Haken, klauw of punt haken gebruiken bij keien en rivierkarp


Gebruikersavatar
Albert v Hasselt
Berichten: 197
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: vught

20-12-2004 16:56

Hoi Klaas,

Ik denk als een rivier 15KM per uur stroomt en een vis 12KM per uur zwemt het héééééél lang duurt voor hij in BASEL is... En dus lijkt mij het dat het toch wat makkelijker aast tegen de stoom in.
groetjes albert.en nog vele strakken lijnen toe gewenst
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

20-12-2004 16:58

Hoi Wil,

Je hebt het me al eens verteld, dat de waterlaag net boven de bodem stilstaat. Maar is dit dan afhankelijk van de bodemgesteldheid, (m.a.w. kunnen obstakels zoals steenbrokken ervoor zorgen dat er een bepaalde bescherming wordt opgebouwd en dus delen uit stroming liggen) of gewoon altijd? Als het ongeacht de bodemgesteldheid is, zou je bijna zeggen dat die onderste waterlaag "plakt" aan de bodem en dat de bodem er dan voor zorgt dat deze laag op de plaats blijft.

Met vaker dan Wil popup gebruikende groet :P :lol: ,

Bas Hofkens
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

20-12-2004 17:05

Ha Bas,

Dat is altijd zo. Ook in een waterleiding e.d. staat het water langs de wand altijd stil.

Met nóóit pop-up gebruikende groet,

Bas
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

20-12-2004 17:05

Heeft iets met natuurlijke wetten te maken Bas,het water dat over de bodem vloeit(maakt niets uit of dit vlak of hobbelig is) ondervind meer weerstand dan het water wat daar weer boven zit.

Heb het me ooit laten uitleggen door zo'n wetenschaps figuur,een of ander proffessor in de natuurwetenschappen,die het heel goed uitlegde,zo goed zelfs dat ik op een gegeven moment de draad helemaal kwijt was :oops: (die mannen moeten echt eens leren in gewone mensentaal te praten)
Dus vraag me niet de precieze uitleg van dit fenomeen wat ik wel weet is dat het bestaat.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

20-12-2004 17:07

Helemaal mee eens Wil. Dat soms je lood en haakaas toch verplaatst wordt ligt aan de druk van de stroming op je lijn. Met eveneens nooit pop-up gebruikende maar ook al die drukte omtrent een rig op de rivier niet begrijpende groet.
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

20-12-2004 17:09

Het heeft met wervelingen en weertstand te maken of zo.
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

20-12-2004 17:23

Koen:

Ik zie nog steeds niet in waarom je rig in de kom anders is (moet zijn) dan op een recht stuk. Vind ik onzin! Ik vis altijd langere onderlijnen op het kanaal, vang er niet minder om hoor!


Gelukkig verschillen er meningen! :wink:

Wordt et eens tijd dat ik in Basel ga wonen! 8)

Groet'n Koen
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

20-12-2004 17:38

Kijk Wil, dit is geheel nieuwe stof tot nadenken, iig zeker voor mij. Maar ja, ik ben dan ook zo'n luie putjes visser ipv een energieke en avontuurlijke riviervisser! :wink: . Is het trouwens druk zo rond de feestdagen? Zie je naam hier de laatste tijd maar weinig voorbij komen.

Dus dan zou de onderlijn helemaal niet gestrekt hoeven te liggen op de bodem? En hoe zit het dan met boten, dan ontstaat er wel een stroming tot op de bodem door de grote hoeveelheid water die verplaatst wordt door die boten. Tenminste als ik dan naar mijn gevoerde boilies kijk zit daar wel degelijk beweging in. Dit is natuurlijk wel in de oever, de vraag is of dit verder uit de kant ook het geval is? Toch leuk dat riviervissen, wordt eens tijd dat ik er eens wat uurtjes aan ga wagen :D
mvg

Bart van den Hurk
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

20-12-2004 18:36

Ik neem het zo van je aan, Wil! Maar ik blijf dan met dezelfde vraag als Bart zitten. Wat gebeurt er met het voer? Misschien moeten we iemand op pad sturen met duikflessen! :lol: 8)
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

20-12-2004 19:19

Bas,

Gelukkig bewijst de praktijk vaak het tegendeel. Te veel te vaak meegemaakt, dat de hengel het verst tegen de stroom in als eerste beten oplevert.

12 km per uur zwemmen? Ja met gemak en wel tegen de stroom in. Al eens met een zwemmende karper meegelopen? Je moet dan flink doorlopen en dan nog maakt het beestje amper een bewegiong om vooruit te komen.

http://www.karperstudiegroep.nl/Kennisbank/KBindex.html

Probeer maar eens aan 1 van die artikelen over trekgedrag te komen.

MVG

klaas
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

20-12-2004 21:20

Klaas, ik heb al eens naast een kanaalkarper gefietst! :o Die was duidelijk op doortocht!
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Albert v Hasselt
Berichten: 197
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: vught

20-12-2004 21:41

Dat van die 12KM was maar een fictief voorbeeld(Alhoewel dit vaak in artikelen genoemd word als topsnelheden die karper even kunnen bereiken tot max. 10x lichaamslengte per sec.). Het gaat er maar om dat karpers in iedergeval de meeste tijd tegen de stroom in moeten zwemmen om niet allemaal in de noordzee uit te komen!!! En het in theorie dus best mogelijk is dat ze alleen opwaarts zouden azen, zonder allemaal in Basel uit te komen.

Ik ga hier dus ook niet beweren dat karpers altijd tegen de stroom in azen/zwemmen(Al kun je best op je verste hengel af eerste beet krijgen terwijl karpers tegen de stroom inzwemmen). Als ze een voerbron voorbij komen zullen ze wel heen en weer zwemmen, en zo zullen ze op hun tijd ook met de stroom meëten. Door de regel alleen zwemmen ze tegen de stroom in.

Dat met die weinig stroming op de bodem klint ook allemaal heel leuk, maar als je bij ons op de Maas of Waal vist heb je met stroming te maken die vooral door de scheepvaart veroorzaakt word.
Ik denk dat hier met de mooie verhalen van weining stroom op de bodem ook weinig mee kan doen.
Als er boten langskomen is je voer gewoon weg(Dit ligt vast op de bodem)!!!!
De truc is naar mijn bescheiden mening dan ook om op DIE plaatsen te vissen waar het meerendeel van dit voer blijft liggen, of tegen natuurlijke voedselbronnen.
Waar het water bv de krib uitdraait en op het stromende rivierwater botst zie je vaak wat een wat grotere diepte(door de draaiende stroming) gecombineerdmet wat minder stroming. Deze plaatsen leveren vis op, vooral in combo met een mosselban ed.
Ik denk alleen zonder scheepvaart(sommige op zindag) vissend in diepere gedeelten van de rivier je echt voordeel uit het langzaam stromende water kan halen
groetjes albert.en nog vele strakken lijnen toe gewenst
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

20-12-2004 21:53

Dat het op de bodem niet zo hard zo stroomt of zelfs helemaal niet, klopt. Echter hier kunnen wel grote verschillen optreden in de betreffende laag. Als de stroming wisselt, en ook bij een soort van zuigwerking gelden schijnbaar weer andere wetten. Vraag me niet naar uitleg en details... :oops:

Je moet het meer zoeken in de dikte van de laag die dus stilstaat. Je kun dus niet zomaar zeggen dat dit tien centimeter is. Kan dus ook maar een laagje van een centimeter of minder zijn.

Ga er in ieder geval maar niet van uit dat je voer en onderlijn altijd mooi blijven liggen.
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

20-12-2004 21:59

Albert... Waar kom jij nu ineens vandaan... :roll:

Trouwens, een karper die wilt eten op stromend water doet dit tegen de stroom in. Als hij op dezelfde plaats wil blijven om een aasje van de bodem op te nemen zal hij moeten zwemmen. Nu weet ik ook dat een vis achterwaarts kan zwemmen maar volgens mij doet hij het in dit geval niet.

Ze zwemmen verder ook rustig met stroom mee.

Raymond
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
wouter kanters
Berichten: 204
Lid geworden op: 03-02-2004 17:34
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

20-12-2004 23:13

Albert v Hasselt




Registratie: 5-1-2002
Berichten: 145
Woonplaats: vught

Staat er toch duidelijk bij dacht ik :roll:
Gebruikersavatar
Albert v Hasselt
Berichten: 197
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: vught

20-12-2004 23:23

Albert... Waar kom jij nu ineens vandaan...


Uit de waterkraan.....???
groetjes albert.en nog vele strakken lijnen toe gewenst
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

21-12-2004 21:31

Ik dacht al... :-?
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

23-12-2004 22:38

Albert doet Hans ff de groeten :P