Foto van je Rig Topic..


Gesloten
Gebruikersavatar
Kevinskie de Boer
Berichten: 542
Lid geworden op: 12-02-2005 17:34

24-06-2007 21:03

Nou laat ik mijn rigje dan ook maar verklappen he :lol:

Hier is ie. 8)
Afbeelding

Kevin 8)
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

24-06-2007 22:35

ziet er prima uit alleen dit, ik zie dat je het bij de leadclip krimpkous/silicone slang gemaakt hebt wat opzich prima is.

Maar nu valt me iets op dat je net voorbij die krimpkous/silicone slang hem een stukje gestript hebt, waarom heb je dat gedaan ?
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

24-06-2007 22:49

Thomas de nieuwe schreef:En wat vinde jullie van deze rig

Ik noem het de antie biggen blow-out rig :P

Afbeelding
Shot with K750i. at 1969-12-31


Afbeelding
Shot with K750i. at 1969-12-31


gr.Thomas


Thomas, ik ben bang dat deze onderlijn te ver in gaat haken, achter het harde gedeelte. Dat gaan dus ''lopende haken'' worden oftewel uitscheuren.

Je moet bij zo'n haak (biggenrug/benthook) in iedergeval een superlange hair hebben, en dan echt lang. Deze kan nog zeker een centimeter langer denk ik. Doordat je krimpkous gebruikt zal hij nog sneller prikken, dus ik denk dat dat een beetje overbodig is hier.

En inderdaad het ringetje wat verder naar de haakbocht.

Dan is deze rig een echte biggenvanger, zodra je maar niet te hard drilt met zo'n haak.
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Freek Swaans

24-06-2007 23:02

Mijn standaard rig:

Afbeelding

Stif rig:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Freek Swaans op 25-06-2007 10:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

24-06-2007 23:07

Peter ben het niet met je eens, hev de zelfde haak en de zelfde soort onderlijn gebruik, met juist een kortere hair.
Want wat gebeurt ernu door het ringetje komt hele haak vrij in de bek en door het gewicht van de boilie valt de haak bijna altijd in de onderlip, het ook juist de bedoeling om een korte hair tegebruiken bij die rig.
Door nu een lange hair tegaan gebruik kan de karper de bollie niet goed uitspuigen dan gaat het juist verkeerd.

Ook vraag ik mij af waarom Thomas 2 boilie's gebruikt komt bij deze rig niet ten goed.
Wat is de achterliggende gedachte ?

@ Freek. Ik vind en denk dat je onderlijnen aan de lange kant zijn waardoor je mischien veel vis kan missen wat je zelf niet eens merkt.
Probeer eens op een lengte van 15 cm soepel, en max 20cm Stiff (vis zelf met 15 cm Fluorcarbon onderlijnen)
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

25-06-2007 09:56

Kenny Willems schreef:ziet er prima uit alleen dit, ik zie dat je het bij de leadclip krimpkous/silicone slang gemaakt hebt wat opzich prima is.

Maar nu valt me iets op dat je net voorbij die krimpkous/silicone slang hem een stukje gestript hebt, waarom heb je dat gedaan ?


Denk bewegelijkheid van de rig.
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

25-06-2007 10:00

Kenny Willems schreef:Peter ben het niet met je eens, hev de zelfde haak en de zelfde soort onderlijn gebruik, met juist een kortere hair.
Want wat gebeurt ernu door het ringetje komt hele haak vrij in de bek en door het gewicht van de boilie valt de haak bijna altijd in de onderlip, het ook juist de bedoeling om een korte hair tegebruiken bij die rig.
Door nu een lange hair tegaan gebruik kan de karper de bollie niet goed uitspuigen dan gaat het juist verkeerd.
)


Hele haak vrij???? Gewicht van de boilies?!..

Vis hem dan gewoon kort, dan kan die nooit achterin de bek beginnen te snijden.
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

25-06-2007 10:03

Ga maar met die rig vissen Tino, dan snap je wel wat er gebeurt en de bedoeling is van die rig, en ja idd hou rekening met de lengte van de onderlijn maar dat is logies toch.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

25-06-2007 10:05

Freek Swaans schreef:Mijn standaard rig:


Meerdere rigs volgen ;)


Vind het allemaal niet zo subtiel eruit zien :D ...Eerste rig zou ik sowieso met een stukje krimpkous verlengen. Dit bevordert ook het draaien van de haak. dit omdat je met gevlochten lijn zit te vissen. Vind het model haak ook wat raar.. Welke is dit?

Zou bij de stiffrig de hair soepel nemen ivm met een natuurlijke aasopname. Natuurlijk kan je hem ook stijf vissen, maar ik zou het niet doen.

Ik zou bij de combirig geen warteltje gebruiken, maar gewoon een knoop. Het ziet er allemaal zo lomp uit. Vis hier ook met een stukje krimpkous eroverheen en verleng je hair.
~~Dreams can be true.~~
Freek Swaans

25-06-2007 10:33

De haak is van Pb products maatje 6.
Ik vang prima met deze rig op wateren
waar kleinere vissen rondzwemmen.
Als ik weet dat het water grotere vissen bevat
heb ik idd zoals jij zegt krimpkous over de haak
met een wat andere type onderlijn.

Met deze stif-rig vis ik op harde bodems, werkt
perfect. Dus hier verander ik liever niks aan.

Wat die combi-rig betreft, dit is maar een probeersel
want ik heb zo'n rig nog nooit geknoopt. Maar ik ga
hem vanmiddag eens uitproberen.

Het zou fijn zijn als je misschien wat tips had..

Mvg, Freek
kenny vernieuwe
Berichten: 749
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: W-vl. Belgie

25-06-2007 10:41

Freek Swaans schreef:De haak is van Pb products maatje 6.
Ik vang prima met deze rig op wateren
waar kleinere vissen rondzwemmen.
Als ik weet dat het water grotere vissen bevat
heb ik idd zoals jij zegt krimpkous over de haak
met een wat andere type onderlijn.

Met deze stif-rig vis ik op harde bodems, werkt
perfect. Dus hier verander ik liever niks aan.

Wat die combi-rig betreft, dit is maar een probeersel
want ik heb zo'n rig nog nooit geknoopt. Maar ik ga
hem vanmiddag eens uitproberen.

Het zou fijn zijn als je misschien wat tips had..

Mvg, Freek


kijk, die stiff rig moet je korter vissen. Zeker als je zegt dat je op harde bodems vist.
Freek Swaans

25-06-2007 10:46

Ik had van die stiff rig ook al veschillende lengtes gemaakt
en het viel me idd op dat je met een kortere meer vangt.
Laatst had ik een nacht gezeten met 2 hengels, allebei stiff.
En op één hengel was de onderlijn ong. 15 cm en op de andere
tegen de 20 aan.

Op die eerste hengel had ik 5 platte en 2 mooie schubs. Op de
andere hengel had ik maar 1 platte.

Het is dus idd wel slim om de onderlijnen wat korter te maken?..

Mvg, Freek
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

25-06-2007 11:12

12cm is ideaal :wink:
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
Kevinskie de Boer
Berichten: 542
Lid geworden op: 12-02-2005 17:34

25-06-2007 11:42

Kenny Willems schreef:
ziet er prima uit alleen dit, ik zie dat je het bij de leadclip krimpkous/silicone slang gemaakt hebt wat opzich prima is.

Maar nu valt me iets op dat je net voorbij die krimpkous/silicone slang hem een stukje gestript hebt, waarom heb je dat gedaan ?



Nou Kenny zoals iemand anders al zei gaat het om de beweeglijkheid van de rig, ik heb graag een erg natuurlijk aas-aanbieding en denk dat de beweeglijkheid van ja rig(en dus aas) hierbij een belangrijke factor speelt, echter is dit een klein beetje experiment, voorheen had ik het niet en die rig haakte ook erg goed, ben er dus nog niet uit of ik het laat zitten of dat ik het een volgende keer weer anders doe :-?
Wat zouden jullie doen ?

Kevin 8)
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

25-06-2007 12:07

Laten zitten!
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

25-06-2007 13:27

Ik zie gewoon niet in waarom je het eerst verlengt en daar na het weer soepel maakt.

Zelf hou ik het soepel door een quicklink tegebruiken en zonder verlenging.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

25-06-2007 13:34

Om Thomas eens even opweg tehelpen en een acceptabele rig neer tezetten zonder gebruik van een longshank (omdat een longshank op dit moment niet echt de beste haak is)

Afbeelding

Hier heb ik gebruik gemaakt van een Ashima C-420 Anti Eject Carp en gewoon recht toe verlengt.
10cm Hybrid (de goede versie) en verzwaart met kneedbaar lood.

Haak zoals Thomas hem heeft.

Afbeelding
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

25-06-2007 13:50

Hier vang je dus nooit vis op kenny :lol: 8)
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
Kevinskie de Boer
Berichten: 542
Lid geworden op: 12-02-2005 17:34

25-06-2007 15:09

Ik zie gewoon niet in waarom je het eerst verlengt en daar na het weer soepel maakt.

Zelf hou ik het soepel door een quicklink tegebruiken en zonder verlenging.


Nou Kenny als je het zo bekijkt is het inderdaad erg onlogisch nu snap ik waarom je zo verbaast was, ik zal het uitleggen, ik heb de shrinktube geplaatst om 2 redenen ten eerste voor camouflage ( als je het afstript is het draad namelijk wit ) en ten 2e om het knoopje ietwat te beschermen. Echter wou ik mijn onderlijn soepel houden vandaar dat ik dat kleine stukje heb gestript :wink: Hoop dat het zo duidelijk is.

Kevin 8)
Gebruikersavatar
Thomas de nieuwe
Berichten: 745
Lid geworden op: 08-10-2006 18:21
Contacteer:

25-06-2007 16:02

Kenny wat bedoel je met op het moment?! :-?

Ik gebruik deze haak alleen op de plekken waar niet hard gedrilt hoeft te woorden, grootten meren zonder opstakels! (met name in france)

en de haak haakt een stuk beter dan een versie die jij gebruikt , heb het al meerderen keren met een gamakatsu super gedaan en dat ging gewoon een stuk minder! En ik gebruik 2 bollen i.v.m wit vis op een bepaalt water ik vis hem ook zat met 1 bol maar waarom zou dat niet tot een goed end komen dan???

Peter: ik ben mij bewust van de eventuele schade die deze rig kan aanrichten! Ik gebruik hem ook alleen waar hij gebruikt moet en kan woorden ander ga ik gewoon voor een klauwhaak rig! echter dieper inhaker betekend dat de haak zich eerder zet bij het uitspugen! dit is juist een kwaliteit van de rig en als je rustig drilt is er geen enkel probleem! daarbij komt dat deze haak fijliger is dan een benthook!

gr.Thomas
long as i got lungs and a rod you can't stop me
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

25-06-2007 16:19

Thomas de nieuwe schreef:echter dieper inhaker betekend dat de haak zich eerder zet bij het uitspugen! dit is juist een kwaliteit van de rig en als je rustig drilt is er geen enkel probleem! daarbij komt dat deze haak fijliger is dan een benthook!

gr.Thomas


:o ..Dit gaat dus echt wel snijden met een langere dril. Vind dit echt geen KWALITEIT!
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

25-06-2007 16:33

Nou Thomans denk dat je toch maar eens alle topics moet na lezen over nadelen van longshanks in de zomer.
Die oplossing die ik geef is een perfecte oplossing voor dit soort problemen.
Grote meren lig je vaak op grote afstanden dat betekend lang drillen vaak langer als je zelf zou willen.
Verstandig is het dus niet om longshanks tegebruiken vooral zulke longshanks.
En als je goed kijkt is de manier hoe ik hem geknoopt hebt een bijna exacte kopie als die van jou, alleen met een dik stelige haak en verlengt door krimpkous.
Kan ook vertellen dat de haaking het zelfde is als bij die longshank dus een perfecte vervanger als het water warm is.
Als de water kouder word stap ik ook overop een dunnere longshank.

Je zegt dat je eigen bewust bent van eenige problemen doe er dan ook iets mee want wat ik hier lees ben je dat dus niet.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
Thomas de nieuwe
Berichten: 745
Lid geworden op: 08-10-2006 18:21
Contacteer:

25-06-2007 16:55

Ik heb nu enige ervaring mee, heb er vissen van boven de 30pond op meer dan 150meter afstand gedrilt zonder dat de vis enige schade aan de bek heeft gehad! ga mij dan ook niet vertellen hoe ik deze rig moet gebruiken oke!

gr.Thomas
long as i got lungs and a rod you can't stop me
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

25-06-2007 17:13

Bespeur ik hier eenige agressiviteit....
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
Thomas de nieuwe
Berichten: 745
Lid geworden op: 08-10-2006 18:21
Contacteer:

25-06-2007 17:55

Ik pb je hierover! laten we deze topic behouden om rig foto's op te zetten en niet uitermate de disquseren

gr.Thomas
long as i got lungs and a rod you can't stop me
Gesloten