03-2004 23:47

Bart Janssen schreef:Martijn,

......... Richard Bredenbeek heeft een heel toepasselijk stuk geschreven over het gebruik van leliestengels, stond in de Karper vorig jaar. Misschien moet je dat artikel eens lezen. ............
Groet,
Bart


ik wil best het artikel lezen ! misschien dat ik er wat nuttigs uit kan halen, maar ik weet mijn god niet waar ik een karper van vorig jaar tevoorschijn moet toveren ! ik koop de karper nooit !
Just another carp fisher.......
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

12-03-2004 10:49

Martijn,

Kom jij volgende week zaterdag ook naar de jubileum meeting van KSN? Dan kan ik het artikel wel voor je meenemen, maak er wel een kopie van.

Ik hoor het wel.

Blank
Gebruikersavatar
Simon van Vegchel
Berichten: 427
Lid geworden op: 10-03-2004 14:43
Locatie: Eindhoven

12-03-2004 13:45

Mijn rigs zijn altijd wel zo simpel mogelijk, maar ook zeker veilig uitgevoerd omdat dit voor mij het belangrijkste is. Dit houd in: niet te grote haken tegen uitscheuring (het is een bewezen feit dat haak maatje 8 beter houd in de wang van een karper dan maatje 2 of 1), vaak een gecoate of nylon onderlijn, altijd safetybead of minstens semi-vaste montage, extra lange tubes, enz. De veiligheid van de karper staat bij mij gewoon op kop mede omdat ik vaak op een watertje vis waar sommige karpers door onkundig gedrag van sportvissers een klein beetje tot zelfs erg verminkt zijn. Uitgescheurde lippen, grote littekens op de flanken, uitgesneden kruisjes in de vinnen als merktekens en noem maar op :( nu is dit niet bij iedere karper op dat water zo, ik denk slechts bij een klein deel omdat het overgrote deel zich nauwelijks laat vangen, maar ikzelf ben er enorm veel wijzer van geworden en pas mijn rigs hier op aan, en niet op 'dressuurdoorbrekendheid' en 'vangstgaranties'. De karper voorop :D
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

12-03-2004 15:50

Simon,

Niet om het een of ander maar ik zou eerst je rigs maar eens zo aanpassen dat je de karpers in de onderlip haakt in plaats van in de wang! Dat scheelt zo ie zo al een hoop uitscheuringen!

Groet,
Bart
Plaats reactie