Obstakelvisserij...., running rig?


Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

05-09-2011 20:34

voila, na het niet vissen is het meest veilig de vis landen, onthaken en weer terugzetten
It's okay 2 pay
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

05-09-2011 21:24

Op het risico hier gelynced te worden, obstakelvissen kan in sommige situaties ook prima in de nacht, terwijl je op je stretcher ligt. Je moet het dan natuurlijk wle goed doen.
Ik ken een stek met een hele batterij palen. Als je daar overdag tegenaan vist. Kan moet je heel strak achter de stokken zitten en bij elke tik slaan. De vissen willen dan volgas tussen de palen door.
In de nacht geef je jezelf 1 meter meer ruimte. Vist met een 55/00 voorslag of hoofdlijn van lood tot molen. De te vissen afstand is slechts een meter of 15. Het leuke van deze stek is dat de vissen in het donker veel minder fel tussen de palen door willen, wellicht door een stukje desorientatie? De hengels staan achterop mijn boot in een degelijke rodpod ( geen wankele berkely steuntjes dus)met degelijke rodlocks en met de toppen iets omhoog. De slip potdicht, en een stuk touw die de hengel zekert. Bij een aanbeet begint de dril op de rodpod, de hengel buigt door en blijft in die curve staan. Een of 2 piepen uit de beetmelder betekent van de stretcher (liefst met deken of opengeritste slaapzak) De vis krijgt niet de kans op snelheid te komen. Bij een aanbeet heel de je hengel uit de steunen en houd druk.
Op deze manier kan je hier prima vissen, en verspeel je weinig vissen. Je moet echter geen diepe slaper zijn, geen bier drinken en weten wat je doet

mvg martijn
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

05-09-2011 23:56

Martijn,

hier idem hoor. Het help ook om een beetje de vis een bepaalde weg te dwingen door de juiste hoek te vissen
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

06-09-2011 06:55

- ik blijf wakker, of haal mijn hengel in.
- ik gebruik gewoon een ouderwets wartelloodje en een onderlijntje naar keuze
- geen ruimte geven. Zoals Klaas, alles op scherp
- ik gebruik losse steunen, zodat de hengeltop altijd naar m'n lood wijst.
- goede achtersteun, zodat de zooi er niet uit wordt getrokken. alles lekker strak in de grond
- zachte hengel, zodat een pittige drillstijl geen lossers tot gevolg heeft
- geen scheepvaart tussen mij en mijn obstakel, tenzij het sporadisch is. Kan ik even inhalen en opnieuw uitwerpen.
Bojan van der Linde
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26-02-2003 01:00
Locatie: zuid-holland

07-09-2011 13:59

mitsz van der kamp schreef:- ik blijf wakker, of haal mijn hengel in.
- ik gebruik gewoon een ouderwets wartelloodje en een onderlijntje naar keuze
- geen ruimte geven. Zoals Klaas, alles op scherp
- ik gebruik losse steunen, zodat de hengeltop altijd naar m'n lood wijst.
- goede achtersteun, zodat de zooi er niet uit wordt getrokken. alles lekker strak in de grond
- zachte hengel, zodat een pittige drillstijl geen lossers tot gevolg heeft
- geen scheepvaart tussen mij en mijn obstakel, tenzij het sporadisch is. Kan ik even inhalen en opnieuw uitwerpen.


Dit doe ik ook allemaal. Maar ik heb me rigs al naar allerlei soorten veranderd kort lang enz, en toch haak ik soms vissen in de mondhoek waarschijnlijk de oorzaak waardoor hij lost.... Daarom ook gestopt met vissen op deze stek.Het percentage lossers werd gewoon te groot 50%. Dit overigens nog nooit ergens meegemaakt buiten deze stek heb ik er van de laaste 50 vissen maar 3 gelost ongeveer, terwijl ik toch grotendeels op obstakel stekken vis ( bruggen, jachthavens, lelievelden enz)