Karper artikel:Hersenspinsels


Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

14-11-2003 14:42

Het gaat hier over die rig van Frank Warnick.

Ik dicteer:

Wat ik nodig had was een rig waarbij de haak direct vlees zou pakken op het moment dat het aas in de bek van de karper terecht kwam,bij voorkeur ZOVER MOGELIJK NAAR ACHTEREN!!!

Dat laaste stuk doet mij denken.....


Nou had ik het met iemand erover en die zei:Het maakt bij sommige Engelse niet uitmaakt hoe de haak haakt,als ie maar haakt!!

En ik maar denken dat de Engelse altijd zo voorzichtig waren met de karper.

_________________


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: ferenc van de vorstenbosch op 2003-11-14 14:44 ]</font>
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

14-11-2003 15:08

Ik kan me de theorie die Frank gebruikt niet direct voor de geest halen, maar bij zo'n insteek zou je inderdaad verwachten dat de haak in het zachte gedeelte van de bek terecht komt en dus eerder zal uitscheuren.

Ik merk toch op uit de Engelse karperbladen dat het er nog steeds heel erg draait om, ongeacht de middelen, steeds zo groot mogelijke vissen te vangen. Dat dit de visvriendelijkheid (wat een kloteterm voor iemand die vist) niet ten goede komt moge duidelijk zijn.

groeten,
karperlimbo

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

14-11-2003 15:12

Zijn theorie is:Het maakt niet uit waar ik de karper haakt,ALS ik hem maar haakt.
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

14-11-2003 15:32

Ja, maar hij had het ook nog over knobbels in de bek van de karper, het klemmen van het aas, de manier waarop de boilie beweegt bij het uitspuwen enzo.

Ik zal het vanavond nog eens lezen.

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

14-11-2003 16:25

Misschien wordt er binnenkort in engeland een trend geboren om met dreggen te gaan vissen. Waar gaat dat dan heen? Liever blanken op de reguliere manier, dan op 1 dag 3 30-ers vangen met (nu dan) rotte bekken en dreggen. Of niet?
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

14-11-2003 17:49

Heren, deze rig die Frankie beschrijft is in Engeland al een tijdje op de markt.

Ik heb er veel over gelezen in de engelse bladen en ik heb het veel getest.

Wat hij zegt over het diep haken met deze rig, klopt helemaal.

Dit euvel is makkelijk op te lossen, vis met een korte onderlijn en je krijgt werkelijk schitterende inhakingen.


RC
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

14-11-2003 20:09

Warwick is inderdaad niet erg duidelijk hier. Kan ook zijn dat het verhaal wat ingekort is. Je moet wat meer van Warwick gelezen hebben om precies te doorgronden waar hij op doelt. Hij meet hier volgens zijn filosofie de efficiëntie van de anti-eject eigenschappen aan af. Zoals Robert al zegt moet je daarna de lengte van de rig zo inkorten dat hij niet diep inhaakt.

Kees
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

14-11-2003 20:24

Kees,

Lengte van de rig maakt niet veel uit.

Lengte van de hair.

Hersenspinsels: Met dank aan Wytze zeker?

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

14-11-2003 21:21

Klaas,

Beide kunnen effect hebben. Maar inderdaad maakt Frank Warwick ook ergens een opmerking over de lengte van de hair. Lijkt mij ook het eerste waar je aan sleutelt.

Zou wat zijn, een lange zeer soepele onderlijn voor een zo natuurlijk mogelijke aasaanbieding, die diept haakt en dan deze moeten inkorten. Nee doe de hair maar.

Kees
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

14-11-2003 22:11

Klaas, in deze maakt de lengte van je rig wel degelijk uit.

Normale rig: Word opgezogen, bij het wegzwemmen strekt de onderlijn, de boilie + haak beweegt zich naar de voorkant van de bek en de haak blijft in de onderlip hangen.

Door nu je hairlengte aan te passen, kun je zelf bepalen waneer de haak de onderlip raakt.

Deze rig: Word opgezogen, door het loodje op je haak wil deze gelijk de onderkant van de bek in.
Als nu de onderlijn strekt, haakt de haak waar die zich op dat moment bevind (anker effekt) met als gevolg een diep gehaakte vis.

Als je nu de onderlijn inkort, kan de haak niet verder de bek in, waardoor hij dus minder diep haakt.
Het is dus een rig waarbij de vis een heel klein stukje hoeft te bewegen en de haak zit al, denk nog maar eens aan dat anker effekt.

Door je hair aan te passen kun je ook bepalen waar de haak vlees pakt, al is dit lastig te bepalen aangezien de haak tijdens het strakzwemmen van de onderlijn niet naar de voorkant van de bek gaat.

Beide aanpassingen kunnen dus heel goed, als de haak maar niet verder de bek in gaat.


RC

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Robert Campbell op 2003-11-14 22:49 ]</font>
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

14-11-2003 22:46

Gelukkig is er nog iemand wakker. :smile:
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

14-11-2003 22:53

Avond dienstje Kees.


RC
Michael Bouman
Berichten: 517
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

15-11-2003 04:50

Je kan de vraag in twijfel trekken over hoe diep je een karper wil/kan haken!?

Hoe vissen jullie dan?

Ondanks mijn "avonddienst" werd ik hier even niet helemaal "bien" van.

Hoe ondiep wil je een karper dan haken? 2 of 3 mm lipje kan nog net wel of ga je voor die ene mm?

sorry hoor, maar wat een enorm lulverhaal.

Vriendelijke groet, MB
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

15-11-2003 06:58

Michael,

Ik wil de karper niet achter in zijn bek haken. Om 1 simpele reden: de kans op uitscheuren / lossen is dan het groots. Ik ben karper vanger, niet alleen visser.

Robert: alweer verwijs ik naar Nand S. zijn verhaal. Ook hier zijn foto's de kracht van de inzuiging. Even vanuitgaan dat het haakaas genomen wordt, dan moet je al een flink gewicht hebben, wil een loodje enig effect hebben. Ik ben ervan overtuigd dat je trouwens bij het inzuigen toch al kansloos bent. De punt vd haak staat altijd de verkeerde kant op.

Nu ken ik even de rig niet, maar de enige plek waar ik gewicht wil hebben is in de bocht richting haakpunt. Op alle andere plekken wordt de punt omhoog gedwongen.

MVG

Klaas

PS OK het haakaas zal nooit verder de bek ingaan, daan de totale lengte van de rig.
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

15-11-2003 12:02

Op het moment dat de vis het aasje opzuigd, zul je hem inderdaad niet haken, bestaat niet.

Als de vis het aasje opzuigd, zorg je door de lengte van je rig aan te passen dat de onderlijn gestrekt is.
Als de vis zijn kop omhoog doet of opzij, zal de haak prikken, de haak zal gelijk indraaien door het loodje en gedwongen op die plek inprikken.

De vis (denkt) het aasje naar binnen te zuigen terwijl op dat moment de haak al prikt, mits de vis een beweging maakt.


Daarom werkt het zo goed, het is een hele snelle inhaking.

M.B.
Ik heb de rig niet getest door te varieren op de mm-ters na.
Wel op de cm-ters na, dit maakt wel degelijk verschil.
Lulverhaal M.B.???? ik zou zeggen, probeer het zelf.
Ik vertel alleen mijn ondervindingen, mischien ben ik niet altijd duidelijk, valt voor mij ook niet altijd mee om mij in de Nederlandse taal te verwoorden wat ik nou precies bedoel. Ik doe wel mijn best.

Hopelijk is het zo wat duidelijker.


RC
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

15-11-2003 15:43

Ten eerste wil ik even kwijt dat het Engelsen echt wel uitmaakt hoe of wat ze een vis haken. De meeste Engelsen zijn zuiniger op hun vissen dan wij hier. Ik snap ook niet dat 1 posting van Ferenc voor waar wordt aangenomen. Wat een onzin zeg. Hoezo bagataliseren?

Over de rig...
Robert.. hoe vis jij die rig? pop-up of ook met bodemaas?
Een lange hair lijkt mij met deze rig ook totaal onwenselijk. Zeker omdat het volgens mij enkel een rig is doe goed kan werken met een po-up als aas...
Maar ik wordt graag van het tegendeel overtuigd.

Vr.Gr.

Bertil
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

15-11-2003 16:18

Bertil

Als ik lees dat de vis het liefs zo ver mogelijk naar achter gehaakt moet worden,krijg ik toch mijn bedenkingen.

En als ik dan ook nog hoor van iemand (die 100%betrouwbaar is) die met Frank Warnick heeft gepraat heeft,en dat Frank letterlijk heeft gezegt dat het niet uitmaakt hoe die haakt als hij maar haakt.


Ik weet dat in Engeland de karper bijna als heilig wordt beschouwd en dat hij zéér goed behandelt wordt.

Maar als ik dit lees en hoor,is het dan raar dat ik zo mijn gedachtens heb?
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

15-11-2003 20:29

Tuurlijk begrijp ik dat Ferenc. Maar hoe is het stuk vertaald, hoe heeft hij het werkelijk gezegd.. en hoe heeft hij het bedoeld.. ik denk zelf dat Frank nooit zou willen dat de vissen beschadigen door verkeerde inhakingen.
Maar bezorgd zijn is altijd goed.

Gr.
Bertil
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

15-11-2003 20:32

Nu maar weer on topic...
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

16-11-2003 12:28

Bertil, omdat ik de onderlijn gestrekt wil hebben tijdens het opzuigen, maak ik hem met Green Hornet.

Ik wil de rig niet helemaal als een stiffie hebben, omdat ik dan denk dat het de haak bemoeilijkt om in de onderlip te komen.
Ik denk dat je haak dan eerder tegen de boven bek gedjuwd word.
Of je moet dan een zwaar knijploodje aan je haak bevestigen, dit komt naar mijn mening je presentatie niet ten goede (uitgebalanseerde pop up).

Om die reden vis ik de Green Hornet combi style.
Ook kan ik nu met een iets lichtere knijploodje mijn pop up boilie op de bodem houden.
Ik denk dat dit komt omdat je alle tegengewicht op 1 plek hebt (haak + loodje) i.p.v. verspreid over de onderlijn (het anker effekt).
Wat dus je presentatie wel ten goede komt.

Ik vis de rig met de long distance hook van P.B. deze haak heeft een gedraaide steel.
Deze pakt eerder op rechte oppervlakten.
Als je het loodje precies op de juiste plek vast zet, zul je zien dat als je hem over de achterkant van je hand trekt, zet de haak op rechte oppervlakten.
Je kan dus met het loodje een beetje bepalen waar je de vis haakt (onthou een beetje).

Ook vis ik de rig met een line aliner, heeft verder geen uitleg nodig dacht ik zo.

Ik ben begonnen met een riglengte tussen 18 en 20 cm, bij deze haakte ik ze af en toe iets dieper.
Na een hoop lengtes te hebben geprobeerd, vis ik hem nu tussen 8 en 12 cm.
Iedere vis zit perfekt gehaakt in de onderlip.

Ook ik denk dat deze rig optimaal werkt met een pop up, de werking van de rig word door een pop up versneld.

Maar..... ik heb de rig ook met bodem aas gevist en bij deze heb ik ook mooie inhakingen.
Mischien dat het (anker effekt) versneld word met een bodem aas i.p.v. een dwarrelende pop up.

zo vis ik de rig en zo denk ik er over,

VRG

RC
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

16-11-2003 16:40

gfukghjjyu
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

16-11-2003 17:34

Intiligente opmerking.


RC
Gebruikersavatar
Mike Smit
Berichten: 176
Lid geworden op: 20-06-2002 02:00
Locatie: Twente

16-11-2003 17:36

Hebben jullie het hier over de "anchor rig"?

mvgr
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-11-2003 18:00

Nee, dat is deze, Mike:

http://www.carpfishinguk.net/warwick.htm

Het gaat om een rig waar aan de haakpunt met een lusje een loodhagel hangt. Zorgt ervoor dat de haak vanzelf met de punt naar beneden draait. Ik denk dat Ruud de naam van de rig probeert te spellen. :smile:

Groeten, Kees
Gebruikersavatar
Mike Smit
Berichten: 176
Lid geworden op: 20-06-2002 02:00
Locatie: Twente

16-11-2003 18:10

hm ik weet niet wat ik er precies bij moet voorstellen. Staat er op het net nergens een plaatje van deze rig?

groetnn