Reciol rig


Gebruikersavatar
Stefan Dirkx
Berichten: 209
Lid geworden op: 24-08-2003 02:00
Locatie: Braboland

17-10-2003 13:03

heeft er misschien iemand ervaring met de Reciol Pop-up rig..?? want ik ben misschien van plan om daar mee in de winter te gaan vissen.
alvast bedankt.

Gr stefan
Matthijs Raaben
Berichten: 97
Lid geworden op: 04-08-2003 02:00
Locatie: Utrecht

17-10-2003 13:35

De recoil-rig is al zo vaak besproken, en echte voordelen zijn er pas al je met extreem zwaar lood (min. 200 gram) gaat vissen. Ik zou het zo simpel mogelijk proberen te houden.

mzzls,

Matthijs

link: http://www.karperwereld.nl/forum/viewto ... 8&forum=36
Vis en gij zult vangen!!
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

18-10-2003 23:44

Hoi Stefan

Men dacht indertijd dat ze de 'rekker-rig' zoals onder andere beschreven in Luc de Baets in een mooi nieuw verkopend jasje te steken, en te verkopen als "recoil-rig". Helaas, de rig die nu de "recoil-rig" wordt genoemd functioneert niet, omdat het top-elastiek is vervangen door -beter uitziend- rubber slang. Zoals Matthijs al zegt, je hebt wel behoorlijk zwaar lood nodig om het spul te doen functioneren, en dat smijt niet echt lekker in. Ik zou zou zeggen, knoop je recoil-rig zelf, noem m rekker-rig (met top-elastiek) en het werkt stukken beter. Je kan dan ook varieren en experimenteren met verschillende diktes en lengtes elastiek. Een pop-up eraan hangen is natuurlijk geen enkel probleem.

Groeten ChrisN

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Chris Noorlander op 2003-10-18 23:45 ]</font>
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

19-10-2003 13:11

En toch werkt hij goed :wink: Met 110gram rekt die van mij ook al uit,gebruik ik 140gram,dan die hij het helemaal super.
marcel van den berg
Berichten: 11
Lid geworden op: 06-10-2003 02:00
Locatie: utrecht

19-10-2003 17:45

he stefan ik maak ze met silicocentube en een kleine wartel er tussen maar ik vis maar met 90gram en dat werkt ook heel goed dus waarom zo zwaar als het ook lichter kan want wie gooit er nou met 200 gram.
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

19-10-2003 18:26

Zijn genoeg mensen die geen lijnen uitgooien :wink:
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

19-10-2003 18:53

Ferenc, Marcel

Hij zal best iets uitrekken, maar is het voldoende om de haak + aas helemaal naar voren (pakweg 10 tot 15 cm!) te doen laten 'schieten'? Niet dus. Probeer maar eens onder water.

Groeten ChrisN
kootje schijf
Berichten: 8
Lid geworden op: 03-09-2003 02:00

20-10-2003 09:06

het is niet waar dat je met zwaar lood moeten vissen
het is bedacht om weerloos tevissen op frans water.
zo dat je druk houd op je haak
Matthijs Raaben
Berichten: 97
Lid geworden op: 04-08-2003 02:00
Locatie: Utrecht

20-10-2003 09:49

Kootje,

Wat een onzin!! Als je eenmaal een karper aan de haak geslagen hebt, dan is een gevlochten onderlijntje veel geschikter om druk op de haak te houden. Met een recoil-rig trekt ie eerst nog een stuk uit om daarna terug te schieten (dit is ook het principe van deze rig tijdens opname van het aas, moet wel het lood op de bodem blijven liggen natuurlijk). Dit geeft tijdens een dril juist veel meer speling aan de vis. Dat ie gemaakt is om druk op de haak te houden is natuurlijk een fabeltje.....

Gegroet,

Matthijs
Vis en gij zult vangen!!
Buteneers Rob
Berichten: 395
Lid geworden op: 13-01-2003 01:00
Locatie: Genk

20-10-2003 14:04

Chris, Mathijs,
Met een goede silliconen-tube werkt ze echt wel beter als met een stukje topelastiek ertussen geknoopt. Zeker wanneer er geworpen dient te worden...
Volgens mij schuilt de werking van die rig ook helemaal niet in dat katapult-achtige effect. Integendeel, als dat zo moest zijn zou je volgens mij een ho(o)g(er) percentage aan slecht gehaakte vissen en lossers tot gevolg hebben. Het principe gaat er volgens mij meer om dat wanneer de vis zich haakt bij het strekken van de onderlijn, de druk op de haak blijft wanneer deze vis terug gaat zwemmen (omdat hij uit ondervinding weet dat wanneer de spanning op de onderlijn/haak wegvalt deze gemakkelijk uit te spuwen is). Bij een recoil/rekker-rig valt deze spanning nu echter niet weg en dus paniekeert de anders rustige oud-gediende toch weer. Gevolg: Tuut Tuuuuuuuuuuuut...
En vooral nog:
1 jullie stellen dat er dus 200 gram voor nodig is om deze rig te laten functioneren. DWZ dat een karper dus een boillie zo hard tss keel en gehemelte klemt dat hij bijvoorbeeld 90 gram gewoon zou meezeulen, zonder dat de boillie tss keel en gehemelte uit zou schieten. ALS dat het geval zou zijn, dan zou de HELE theorie rond het bolt-rig systeem FOUT zijn.
2 Als jullie willen beweren dat een 'ervaren' karper wacht met hele zaakje uit te spuwen tot er, laten we zeggen, 170-180 gram druk op die rig staat, jullie helemaal ontspoort zijn. Moest dit immers wel het geval zijn, dan was die karper ook te vangen geweest met een standaard-rig en een 90 grams lood.
Mvg, Rob.
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

20-10-2003 15:48

Rob,
Vis komt aanzwemmen, zuigt hier en daar een boillie op en zwemt weer verder.
Hoever rekt jou recoilrig op tijdens het opzuigen van de boilie? waarschijnlijk helemaal niet. Vis zuigt het aas op en zwemt verder... maar op het moment dat hij verder gaat zwemmen merkt hij de rig op, omdat deze strak gaat lopen. Op dit moment is de rig nog praktisch niet uitgerekt. Dus als de vis nu terugzwemt valt de onderlijn alsnog slap!
Dun topelastiek rekt veel gemakkelijker dus op het moment dat de onderlijn strak loopt is dit elastiek waarschijnlijk wel een stukje uitgerekt en creeert daardoor een onbekende situatie bij de vis.
En over de theorie dat een vis bij 90 gehaakt wordt geldt alleen als de vis nog schrikt van het prikje... voordat een haak tot de weerhaak ingehaakt zit is al snel 200-400gram nodig. En zolang de haak niet tot de weerhaak gehaakt zit, heeft de vis weinig moeite met het kwijtraken van de haak.
Dit was mijn idee erover misschien zijn er nog mensen met een ander mening....

M.v.g. Ulco,
Buteneers Rob
Berichten: 395
Lid geworden op: 13-01-2003 01:00
Locatie: Genk

20-10-2003 16:50

Op 2003-10-20 15:48, schreef Ulco Bosma:
"Rob,
Vis komt aanzwemmen, zuigt hier en daar een boillie op en zwemt weer verder.
Hoever rekt jou recoilrig op tijdens het opzuigen van de boilie? waarschijnlijk helemaal niet. Vis zuigt het aas op en zwemt verder... maar op het moment dat hij verder gaat zwemmen merkt hij de rig op, omdat deze strak gaat lopen. Op dit moment is de rig nog praktisch niet uitgerekt. Dus als de vis nu terugzwemt valt de onderlijn alsnog slap!
Dun topelastiek rekt veel gemakkelijker dus op het moment dat de onderlijn strak loopt is dit elastiek waarschijnlijk wel een stukje uitgerekt en creeert daardoor een onbekende situatie bij de vis."


Over het werkingsprincipe van de rig zijn we het, lijkt mij, wel eens. Nu had ik het wel over een 'goede' siliconen-tube, die wat ik gebruik rekt best gemakkelijk.


"En over de theorie dat een vis bij 90 gehaakt wordt geldt alleen als de vis nog schrikt van het prikje... voordat een haak tot de weerhaak ingehaakt zit is al snel 200-400gram nodig. En zolang de haak niet tot de weerhaak gehaakt zit, heeft de vis weinig moeite met het kwijtraken van de haak.
Dit was mijn idee erover misschien zijn er nog mensen met een ander mening...."


Idd. Maar een vis die niet meer schrikt van een prikje lijkt mij ook ervaren genoeg om de recoil/rekker-rig niet zover uit te rekken dat er genoeg kracht opstaat om de rig te laten werken volgens het 'katapult-principe'. En dat was nu net wat ik probeerde te weerleggen.

Mvg, Rob.
Gebruikersavatar
hans de haan
Berichten: 114
Lid geworden op: 07-04-2003 02:00
Locatie: zoetermeer/nunspeet

20-10-2003 17:04

ik heb er goed op gevangen maar ik denk dat het rek gedeelte niet echt goed werkt.
ik heb mijn "rekrig" gemaakt van 10 cm silicone tube met 3cm amnesia. ik denk dat het vangen ligt aan de extreem korte amnesia.
want dat rek gedeelte gaat wel zo stug dat je inderdaad een flink stuk lood nodig heb
dat is mijn theorie.

hans
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

20-10-2003 18:33

hhhjn
Laatst gewijzigd door Ruud Laros op 23-09-2004 16:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

20-10-2003 22:33

Kootje, Ruud

ALS de rig is uitgevonden om spanning op je onderlijn te houden tijdens drillen met weerhaak-loze haken (hetgeen niet het geval is), dan heeft de bedenker van de rig bijzonder weinig verstand van zaken; Het maakt namelijk geen hol uit, of je nu met een VOLLEDIG UITGEREKTE (vanzelfsprekend) tube staat te drillen, of met een conventionele onderlijn.

Rob

Te licht lood:
Een karper zuigt, klemt, en gaat zwemmen. Het kan nu twee kanten op: Of de karper laat meteen al los om te spugen, wanneer er druk gevoeld wordt. Let op, hoe soepeler het elastiek is, hoe verder het elastiek kan uitrekken voor een karper druk gaat voelen.
Of, de karper zwemt verder door, tot het lood inderdaad gaat schuiven. Bij een licht lood en een siliconen-tube, zal de tube in dit stadium dus zeker niet zo ver zijn uitgerekt om voldoende terug te schieten. Het lood is hiervoor te licht! Eigenlijk kan je concluderen dat de rig met tube wel functioneert met zwaar lood, maar dat het dan nog een discutabel systeem is, omdat de karper de druk veel sneller in de smiezen heeft dan met een vele malen soepelder stuk topelastiek. De recoil-rig mét of zonder zwaar lood heeft dus zelfs naar mijn mening praktisch dezelfde werking als een normale bolt-rig.

Om de onderlijn op spanning te houden, wanneer een karper wil spugen is het tube ook niet geschikt, omdat het simpelweg te weinig uitrekt met minder zwaar lood. Een topelastiek welk met een lood van 100 gram pakweg 10 cm uitrekt is in deze natuurlijk stukken functioneler dan een tube dat zich 2 cm uitrekt.

Groeten ChrisN
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

20-10-2003 23:35

nntghhg
Laatst gewijzigd door Ruud Laros op 23-09-2004 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

21-10-2003 00:34

Heren voldoende druk houden is de kunst van de visser, indien men denkt dit te kunnen compenseren door met een hogere hoeveelheid lood te gaan vissen dan schiet men de essentie voorbij.

Misschien is het dan handiger om eerst maar eens een bamboehengel te kopen en witvis te leren drillen :wink:

Er zijn namelijk situaties waarin men er voor kan kiezen dat de karper het lood bijna direct na het TUUT TUUT (wordt blijkbaar zo genoemd tegenwoordig :smile: ) kwijt raakt, op dat moment vervalt de lood theorie.

2 is het verschil tussen topelastiek en siliconentube ook uitgetest door de heren over een langere termijn met 2 hengels waarin men het verschil heeft genoteerd qua eventuele lossers en vangsten zodat men feiten heeft en men niet uitgaat van theorien?

op dat moment wordt het namelijk pas boeiend tot die tijs dondert het mij namelijk niets of het topelastiek is of siliconen zolang het maar vis op levert.

Heb tot nu toe alleen een aantal malen met siliconversie gevist op dressuur water en deze is me daar goed bevallen wat ook resulteerde in meer runs dan op mijn conventionele rig die ik 99% van de keren gebruik.

MVG,
Peter

p.s in verband met verbod op boten gebruik ik 75 grams lood :smile:



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: peter postema op 2003-10-21 00:40 ]</font>
Buteneers Rob
Berichten: 395
Lid geworden op: 13-01-2003 01:00
Locatie: Genk

21-10-2003 07:15

[quote]
Op 2003-10-20 22:33, schreef Chris Noorlander:

"Rob

Te licht lood:
Een karper zuigt, klemt, en gaat zwemmen. Het kan nu twee kanten op: Of de karper laat meteen al los om te spugen, wanneer er druk gevoeld wordt. Let op, hoe soepeler het elastiek is, hoe verder het elastiek kan uitrekken voor een karper druk gaat voelen.
Of, de karper zwemt verder door, tot het lood inderdaad gaat schuiven. Bij een licht lood en een siliconen-tube, zal de tube in dit stadium dus zeker niet zo ver zijn uitgerekt om voldoende terug te schieten."

Hier ga jij nog altijd uit van het gegeven dat de 'vangkracht' van de rig schuilt in het katapulteffect, wat volgens mij absoluut niet het geval is.

"De recoil-rig mét of zonder zwaar lood heeft dus zelfs naar mijn mening praktisch dezelfde werking als een normale bolt-rig."

Idd, volgens mij ook. Het is echter na de prik dat de rig pas echt zijn werk gaat doen doordat de onderlijn nu niet meer zo makkelijk terug slap valt.

"Om de onderlijn op spanning te houden, wanneer een karper wil spugen is het tube ook niet geschikt, omdat het simpelweg te weinig uitrekt met minder zwaar lood. Een topelastiek welk met een lood van 100 gram pakweg 10 cm uitrekt is in deze natuurlijk stukken functioneler dan een tube dat zich 2 cm uitrekt."

Dit zou idd een feit zijn indien men een siliconenetube gebruikt van het type dat ook gebruikt wordt als anti-tangle-tube. De tube die ik gebruik wordt door TNT (huismerk van WS)verdeeld en is speciaal voor dit doel 'ontwikkeld' (lees: geselecteerd uit een hoopje staaltjes) en doet zijn werk naar behoren. Een stukje van 10 cm rekt met een lood van 90 gram om en bij de 10 cm uit. Ruim genoeg naar mijn mening.

Peter,

ik heb beide manieren geprobeerd. De versie met topelastiek heb ik echter zeer snel terug gelaten voor wat het was. Die lag 8 keer op 10 behoorlijk in de war na het werpen en leek mij dus alles behalve effectief, tenzij er in het kantje gevist werd. En als ik er niet 99% zeker van ben dat de presentatie perfect is dan is het volgens mij zowiezo verloren tijd om er mee verder te gaan.
De versie met tube gebruik ik nu regelmatig ik heb er tot nu toe alleen nog maar goede ervaringen mee. De rig heeft me zeker weten enkele vissen extra opgeleverd en de inhakingen waren steeds perfect. Wat de feitelijke effectiviteit betreft lijkt mij dat beide hun werk evengoed zullen doen, het rekkende element blijft immers evengoed aanwezig.

Mvg, Rob.
Rik Lemmens
Berichten: 295
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00
Locatie: Gulpen

21-10-2003 14:23

Ik gebruik de originele rekker-rig redelijk vaak en ik heb slechts zelden het hele zaakje in de knoop gegooid. De meeste onderlijnen raken pas in de knoop tijdens het indraaien en dat is bij de rekker-rig ook wel eens het geval. Qua effectiviteit werkt mijns inziens de rekker-rig stukken beter dan zijn commerciele collega de recoil-rig. En dat zelfs met een 60 grams loodje! Je moet alleen goed opletten welke maat topelastiek je neemt.
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

21-10-2003 16:40

Het is bij de elastiek-rig en zowel reciol-
rig van belang dat je het juiste elastiek of
siliconeslang gebruikt.
Zelf vind ik de elastiek-rig vele malen beter
ook ik geloof niet dat de reciol-rig net zo
makkelijk rekt als de elastiek-rig, of je
moet zoals aangegeven met minimaal 200gr gaan
zitten. Wat 200gr lood betreft, probeer het
eens in combinatie met de elastiek-rig! :wink:
Wat in de war gooien betreft met de elastiek-
rig, je kunt ook de aangepaste elastiek-rig
gebruiken, staat geloof ik ook in het boek
van Alijn Danau "karper blues", deze gooid
minder snel in de war!

groetjes Benny
Gebruikersavatar
hans de haan
Berichten: 114
Lid geworden op: 07-04-2003 02:00
Locatie: zoetermeer/nunspeet

21-10-2003 19:58

wat word er dan gebruikt onder de silicone tube amnesia of een gevlochten lijntje en hoelang moet die dan wezen?

hans
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

21-10-2003 20:40

Hallo Rob

Ik ga er eigenlijk niet zozeer vanuit dat de vangkracht van de rig schuilt in het "terugschieten"...echter, dit is wél de hoofdreden waarom deze rig op de markt is gekomen, en waarom er mee gevist wordt. Ik ben het geheel met je eens dat het "strak-houd-effect" van de rig NA de prik onderschat wordt, en dat dit zelfs dé 'werker' in de rig is. Echter, zoals ik al eerder zei, de recoil-rig zoals ik ze heb gezien en in mijn handen heb gehad is er ongeschikt voor. Voor zowel het terugschieten als het op spanning houden van de onderlijn.
En tsja...als jij een tube gebruikt die zijn werk wel naar behoren doet (persoonlijk ken ik m niet, en ben ik dergelijke tube nog nooit tegengekomen) dan is er ook niks discutabel meer aan de rig. Hij zou nu hetzelfde moeten functioneren als wanneer topelastiek wordt gebruikt, en hier is naar mijn mening niets mis mee. Zoals je zegt zou ie beter moeten werken zelfs, omdat je de tube-variant amper in de knoop gooit. (Ik heb de elastiek-variant probleemloos gevist door de boel goed bij elkaar te binden met pva).

Peter

Zoals je zag, heb ik de elastiek-variant gevist. Maar ik wil er wel haastig het volgende bij zeggen: Wanneer iets NIET in de praktijk is getest, dan is het nog niet per definitie THEORIE. Voor een hele berg zaken is geen testwerk nodig, maar deze zijn puur gebaseerd op logica. Erg simpel voorbeeld: Wij weten allebij dat een hairlengte van 40 centimeter enorm slecht werkt. Dat weten we niet door testen, het is ook geen theorie, maar slechts logica.

m.v.g. ChrisN

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Chris Noorlander op 2003-10-21 20:41 ]</font>
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

21-10-2003 21:18

Chris,
kan me in je uitleg wel enigzinds vinden alleen denk ik op een andere wijze na over zaken. Voor mij is dit geen logica daar er teveel verschillende meningen en factoren meespelen in dit geheel.

elke vorm van aanemenen kan het verschil betekenen tussen vangen en niet vangen dit lostaand van het recoilrigverhaal.

Dat logisch nadenken een aantal zaken kan elimineren prima volkomen mee eens, maar het vreemde is Chris dat mensen die het anders doen en afwijken van bepaalde ingehamerde logica soms wel het verschil maken.

Voor mij was dit het laatst wat ike rover kwijt wil omdat ik anders off-topic geraak wat mijn inziens niet bevordelijk is voor het eigenlijke verhaal

MVG,
Peter
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

22-10-2003 08:46

Ik kan mij wel vinden in de uitleg van Chris. Volgens mij is de rekker-rig net als vele andere rigs bedoeld om het gecontroleerd spuwen van het haakaas tegen te gaan. Het tegengaan van het gecontroleerd spuwen van het haakaas is bij de rekker-rig op elasticiteit gebaseerd. Veel van de vastlood-montages zijn gebaseerd op het laten 'bolten' van de karper. Dit 'bolten' dient te worden bewerkstelligd doordat de vis zich prikt op het lood. Bij de rekker-rig kan dit in principe enkel wanneer de rek uit het elastiek is gezwommen. Dit heeft tot gevolg dat wanneer de karper het haakaas wil uitspuwen er dus sprake zal zijn van een katapult-effect. Het is dit katapult-effect dat het gecontroleerd uitspuwen van het haakaas bemoeilijkt. Dat het slapvallen van de onderlijn na prikking en eventuele 'bolting' ook nog wordt bemoeilijkt is volgens mij mooi meegenomen.

Ach, gewoon weer eens wat anders. Persoonlijk hou ik het liever toch bij een hurly burly.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ron van Setten op 2003-10-22 08:46 ]</font>
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

22-10-2003 18:35

Hoeveel wateren levert deze rig werkelijk extra beten op? De meeste verklaringen hier zijn trouwens gelul tot en met in de ruimte (kan me verder goed in de verklaringen van chris vinden)! Mijn verklaring van de werking van deze rig lees je wel in de rot@ry,

mvg

Bart

PS Chris, dit weekend is er een nieuwe variant (volgens de logica) bedacht op Rogiers actie reactie rig (samen aan dat kleine putje). Moet zeggen ziet er bijzonder goed uit, hopen dat het ook zo werkt. Tangle free, niet uit te spugen en toch lang genoeg om vissen niet te verspelen!