Goeie hoofdlijn voor een betaalbare prijs


jasper rosman
Berichten: 484
Lid geworden op: 07-04-2010 21:11

12-08-2010 22:52

daiwa infinity duo, best wel leuk lijntje hoor. ik heb de 36/00 maar hij kinkt vrij snel. maar een keer tussen de vingers door en dat kinken is weg. was ook een beetje te strak opgespoeld door de winkel eigenaar.
niels hurkmans

16-08-2010 15:47

Die nieuwe Fox Warrior hoofdlijnen kosten ongeveer een tientje dacht ik :wink:
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

16-08-2010 17:06

PB controll 0.38 perfect lijntje.
Groet
Gebruikersavatar
Tim Belshof
Berichten: 635
Lid geworden op: 15-10-2006 17:45
Locatie: twente
Contacteer:

19-08-2010 16:18

bezuinigen op de hoofdlijn :cry:
wouter mer
Berichten: 825
Lid geworden op: 20-09-2009 10:46
Locatie: Oegstgeest

19-08-2010 21:11

Vis met technium waar ik erg blij mee ben, kinkt helemaal niet en is verassend sterk (0,30 mm)
Ook heb ik PB Control liggen, de beste lijn die ik ken qua eigenschappen (soepelste lijn die ik kon vinden, werpt super, mooie kleur, kinkt niet enz), er is alleen een probleem, in 0,30 mm breekt die echt te snel (ook al heeft die 18 lb trekkracht)
Nu ''Parallelium Polyvilon Fluorcarbon Hybrid nylon'' besteld, even kijken of dat nog wat is.

Vind hoofdlijn erg belangrijk en vervang deze daarom ook regelmatig, echt iets waar je inderdaad niet op moet bezuinigen, wat zijn die 2 tientjes extra nou.... kan je beter besparen op de rest van je gear. (wat 100 maal duurder is).

Mocht je toch voor een goedkope lijn willen gaan zou ik voor de zekerheid altijd een wat hogere diameter nemen (0,38 ofzo)
dirk trilob
Berichten: 56
Lid geworden op: 01-04-2010 15:05
Locatie: utrecht
Contacteer:

20-08-2010 23:30

niet iedereen heeft evenveel te besteden. ik snap best dat iemand een goede lijn zoekt zonder een nier te hoeven verkopen...

ben zelf ook bijna toe aan een nieuwe lijn. hier wel ideetjes opgedaan: allen bedankt :)
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

21-08-2010 09:53

Schuur bestendigheid van de Control is bedroevend, althans dat is mijn mening.
Trekbestenduig heb ik nog niet eens kunnen testen, aangezien de lijn al tijdens runs door wil gaan :evil:
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Cor Vermeulen

23-08-2010 21:30

Hallo,

Heb altijd met Shimano Technium lijn gevist, in mijn ogen een top lijn.
- schuur bestendig
- hoge trekkracht
- prima werp eigenschappen
- weinig geheugen


Vis nu met de nieuwe lijn van Fox. De Aquos lijn, ik kan er één ding over zeggen wat een rommel is dit! Nooit meer deze lijn en zal daarom ook snel weer het oude vertrouwde er op spoelen.
- weinig trekkracht
- zeer kink gevoelig
- slap op de knopen


Er is echter één voordeel aan deze lijn hij is vrijwel onzichtbaar.
Fox laat in mijn ogen de laatste tijd erg de wensen over, het is schreeuwend duur maar de kwaliteit is erg matig.

Met vriendelijke groet,
Cor Vermeulen
Gebruikersavatar
Marcel Suchan
Berichten: 372
Lid geworden op: 19-09-2009 13:14
Locatie: jrc one man sti (Z-H)

26-08-2010 00:54

Vis met de pb gator en valt mee tegen. Had hiervoor berkley lijn deze leek me sterker.Ik heb de pb gekocht omdat mij werd verteld dat hij schuur bestendiger was maar dat is hij zeker niet.
+=Ik ben geen echte karpervisser,maar vis op karper=+
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

26-08-2010 08:23

Kan niet begrijpen dat er karpervissers zijn die met een vast loodsysteem met 30 honderste nylon durven te vissen. Je begrijpt dan werkelijk niets van het karpervissen. Zou eigenlijk verboden moeten zijn met een dergelijke dunne lijn over een bodem te vissen. Is vragen om problemen.

Schuurbestendige gevlochten hoofdlijn bestaat (nog) niet. Gooi er dan 35 honderdste samen met een voorslag op waar je regelmatig de eerste meters weggooit om risico’s van kapot schuren zoveel mogelijk uit te sluiten.
Gebruikersavatar
Remco Albers
Berichten: 268
Lid geworden op: 02-05-2010 19:45

26-08-2010 10:03

vis met de technium tribal. heb 0.28 en nooit problemen mee gehad.
kinkt wel snel maar kink is er ook zo weer uit.

gewoon telkens op beschadigingen checken en evt eraf halen.
meer trekkracht als de meeste 0.30 in deze prijsklasse.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

26-08-2010 10:29

Trekkracht is bij een dergelijke dikte niet zo interessant. Waar het omgaat is welk risico loop ik als mijn lijn langs een steen of b.v. door een open mossel loopt en ik krijg een aanbeet. Bij 0,28 loop je nu eenmaal veel meer risico dan bij 0,43. Dat risico is voor mij niet aanvaarbaar, voor jou wel?? Voor mij de belangrijkste rede dat er karper zwemt met papegaaibakken. Sluit je ogen maar zeker in ogenschouw genomen dat het met visveilige systemen over het algemeen nog droevig gestemd is.
K. van den Herik

26-08-2010 10:41

Beste Peter O.,

Dan kan je ongeveer 71% van alle karpervissers ter wereld op een hoop vegen en afschieten.

Schuurbestendige gevlochten lijnen bestaan wel. Kosten misschien een paar centen...

tripple XXX
proline de zinkende versie
wouter mer
Berichten: 825
Lid geworden op: 20-09-2009 10:46
Locatie: Oegstgeest

26-08-2010 10:48

En er wordt volgens mij nog het meest gevist op karper op putjes waar helemaal niets zit behalve water en een netjes door de gemeente afgewerkte kant..... zou 0,30 je geen problemen moeten geven hè.... zijn weinig mensen die bij mossels enz vissen....

Je hebt het over verbieden van lage diameters.... maar je hebt het ook over vissen bij mossels.... ik zou wel weten welke vd 2 verboden zou meoten worden.....
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

26-08-2010 11:16

[quote="pj otte"]Kan niet begrijpen dat er karpervissers zijn die met een vast loodsysteem met 30 honderste nylon durven te vissen. Je begrijpt dan werkelijk niets van het karpervissen. Zou eigenlijk verboden moeten zijn met een dergelijke dunne lijn over een bodem te vissen. Is vragen om problemen.

Ik mag aanemen dat je bij gebruik van een voorslag ook gebruik maakt van een veilig loodsysteem? En dan bedoel ik
een waarbij de vis niet alleen het lood maar ook de voorslag kwijtraakt. Zo niet dan kan ik nog een reden bedenken waar al die papagaaien vandaan komen...
Een voorslag gebruik je alleen in die omstandigheden waarbij het risico bestaat op doorschuren.
Gebruikersavatar
Remco Albers
Berichten: 268
Lid geworden op: 02-05-2010 19:45

26-08-2010 12:08

vis zelf altijd met een dunne lijn, 9 van de 10x idd op putten/vijvers waar weinig tot niks op de bodem ligt. met de pen zit ik met 20a22/100ste .

bij mosselbanken/obstakels is het idd een ander verhaal.

zwemmen meer papegaaienbekken rond door het binnen sleuren met geweld dan door lijnbreuk en dan vastzwemmen.
K. van den Herik

26-08-2010 12:21

Lieve, lieve Remco,

Neem eens een keer wat aan: neem niets aan en probeer eerst eens zelf. Met je hengeltje trek je net zo hard aan een 10 pondslijn dan aan een 100 pondslijn
wouter mer
Berichten: 825
Lid geworden op: 20-09-2009 10:46
Locatie: Oegstgeest

26-08-2010 12:54

Vind dat eerlijk gezegt wel heel tricky, dan breekt die al bij een takje onder spanning.
Had het zelf over 0,30 mm, dit gebruik ik op mijn penhengel. je kan beter té zwaar dan té licht. lekker rustig drillen.
ron cuyten
Berichten: 986
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Hellevoetsluis

26-08-2010 12:57

Om een gevlochtenlijn te kleuren of zinkend te maken gaat dat ten kosten van de schuurbestendigheid en de trekkracht. De voordelen van het zinkend maken is voor ons belangrijker. Pak daarom een wat dikkere versie.

Ontopic... Laat je molens opspoelen van de grote klos in de winkel. (voor weinig) en ververs regelmatig dat vind ik het best.
Gebruikersavatar
Remco Albers
Berichten: 268
Lid geworden op: 02-05-2010 19:45

26-08-2010 13:21

K. van den Herik schreef:Lieve, lieve Remco,

Neem eens een keer wat aan: neem niets aan en probeer eerst eens zelf. Met je hengeltje trek je net zo hard aan een 10 pondslijn dan aan een 100 pondslijn



neem wel vaker wat van iemand aan :D denk dat je met een dunnere lijn wel wat meer geneigd ben voorzichter te drillen dan met een dikke lijn.

maar voor wat meer reserve zou er idd beter een dikkere lijn op kunnen. zowel voor schuurbestendigheid als trekkracht.

hoewel ik de trekkracht meer als voldoende vind nu. kan enorme krachten zetten op een goeie 22/100 lijn als m,n pennetje net in het riet gegooit zit :lol:

maar idd veiligheid voor alles en er gaat een dikkere lijn op
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

26-08-2010 15:33

wouter mer schreef:En er wordt volgens mij nog het meest gevist op karper op putjes waar helemaal niets zit behalve water en een netjes door de gemeente afgewerkte kant..... zou 0,30 je geen problemen moeten geven hè.... zijn weinig mensen die bij mossels enz vissen....

Je hebt het over verbieden van lage diameters.... maar je hebt het ook over vissen bij mossels.... ik zou wel weten welke vd 2 verboden zou meoten worden.....


Ik zou het ook wel weten ja. Mosselen zijn op verreweg de meeste rivieren en veel kanalen niet onder uit te komen. Op mijn thuiswater is het bijvoorbeeld vele malen moeilijker om een taluud zonder mossels te vinden dan met. Hele stukken kanaal zonder mossels ben ik nog niet tegengekomen (ik zou ook niet weten wat de karper dan in die zachte drap zou moeten zoeken).
Het risico wat mosselen opleveren is echter vrij gemakkelijk te beperken: men neme een dikke lijn en eventueel een voorslag en er is vrijwel niks meer aan de hand.
Ik ben het hierin absoluut met Peter eens, lijnbreuk tijdens een dril is in bijna alle gevallen een gevolg van te dun vissen.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
wouter mer
Berichten: 825
Lid geworden op: 20-09-2009 10:46
Locatie: Oegstgeest

26-08-2010 16:16

Lijnbreuk tijdens dril is het gevolg van vissen waar je niet hoort te vissen, de lijn moet je niet een reden geven of je ergens wel of niet moet vissen.
K. van den Herik

26-08-2010 17:05

Als er iemand met oogkleppen op blijft lopen en niet verder kijkt dan zijn neus lang is en neit openstaat voor de werkelijkheid, kan ik er ook niks aan doen.

Elke nylon lijn op een mosselbank gevist gaat gegarandeerd door, ook de 45/100e versies. misschien duurt het een seconde langer.

Het moment dat een 30/100e lijn niet meer voldoende zou zijn om karper te kunnen vissen, zou een uitgelezen moment zijn het gehele vissen te verbieden.

OK gaan we weer van nalullen met de meute naar eigen test.

Men neme 1 zo roest mogelijke spijker. een 5 duimer volstaat. spijker deze op een hoogte van 1 meter 50. 1 gewicht van 2 kilo. Knoop een lijn aan het gewicht, leg deze over de spijker en trek het gewicht 1 meter omhoog en laat deze weer zakken tot de lijn breekt. Zachtjes mee tellen. doe dit met verschillende soorten en diktes.

Plaats nu een kartel mes en herhaal de test. Stanleymes?
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

26-08-2010 19:07

Marc Schrikkema schreef:Schuur bestendigheid van de Control is bedroevend, althans dat is mijn mening.
Trekbestenduig heb ik nog niet eens kunnen testen, aangezien de lijn al tijdens runs door wil gaan :evil:


Hou nou toch op man, wat een onzin.

Ik vis zelf met pb control, dus je kan me niet vertellen dat je bij een run gewoon zo ff spontaan je lijn breekt, altans bij mij nog niet gebeurt.
Of de vis moet onder water ergens langs gaan met je lijn, maar meschien moet je je dan wel af vragen of je daar wel moet gaan vissen.
Of dat je meschien een stuk voorslag moet gaan gebruiken.
Of je hebt een rol gekocht die meschien beschadigd is geweest of erg oud is,
Maar zo maar breken al direct bij de run kun je mij echt niet wijs maken. :roll:
K. van den Herik

27-08-2010 07:27

Dacht dat de 27/100e maxima, samen met de 30/100e sylcast de meeste karpers op de kant hebben gebracht. Zal wel toeval geweest zijn.

Ik zal Hans Molenaar bellen dat hij niet meer met zijn Jack Hilton en zijn penn 745 op pad kan. Hij krijgt geen 35/100 om zijn spoel gevouwen. Wat een onzin zeg.

En ronde vijl in de bankschroef gaat ook uitstekend.