wat is het principe van een Bananen-rig


Plaats reactie
Gebruikersavatar
raymond koenen
Berichten: 85
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Urmond

20-01-2004 19:09

Beste allemaal,

Ik heb meerdere postings gelezen over de bananen-rig en men vermeld erin dat deze rig moeilijk uitspuugbaar is. De werking ervan is mij niet geheel duidelijk geworden.

Ik begrijp dat de krimpkous bij het opzuigen recht wordt getrokken en dat het terugveren van de kous in "bananen-stand" ervoor zorgt dat de krimpkous om de onderlip wordt gevouwen, en niet meer kan worden uitgespuwd....
als dit inderdaad het principe is vraag ik mij het volgende af:

- wordt de krimpkous rechtgetrokken door de karper zelf (als hij de boilie tussen de keeltanden klemt), of doet de loodhagel dit?

- als de karper het zaakje uitspuwt, is de kans dan niet erg groot dat de boilie met bananenrig er uit komt (een karperbek kan erg groot zijn) zonder dat het zaakje prikt?

- gebeurt het opzuigen van de boilie met zo'n kracht dat de krimpkous, die behoorlijk stijf is, wordt rechtgetrokken? Volgens mij is daar toch niet voldoende kracht voor omdat er geen direct contragewicht is (of is het een loodhagel van 10 gram die je moet gebruiken om het geheel te verankeren?

- is het voor de karper niet al een verdacht zaakje dat er zoveel "rommel"meekomt met de boilie, dat hij er alle interesse bij voorbaat er al verliest?

Kortom, deze rig werpt bij mij nogal wat vragen op. Ik weet dat er goede resultaten mee worden behaald, maar voordat ik er mee aan de slag wil moet mij de werking toch duidelijk zijn.

Wellicht dat jullie me hierover meer kunnen vertellen

Alvast bedankt,

Raymond Koenen
henk gerressen

20-01-2004 19:14

das een goeie :o zou het nie weten maar ben wel benieuwd of iemans hier ant. op heeft
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

20-01-2004 19:21

raymond,

doordat het hele zaakje verankerd is middels een vrij forse loodhagel, zal bij het opzuigen de krimpkous behoorlijk rechtgetrokken worden. aangezien dit met een redelijke kracht gebeurd, hoef je je m.i. geen zorgen te maken over de vraag of de krimpkous wel of niet buigt.

als het hele zaakje nu goed werkt, zal de boilie de bek in vliegen en zal de krimpkous zich om de lip vouwen. de loodhagel blijft bij een juist functionerende rig buiten de bek.

ik denk dat het hele zaakje voor de karper best verdacht is, helaas voor de vis zal hij daar (wederom bij een goed werkende rig) te laat achter komen, nl. op het moment dat het hele zaakje al om zijn/haar lip gevouwen is. indien alle variabelen correct zijn, zal de vis dit haast niet meer kwijt spelen.

tot slot iets over mijn ervaring. ik heb de rig enige tijd gebruikt en ben er niet heel erg over te spreken. mijn percentage lossers was ineens verdubbeld. aangezien het een vrij complexe rig is, en ik er niet eenvoudig uitkwam op welke factor het nu verkeerd ging, heb ik al snel besloten deze rig uit mijn koffer te halen. ik vind hier minder runs, maar veel meer landen belangrijker. ik wil nl. over 10 jaar mezelf en andere vissers nog steeds fraaie vissen zien vangen
groetjes Da Fox
Gebruikersavatar
raymond koenen
Berichten: 85
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Urmond

20-01-2004 19:29

Dank je voor de reactie kees, maar je antwoord werpt wederom een vraag op:

Als het zo is dat de krimpkous wordt rechtgetrokken, waarom buigt hij wel om de lip? als de karper het zaakje opzuigt blijft de kous toch rechtgetrokken zolang de loodhagel van de grond wordt getild?

er zal dan wel een bepaalde buiging in de kous blijven bestaan, maar hoe kan deze kous dan veren als het loodhageltje voor een constant contragewicht zorgt?


Of is het de bedoeling dat, als je karper de boilie opzuigt, de krimpkous zich meteen om de lip vouwt en de boilie dus wordt tegengehouden?

Raymond
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

20-01-2004 22:20

raymond,

als je de rig maakt en vastpakt aan de haak en vervolgens de rig een beetje gaat schudden zul je merken dat door de zwaartekracht de rig open en dicht buigt.
volgens mij gebeurt dit dan ook onder water. de vis zuigt, en de rig buigt open. bij een bepaalde kracht zal ook het loodje van de bodem komen. doordat nu de veerwerking optreedt zal de krimpkous weer wat dichter vouwen en zo om de lip van de karper vallen. dat is volgens mij het idee erachter.
verder wil ik je in ieder geval nogmaals wijzen op mijn ervaringen met deze rig. veel factoren om rekening mee te houden, dus zit er iets fout, dan kost het je veel vis
groetjes Da Fox
Gebruikersavatar
raymond koenen
Berichten: 85
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Urmond

21-01-2004 00:39

Zal eens gaan experimenteren. Dank je
Catteeuw Geert
Berichten: 127
Lid geworden op: 21-01-2004 12:08
Locatie: hulste
Contacteer:

21-01-2004 12:24

bij ons word de bananenrig gevist met een uitgebalanceerde pop-up en werkt perfekt.dus de theorie van die zware loodhagel kunnen we met deze achterwege laten.
allles mag ,niets moet
http://www.wsteam.be
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

21-01-2004 13:16

Middag samen,

In het bananen effect heb ik wel vertrouwen, maar waar ik mijn hoofd over breek, is wat er gebeurt als de vis de boillie wil pakken vanachter de banaan, dus dat hij de boillie opzuigt als hij aan de kant van de bocht zit.

Het draaipunt van een bananenrig is op dat moment in mijn ogen toch (te) groot om dan nog fatsoenlijk in te haken, het enigste wat hij dan nog kan pakken is een beetje vlees van de bovenlip omdat de haak dan eigenlijk uit de mond slaat. Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel, kortom, denk je eens in dat de karper niet zoals het hoort de boillie mooi op die manier opzuigt dat hij ook de haak mooi in de onderlip krijgt, maar dat hij het van een andere kant pakt, waar de bananenrig dus een tegengestelde werking heeft, voor mij genoeg reden om op zoek te gaan naar aanpassingen voor deze rig, om het draaipunt dusdanig te verkleinen/aan te passen dat de rig altijd goed draait richting onderlip.

Voor mij in ieder geval meer dan genoeg stof om over na te denken.

mvg
stefan

dus kort samengevat: voor mij moet het draaipunt dusdanig worden aangepast zodat wanneer het aas wordt opgezogen, de rig dusdanig snel kan draaien om toch perfect in de onderlijn te haken, dit alles moet wel gerealiseerd worden zonder het effect van de bananenrig teniet te doen want anders ga je weer een heel andere onderlijn maken
Gebruikersavatar
Marcel Kosters
Berichten: 272
Lid geworden op: 21-09-2003 02:00

21-01-2004 15:38

Ik heb de bananenrig zonder dat loodje gewoon liggend gebruikt. Ik kan zeggen dat hij werkelijk zeer goed beviel, geen een vis op gemist en hij heeft een zeer sterk indraaiend vermogen. Ik zou deze nog wel eens willen testen in combinatie met een recoilgedeelte erachter, alhoewel dat volgens mij iets teveel van het goede is.
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

21-01-2004 16:22

stefan, als je de rig juis geknoppt hebt, zal deze een drripunt hebben waardoor de rig altijd op de juiste manier ingenomen wordt.
groetjes Da Fox
Plaats reactie