Foto van je Rig Topic..


Gesloten
Julius Langenberg
Berichten: 289
Lid geworden op: 02-04-2007 20:26

19-06-2007 14:08

pas je dan wel op dat het lood nog over je knoop van leadcore/hoofdlijn kan glijden? moet wel veilig blijven natuurlijk :wink: Bedoel het niet als kritiek maar het is even belangrijk.
maarten kerckhoffs
Berichten: 39
Lid geworden op: 22-11-2004 20:36
Locatie: Kerkrade

19-06-2007 14:30

Ja daarom stap ik waarschijnlijk over op safety clips. Toch bedankt.
Gebruikersavatar
arjan teunis
Berichten: 187
Lid geworden op: 24-09-2005 23:38
Locatie: twente

19-06-2007 14:35

Afbeelding

Hallo hier ook even een foto van een rig met LA.
Ben normaal niet zo'n fanatieke gebruiker van de line-aligner omdat ik alles het liefst zo klein mogelijk houd zonder verdere franjes eraan maar twijfel toch steeds vaker of dit me geen extra vissen zou opleveren dus toch maar iets in mekaar geknutseld en binnenkort testen.
Graag even jullie mening over deze rig mbt. hoek krimpkous en lengte krimpkous of verdere op of aanmerkingen.
De gebruikte haak is een gamakatsu super hook maat 8 met daaronder een 20 mm boilie en de onderlijn is van jelly wire 15 lbs van pb.

Alvast bedankt.
doe maar normaal we doen al gek genoeg.
Gebruikersavatar
dayo steenkist
Berichten: 1523
Lid geworden op: 21-06-2006 14:06
Locatie: haarlem

19-06-2007 15:09

ziet er goed uit
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

19-06-2007 15:31

dayo steenkist schreef:ziet er goed uit


Dayo,

Onderbouw je antwoord eens, waarom ziet het er goed uit?

Alleen zeggen dat het er goed uitziet zegt zo weinig.

Groet,

Edward
Gebruikersavatar
dayo steenkist
Berichten: 1523
Lid geworden op: 21-06-2006 14:06
Locatie: haarlem

19-06-2007 15:34

Edward van Berkum schreef:
dayo steenkist schreef:ziet er goed uit


Dayo,

Onderbouw je antwoord eens, waarom ziet het er goed uit?

Alleen zeggen dat het er goed uitziet zegt zo weinig.

Groet,

Edward



Pffffff maaaaaan

okej ok :oops:

je schrinktube zit goed en niet te lang of te kort

afstand tussen haak en boilie is prima

en je haak zelf is zo mooi :roll: ........ :wink:

en je onderlijn materiaal is werkelijk prachtig zou het er zo mee doen....?

zo goed baas.........?
Gerrit Hees

19-06-2007 15:37

dayo zeg het eerlijk en zeg dat je aan het spammen was. Edward wilt alleen dat je niet altijd die post reactie knop loopt in te drukken zoals je nu doet.
Gebruikersavatar
dayo steenkist
Berichten: 1523
Lid geworden op: 21-06-2006 14:06
Locatie: haarlem

19-06-2007 15:46

welke knop?

en ik probeer aleen aardig te zijn en een compliment te geven :P

en spammen nej hor mischien wel maar niet met opzet
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

19-06-2007 16:00

Dayo,

Begrijp mij niet verkeerd, ik ben geen baas.... ik probeer vooral topics een beetje te sturen, voor zover mogelijk is.
Het is alleen wel prettig, voor jezelf maar ook voor anderen als een reactie onderbouwd is.

En niet kort af...

Groet,

Edward
Gebruikersavatar
Bas Stevens
Berichten: 452
Lid geworden op: 20-04-2004 09:20

19-06-2007 16:23

hierbij wat punten die ik persoonlijk zou veranderen.

Maarten,
de krimpkous is wat mij betreft onnodig lang en zo loop je (kan beter zeggen: een gehaakte karper) het gevaar dat de haak te diep haakt. Tevens zou ik de krimpkous niet zo ver over de haaksteel schuiven, maar slechts iets voorbij het oog. Je vist met een meter leadcore in combinatie met inline lood. Dat hoeft geen probleem te zijn als de knoop (voorslag-hoofdlijn) met groot (!) gemak door het lood past. Gezien het lood dat jij gebruikt, betwijfel ik dat ten zeerste! Volgens mij is het een levensgevaarlijk systeem.. Dus kies of voor bijv. inline lood van Fox (groot centraal gat) of kies voor safety clips! Dat kost waarschijnlijk een paar centen meer, maar vraag je dan af hoeveel het je waard is om te voorkomen dat een karper kapot gaat (of sterft). Haakmaat is prima en ik zou de putty ietsjes verder van de krimpkous bevestigen (voor een betere draaiing van de haak).

Jovani,
bovenste rig: ziet er goed uit. Persoonlijk zou ik iets minder van de coating er af strippen (vnl om in de war gooien zoveel mogelijk te voorkomen) en minder krimpkous (bij het lood) gebruiken (simpelweg omdat het dan goedkoper is).
Onderste rig: Wat strippen betreft, zie hierboven. Het aas zit niet gefixeerd op de hair en kan dus schuiven richting haakbocht. Dit kan de inhaking negatief beïnvloeden. Een klein loodhageltje op de hair kan uitkomst bieden. De afstand tussen de haakbocht en het aas vind ik ook iets te klein. Inhaking zal beter zijn bij een iets langere hair.
Overigens knijp ik vrijwel altijd 1 of 2 kleine loodhageltje voorzichtig op de onderlijn, zodat deze beter op de bodem blijft liggen.

Arjan,
rig ziet er ook goed uit. De hoek die je krimpkous maakt is m.i. prima! De gebruikte haak is top! Zelf zou ik een klein loodhageltje bevestigen op bijvoorbeeld 5 cm van de krimpkous. De hair zou ik iets lager maken. Wees niet bang om minimaal 2 cm hair tussen de haakbocht en de boilie te laten. Regelmatig vis ik met nog (veel) langere hairs. Probeer het eens. Je geeft namelijk aan dat je liefst zonder extra franjes vist (ofwel je aas zo natuurlijk mogelijk wilt aanbieden). Een langere hair helpt daarbij.

Succes!
Bas
maarten kerckhoffs
Berichten: 39
Lid geworden op: 22-11-2004 20:36
Locatie: Kerkrade

19-06-2007 16:35

Bas bedankt, ik doe er zeker mijn voordeel mee!
Gebruikersavatar
Chiel Robben
Berichten: 29
Lid geworden op: 03-06-2007 23:00
Locatie: Denemarken
Contacteer:

19-06-2007 17:02

Hier is mijn rig. Met deze vis ik altijd, alleen probeer ik nu met een Korda Wide Gape. Het afgelopen jaar heb ik en Danish Delight (Prologic) C2 haak gebruikt (met hetzelfde rig).

Afbeelding
ESP Shrink Tube, Korda Wide Gape maat 8, Kryston Silkworm 15 lbs en de rigs.

Afbeelding
Met een 20 mm Danish Delight Banana & Crustacean boilie.

Ik hoor graag reacties :)
Gebruikersavatar
Thomas de nieuwe
Berichten: 745
Lid geworden op: 08-10-2006 18:21
Contacteer:

19-06-2007 18:16

Prima zo vis ik op opstakels ook! is de meest veilige manier rig, haaktprima en laat geen schade aan de karper achter!

Als ik niet met opstakels vis ga ik meestal voor een korda widegap of een carp r ush long nailer (een veilige benthook zeg maar) en dan vis ik de rig als anti blow out meganistme, ik moet je zeggen dat ik er bij juist gebruik en op de juiste plek vaak meer runs op krijg dan op een standaard rig maar deze is nou eenmaal veiliger en dat maakt de standaard rig hoe die ook gemaakt woord een goei rig :wink:
long as i got lungs and a rod you can't stop me
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

20-06-2007 11:53

Maarten,

Zoals Bas al aangegeven heeft is het krimpkous aardig lang. Doordat je een grote ruimte creeert vanaf de haakpunt tot het krimpkous zou de haak heel snel kunnen draaien. Dit betekent dat je de vis prikt in het zachte vlees en losschieters is vaak het resultaat. Je kan de buiging van het krimpkous ook aanpassen aan de omstandigheden. Als je bijvoorbeeld 1cm tussen krimpkous en haakpunt laat, dan zou de haak op het allerlaatste moment draaien. Je prikt de vis dan ook vaak in het harde gedeelte en kan je ook meer druk zetten op de vis.

Krimpkous kan idd wat omhoog geschoven worden. Net dat het knoopje beveiligd zeg maar. Nu kun je met een heel klein siliconenstukje je hair fixeren op de steel ter hoogte van de punt ongeveer. Schuif je het meer naar de bocht, dan zou de haak wel weer sneller draaien, maar er komt wel meer druk te staan op de haakpunt.

Als je met leadcore vist kan je wel leadcore gebruiken, maar dan wel op de goede manier. Je kan het leadcore buitenom het lood leggen of bijvoorbeeld een rubbere insert in het lood schuiven.

Er zit geen aas aan de rig, maar neem minstens 1cm ruimte tussen de haakbocht en boilie.

Jovani,

Ziet er goed uit! Alleen ik zou inderdaad ook het stukje wat gestript is inkorten zoals Bas aangeeft. 4/5 cm is vaak al voldoende om de haak te laten draaien( dit is ook de functie neem ik aan?!) Daarnaast zou ik bij de tweede rig idd een stuitje op de hair fixeren ivm met het schuiven van de pellet.


Arjan,

Ziet er ook goed uit! Puntje afgeschermt waardoor die niet te snel draait en zacht vlees gaat pakken. Voor de rest kan je de hair inderdaad wat langer nemen. Anders belemmer je de haakdraaing. Want je vist met een 20mm en een haakje 8. Je verstopt dan eigenlijk je haak..Hoop dat je er iets van snapt :D

Chiel,

Ziet er aardig uit, alleen ik zou er niet mee vissen. Het kan namelijk nog iets fijner. Het krimpkous kan je een stukje naar boven schuiven dat je net alleen de knoop bedekt. Ik gebruik ongeveer 2cm krimkous en buig deze haaks vanaf het oogpunt. Hier scherm ik ook de haakpunt af. Hoe meer ruimte je neemt tussen de haakpunt en krimpkous des te eerder hij zou gaan draaien. Nu kan je met een knoop of siliconenstukje je hair fixeren op de haaksteel.

Je kan je onderlijnen trouwens makkelijk testen met de handpalm test.

Leg je boilie en je haak op je handpalm en zorg ervoor dat de wartel(uiteinde van je onderlijn) onder je andere hand bevind. Dit is eigenlijk het lood. Nu beweeg je alleen met je hand waar je haak ligt. Die andere hou je schuin onder je andere hand stil!!!!!! Dit is erg belangrijk, omdat het lood ook niet beweegt onder water. Til nu je andere hand langzaam omhoog. Zo kun je, je onderlijnen goed testen en kan je zien hoe snel ze draaien..

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben. Zou binnenkort ook even een onderlijntje plaatsen.

8)
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
Jovani Giljam
Berichten: 162
Lid geworden op: 20-08-2006 21:34
Locatie: Rotterdam

20-06-2007 12:52

tino beunk schreef:Jovani,

Ziet er goed uit! Alleen ik zou inderdaad ook het stukje wat gestript is inkorten zoals Bas aangeeft. 4/5 cm is vaak al voldoende om de haak te laten draaien( dit is ook de functie neem ik aan?!) Daarnaast zou ik bij de tweede rig idd een stuitje op de hair fixeren ivm met het schuiven van de pellet.



8)


Yooo ,, het afgestripte materiaal is ook 5 cm :wink: Foto geeft beetje vertekend beeld.
En bij de rig van de pellet stop ik altijd een stukje rozijn in het gat om te voorkomen dat de pellet schuift.
Maar ik had zo 1,2,3 geen rozijn :D

MAzzel..
Afbeelding
http://www.kgb-baits.nl

groot, groter, grootst...
Gebruikersavatar
Niek da Bont
Berichten: 456
Lid geworden op: 28-11-2005 10:32
Locatie: Uden

20-06-2007 16:12

mooi mooi mooi!!
Gebruikersavatar
arjan teunis
Berichten: 187
Lid geworden op: 24-09-2005 23:38
Locatie: twente

20-06-2007 16:40

Bas, Tino

Bedankt voor de tip, ben zelf ook al eens met de lengte van de hair aan het experimenteren geweest en idd. niet zonder succes.
Ook wil ik wel eens met een scherp mesje wat plakjes om de boilie wegsnijden zodat deze iets kleiner wordt en wat 'opener'van structuur.
doe maar normaal we doen al gek genoeg.
Gebruikersavatar
Bas Stevens
Berichten: 452
Lid geworden op: 20-04-2004 09:20

20-06-2007 18:16

no problem!

Ik haal met een mesje of mn nagels vrijwel altijd de zijkanten van mijn boilie(s) die aan de hair hangen. Vooral bij mijn home made ballen heeft dit een positief effect. Door het koken is er als het ware een gesloten, stevig buitenmantel ontstaan welke de uitwaseming tegen gaat.

Succes!
Bas
Gebruikersavatar
Thomas de nieuwe
Berichten: 745
Lid geworden op: 08-10-2006 18:21
Contacteer:

23-06-2007 12:46

En wat vinde jullie van deze rig

Ik noem het de antie biggen blow-out rig :P

Afbeelding
Shot with K750i. at 1969-12-31


Afbeelding
Shot with K750i. at 1969-12-31


gr.Thomas
long as i got lungs and a rod you can't stop me
Gebruikersavatar
dayo steenkist
Berichten: 1523
Lid geworden op: 21-06-2006 14:06
Locatie: haarlem

23-06-2007 13:08

whaha ik heb gister precies zo'n rig geknoopt aleen andere haak en

onderlijn materiaal

verder zou ik je rigetje verder naar de haakbocht doen
Gebruikersavatar
jurgen heintjes
Berichten: 682
Lid geworden op: 28-08-2006 12:53
Locatie: JRC twin skin

23-06-2007 15:01

Tomas ik hoop niet voor je dat het een anti biggen rig is :D
Gebruikersavatar
dayo steenkist
Berichten: 1523
Lid geworden op: 21-06-2006 14:06
Locatie: haarlem

23-06-2007 15:02

khoop voor je dat het een anti biggETJES rig is :wink:
Gebruikersavatar
remco de koster
Berichten: 1034
Lid geworden op: 03-04-2006 11:11

23-06-2007 16:30

als het een anti biggetjes rig is vangt die helemaal nix meer. :lol:
Gebruikersavatar
Thomas de nieuwe
Berichten: 745
Lid geworden op: 08-10-2006 18:21
Contacteer:

23-06-2007 16:42

oww sorry mijn dyslectische brijn werkt mij weer eens tegen!

Het is natuurlijk een biggen alti-blowout rig

gr.Thomas
long as i got lungs and a rod you can't stop me
Gebruikersavatar
jurgen heintjes
Berichten: 682
Lid geworden op: 28-08-2006 12:53
Locatie: JRC twin skin

24-06-2007 20:17

Tomas vond hem juist wel geinig.
langs de waterkant stikt het met dyslectische mensen.
Ben er zelf ook een :D
Gesloten