28-07-2008 11:22
Als lood van 100 gram aan een strakke lijn ongeveer 1 meter per seconde zinkt (dat klopt ongeveer wel, niet exact, dat zou niet erg logisch zijn) dan is het toch gewoon;
1 (meter)x 60(seconden) x 60(minuten)=3600 (meter per uur)
100 gram lood zinkt dan dus met een snelheid van ongeveer 3,6 km per uur.
Lijkt mij makkelijker dan allerlei ingewikkelde formules waar je dan volgens mijn bescheiden 2 mavo kennis dan ook zaken als de watertemperatuur zou moeten meenemen en de exacte vorm van het lood, de lengte en dikte van de lijn die in contact staat met het water etc. Een beetje onhandig en je zal gemiddeld over de verschillende watertemperaturen en loodvormen waarschijnlijk angstig dicht in de buurt komen van die 3,6 km/ uur of heb ik dat mis?
Volgens mij is het trouwens niet eens exact te berekenen, omdat het variabel onder welke hoek het lood zinkt naar alle waarschijnlijkheid steeds minimale verschillen zal vertonen, net als de eventuele gelaagdheid van het water temperatuur- en dus dichtheid verschil zal opleveren wat dan volgens mijn acuut zelfbedachte theorie de afzinksnelheid (minimaal, maar als je toch ‘echt’ gaat rekenen dan moet het ook ‘echt’ zijn) zal beïnvloeden. Om nog maar niet te spreken van een wisselende impact snelheid van lood na de worp op het water oppervlak.
Onmogelijk te berekenen dus lijkt mij?