Welke gevlochten lijn?


Plaats reactie
Arjan Swinkels
Berichten: 63
Lid geworden op: 22-07-2003 02:00
Locatie: Klaaswaal/Rotterdam

24-10-2003 01:58

hallo allemaal,

omdat me gevlochten onderlijn op is en ik dus weer nieuwe moet halen, had ik een vraagje. Wat voor merk en soort gevlochten lijn raden jullie me aan, voor onderlijnen (een standaard rig van +/- 15cm). Ikzelf vis nu met Sufix Magician, geen problemen mee gehad, maar ik kan het niet vergelijken met andere lijnen, omdat ik deze niet uitgeprobeerd heb. Ik ben van plan om een ander merk of ander type te gaan proberen, maar ik zou niet weten welke. Als ik bijvoorbeeld het Fox boekje lees, dan staan daar 5 verschillende soorten gevlochten lijnen in met allemaal iets andere kenmerken en Sufix heeft er ook en stuk of 5. De ene zinkt weer sneller dan de ander en ander heeft weer een andere kleur en die is weer extra soepel. Ik zou echt niet weten welke ik zou moeten proberen.
Die Fox Mega Silk en Reflex leken me wel wat, ik weet niet of iemand hier ervaringen mee heeft. Of misschien een ander merk.
Tweede vraagje, ik hoorde vaag van iemand dat je je onderlijn met iets kan insmeren zodat die minder snel in de war gaat bij het uitgooien (en dit er onder water weer vanaf gaat, dus niet aankomen met lijm), is misschien wel handig bij een erg soepele onderlijn.
Alvast bedankt voor jullie reacties,

met vriendelijke groet Arjan Swinkels
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

24-10-2003 07:53

Ik vis doorgaans met sufix superskin in de 12 lb uitvoering. Deze lijn, met zijn coating om de soepele kern, is in vrijwel al mijn vis-situaties bruikbaar (soepel, stijf, combi). Alleen jammer van die witte kern. Verder gebruik ik ook nog wel eens kryston supernova (heel soepel onderlijnmateriaal) en incidenteel Korda IQ fluorcarbon.

Dat spul om je lijn in te smeren zodat die stijf wordt is van kryston (naam weet ik even niet). Onderlijn ermee insmeren, even wachten tot de onderlijn stijf is, ingooien en het spul lost op. Ik gebruik het zelf niet maar als je op grotere afstand vist en je niet vaak opnieuw ingooit kan het je vertrouwen in een juiste aaspresentatie wel vergroten.

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
rick schoonaard
Berichten: 549
Lid geworden op: 23-05-2003 02:00
Locatie: amersfoort
Contacteer:

24-10-2003 14:56

waarom van onderlijn materiaal veranderen ?

ik neem aan dat je met de magician goed vangt ik zou juist weer de magiacian kopen en bijvoorbeeld gaan experimenteren met een andere onderlijn ik heb zelf weer goeie ervaringen met silky soft van suffix en je zou bij voorbeeld ook super/heavyskin van suffix kunnen uitproberen om de nodige combilinks mee te maken of juist een semi stiff rig waarom semi stiff omdat ik deze gecoate onderlijnen niet stijf genoeg vind om als echte stiff rig te bestempelen hier voor kan je beter nylon van meer als 25 lb gebruiken

succes en als je vragen hebt stuur je me maar een mailtje

groet rick schoonaard@hotmail.com
volg mij op twitter: @rickschoonaard http://twitter.com/rickschoonaard
TOM DEGROS
Berichten: 65
Lid geworden op: 29-07-2003 02:00
Locatie: Sint-truiden (belgie)

24-10-2003 19:11

ik vis sinds een aantal weken met Mantis in 15lbs, prachtlijn. is ook gecoat zinkt goed en zeer sterk op de knopen.
Dat produkt voor op de onderlijn te smeren heb ik ook gebruikt maar sinds ik terug bezig ben met combi rig niet meer nodig
Arjan Swinkels
Berichten: 63
Lid geworden op: 22-07-2003 02:00
Locatie: Klaaswaal/Rotterdam

24-10-2003 19:17

Hoi Rick,

ik ben op dit moment aan het experimenteren met andere soorten rigs. Ik vis standaard altijd met een standaard gevlochten lijn, simpelweg omdat ik hiermee altijd aardig ving. Maar misschien kan ik op de wateren waar ik altijd op vis meer vangen met een andere soort rig en dit probeer ik nu uit te vinden, m.b.v. experimenteren.
Echter misschien had ik op deze wateren ook meer kunnen vangen met gebruik van een andere soort gevlochten lijn, met misschien andere eigenschapen dan mijn Sufix Magician. Alleen om nu alle verschillende soorten gevlochten lijnen goed uit te proberen, dat gaat me zeer veel geld kosten, want je weet dat zijn er nog al veel. Dit is dan ook de reden waarom ik me afvroeg wat de ervaringen waren van mede karpervissers met hun gevlochten onderlijnen.

Ik lees dat jij de Sufix Silky Soft gebruikt, en ik zat ook hieraan te denken, omdat ik al geen slechte ervaringen met sufix heb en omdat deze lijn soepeler zou moeten zijn dan de Magician. En soepeler betekent een meer natuurlijke aaspresentatie. Heb jij trouwens slechte ervaringen met Silky Soft, door het in de war gooien van je lijn?

met vriendelijke groet Arjan Swinkels
rick schoonaard
Berichten: 549
Lid geworden op: 23-05-2003 02:00
Locatie: amersfoort
Contacteer:

25-10-2003 11:31

heb je een mailtje gestuurd

mzzl
Plaats reactie