Lange of korte rig in deze periode?


Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

19-10-2011 07:10

ook na een beurt in de vriezer.

heb geen verstand van aas net als een ander hier maar garnalenmeel zorgen voor een openstructuur die er JUIST voor zorgt dat er vocht, dus incl. modder meur wordt opgenomen.
It's okay 2 pay
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

19-10-2011 07:59

Als ik op een water zou vissen waar iedereen vangdt met een lange hair zou ik dus een lange hair gebruiken.
Als ik naar mensen kijk die niets vangen leer ik ook! Lange hair is meestal in moddderige omgevingen ideaal! Korte rigs werken niet in de modder, die gebruik je op zandbodems. Dat schijnt de rede van lang/kort te zijn, de inhaaking zegdt al haken heeft daar geen efect op.
Ik gebruik korte rigs als er veel rommel op de bodem aanwezig is voor betere inhaking


Ik begrijp er geen ruk van en je spreekt je minimaal 2 keer tegen. Is dat bedoeld?

waarom is een lange hair op modder belangrijk? Wat is lang?

Ok korte rigs en modder vind je niet goed werken, waarom wel tussen de rommel? Hoezo haakt dat beter? Wat gebeurt er dan wat anders is?

Wat is kort?

Waarom haakt op mosdder een korte rig beter terwijl je eerst zegt dat lengte geen effect heeft opde inhaking?

Nog een meneer H.? hahahaha
It's okay 2 pay
luuk heesters
Berichten: 676
Lid geworden op: 19-01-2010 16:56
Locatie: Brabant Zuid!

19-10-2011 11:54

klopt dat hij zichzelf tegen spreekt.
ik zou zelf ook geen korte rig gebruiken op een modderbodem/puinbodem!
alleen op de hardere stukken zou ik een korte rig gebruiken.

Klaas je bent scherp.

ik zou ook wel willen weten hoe het met de hair zit..
hoop dat ik er nu wel een goed duidelijk antwoord komt.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

19-10-2011 13:22

Luuk is een puinbodem niet hard dan?
Vissen is een hobby, geen religie!
luuk heesters
Berichten: 676
Lid geworden op: 19-01-2010 16:56
Locatie: Brabant Zuid!

19-10-2011 13:47

wat ik onder een puinbodem verstond wat het eerste in me opkwam waren vooral dode planten resten dode bladeren etc. in dat geval vis ik er liever met een wat langere rig en een foampje. maar waar ik niet bij na had gedacht is dat een puinbodem ook betonblokken etc. kan zijn sorry dat ik niet duidelijk was:)
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

19-10-2011 14:17

Tsja als je dat puin noemt is een misverstand snel geboren.
Vissen is een hobby, geen religie!
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

20-10-2011 07:29

een inline montage, geworpen, op een normale bodem in niet al te diep water en een onderlijn van 20 cm is heel vaak vistechnisch ook niet meer dan 10cm lang
It's okay 2 pay
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

20-10-2011 16:45

@ Kees de Schipper,

Had nog wat gevraagd of is dat commentaar waar je niet op reageert? Ik ben echt benieuwd nl.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
kornelis schipper
Berichten: 351
Lid geworden op: 31-03-2010 14:32
Locatie: putten

20-10-2011 17:27

klaas ik reageer al jaren niet meer maar toch leuk van iemand om de lol ervan in te zien
Vissen is ontspanning en geen gezeur met elkaar.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

20-10-2011 17:52

echt gehinderd door kennis lijkt je me nu ook niet. Veel klepel en klok. Ik wil heel voorzichtig er van uitgaan dat je het redelijk bedoeld maar dat je soms een beetje essentie mist. Fijne dag verder

ps je pb t verder dat je een ongeluk hebt gehad en dat je jou niet serieus moet nemen. Sommigen doen dat en gaan de teil in.

Beterschap, gelukkig niet op je achterhoofd gevallen toch :lol:

grapje sorry
It's okay 2 pay
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

21-10-2011 06:19

Het account van Schipper Kees wordt misbruikt door een ander.

Dit heb ik zojuist door de echte KCornelis doorgekregen.

Dan begrijp ik het enigszins weer een beetje.

Beterschap echte Kees en de nepper? Eeuwige jeuk en lamme klauwen
It's okay 2 pay
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

21-10-2011 07:30

ik ben niet zo einstein op het internet klaas maar mag ik vragen hoe zo iets kan met vangende groet harald
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

21-10-2011 07:39

geef je wachtwoord maar en je inlog


Ik gok: Harald van der Graaf
en wachtwoord
********
doe ook je digid
It's okay 2 pay
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

21-10-2011 07:53

dat moet het dus een bekende zijn van kees of een bekende die een grap wilt uithalen gr harald
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

21-10-2011 08:29

Jammer ik vond de reactie van Schipper K al raar is niet zijn stijl van antwoorden.
Oplossing ligt voor de hand, account verwijderen of schipper moet zijn inlogcode wijzigen.

Verder sterkte met je gezondheid.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

21-10-2011 09:46

Het is nog vroeg en ik ben wellicht nog niet helemaal wakker, maar er zijn 2 accounts die gebruikt worden meestal vanaf hetzelfde IP adres. Laat Kees mij even PB'en wat er moet gebeuren met welk account.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Wijnand van Hemert
Berichten: 133
Lid geworden op: 05-10-2009 19:53
Locatie: blackpool aan de Brielse maas

02-02-2012 22:43

Mensen ik wil even iets kwijt over de lengte van de rig. Ik vis in de zomer periode op gruwelijk helder kanaaltje waar werkelijk alles te zien is op de bodem. Ik heb uiteraard een hoop onderlijnen bekeken hoe de vis er mee om gaat maar daar schrik je van hoor. Om te beginnen, Lange onderlijnen van 12 tot 25 cm worden zo veel opgenomen en uit gespuugd dat is gewoon bizar. Sommige vissen pakken het aas 5a 6 keer en telkens spugen ze het weer uit, maar sommige schuwe vissen pakken na veel getreuzel en angstig gedrag de boilie op en spugen de zooi weer uit en speren weg. En heb de meest snel draaiende haken met aligner, shot on the hook enz getest. Maak echt geen ruk uit hoor. Te lange onderlijnen worden opgenomen, vis proeft rottigheid (haak enz) en spuugt. Alleen vissen die al zwemmend iets oppakken worden gehaakt of door de vele aas opnames dat de onderlijn gestrekt is gaan liggen.. Dan heeft de onderlijn de kans om te strekken en de haak te prikken. De enigste manier om een 80/90% score te halen is kort vissen. 5 a 6 cm onderlijntje. Ja dat is kort hé maar als je het op de bodem ziet liggen zal je het zien,het valt mee. Zeker als je een vis bijv. zo'n schuwe jou haakboilie naar binnen ziet zuigen, zijn bek sluit en zich dan meteen in de onderlip haakt, dan snap je pas hoe effectief kort vissen is Het gaat ook zo snel. Zonder overdrijven is de score gemiddeld 85% vis gehaakt. Zelf vis ik ook op ander soort water met zachte bodem maar daar is ook het korte rigje gewoon te gebruiken. Buiten het opzoeken van hardere plekken kan je heel goed met een licht loodje 60 gram ofzo met een pva stick op de onderlijn gewoon in het zachte vissen. Als je je loodje na het ingooien in de drek voelt gaan gewoon rustig eruit trekken want door het sticky kan er geen zooi aan de haak komen.En wegzakken doet het loodje niet veel hoor. Ga maar met een waadpak op zo'n zachte bodem staan dan zak je met bijv. 80kg gewicht op 20 vierkante cm 50cm weg, zou dan zo'n loodje van 60 gram heel diep gaan? Nog een leuke tip is om eerst je stek schoon laten maken door de vis. Gewoon een aantal keer Geconcentreerd hennep op jou gekozen plekkie deponeren zorgt voor een hoop stofzuiger werk door de vissen en zal je merken dat het meest zachte weg gezogen/gewapperd word.

Het test water kent bepaalde stekken waar heel veel gevist is en stekken waar nooit gevist wordt. De gedragingen van de vis zijn uiteraard heel verschillend op die stekken. Toch gaf de korte rig het bewijs.

Soms ontkom je er niet aan om wat langer te vissen maar als ik om mij heen kijk zie ik toch dat bijna iedereen lang vist waar dan ook en dat kost vis zeker weten.

Er zullen zeker een aantal kritische reacties komen maar ik vond het gewoon leuk om mijn ervaring hier neer te typen en een ieder kijk maar wat hij ermee wat doet.

Trouwens Martin post heeft hier ooit zeer goede artikels over in de karperwereld geschreven.

mvg Wijnand