Hoog percentage lossers


Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

09-08-2011 10:06

Hoi

Wanneer je vist met een 38/100 hoofdlijn kun je het probleem krijgen dat ten gevolge van de hogere rek in de lijn, je daardoor makkelijker de vissen de obstakels laat bereiken.

Safety clips is al een hele vooruitgang echter blijven nog steeds veel vissen met lood in de bek zwemmen.
Wat je ook kunt doen is de chodd rig gebruiken, kijk maar eens op het topic van Eus daar staat veel over de chodrig beschreven en kun je wat ideëen opdoen.

Wanneer je de chodd vist met alleen een balletje aan de onderkant van de haak (aan de loodzijde) krijg je het beter voor elkaar met een veilig systeem te vissen. Hiernaast is het zo dat wanneer je een vis hebt die door wat voor reden dan ook, de lijn breekt, slechts 5 a 10 cm lijn in de bek blijft zitten.

Dit laatste helemaal wanneer je naked chodd rig gebruikt, waarbij je de chodd op de hoofdlijn bevestigd. Misschien is dit wat voor je. Op deze manier vis je scherp, en veilig.

Zachte bekken, in de zomer, op momenten met een hogere water temperatuur kan het voorkomen dat karpers zachtere bekken krijgen. Vermijd dan zo veel mogelijk het gebruik van Longshanks en bent hooks, tuurlijk ze draaien sneller maar door de inhaking en de hoek van de lijn krijgt de haak zo veel frictie dat hij als een blikopener gaat werken en enorme wonden in de bek van de vissen achterlaat met als gevolg een losser en nog erger een vis met een kapotte bek.

t is maar waar je voor kiest.

En dat je met het safety systeem werkt geloof ik direct, zalf probeer ik mijn systeem zo uit te werken dat ik er het optimale rendement uit haal. Dus niet alleen de onderlijnmontage, maar ook de manier van presenteren, waar in het water leg ik hem neer, vis ik met een of twee hengels en kan dat ook met twee, kan ik naar achteren lopen. Waar ligt precies het obstakel en hoe diep gaat het het water in.

]dit zijn allemaal dingen die ook jouw visserij kunnen laten slagen of falen.

Probeer het maar eens,

Hoor graag van je


Groeten Yuri
Jan Huis
Berichten: 153
Lid geworden op: 02-01-2011 16:57

09-08-2011 10:56

Bojan van der Linde schreef:Beste Yuri bedankt voor de tip.
Ik vis op deze stek ook altijd met de safety clips van piet vogel. Mocht ik lijnbreuk krijgen dan houdt de vis alleen de onderlijn over.
Verder gebruik ik geen voorslag, maar een dikke nylon hoofdlijn van 38/00.


Hou wel in je achterhoofd dat het gebruik van een safety clip of chodd-rig wat yuri als tip geeft nooit het excuus zijn om toch op onmogelijke plekken tevissen.
Bojan van der Linde
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26-02-2003 01:00
Locatie: zuid-holland

09-08-2011 11:08

Nee klopt idd, leg ze nu ook niet meer voor de steigers neer maar een meter of 5 ernaast. Op die stek heb ik nog geen lossers gehad, dan maar minder beter maar wel vangen!
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

09-08-2011 19:07

Hoi Heren,

Bojan wat je ook nog zou kunnen doen is met gevlochten lijnen vissen.

Methode,

Vissen met EEN ENKELE HENGEL molenslip helemaal dicht draaien zodat de vissen alleen naar rechts of naar links kunnen.
Wanneer dit mogelijk is met de steigers die je aangeeft, kan ook zijn dat je in een inham vist waardoor je de vissen helemaal geen ruimte kunt geven.

Hengel zekeren, dit kan door middel van snag ears of door middel van een stuk touw aan de molenvoet binden en deze in de grond zekeren met een
haring. Let wel dat de lengte van het touw lang genoeg is zodat je zonder problemen kunt aanslaan.

Bart Voeten heeft een tijd terug een artikel geschreven in het kader van obstakel vissen, dit was in een editie van de SPIEGEL, wellicht kun je hier je voordeel mee doen.

Overigens wat Niels aangeeft met betrekking tot de safety clips, veel mensen gebruiken ze van diverse merken, heb ze een tijdje terug gezien van het merk rig marole. Deze zijn over de gehele lengte ingeknipt waardoor ze nog sneller het lood lossen.

Van belang is dat alle zaken zo veilig mogelijk voor de karper zijn.

Probeer het maar eens, SUCCES.

Oh ja, wat op het kanaal ook goed ka werken is onder jouw eigen kant vissen, heb je in ieder geval de ruimte om te drillen.


Groeten Yuri