Af en toe een enkele piep!!!


Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

09-09-2005 18:28

@Kees.

Als je nou het lood eens "los" aan de lijn hangt met op 30 cm of meer een stopper, hoe heet dat dan?

Ik schrijf niet dat je meer vangt ; zo mogelijk meer ..?Retorisch dus.

Soms moet je zwaar "wakeren" soms een voordeel ,en soms niet.
Concessies doen!

Ik zeg niet dat ze een voorkeur hebben voor hard aas, maar dat ze het graag hebben...een nuance verschil dus.

Een overgeloade rig , tis net wat Robert ook al zegt, de constante druk op de haak. Is volgens mij zeker niet nadelig, hoe eerder die haak in de bek zakt achter die ozo prachtige karperlippen , hoe beter.

gr Harnold
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

09-09-2005 19:23

Dat is een running rig die je afstopt op 30 cm.

Even een tekening van een (mijn) semi-fixed rig voor de duidelijkheid

Afbeelding

Die gebruik ik ook running:

Afbeelding

Let op de bead zonder groef in het 2e plaatje.

Dan stop ik het lood af op 10 tot 30 cm. Voordeel is mijn inziens dat de karper de lijn eerder kan verplaatsen dan met semi-fixed lood. Je ziet dus sneller dat er mogelijk wat bij het aas zit. Moet je wel alert naast je hengels zitten en niet op je stretcher liggen. Systeem is helaas niet weerstandloos, maar bij zwaar lood is de weerstand om de lijn te verplaatsen lager.

Overigens heb ik het niet over een zware waker. Een 10 gram extra kan al afdoende zijn in sommige gevallen. Veel zwaarder dan 30 gram is niet vaak nodig. Alleen bij afstandvissen. Maar dan gebruik ik geen losse waker of swinger, maar een springer waarvan ik de weerstand flink kan opschroeven.

Ik wil slechts aangeven dat er wel meer redenen zijn voor valse beetmeldingen, die niets met het opnemen van het aas te maken hebben. Uit het verhaal maak ik niet zo duidelijk op wat er precies aan de hand is. Maar sommige zijn meer helderziend dan ik. :o Mijn ervaring is wel dat het gros van de losse piepjes niet te verzilveren zijn in een vangst. De kans zal wel toenemen als je zekerder kunt zijn dat het piepje is te herleiden tot het verplaatsen van het aas. Maar dan moet je alle andere mogelijkheden eerst elimineren.

Groet, Kees