Rigs rigs rigs


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

08-03-2004 11:06

Beste boarders,

Overal zie ik rigs !
Maar zelf ben ik nog helemaal niet overtuigd door de vangkracht van rigs !
Ik zie stiff rigs, rekker rigs, lange rigs, elastiek rigs, nylon rigs, trigger rigs, combi links, d-rigs, bananen rigs enz enz enz enz

Ook zie ik ondelijn materiaal dat je kan strippen en ga zo maar door !

Zelf vis ik alleen met een standaard gevlochten onderlijn en de rekker rig d.m.v siliconen stube over de gevlochten lijn.

Ik zie ook het nut niet altijd in van al die rigs, kijk bijvoorbeeld naar de dvd van korda allerlei rigjes t/m

Maar waar vissen jullie het liefste mee ?? en wat zijn de werkingen van al die verschillende rigs ten opzichte van een standaard rig ??????

Nogmaals ik ben nog totaal niet overtuigd dat de ene rig meer vis op de kant zou brengen dan de ander , WIE OVERTUIGD ME ????

Ik hoor het wel
Gebruikersavatar
jeroen stuut
Berichten: 420
Lid geworden op: 30-10-2003 01:00
Locatie: garrelsweer
Contacteer:

08-03-2004 14:41

ik snap dat ook niet van die rings enz enz enz :-? :-? volgens mij kijkt de vis niet ohh dat is een stifring en dat is D-ring ik neem de sifring daar hebben ze meer werk aan gedaan?? :-? :cry:
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

08-03-2004 14:54

Ik vis het liefst met een standaard onderlijn van soepel materiaal in combinatie met een line aligner, haakje van het klauw model en een dunne soepele hair. Op het middan van de onderlijn wikkel ik wat looddraad wat ze gebruiken bij het vliegbinden wardoor de onderlijn mooi plat op de bodem komt te liggen. Op dressuurwateren en harde boden heb hem op 10 cm, op een plas zonder dressuur tussen de 15 en 20cm. Verder vis ik wel eens met een pop up een heeel soms combineer ik dat dan met een combi rig omdat hierdoor het aas van het lood af gaat staan......zoals ze ziet vrij standaard allemaal
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

08-03-2004 14:56

Hey Bart-Jaap,

Naar mijn mening maken we de karper veel te slim omdat er veel karpervissers zijn die denken dat een karper rig-dressuur onderkent......
De karpervissers die al een lange tijd op karper vissen hebben meestal niet meer dan 1 soort rig in hun box..en terecht eigenlijk want ook mijn mening is: Ga eens wat dieper in op het voeren, soort voer en stek!!En laat die hi-techrigjes eens thuis en bekijk eens wat je nu meer vangt dan een ander met z'n hitechrigs.....

Mij krijgen ze niet meer gek...... :wink: met die dure troep....
Vis en vang lekker door met m'n ouderwetse onderlijnen!

MVG Koen
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

08-03-2004 15:39

Koen,

Dat is een waarheid als een koe.
De meeste ervaren oudere vissers hebben 1 of 2 simpele rigs (maar ja wat voor de 1 simpel is is voor de ander ingewikkeld) die bijna in alle omstandigheden voldoen.

Andere zaken spelen dan vaak een belangrijkere rol.

Bertil
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

08-03-2004 16:57

Bertil,

Ook ik heb je artikel/intervieuw gelezen en daaruit constateer ik dat je ook maar 2 rigs gebruikt...Combi en nylon rigs hebben biij mij de voorkeur vanwege de veelzijdigheid hoe je je aasje aan je hair kan aanbieden.....Ik heb bijv. een nylon-onderlijn in de diktes 25,30 en 35 honderste dus daar is al een verschil.....dan komt de verandering van haaktype en haakgrootte ook nog bij......Een combi gebruik ik eigenlijk alleen maar bij het pop-up vissen.....Daar heb ik wel 1 soort lijn en 1 soort haak voor :)
De meeste vissen die ik dan vang zitten dan ook mooi in de onderkant van de bek gehaakt, of ik op een kanaal of op een drukbevist water vis.....

Over het voeren,voerkeus en stek ben je ook heel duidelijk....gewoon je verstand gebruiken en veel uren maken is ook jouw remedie voor succes en geen supermoeilijke onderlijn waar ten eerste veel tijd in zit en 20 knopen bevat op 30 centimeter lijn gewoon SIMPEL!

MVG Koen
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

08-03-2004 19:30

Bart jaap,

Lees deze eens: http://www.karperwereld.nl/rotary/deel83.php
Dit vond ik zelf echt een geweldig artikel, waarin bart vooral de WERKING van de onderlijn in combinatie met verschillende situaties naar voren laat komen. Een onderlijn kan vaak namelijk echt veel verschil maken (wel vooral bij instant) maar dan moet je wel de juiste kiezen. Als je dit doet zul je zien dat je uiteindelijk maar met een stuk of vier verschillende onderlijnen voor alle mogelijke aassoorten overblijft!

Mazzel, Erik[/url]
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

08-03-2004 20:09

Ik heb het gisteren toevallig met enkele vismaten gehad over mijn levensloop voor wat betreft rigs. Erg ontnuchterend. Gebruik slechts 1 rig, een soepele onderlijn. Kijkend naar de "evolutie" die deze in flink wat jaartjes heeft ondergaan, dan zijn dat drie dingen:
* line aligner
* lange(re) hair
* kleine(re) haak

Kortom, erg simpel. Past wel bij mij :lol:

Toch vind ik rigs een verrijking van de karpervisserij. Ze geven mij genoeg stof tot nadenken en dat pas ook wel weer bij mij. Het feit dat ik geen andere rigs gebruik zegt weinig over de andere rigs, maar meer over mij. IK heb gewoon vertrouwen in "mijn" rig.
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

08-03-2004 21:30

Er zijn in de loop van de jaren al heel wat rigs verschenen, maar in de
meeste gevallen is een normale standaard onderlijn + line-aligner, het
meeste effectief! We zullen maar zeggen; eenvoud troef.
Ik gebruik maar hoogstens 3 soorten: Line-aligner, stiff en combi. De
standaard soepele + line-aligner erop, gebruik ik toch wel het meeste.

Net wat Koen zegt, we maken de karpers zelf slimmer dan ze zijn......!
Wel vind ik dat wanneer je door een kleine verandering aan de rig 5 a
10% meer "KANS" zou hebben, dat je dat moet doen! Vooral bij instant
vissen kan het soms een bonus opleveren wanneer je wat aan je rig kloot.
Bij voorvoeren is de rig van veel mindere invloed......! :wink:

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

08-03-2004 21:39

Inderdaad zo dacht ik ook en daarom ook deze topic ik zie het nu niet in van al die rigs t/m wat ik al zei ik vis maar met 1 á 2 rig vooral de standaard rig en de rekker rig.
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

11-03-2004 11:37

Zo dat zijn tot nu toe nog niet echt veel reactie's ik had er veel meer van verwacht zeker met boarders als jullie met een gezamelijke hobby !

Rigs zijn toch een groot onderdeel van deze hobby en nemen een belangrijke plaats in toch :o
Gebruikersavatar
Simon van Vegchel
Berichten: 427
Lid geworden op: 10-03-2004 14:43
Locatie: Eindhoven

11-03-2004 11:52

Ik gebruik eigenlijk alleen maar stiffrigs voor boilies, gewoonweg omdat deze goed prikken en nauwelijks in de war gooien. Vis ik echter op een put met moer-laag van zo'n dikke 30cm dik, dan pak ik een gevlochten onderlijn van +- 70cm met een klein haakje, tijgernootjes en een stukje kurk. Op de pen altijd haakje 8 kortstelig op een gevlochten onderlijntje van 20-25cm. Dat zijn wel zo ongeveer de rigs die ik gebruik :D
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

11-03-2004 14:07

het is ook maar net waar je zelf ik geloofd he!
als jij vertrouwen hebt in een rig dan is die in jou ogen goed !
Vandaar mijn vraag wat is nou werklijk de waarde van een rig angezien er zoveel over word geschreven en verteld
ik hoor het wel
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

11-03-2004 14:12

Bart-Jaap Koorn schreef:Zo dat zijn tot nu toe nog niet echt veel reactie's ik had er veel meer van verwacht zeker met boarders als jullie met een gezamelijke hobby !

Rigs zijn toch een groot onderdeel van deze hobby en nemen een belangrijke plaats in toch :o


Mij boeit het niet wat ik eraan knoop.......
Geen moeilijke troep maar simpele zooi voor mij..... :wink:
Nylon,haakje,krimpkousje,dacron hairtje,waterltje en op het hairtje meestal een boillietje....
En dat werkt perfect.....geen lossers en nog vangen ook... :wink: :D

Easy toch?

MVG Koen
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

11-03-2004 14:14

wat voor nylon gebruik je koen ?? hoeveel 100/00 ??
waarom nylon en geen gevlochten lijn ?
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

11-03-2004 14:29

Hey Bart-Jaap,

De lijn die ik voor mij onderlijnen gebruik is:

1) Sufix Synergy 0.35mm 8,7kilo
2) Gamakatsu G-line Camou 0.30mm 6,3 kilo
3) Shimano Technium 0.30mm 9,8kilo

En de reden waarom ik gevlochten lijn gebruik zijn:

1) Gooit het niet in de war..
2) Witvis en ander gespuis knutselt het ook niet in de war...
3) Goedkoop
4) Makkelijker te knopen dan gevlochten lijn...
5) Lichte anti-spuw werking d.m.v stugheid

Ben nooit meer van plan om iets anders te gebruiken op PBProducts Green Hornet na dan.... 8) (gebruik ik voor t pop-up vissen)

Goed zo B-J?

MVG Koen
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

11-03-2004 14:41

hahha prima koen spreek je wel weer op msn mzzls
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

11-03-2004 14:45

Zelf denk ik dat rig's zeker een belangrijk deel van de aanpak zijn. Maar overdrijven kan ook.
Zelf heb ik bijvoorbeeld een tijd met de stiff-rig gevist en heb toen op de hengel van de stijve gewoonweg meer runs gehad. Waarom? Omdat de vis gewoonweg niet weet wat hij moet aanvangen met zo'n stijf onding. Maar de sitff-rig is weer even snel uit de tackle-box gevlogen omdat ik vrijwel niet meer op dat water vis en ik gewoonweg veel te veel vis verspeelde.
Maar het belangrijkste van een rig is eigenlijk dat hij prikt, houd en niet onnodig beschadigt. En op de moeilijk wateren zal het om de tuin leiden van een vis hierbij komen.

Ik zal eens de rig's opnoemen waar ik graag mee vis:

Nr.1 = Voor als ik op een niet te obstakelrijk water vis met een harde bodem heb ik mijn nylon onderlijntjes die voorzien zijn van een klein klauwhaakje in de maat 8 of 10 (!!!). Deze vis ik dan met een hair van soepel materiaal (naaigaren of dun nylon) of een stijvere doorlopende hair (soms met single hookbaits). Eigenlijk is deze rig lekker simpel en gewoonweg doeltreffend. En vis je op een zachte bodem? Dan maak je hem lekker langer, doe ik ook!

Nr.2 = Voor bij obstakels waarbij het nylon me te snel doorschuurt. Dan grijp ik naar een vrij eenvoudige Snake bite onderlijn waarbij ik de wartel met een lusknoop vastmaak. Vervolgens gaat er ook nog 2 cmm coating weg bij de haak en zal ik weer zorgen voor een soepele hair. Ook hier gebruik ik weer die kleine haakjes.

Nr.3 = Dit zal dan een rekker-rig worden. Maar deze zal ik zo goed als nooit inzetten omdat ik door gewoonweg voor een andere stek, ander aas of de rig langer of korter te maken (die simpele nylon) ervoor kan zorgen dat de vis ook op de mat komt. Maar als ik eens een keer moeilijk moet doen, dan ga ik voor de rekker-rig.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Plaats reactie