Volgens mij kunnen we in dit geval agree to agree, volgens mij bedoelen we hetzelfde alleen misschien in iets meerdere of mindere mate.
Zoals ik beschreef denk ik persoonlijk ook niet dat de boilie in de bekholte zal gaan dwarrelen maar de haak daarentegen wel. Er zit echter een behoorlijk verschil tussen een haak en een boilie qua gewicht-massa-omvang. Daardoor denk ik dat de positie van de haak ten opzichte van de boile puur random is in de bekholte en dat we hier eigenlijk weinig aan kunnen veranderen. Ik denk zelfs dat de shot on the hook hier niets aan doet, dit treed pas later in werking, wanneer de haak naar voren toe wordt getrokken.
Waar ik met dit verhaal eigenlijk naar toe wil zijn de presentaties die onder water zo prachtig hapklaar op de bodem staan maar die in de bekholte alle kanten op worden geslingerd. Ik bedoel bijvoorbeeld de muzza rig, KD rig snowman rig, enz.
Allemaal leuk maar het treed uiteindelijk allemaal pas in werking zodra de vis beweegt en dan zijn we eigenlijk weer terug bij af omdat er dan geen of weinig verschil is met een goed geknoopte standaard rig.
Spugen is een verhaal apart. Persoonlijk ben ik hier niet met je eens dat de boilie als laatste de bek zal verlaten. Door de massa/omvang van de boilie zal de naar buiten gerichte waterstraal het meeste grip hebben op het grootste onderdeel, in dit geval dus de boilie.
Alle mooie theorieën ten spijt.
Gisteren heb ik nog maar eens de "Underwater 6" en de "tot op de bodem" DVD's aandachtig bekeken (ziek thuis zijn heeft z'n voordelen) en dan zie je dat er niet eens echt een hele krachtige waterstraal nodig is om het rigje met boilie uit te spugen, in een aantal gevallen viel de boilie amper enkele centimeters voor de bek van de vis al op de bodem. In geen enkel geval werd een vis gehaakt die het zaakje uitspuugde, in alle gevallen was er beweging van de vis voor nodig, ongeacht de gebruikte rig.
Om terug te komen op Lumpy, dit apparaat leek bijna expres met z'n dikke pens op het lood te gaan liggen en zo al het lekkers aan te zuigen zonder ook maar een centimeter te bewegen--ongelooflijk!
Verder moet ik, net als jij ook alles in mijn hoofd visualiseren, ik mag misschien wel een aquarium maar ik heb weinig trek in het onderhoud wat erbij hoort.
Zeg maar tegen je vrouw dat ik toestemming heb gegeven.