alternatief voor shrink tubes


kenny vernieuwe
Berichten: 749
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: W-vl. Belgie

07-03-2004 21:00

Lijmgeur da geeft op dressuur water toch een teken aan de karper van gevaar ofniet????

maja ieder z'n methode en je moet weten ik gebruik ook de stiff rig en kzie geen verschil met de andere geoen rig
kenny vernieuwe
Berichten: 749
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: W-vl. Belgie

07-03-2004 21:02

Ik gebruik wel lange stelen
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

07-03-2004 21:05

Kenny,

Wanneer de lijm uit gehard is, dan is er van chemische geur geen sprake
meer! Ik gebruik de "turbo lijm" van Big Boss hiervoor!
Stiff-rig is heel ander verhaal..........! :wink:

groetjes Benny
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

07-03-2004 21:05

Kennie ... zit je in de Chat?

Tsjeeemig!
kenny vernieuwe
Berichten: 749
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: W-vl. Belgie

07-03-2004 21:06

ja
als bombatick
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

07-03-2004 21:15

Kenny,

Als je nou veel vangt he, dan is het niet onverstandig om eens goed na te gaan waarom dat was. Kwam het door het aas? Door het weer? Door de stek? Door de gebruikte rigs? Allemaal kleine belangrijke factoren die je dient te weten om ook op andere wateren succesvoller te worden in je visserij.

Voor de rest heeft Benny het in mijn ogen aardig goed, dit geldt natuurlijk niet voor alle rigs. Ik gebruik de line-aligner alleen bij soepel onderlijnmateriaal in combinatie met een kortstelige haak, puur om de haaksteel te verlengen waardoor het draaiprincipe verbeterd wordt. Bij stiffrigs en andere stugger materiaal dus niet, puur omdat het niet nodig is, het stugge materiaal geeft al een hele andere wending aan de aasopname en inhaking.

Bij een combirig wil ik wel weer regelmatig een line-aligner toepassen.

Cheers
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

07-03-2004 22:00

Koop mijn krimpkous hier bij een zaakje waar ze veel automaterialen verkopen. Geloof dat ik 1euro80 de meter betaal, is aanmerkelijk goedkoper dan in een hengelsportwinkel.

Inhaking wordt wel beter door het verlengen van de steel maar zo gaat je haak wel veel meer opvallen dus is maar net welk aspect je belangrijker vindt.

P.s. wat is volgens jullie belangrijker?

Groeten Ulco,
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

07-03-2004 22:06

Ulco,

Ik denk niet dat de haak meer opvalt d.m.v. krimpkous, ik zie het meer als een stukje extra camouflage! Of je moet fluoriserende krimkous of tube gebruiken :roll:

Groeten
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

07-03-2004 22:13

Ulco,

In helder ondiep water zal een haak met een stukje tube inderdaad meer
opvallen, maar is naar mijn mening wel nodig bij bepaalde type haken!
Maar om het weer minder te laten opvallen, kun je ook de lijm truck ge-
bruiken, die ik hier boven ergens beschreef! Dit zal weer minder opvallen!

Ook hele kleine haken zoals maatje 10, zijn zeer geschikt voor de lijm
truck. Dit omdat een stukje tube op zo'n haakje vaak NIET goed in positie
blijft zitten, het verdraaid te gemakkelijk. Verder vind ik een stukje tube
op zo'n klein haakje 10 er te grof uit zien!

groetjes Benny
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

07-03-2004 22:27

Als je geen grootgebruiker bent als het om krimpkous gaat (ik bijvoorbeeld) dan vind ik het niet zo erg om gewoon "karper" krimpkous te kopen. Zou je echt veel nodig hebben, als je bijvoorbeeld na iedere vangst een nieuwe rig aanknoopt, dan zou ik inderdaad eens bij de electro zaak gaan kijken, daar zul je het zo goedkoop mogelijk krijgen, en of er nu fox of niet op staat, dat merkt die vis toch niet :lol: .

Mvg
Stefan
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

07-03-2004 22:33

Met opvallen doelde ik eigenlijk meer op het aspect voelen in de bek, doordat de haak eigenlijk groter wordt zal de haak in de meeste gevallen eerder opgemerkt en naar buiten geblazen worden denk ik. Het is denk ik een combinatie van beiden, het moet niet te groot worden en het moet wel goed haken.

Zal idd eens gaan uitproberen met het inlijmen van de onderlijn. Behalve
benny hier nog andere mensen ervaring mee?

Wil eigenlijk zeker weten dat die lijm niet geproeft wordt. Goede test zou misschien zijn paar druppels op een boilie doen en die dan voeren aan een paar aquariumvissen :) daarnaast dan met een aantal van dezelfde boilies voeren alleen dan zonder lijm.

P.s. kunnen natuurlijk ook stukje boilies zijn of andere aassoorten waarmee getest wordt.

Groeten Ulco,
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

07-03-2004 22:54

Ulco,

Als je het met het lijmen gaat proberen, zet de haak dan wel aan met een
no-knot!
Denk niet dat de lijm geproefd word, als de lijm maar zeer snel uithard!
De beste lijm hiervoor vind ik "Turbo lijm" van de Big Boss! Bison vind
ik niet zo geschikt, omdat het een beetje wit uitslaat na het droog is! Bison
stinkt trouwens ook veel meer!
Voor de duidelijkheid, ik heb het hier over gevlochten soepele onderlijnen.

Tot slot: Kijk wel uit met die Turbo lijm, het is in enkele seconde snoei
hard! Het is zelfs geschikt voor metaal............!

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

07-03-2004 22:54

Ik denk dat het allemaal wel meevalt met dat detecteren van een haak in de bek d.m.v. een krimkousje o.i.d. Een karper is een alleseter en heeft dus dagelijks verschillende soorten van voedsel, dus van vorm en hardheid, in de bek. Ik zou me daar dus geen zorgen om maken.

Ik gebruik ook vaak lijm op de knopen en heb er geen nadelige gevolgen aan kunnen ontdekken. Ik dat Benny dus gelijk heeft wat betreft het uitharden waardoor er geen lijmsporen mee vrij kunnen komen.

PS; ik gebruik altijd gewone secondelijm.
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

08-03-2004 10:58

Heren ik zie dat jullie allemaal krimpkous gebruiken, zelf gebruik ik de gewone zwarte silicone tube :o is dit zo stom, onder de silocone tuber gebruik ik een stukje dikke nylon en dit duw ik wat naar binnen waardoor ik een langere haaksteel krijg die ook noge eens naar binnen buigt

Ben ik nou zo gek bezig of wat, het enigste verschil zie ik dat de krimpkous er echt helemaal omheen (gesmolten) is maar de silicone tube zit er ook heel strak omheen.

Ik hoor het wel

(p.s waar moet ik naar vragen bij die electrozaak ?? siliconetube ???)
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-03-2004 11:40

Bart,

Zolang je de gewenste stijfheid en kanteling weet te bereiken zal het wel goed gaan. Silicone tube heeft wel de neiging in te scheuren en is daardoor minder robuust. Krimpkous is van zichzelf stijver dan silicone tube en met dik nylon in de krimpkous kun je de stijfheid verder opvoeren dan met silicone tube.

Omdat ikzelf uiteindelijk niet blij ben met al dat gedoe op mijn haak en de verlenging hoe dan ook altijd elastisch is, pas ik krimpkous bij voorkeur niet meer toe en zoek ik het waar mogelijk in de haak. Bijvoorbeeld een Long Shank Nailer geeft het gewenste effect zonder de krimpkous. Beperking met dit soort haken is echter dat je de vis met enige souplesse moet drillen. Nylon hoofdlijn, soepele hengel en open water dus. Bij obstakels gebruik ik andere haken en dan met transparante krimpkous van Fox. Deze laatste is vele malen beter qua krimpen en stijfheid dan wat je in een elektrazaak kan kopen. Die paar dubbeltjes extra maakt mij niet zo uit ten opzichte van de voordelen van dit materiaal.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

08-03-2004 11:51

Wat bedoel je precies met die stijfheid kees ???
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-03-2004 12:08

Zodra er druk op de haak komt buigt de krimpkous mee en is het positieve effect op de kanteling van de haak verdwenen. In mijn optiek moet de kunstmatige verlenging bij druk zo lang mogelijk behouden blijven en dus zo stijf mogelijk zijn. Zeker als je niet alleen de verlenging zoekt, maar ook nog het aangrijppunt van de lijn door binnenwaartse kromming van de tube wilt verplaatsen. (Maar dat wil je ook al bij een standaard line-aligner). Dit lukt met krimpkous, eventueel met een stuk stugge nylon erin veel beter. (Kijk bij PB maar naar de trigger rig van het onderste plaatje voor een voorbeeld: http://www.pbproducts.nl/ ). Met krimpkous uit de elektrazaak zou ik hierbij zeker dat extra stukje nylon gebruiken.

Kees
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

08-03-2004 12:18

dat lijme staat in een artikel van hughes en crow in de karperwereld tijd terug en het werk inderdaad je kan ook seconde lijm gebruiken of zelfs nagel lak..zolang het stukje braid mar stijf word. Van drssuur kan geen spreke zijn omdat de karper het niet kent, pas na eerder opgedane negatieve ervaringen met betrekking tot geur zal dat misschien optreden! Pop ups wprden soms toch ook met sec lijm bevestigd? In ieder geval bij mij werkte het wel!
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

08-03-2004 12:18

Ok dus ten opzichte van silicone tube :
Silicone tube blijft buigzaam,
Krimpkous in kokend water word het dus echt 'hard' en niet meer 'buigzaam' ? kees ?
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

08-03-2004 12:22

Kees in mijn optiek is het juist een voordeel dat het krimpkous mee buigt! Op deze manier kan je vissen met de voordlen van een benthook maar de nadelen (uitscheuren) heb je niet omdat de haak zich bij de dril niet gedraagd al en bent hook. Tevens gebruik ik voor mijn line aligner altijd silicone slang vanwege het gebruiksgemak (geen koeknd water nodig) en heb nimmer last van ingescheurde aligners en juist met krimpkous weer wel omdat dit juist zo stug is! Wel moet je de silicone tube met een naals aanbrengen en niet met een boilienaald je onderlijn erdooheen prutsen wat je vaak ziet.........
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-03-2004 12:34

Afhankelijk van de kwaliteit van de krimpkous wel, Bart. Die van Fox is erg stijf na krimping.

Overigens allang geleden dat ik van silicone tube ben afgestapt. Dit materiaal scheurt gewoon veel te snel in.

Overigens voor de critici van haken met een lange gebogen steel. De originele bent hook was een haak met een lange steel die halverwege in een knik werd gebogen. De knik maakte dat de lijn niet centrisch aangreep op de haakbocht en dat gaf het verwoestende wrikeffect. Iets wat met haken als de nailers niet het geval is. Bovendien werd met veel te grote haken gevist. Met een klein maatje haak (6 of kleiner) kom je veel beter weg. Dit is geen promotie van de haken van het nailer type, maar er wordt momenteel nogal wat onzin over dit type haak rondgestrooid. Goed gereedschap kan altijd verkeerd gebruikt worden.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

08-03-2004 12:47

Martijn hoezo met een naald aanbrengen ?? ik kan mn ondelijn er altijd gewoon doorheen schuiven hoor ! :o
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

08-03-2004 12:48

heb je gelijk in kees.....tenzij je vissen hebt met een zachte bek, dan kan je beter een ander type kiezen en dan evt met krimpkous het effect verkijgen wat je wenst. Overgens hadden de piggyback benthooks geen knik in de steel maar een ronde bocht..
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

08-03-2004 12:50

bart
om een line aligner te maken moet je de onderlijn met een naals door de zijkant van de tube heen brnegen waardoor je onderlijn, wanneer de tube over het haakoog is geschoven aan de binneknat van de haak naar buiten komt
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

08-03-2004 12:57

Wacht ff nu gaat het niet helemaal duidelijk !
Mijn onderlijn komt altijd aan de binnenkant van het oog uit d.m.v knotless.
maar jij bedoeld dus dat je onderlijn maar door de helft van de silicone tube loopt ?? zo dus : haak --> onderlijn --> dan schuif je je silicone tube dmv een naald in het midden de onderlijn erdoor ????
ik laat gewoon de onderlijn door de hele tube lopen