Muzza presentatie

Eus Molewijk
Contacteer:

16-11-2010 09:39

Hey Hilco,

Sorry als ik je gedachtengang wat vertroebeld heb. :oops:

Ik ben het type persoon die graag een verklaring voor iets wil en probeer zaken niet voor zoete koek aan te nemen maar verdiep me in de werking van dingen.
Of me dit meer vissen oplevert? Misschien. Het geeft me in ieder geval een gevoel dat ik er alles aan doe. Het kan je soms ook wel een beetje in de war maken. Such is life. :)

Marc,

Jouw back to basic aanpak lijkt me in jouw geval de juiste, geen moeilijk gedoe met ingewikkelde rigs en exotisch boilies. Naar mijn idee is vissen op de plek waar de vis op dat moment aast (aast dus niet per se aanwezig is-- groot verschil) 75% van het totaalplaatje. Dan nog een voerstrategie die de vissen niet de stuipen op het lijf jaagt (wtf bedoelt ie daar nu mee?) maar juist aanzet tot azen en een bewezen boilie die ze graag eten en je hebt 95% al gewonnen.

Vanuit deze basics kun je weer aanpassingen maken die jouw visserij succesvoller maken. Ik raadt je aan om maar 1 ding per keer wijzigen, anders raak je de weg kwijt!

Mocht dat alles toch nog steeds niet lukken raadt ik je aan de laatste spiegel te kopen, hierin staat een artikel over een revolutionaire rig die zelfs de aastijden kan veranderen! :roll:

Oh eh, Hilco, dat biertje hou ik nog wel tegoed van je. ;) Lullen over vissen komt vanzelf.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
ferenc van de vorstenbosc
Contacteer:

16-11-2010 11:57

Even terug te komen op dat de lichtste kant als eerst gaat.Is het niet zo dat de kant waar het kurk zit zwaarder is ivm het gewicht van de haak??
Eus Molewijk
Contacteer:

16-11-2010 17:47

Denk het persoonlijk niet Ferenc. Een haak weegt echt niks. Probeer maar eens met hoe weinig kurk je een haak al kan laten drijven, daar is echt weinig kurk voor nodig, heel veel minder dan het stuk wat in de boilie gaat. Neem je een 20mm bol en je boort 'm tot 2/3 uit dan gaat er al gauw een 13-14mm kurk met een doorsnee van 8 mm in. Daar laat je een heel zakje haakjes mee drijven. ;)
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Contacteer:

16-11-2010 23:14

En de weerstand van de haak? :lol:

Denk dat je wel gelijk heb idd,vraag me alleen af of de boilie uberhoud wel tijd heeft om te draaien.Het gaat allemaal veelste snel.
Dit is alleen te zien met een hoge snelheids camera :roll:

De muzza zelf gebruik ik niet,wel een variant erop en die bevald me meer dan uitstekend.Heb hem al een aantal keer eerder gepost.

Afbeelding
Hilco Meijer

17-11-2010 00:33

Ik snap er steeds minder van.

Als je de rig van Ferenc bekijkt (met zo’n lange hair), vraag je je af, hoe kan zo’n rig in hemelsnaam nou ooit prikken. Tenminste in de bek van de vis.
Ben dan ook zeer benieuwd waar de meeste vissen gehaakt zijn met deze rig.
Qua logica, zit de hair volgens mij precies aan de verkeerde kant.

Dat rigs wel degelijk werken lijkt me evident, maar ik begin steeds meer te geloven dat we er veel te veel waarde aan hechten.

Ik denk dat in bepaalde gevallen, dat beest net zolang met je haakaas ompielt dat ie op een gegeven moment wel gehaakt moet worden.
Die gedachte had ik overigens ook al over brasems.

Aas, voeren en aanzetten tot azen.

Eus, bij de KD hangt de haak zo mooi onder je bol, ik ga er toch nog even mee door.

Waterloo?
Contacteer:

17-11-2010 11:29

De vissen zijn allemaal keurig in de onderlip gehaakt.Ook op wateren waar ze de klappen van de zweep wel kennen.

Op de haak zit een shot,je kan wel raden hoe hij naar binnen gaat.Bij de minste beweging pakt hij vlees.Je moet er alleen voor zorgen dat je de onderlijn zo kort mogelijk houdt.
Hilco Meijer

18-11-2010 02:08

Ferenc,

Ik kan wel raden hoe het geheel naar binnen gaat.
De pop up goes first, maar hoe de haak naar binnengaat kan je nooit voorspellen, daarvoor is ie veel te licht en dan maakt dat shotje ook niks uit.
Zie daar dus ook totaal geen toegevoegde waarde.

Zwarte Pieten humor misschien?

Een normale snowman (hair onder) is natuurlijk een hele goede haker, maar waarom boven, altijd iets wat afwijkt van onder?

Heb vanavond al twee karbonaadjes gehad, dus ik pak nou nog maar wat anders.

Does your mother know?
Marc Schrikkema

18-11-2010 08:17

Ferenc / Hilco,

Als ik de rig van Ferenc zo zie dan gaat hij echt niet met de popup als eerste naar binnen hoor. Zuig, grootste vorm als eerste, daar heeft het water immers de meeste pak op. Of misschien nog wel beter, de trailer dus in dit geval de korte onderlijn en de weerstand die dit oproept zal ervoor zorgen dat de boilie als eerste naar binnen gaat.

Enige voordeel die ik zie in de montage van Ferenc is het vrij blijven van de haakpunt

Blyme als ik er weer eens faliekant naast zit :-)

M.b.t. de brasems kan ik het alleen maar met Hilco eens zijn, die beesten sabbelen en prusten net zo lang aan en met je aas dat ze per ongeluk de haak naar binnen krijgen en gehaakt worden. Ik werd een bepalde nacht compleet gek van de beesten, zelfs 3 30mm bollen ving ik ze op en die pasten op geen enkele manier in de bek hoor. Na 18 brasems heb ik toen de pijp aan Maarten gegeven. Dit sabbel gedrag verklaart ook wel waarom je brasems soms toch op hele vreemde plekken haakt. Met de karper gebeurd mij dit eigenlijk nooit zal die dat echt minder sabbelen? Onderwater beelden die we allemaal hebben gezien doen dit wel vermoeden.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Hilco Meijer

19-11-2010 01:51

Marc Schrikkema schreef:M.b.t. de brasems kan ik het alleen maar met Hilco eens zijn, die beesten sabbelen en prusten net zo lang aan en met je aas dat ze per ongeluk de haak naar binnen krijgen en gehaakt worden. Ik werd een bepalde nacht compleet gek van de beesten, zelfs 3 30mm bollen ving ik ze op en die pasten op geen enkele manier in de bek hoor. Na 18 brasems heb ik toen de pijp aan Maarten gegeven. Dit sabbel gedrag verklaart ook wel waarom je brasems soms toch op hele vreemde plekken haakt. Met de karper gebeurd mij dit eigenlijk nooit zal die dat echt minder sabbelen? Onderwater beelden die we allemaal hebben gezien doen dit wel vermoeden.

Een brasem, is net als een karper ook een zuiger.

Volgens mij kunnen alleen vrouwen sabbelen, zuigen en daarnaast ook nog wel wat meer. :D

Ik weet het, het is zeer flauw, maar ik kon het niet laten.