Discussie: korte of lange onderlijn bij het shocker systeem


davey knol
Berichten: 479
Lid geworden op: 20-05-2007 22:06
Locatie: leiden

19-12-2010 17:20

omg stuitje of rubber-bead,wat maakt het uit... ik heb het later nog toegelicht met een illustratie.
Leer van je fouten, geniet van je succes...

2013 starten met vissen op kanalen.

PR: 56 pond Spiegelkarper (BTW-NL)
PR: 32 pond schubkarper (OPENBAAR-NL)


spoonD voor Instagram en Twitter
Gebruikersavatar
Niek Wijnen.
Berichten: 728
Lid geworden op: 15-08-2003 02:00
Locatie: Nijmegen

20-12-2010 15:59

Misschien en hele domme vraag, maar waarom word er met dit systeem gevist? En waarom maak je geen langere rig bijv. van 40 cm. Zelfde effect toch?
Catch them if you can...
Gebruikersavatar
Niek Wijnen.
Berichten: 728
Lid geworden op: 15-08-2003 02:00
Locatie: Nijmegen

23-12-2010 21:09

Niemand? Ik ben nog steeds benieuwd... :roll:
Catch them if you can...
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

23-12-2010 23:16

Zijn natuurlijk wel wat verschillen. Met een korte onderlijn heb je snellere registratie. Als je een langere onderlijn neemt, duurt het langer voordat je lijn door het lood schuift en krijg je later registratie. Of dit met dit systeem een verschil maakt, ik weet het niet. Ik denk niet dat de lengte van de onderlijn met dit systeem heel veel verschil maakt.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-12-2010 23:35

Eerste vraag is waarom je met een running rig vist. Op wat voor manier moet de karper het aas opnemen en wat moet de rig dan voor je doen? Daarna kun je de lengte van de rig en het moment van afstoppen op de kraal bepalen. Daarin is zoveel variatie naar gelang de inzichten die je hebt over het gedrag, dat er geen eenduidig antwoord is te geven.

De "running"" eigenschap hangt af van het lood. Welk gewicht/vorm wordt gebruikt en waarom?

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

24-12-2010 12:54

Zoals Kees ook aangaf, ik ben nog steeds benieuwd hoe Davey (en ook Jeroen trouwens) denkt dat dit systeem precies werkt onder water vanaf het moment van aasopname tot vis op de kant.

Groeten Bart
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

24-12-2010 13:55

Vooropgesteld dat ik zelf zo nooit vis is dit systeem volgens mij ontwikkeld om de vis geen enkele weerstand te laten voelen. Hij zal zich dus ook niet prikken voordat er of wordt aangeslagen of voordat hij zich prikt op de spanning van de lijn. Dit systeem zal dus ook alleen goed werken indien met zwaar lood wordt gevist.
Gebruikersavatar
Niek Wijnen.
Berichten: 728
Lid geworden op: 15-08-2003 02:00
Locatie: Nijmegen

24-12-2010 14:48

Jeroen,

Maar je zet toch op een bepaalde afstand een stoppertje op de hoofdlijn waar je lood tegenaan loopt. Als dat gebeurt prikt de vis zich toch?
Als dat stoppertje nou 50 cm vanaf de wartel aan de onderlijn zit en je onderlijn is 20 cm dan kan je toch net zo goed met een lange onderlijn vissen of zie ik dat verkeerd?
Waarom dit systeem als je ook met een lange onderlijn kan vissen....Kan iemand dit uitleggen?!?
Catch them if you can...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

24-12-2010 15:00

Bij de rig die hier wordt getoond schuift het lood over de tube. De weerstand neemt toe naarmate de hoek waarmee de kaper het aas wegtrekt kleiner wordt. Er is al redelijk veel loodgewicht nodig om de weerstand te overwinnen bij een hoek van 90°. Dit betekent dat er sprake is van een weerstand die op het moment dat het lood weggetrokken wordt groter is dan het gewicht van het lood. Probeer het maar eens met verschillende loodjes in ondiep water.

Even afgezien van het moment van afstoppen. Eerst maar het systeem werkend zien te krijgen. :roll:

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Niek Wijnen.
Berichten: 728
Lid geworden op: 15-08-2003 02:00
Locatie: Nijmegen

24-12-2010 15:11

OK, het begint me te dagen....
Catch them if you can...
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

24-12-2010 16:57

Klinkt haast aannemelijk Kees, maar toch schijnt dit systeem wel te werken. Ik heb het ook niet verzonnen maar er zijn genoeg mensen die er wel mee vissen en met resultaat. Nogmaals, ik vis er nooit mee.

Google maar even op "running rig", dan krijg je genoeg info.

Ik reageerde toen het ging over dat stuitje erachter. Op die manier wordt de running rig een shocker rig, en daar vis ik wel regelmatig met succes mee.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

24-12-2010 19:38

Jeroen,

Pak hem beet 25 jaar terug wreven we onze ogen uit over de bewering dat je met een stiff rig karper kon vangen. Idee was toen dat bij de minste of geringste weerstand de karper het aas los zou laten. Inmiddels is wel duidelijk dat je aan zowat alles wel karper kunt vangen. En hebben stiff rigs weer scharnierpunten gekregen. :wink: Daarmee wil ik helemaal niet beweren dat een running rig waardeloos is. Alleen het idee dat door deze rig een karper zonder weerstand lijn kan opnemen is onjuist. En wil je de tube door de verbinding laten glijden, zonder dat het lood verplaatst wordt, dan moet je zwaarder lood gebruiken dan de weerstand van de tube. Anders werkt het niet zoals je van te voren hebt bedacht bij het kiezen van de rig.

Fisrt things first. Eerst de vraag wat je voor ogen hebt als je voor een running rig kiest. Ik had niet het plan deze rig de grond in te boren.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

24-12-2010 21:19

Kees,

Beantwoord je nou niet je vraag met je laatste post. Zoals ik al eerder zei in een post, dit systeem zal alleen werken als je met echt zwaar lood vist. Indien het lood zwaar genoeg is, denk ik inderdaad dat het mogelijk is dat een karper lijn genoeg kan nemen voordat hij "schrijkt en prikt" van de lijnspanning. Maar inderdaad, er zal met echt zwaar lood moeten worden gevist.

Nogmaals, via Google heb je binnen tien seconden tientallen sites met uitleg over de running rig. Er wordt veel mee gevist dus het zal best werken.

Nogmaals, ik vis zelf nooit met dit systeem.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

24-12-2010 21:37

Jeroen Visser schreef:Vooropgesteld dat ik zelf zo nooit vis is dit systeem volgens mij ontwikkeld om de vis geen enkele weerstand te laten voelen.


Dat zal het idee geweest zijn, maar dat klopt dus niet. Nogmaals, ik kraak niks af maar probeer een aantal overwegingen naar voren te laten komen. Vis zelf wel vaker met running systemen en heb er genoeg over gelezen.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

24-12-2010 22:13

Je vraagt je af hoe en of het wel werkt. Je hebt je bedenkingen erbij maar je vist er wel regelmatig mee.
Met andere woorden. Je gebruikt een systeem maar je weet niet eens hoe en/of het werkt, je hebt dus geen idee wat je doet, of je weet zelf heel goed waarom je met dit systeem vist en hoe het werkt maar doet je doet net of je neus bloed in dit topic.

Nou, vertel het maar....
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

24-12-2010 22:32

Ik? Nergens vraag ik mij af hoe het werkt. Mijn vraag is welke werking men zich tot doel stelt. Daarna kan de vraag over de lengte van de onderlijn en de plaatsing van de rubber kraal enigszins beantwoord worden. Zonder achterliggende bedoeling zijn dit variabelen die vrij zijn, maar nutteloos als je geen idee hebt waar je naartoe wilt. Sorry hoor, maar geen antwoord uit een boekje. Discussie staat er in de titel.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

24-12-2010 23:13

Aangezien jij zo vaak met dit systeem vist, waarom beantwoord je dan niet gewoon de vraag uit het topic en leg je uit waarom je met een korte of lange onderlijn vist. Zou een hoop tijd schelen.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

24-12-2010 23:49

Tja, pech dan. Zelf nadenken vind ik leerzamer en levert wellicht nog discussie op. Leer ik zelf ook nog wat.

Wat zou minder weerstand opleveren op korte afstand. Zeg binnen 30-50 meter.

1. Lange soepele onderlijn met licht loodje van 1 - 1,5 ounce
2. De rig van de foto

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
jens breugelmans
Berichten: 615
Lid geworden op: 30-09-2009 16:33

24-12-2010 23:54

Met dit systeem heb je minder last van het probleem van de gestrekte onderlijn. Vooral als je met slappe lijnen en niet al te ver vist.
Beetindicatie is stukken beter, en rubberen kraal is niet perse nodig.

In Belgie vissen ze haast niet anders...
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

25-12-2010 00:10

De gedachte erachter is natuurlijk, dat wanneer een vis het aas bij een gestrekte onderlijn aanzuigt, er nog speling overblijft om het haakaas voldoende ruimte te geven om diep genoeg naar binnen te gaan.
De backstop zorgt vervolgens voor de prik. Of die nodig is, is natuurlijk punt twee.
De lijn zorgt ook voor weerstand, vooral als ie slap ligt.
Backstops werden overigens in de beginperiode van het boilievissen veel gebruikt.
Heb er nooit zoveel heil in gezien en gebruikte zelf altijd een lijnclip voor de eerste prik.
Die zal Kees ook nog wel kennen.

Met een tube en inline lood is er denk ik in de meeste gevallen te veel weerstand en dan werkt het systeem inderdaad niet.
Een leadclip met wartellood en dan zou het al beter moeten werken, maar dan heb je sowieso al wat meer speling. Overigens de reden dat ik persoonlijk altijd met een leadclip vis

Kort of lang? Ik zou voor kort kiezen en dan met de backstop vlak voor de lijnclip.

Of überhaupt het meer inhakingen oplevert?

Zag dat Jens net ook een reactie heeft geplaatst, is een beetje hetzelfde verhaal.
davey knol
Berichten: 479
Lid geworden op: 20-05-2007 22:06
Locatie: leiden

25-12-2010 13:18

ik heb zelf dit topic gestart en zal zelf ook nog even een voorbeeld van mij geven:

Afbeelding
geheel

Afbeelding
close-up
Afbeelding
close-up bij opname

onderlijn is 10cm lang (haakbocht tot einde rig)
haak maaktje 8 en een krimpkousje

zodra de karper gaat kopschudden, wordt het kogeltje, kraaltje, rubber bean, rubber kraaltje of welke benaming dan ook, schiet die los en kan het lood soepel over de leader schuiven

is het wat?
Leer van je fouten, geniet van je succes...

2013 starten met vissen op kanalen.

PR: 56 pond Spiegelkarper (BTW-NL)
PR: 32 pond schubkarper (OPENBAAR-NL)


spoonD voor Instagram en Twitter
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

25-12-2010 22:26

Davey,

Vergeet nooit een silicon sleeve over je kwik-link te doen. Zonder die sleeve kan je lusje van je rig terug schuiven zodat alle druk op één bocht hangt. Deze zal dan uit kunnen buigen.....
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

27-12-2010 12:13

laat dat kunnen maar weg. Persoonlijk denk ik dat je netzoals altijd de onderlijn op de situatie moet aanpassen. Het systeem zal nooit en te nimmer zo vrij schuiven dat bij het opzuigen van het aas de lijn al door het lood zal schuiven. De onderlijn functioneert in mijn ogen daarom dus precies zoals dat bij andere systemen het geval is, totdat er weerstand optreed en de haak prikt (hoe minimaal ook). De druk van het water en de rek in lijn zouden genoeg weerstand moeten opleveren om te prikken. Als je het stuitje weglaat (waarom niet?) kan de vis het lood ook nog eens niet gebruiken om de haak kwijt te raken. Prima systeem in mijn ogen. Owja, wel even een sleeve over die wartel doen inderdaad :wink:.
davey knol
Berichten: 479
Lid geworden op: 20-05-2007 22:06
Locatie: leiden

27-12-2010 17:50

sleeve, zal ik erop doen, bedankt!
even over de inhaking... de karper zal ten alle tijden proberen de haak te lossen door middel van het kopschudden.
mijn mening hier over:
zodra de vis het aas pakt, krijgt hij dus al een klein prikje mits de rig goed geknoopt is. Maar na het omhoog komen van de vis tikt hij het lood aan. Prik verder. De vis raakt in paniek en gaat kopschudden, het rubber kraaltje schiet los en schuift over de leader. Het lood dus ook.
gevolg: fluiter?
Leer van je fouten, geniet van je succes...

2013 starten met vissen op kanalen.

PR: 56 pond Spiegelkarper (BTW-NL)
PR: 32 pond schubkarper (OPENBAAR-NL)


spoonD voor Instagram en Twitter
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

27-12-2010 18:29

mijn mening: de rubber bead laat niet snel genoeg los, waardoor de vis alsnog het lood kan gebruiken om de haak kwijt te raken (heeft maar 1 of 2 keer schudden nodig). Gevolg: wel piepen maar geen run.

Situatie 2 (zonder bead) de vis merkt weerstand na opnemen aas, raakt in paniek, probeert te kopschudden maar raakt de haak niet kwijt, met als gevolg een fluiter?

Edit: een en ander is natuurlijk wel volledig afhankelijk van de opname en de eerste inhaking. Als het boeltje meteen wordt uitgespuugd, dan maakt het geen fluit uit of het om vast of schuivend lood gaat en of er wel of geen kraaltje is geplaatst
Laatst gewijzigd door Andre Jacobs op 27-12-2010 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.