Hoe krijg ik een goed kantel-effect op mijn rig?


Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

11-08-2011 12:21

Vanmorgen even snel gecheckt op mn telefoon dus klein beeldscherm. ZOu het er ook niet echt op gokken. Rig zou bedacht zijn door fairbrass, wellicht loopt de verkoop van krimpkous niet zo hard :lol:
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

11-08-2011 12:51

Idd ook niet mijn 1e keus , lijkt me teveel afgeschermd .
Zal wellicht vis vangen na een x aantal keer opgenomen te zijn maar hoeveel had je geprikt met een andere rig ?
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

11-08-2011 12:53

Zoals Klaas ook vaak zegt:

Dankzij of ondanks...

De mensen moeten blijven schrijven en innoveren, anders raken ze in de vergetelheid. En dan komen ze weer met iets dat ze hebben verzonnen, en uiteraard na talloze uren testen blijkt het perfect te werken.. En als ze dan weer wat nieuws verzinnen ineens niet meer.. Ach..

Het zal wel...
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

11-08-2011 13:00

En toch vangt, haakt, prikt deze rig..

Maatje van me vist op een gelijke manier als deze rig.. Laat de hari alleen vanuit de onderkant bocht komen
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

11-08-2011 20:38

Alle rigs kunnen een vis haken,de ene beter dan de ander,maar dit alles heeft te maken met het aasgedrag van de karper op het betreffende water.
Wat betreft de grippa rig hoef je niet bang te zijn dat hij niet haakt ivm de curve van het krimpkous.
Neem als voorbeeld is de withypool of de bananenrig, die hebben de helft van het Franse karperbestand al op de mat gekregen.
Maar wat ik al eerder aangaf, houdt de hirarchie van het vissen in het achterhoofd.
Dat betekent van aas tot hengelsteunen.

Groet, Peter
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

15-08-2011 10:22

Hoi

Er zijn diverse manieren om jouw rig te laten kantelen, denk dat hiermee je indraaien bedoelt.

* Als eerste de no knot, wanneer je deze goed knoopt en hem nadat je de lijn er een aantal slagen om de haak heen gewikkeld hebt weer van achteruit door de haak heen steekt, zorgt dit al voor een kantel effect.

* Wat dacht je van de line alingner, eigenlijk zelfde principe als de no knot echter wordt nu de haaksteel verlengt met een stukje silicone of krimpkous. Het indraaien van de haak wordt nu aangesproord door het verlengen van de haak steel en de manier waarop de onderlijn door de krimpkous of sillicone heen gehaald wordt.

* Wat dacht je van een combi rig.

Wanneer je het achterste gedeelte van de onderlijn stijf houd, en het voorste deel soepel (dat gedeelte waar de haak aan zit, werkt ook goed voor het indraai effect.

* D-Rig geeft ook een kantel effect aan jouw rig kan stijf of soepel aangeboden worden.

* Witthy Pool Rig / Bananenrig ook een goeie, zowel op de bodem als staand in te zetten alleen moet je het krimpkous dan iets anders inzetten.

* Shot on the Hook is een Killer, maar deze gebruikte je al.
Wat je wel als aanvulling zou kunnen doen is een blowback ringetje op de haak plaatsen waar aan je jouw hair bevestigd. Zelf doe ik dit omdat ik meestal met baiitbands vis, met twee ringetjes. De eerste bevestig ik op de haak waarmee je het schuifeffect creëert ter voorkoming van het uitspuwen van het aas. Het tweede ringetje plaats ik op het einde van de hair zodat ik snel een baitband kan verwisselen op het moment dat deze kapot is.

In het eerste ringetje op de haaksteel, bevestig je een tweede baitband, hier bevestig je 2 maïskorrels van enterprice tackle aan. Je krijgt hierdoor een contra werking, hiernaast is het optisch wellicht een lokker voor de vissen en een vorm van camouflage.

Je vist met een zinkende boilie waardoor jouw haak nog mooier door het drijfvermogen op de bodem gaat staan. Je krijgt hierdoor een soort klapwerking wanneer de haak naar binnen gezogen wordt. Kan echter ook met een pop up, dan moet je weer wat aanpassingen maken door het loodje onder de pop up +/- een centimeter onder de pop-up plaatsen. Werkt goed, kunt meer doen met de lengte van de pop-up.

* Het met krimpkous jouw haak verlengen en iets ombuigen is ook een killer, met name zeer geschikt voor klauwhaakjes die je het karakter kunt geven van een longshank waardoor deze sneller indraaid.

* The 360 rig werkt ook goed voor het kantel effect.

Nou hier heb je een aantal voorbeelden die uitstekend werken, het is alleen van belang hoe je ze inzet en wanneer, vis je ze met bottembaits of pop-ups.


Succes


Groeten Yuri
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

15-08-2011 16:09

Hoi,

Zoals in het vorige bericht omschreven, een voorbeeld van een combirig zoals ik hem wel eens gebruik.

Aan het ringetje dat over de haak schuift, bevestig je nog een baitband of elastiekje waaraan de maïskorrels bevestigd zijn.

Mochten jullie vragen hebben hoor ik het graag.

Groeten Yuri



Afbeelding
Gebruikersavatar
Bas Bro
Berichten: 899
Lid geworden op: 18-02-2007 19:23

19-08-2011 11:57

dit is mij veel teveel poespas aan mijn rig....
Mvg Bas
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

19-08-2011 12:18

Ieder zijn ding.

Groeten Yuri
Gebruikersavatar
Jeroen v Engelenburg
Berichten: 670
Lid geworden op: 02-12-2007 18:09

15-10-2011 09:10

Yuri Alexej Römer schreef:
Mochten jullie vragen hebben hoor ik het graag.

Groeten Yuri
Afbeelding


Waar is de verlichting?
MVG Jeroen
________________________________________________

Hoe hoger je de lat legt, des te eerder ga je er onderdoor.
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

15-10-2011 21:08

Verklaar je nader

Groeten Yuri
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

15-10-2011 21:25

Kerstboom :wink:
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

15-10-2011 22:35

EERST PROBEREN, DAN COMMENTAAR AUB.
Gebruikersavatar
Patrick lamers
Berichten: 855
Lid geworden op: 02-01-2011 19:52
Locatie: Toldijk

16-10-2011 10:00

Dat ronde ding op je hair, is dat een loodje? (onder je boilie)
In dat geval vraag ik me af hoe dat ie haakt. Zelf ooit gehad, loodje onder pop up mais en de hair op de steel laten vertrekken, geen goede combi. (semi longshank haak) dat gewicht op de steel draaide de haak de verkeerde kant op, de punt de lucht in ipv mijn hand in (geloof niet echt in de hand test, maar test er wel op hoe m'n haakpunt staat.) zal vanmiddag ofzo ook ff een fototje maken van een voor mij erg goed draaiende rig.

Gr. Patrick
Boeruhhhhhhhhhhh
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

16-10-2011 11:59

Wanneer je de afstand tussen de boilie en de haak, met andere woorden de hair lang genoeg houdt, zul je merken dat het geen probleem oplevert, de keren dat ik met dit systeem gevist heb zijn er meer dan 20 dus het is echt uit geprobeert, naast het kantelen wat gebeirt bij de shot on the hook fungeert fde mais ook als camouflage. wanneer je de hair iets langer maakt dan op de foto c.a. 3 cm dan moet het lukken, vind het alleen jammer dat er van die koekenbakkers rondwandelen op het bord zitten niets te doen terwijl er anderen zijn die mensen proberen te helpen waar het even niet lukt en dat met etweterige commentaar komen waardoor mensen niet gemotiverd worden om langer antwooden te geven o eventuele vragen.
Vandaar ook mijn opmerking eerst uitproberen en dan commentaar aub, met andere woorden wanneer mensen niets beters te doen hebben, ga dan maar vissen of zo.

Noet ten negatieve van jou maar wordt er een beetje moe van.

Groeten Yuri
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

16-10-2011 14:00

hoeveel meer aanbeten krijg je
hoeveel lossers heb je met dit systeem
hoeveel met andere systemen
wat is de theorie hierachter
maakt deze je ook blind
is alles plastic
zijn de vissen dan ook blind
is dit, net als 100 en andere, vroeger uti eng eland overgewaaide systemen, onvisbaar in elk geval niet te werpen zonder een pond pva

Laat mij maar een koek bakker zijn, btw bakker is in elk geval een vak, terwijl er met fantasie maar weinig hun brood verdienen
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

16-10-2011 16:47

Yuri

Grapje man 8)
Niet zo serieus wezen joh :wink:
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

16-10-2011 18:16

Hoi Klaas,

Het is niet mijn doelstelling om mensen zwart te maken maar vind het irritant wanneer mensen de draak steken met dingen die op het board gepoast worden om een ander die het even niet weet hulp te bieden.

Snap dat mensen een grapje kunnen maken, heb zelf liever serieuze feedback die mij ondersteuning bied voor wanneer ik dingen vergeten ben of het zelf niet weet.

Om antwoord te geven op jou vraag, het ene systeem is inderdaad het andere niet, het gaat er m.i. metname om hoe de vissen op het aas zitten. Kijk bijvoorbeeld eens CORDA III, in eerste instantie worden er geen vissen met de pop-up gevangen terwijl niet veel later wanneer de vissen gretiger worden ze door voedselnijd de pop-ups wel nemen en er vis gevangen wordt.

Waar je ook even aan kunt denken is dat toen de boilie gekookt werd en onder de haak werd aangeboden kan zo snel de naam niet reproduceren van de Engelsman die wij allen dankbaar zijn. Ook hij keek bij de vangst van de eerst karper met zijn systeem of de vis blind was.

Nee zeker staar ik me niet blind op systemen, ik probeer en test graag uit, wanneer het niet lukt pas ik het systeem aan zodat het rendement uiteindelijk beter wordt. Het systeem is trouwens prima te werpen echter moet dat in een pva kousje, dan lukt het prima. (Probeer het maar eens).

Met betrekking tot mijn zeg maar kerstboomrig,

Heb er een seizoen mee gevist op een water met weinig obstakels, heb 19 vissen kunnen vangen en de runs die ik kreeg allemaal kunnen verzilveren. Heb de onderlijn van uit de boot te water gelaten zodat de onderlijn kwam te liggen zo als ik graag wilde. Wat ik reeds aangaf is het van belang dat de boilie voldoende ruimte heeft tov de haak zodat de shot er voor kan zorgen dat de haak draait en vlees pakt. Anders kan het inderdaad wellicht voorlkomen dat een en ander elkaar in de weg zit. Echter wanneer de vissen het aas opnemen strekt de onderlijn zich. Door de shot on the hook kantelt de haak met de punt naar beneden. waardoor hij makkelijker vlees pakt en het drilen kan beginnen. Inplaats van de maïskorrels zou je ook kunnen kiezen voor een stukje Fuzz of een stukje Weedy effect van Solar. Op deze manier wordt de haak ook gecamoufleerd.

Nogmaals klaas het is niet mijn bedoeling om mensen voor de schenen te schoppen maar ik wordt er een beetje simpelvan, dat mensen zonder dingen uitgeprobeert te hebben met oordelen komen en vandaar mijn uitlating in het kader van koekenbakkers.

Groeten Yuri
Gebruikersavatar
Patrick lamers
Berichten: 855
Lid geworden op: 02-01-2011 19:52
Locatie: Toldijk

17-10-2011 10:37

yuri, als jij zegt dat dat shotje op de hair werk, geloof ik dat, zal het zelf nog een keer testen.
gr patrick
Boeruhhhhhhhhhhh
Gebruikersavatar
Patrick lamers
Berichten: 855
Lid geworden op: 02-01-2011 19:52
Locatie: Toldijk

17-10-2011 10:50

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Mijn nieuwe manier van krimpkous. Door de hobbel vorm is er meer ruimte, als je de bek uit draait. NOrmaal prikt de haak later doordat de krimpkous er voor zit. nu kan de haak "schuin" het vlees in. Dit is alleen teorie, is nog niet in de praktijk getest. Het verhaal klinkt een beetje vaag, weet niet goed hoe ik met zeggen. :oops:
Boeruhhhhhhhhhhh
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

17-10-2011 13:58

@Yuri: Kevin Maddocks is the name.
Vissen is een hobby, geen religie!
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

17-10-2011 15:28

prachtige theorie Yuri geweldig goed over nagedacht, zal zeker ook wat vangen, maar mijn vraag blijft: dankzij of ondanks?

Verder waren de helft van de vragen, vragen die je voor je zelf zou moeten beantwoorden om verder te komen.

Ik denk ondanks want de helft van de tijd ligt de boel al in de war. Je zegt het zelf.. je meost het laten zakken.

Blindheid had meer van doen omdat voor die tijd alles gecomoufleerd moest zijn zelf de haak moest goed verstopt in het aas. Nu stak er ineens een punt uit... sic

Zeg ik: met een pond pva, enig idee hoe herkenbaar dat onderwater is? Die drap over je zootje... probeer dat maar eens, zeker met de huidgie watertemperaturen.

2 of 3 hairs vissen is al veel vaker gedaan en veel vaker weer terzijde geschoven.

De beste poging was denk ik van Rob Sneijder. 2 pups naast elkaar. een zinker en een pup kwam ik in De Karper al tegen ik meen rond 1990, kan og eerder zijn, ik denk Marc Muller.

En KM ben ik eigenlijk helemaal niet dankaar.

Al die onderwater dvd meuk is leuk, ze willen je laten zien wat ze willen. Korda is gestopt omdat ze endgame willen verkopen. Bleken die karpers helemaal neit zo schuw.


1tje dan...


Afbeelding


mooi...

http://www.spiegelkarper.eu/main%20Rigs ... %20rig.htm
It's okay 2 pay
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

18-10-2011 07:23

Yuri,

Even dan voor de leut:

je combineert alle systemen door elkaar, waardoor je werkingen weer opheft.

Beetje Chanel nr 5 verbeteren met boldoot.

1) een ls haak draait van zichzelf prima. Meer dan een klein stukje tube, licht gebogen is niet nodig.

2) door een loodhageltje op de haak te plaatsen KAN het voorkomen dat de inhaking gehinderd wordt, uitbuigen van de haak is je lot. De vorm van de haak is zodaning, dat deze niet snel diep zal haken e n dat de vaak smalle bek vol vlees zit. Doot het loodje dwing je de punt rechter naar beneden, waardoor er te veel kracht op de punt KAN komen met als gevolg een uitbuiger.

3) elke aanpassing aan een haak kan de werking nadelig beinvloeden. Weegt deze kans op nadeel op tegen een mogelijk voordeel? Stel je vangt met de blanke sabel/haak gemiddeld 3 vissen. Met poespas krijg je 6 aanbeten en je vangt er ook 3. Weegt dat op? Voor mij niet nl.

4) De haak zodanig uitloden dat deze goed/of beter richt. Hierin is veel te halen. Echter nooit met een ls, reden zie boven.

De enige reden dat ik dit systeem zou vissen is dat bij de opname de kans heel groot is, dat het spul heel anders reageert dan een gewoon losliggend aasje. Dit kan ik op veel simpelere wijze bereiken.
It's okay 2 pay