lengtes van onderlijnen in verschillende jaargetijden


Gebruikersavatar
Lennart Zoeter
Berichten: 199
Lid geworden op: 26-03-2011 09:58
Locatie: Bergen op Zoom

12-04-2011 22:09

stefan hermelink schreef:willen ze bij het witvissen ook wel is doen.

wat heb je op de hair zitten dan?


klopt, ben ook vaak aan het witvissen maar dan gaat het meestal om even contact of misslaan.
hier gaat het welliswaar ook om misslaan maar een 25mm bal paken ze wel dus waarom zou de haak niet passen ;)
2012
karper: 9 schubkarpers
brasem: 1
zeelt: 0
snoek: 1 (op mn pop-up ;) )
Gebruikersavatar
Stef Jansens
Berichten: 978
Lid geworden op: 09-02-2007 21:59

13-04-2011 00:48

Ik ken het water ook wel, maar zachte bodem.. daar? is een zandput man.. valt alles mee!
Wellicht is er iets mis met je lood montage? Karper pakt aas op prikt en schrikt--> kopschudden, lood bengelt er onder en zorgt ervoor dat het haakpuntje wat net de lip binnen is gedrongen net zo makkelijk weer eruit komt.--> jij een soort van runnetje, de vis zo vrij als een vogel. Ik denk dat het weleens kan gaan helpen om met een running-rig (schuivend lood) systeem te gaan vissen! En laat je niets wijs maken over grote vissen, als je daar een vis van 18 pond haakt zit je al ver in de top.
Succes ermee!

P.s Wees in de toekomst wel wat voorzichtiger met specifieke stekinfo, nu kwak je zomaar een water met naam en toenaam op het internet. Ergens anders in dit topic typ je ook nog eens dat er grote karper op zwemt. Voor onze poolse barbecuende medemens is dat een optelsommetje. Nu zitten op dat water al genoeg Polen maar goed.. Je snapt me wel :wink:
M.v.g Stef Jansens
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

13-04-2011 19:45

Zonder foto en duidelijke omschrijving van de omstandigheden is het vrij moeilijk om hier advies over te geven. Ik zou een aantal dingen willen proberen. Een daarvan is een kortere onderlijn met langere hair. Ik ben zelf wel voorstander van kleine haken. Liever een klein haakje dat goed gevuld is dan een grotere haak die maar half gevuld is. Ving zelf vorig jaar nog een 50er op een maatje 10, muurvast hoor. Hoe klein je kan, wil of moet gaan is afhankelijk van een hoop omstandigheden. Op het kanaal hier, waar drils van een half uur eerder regel dan uitzondering zijn in de zomer blijven die maatje 10 longshanks (of überhaupt elke longshank) mooi in de tas en moet er een stevig maatje 6 of 8 aan te pas komen, afhankelijk van hoe de haak in kwestie uitvalt.
Belangrijk bij het gebruik van kleine haken is wel dat je hair lang genoeg is. Met maatje 8 en 25mm bollen wil ik gewoon het zekere voor het onzekere nemen en minimaal 3 cm tussen haak en boilie houden.
Als de afstand kort genoeg is en je krijgt zo veel actie zou ik ook zeker even een licht schuifloodje pakken, bovenop de hengels gaan zitten en zelf aanslaan.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Lennart Zoeter
Berichten: 199
Lid geworden op: 26-03-2011 09:58
Locatie: Bergen op Zoom

13-04-2011 21:28

Daaf Wolters schreef:Zonder foto en duidelijke omschrijving van de omstandigheden is het vrij moeilijk om hier advies over te geven.


foto's staan een stukje terug in dit topic (de rig dan).

Stef Jansens schreef:Ik ken het water ook wel, maar zachte bodem.. daar? is een zandput man.. valt alles mee!
Ik denk dat het weleens kan gaan helpen om met een running-rig (schuivend lood) systeem te gaan vissen! En laat je niets wijs maken over grote vissen, als je daar een vis van 18 pond haakt zit je al ver in de top.


hm, ik had gehoord dat er grote vissen zaten.
eerst viste ik ook vaak met een running rig system of backstop systeem en met vast lood zakt het daar echt wel goed in het zand weg hoor. ;)
ik vis overigens wel met licht lood omdat ik nog niet echte karperhengels heb.

en van die polen, daar snap ik al helemaal niets van. dan zit ik daar een hele dag mijn best te doen om een karper te vangen. komen zij daar zitten met hun zatte kop (vorrige keer viel er een over men hengel op een ander water, gelukkig geen schade) en een barbeque en dan lijkt het alsof de vissen gewoon levend gebraad willen worden. zij zitten al gouw met vis op de kant. misschien moet ik bij ze in de leer gaan :-?
2012
karper: 9 schubkarpers
brasem: 1
zeelt: 0
snoek: 1 (op mn pop-up ;) )
Gebruikersavatar
Stef Jansens
Berichten: 978
Lid geworden op: 09-02-2007 21:59

13-04-2011 21:37

Kijk maar uit daar. Komen redelijk wat onfrisse figuren.
M.v.g Stef Jansens
Gebruikersavatar
Lennart Zoeter
Berichten: 199
Lid geworden op: 26-03-2011 09:58
Locatie: Bergen op Zoom

13-04-2011 21:40

klopt maar welk karper water heb je hier op fiets afstand waar geen overbevissing is zonder onfrisse figuren?
nagenoeg geen, daarom vind ik de vissterfte en de werkzaamheden op de kleine melanen zo zonde :(
2012
karper: 9 schubkarpers
brasem: 1
zeelt: 0
snoek: 1 (op mn pop-up ;) )