aanslaan


K. van den Herik

07-06-2007 17:57

Nee Douwe, hoe het er staat. Vast binden en trekken zo hard je kan.

Alleen met de beetrunner hebben we wat dingen geprobeerd.

Aan slaan op zich lukt niet, ook niet op 20 meter daar de bocht dan al te groot is.

Echter alleen het lood gewicht en de beetrunner is voor mij onvoldoende. Ik wil het blanke staal in de bek rammen, met beleid dat wel.


Kan verdorie dat artikel van de werkgroep niet vinden, help... ( hoewel het oud nieuws is hoor Marcel)

MVG

Klaas
Mietje Wolf
Berichten: 273
Lid geworden op: 03-05-2007 16:12

08-06-2007 16:43

ik heb vis altijd met slip open, pak mijn hengel , draai rustig de slip aan en klaar is mietek nog geen misser gehad :)
Gebruikersavatar
Rinus Schuurman
Berichten: 695
Lid geworden op: 26-08-2006 14:50
Locatie: Lelijkstad
Contacteer:

08-06-2007 19:45

Mietek Wojtaszek schreef:ik heb vis altijd met slip open, pak mijn hengel , draai rustig de slip aan en klaar is mietek nog geen misser gehad :)


Wie is Mietek? :D
Van al degenen die niets te zeggen hebben zijn de meest aangenamen zij die zwijgen.

http://www.icarp.nl
Freek Swaans

08-06-2007 19:50

Aanslaan is inderdaad niet nodig, de vis haakt zich
voornamelijk door het gewicht van het lood, daarom
geeft ie ook een run.
Gebruikersavatar
Rinus Schuurman
Berichten: 695
Lid geworden op: 26-08-2006 14:50
Locatie: Lelijkstad
Contacteer:

08-06-2007 19:52

Freek Swaans schreef:Aanslaan is inderdaad niet nodig, de vis haakt zich
voornamelijk door het gewicht van het lood, daarom
geeft ie ook een run.


De vis prikt zich, gehaakt zit hij dan nog niet echt hoor, laatste zetje zal toch echt even gegeven moeten worden, op wat voor manier dan ook ;)
Van al degenen die niets te zeggen hebben zijn de meest aangenamen zij die zwijgen.

http://www.icarp.nl
Mietje Wolf
Berichten: 273
Lid geworden op: 03-05-2007 16:12

09-06-2007 12:09

jep net als je je zovaak prikt met onderlijnen maken ofzo :)
maar haken gelukkig niet anders bloeden enzo :<

en ik is mietek ;)
Gebruikersavatar
Eric Reeuwijk
Berichten: 284
Lid geworden op: 12-05-2007 10:53
Locatie: Utrecht

21-06-2007 13:43

Kenny Willems schreef:Bij een terugzaker verandert de zaak, dan zul je lijn strak moeten draaien en een tik moeten geven om de haak goed tezetten.


ik heb de ervaring dat wanneer de onderlijn strak gaat dat de haak dan al genoeg is gezet door het gewicht van het lood en aanslaan ook niet eens meer nodig is..

bij een wegzwemmer rem ik hem ook gewoon af met de hand op de spoel om de levensduur van mijn baitrunner niet te vern^*ken
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan.
Gebruikersavatar
Danny Groote
Berichten: 175
Lid geworden op: 03-04-2007 00:51
Locatie: Drenthe

27-06-2007 00:40

Ik ben niet bepaald een ervaren karpervisser maare is het idee achter het met piepers enz vissen niet dat de vis zich zelf haakt ?
Merkte wel dat ik in het begin uit automatisme aansloeg maar als ze zichzelf haken is het toch onnodig. Het argument van dat de haak er dan verder in gaat ben ik het ook niet mee eens want die zou er dan ook bij de drill wel verder in gaan.

Wat Wilbert Nies zegt zit ook wel wat in trouwens, over het omschakelen van vrijloop naar de vechtslip. Zal het eens proberen de volgende keer.
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

27-06-2007 01:02

Glaas Reeuwijk schreef:ik heb de ervaring dat wanneer de onderlijn strak gaat dat de haak dan al genoeg is gezet door het gewicht van het lood en aanslaan ook niet eens meer nodig is..

bij een wegzwemmer rem ik hem ook gewoon af met de hand op de spoel om de levensduur van mijn baitrunner niet te vern^*ken


Is goed dat je dat zegt, laat ik mijn idee vertellen.
Bij een run staat je lijn onderspanning dus extra druk.
Bij een terugzakker is alleen het lood wat onderaan bungelt, dus alleen de spanning van het lood, daarom een ligt tik voor de zekerheid.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

27-06-2007 14:30

Ik sla altijd aan, flink hard ook zo ver dat kan en of het te verwaarlozen is, daar heb ik mijn twijfels over. Als ik op 70 meter afstand in de rieten werp, en ik geef een flinke zwiep, vliegt mijn lood toch echt tientallen meters door de lucht. Onderwater zal een hoop van de directe kracht wel afnemen, maar te verwaarlozen, dat denk ik niet. En trouwens, onderwater bekeken :) , als ik op rommelige bodem vis, dan sla ik mijn lood en rig ook altijd van de bodem af met binnen draaien, en jij ook volgens mij, dan vliegt ie er netjes af toch?
8)
Gebruikersavatar
ramon ansing
Berichten: 655
Lid geworden op: 23-08-2006 17:46
Locatie: tolbert (groningen)
Contacteer:

27-06-2007 14:53

heb eens een x op een knollen watertje getest of het aanslaan ver maakte. viste onder een grote boom met takken in het water. aan de ene hengel 70 gram lood daarbij sloeg ik aan. de andere hengel 150 gr en die pakt ik op en begon te drillen. had zonder aanslaan 2 lossers en met aanslaan geen. tis misschien een beetje weinig om conclusie`s te trekken maar sla voortaan gewoon aan door de hengel op te pakken en snel naar achteren te brengen.
groet`n ramon
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

27-06-2007 15:23

Stel je gaat in het zwembad zitten op een meter diepte, met in je hand een haak die 1 mm ingehaakt is, voorzien van een loodmontage. 70 meter verderop , aan de andere kant van het zwembad, sta ik, met de hengel. Nu draai ik daar, met de top op het wateroppervlak, mijn lijn zo strak dat deze genoeg weerstand bied om mijn vrij stevig afgestelde slip te laten tikken (run), vervolgens beweeg ik de dertien voet met mijn hand op de spoel vanaf zeg 2½ meter voor mij op het water oppervlak, tot zover dat de hengel in drilstand staat. (dit zal dus een meter of 4 a 5 zijn)

Wie wil die ( te verwaarlozen klap op de) haak in zijn hand proberen? Misschien een van de onderzoekers wie het niet lukte aan te slaan? Ik wil me dan best opofferen om het aanslaan voor mijn rekening te nemen :D

:lol:
8)
jim versluis
Berichten: 252
Lid geworden op: 09-01-2006 10:54
Locatie: breda

27-06-2007 15:29

Daar zou ik graag bij willen zijn robert, volgens mij kunnen we dan toch echt niet spreken van een te verwaarlozen effect :wink:

Ik ben heel benieuwd wie zich aanmeldt voor deze proef.

mzl
De KSN is er ook voor jou!

Kwaliteit = TTB BAITS

Check: http://WWW.TTBBAITS.COM
Gebruikersavatar
ramon ansing
Berichten: 655
Lid geworden op: 23-08-2006 17:46
Locatie: tolbert (groningen)
Contacteer:

27-06-2007 15:33

dat dot vast `au`
groet`n ramon
K. van den Herik

27-06-2007 15:47

Robert,


zelf getest met tig verschillende hengels met nylon.


hengel, molen, lijn. lyn aan unster.

Tussen 100 meter en ongeveer 15 met uitstaande lijn is niet zoveel verschil. Er werd ongeveer 1,5 kilo op de unster getrokken. Dit loopt langzaam op. Met een meter of 5 uitstaande lijn kregen we 4 kilo op de unster.

De beetrunner met 40 meter lijn op het droge bracht 500 gram op de klok.

Rare was, dat er tussen 2 en 3 ponders niet eens zoveel verschil te merken was.

De rek begon pas bij meer dan een kilo druk en werd geleidelijk meer.



Als je nu met de hengel richting haak wijst en de slip loopt af, dan wordt de druk hoger als je de hengel heft. Dit komt omdat de slip later op gang komt door de wrijving van de lijn in de ogen.

Probeer maar eerst eens droog.

MVG

Klaas
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

27-06-2007 15:58

Ik denk dat de snelheid waarmee de druk die je kunt overbrengen met de aanslag van doorslag gevend belang is voor de impact ervan. Als je dus op een unster met aanslaan tot 300 gram komt, lijkt het mij belangrijk dat die 300 gram er meteen op staat, opbouwende druk penetreert volgens mij slechter dan ineens het hele gewicht erop, maar dat kan ik ook mis hebben. Hoe snel je beweging van aanslaan is, is dus denk waar je de winst kunt halen, ook al is de uiteindelijke druk minimaal.

Laat een haak in je hand staan, met daaraan een lood van 250 gram. Laat dat lood geleidelijk aan zakken zodat je druk zich langzaam opbouwt. Nu zal de haak niet extreem diep prikken.

Laat een haak in je hand staan, met daaraan een lood van 250 gram. Laat dat lood nu vallen zodat de onderlijn zich meteen strekt. Auw. Heel erg auw.

Ik denk dat je dat verschil dus kunt maken met aanslaan.

Die hand in het zwembad lijkt mij een heel erg goede benadering van de werkelijkheid, ik weet bijna wel zeker dat ik niet mijn hand ervoor wil lenen.

Op een unster trekken vind ik voor aanslaan en het effect daarvan op de penetratie niet representatief, wel voor de druk die je kunt zetten met de dril, maar niet voor het meten van het effect op de inhaking.

MVG.

Robert 8)
8)
K. van den Herik

27-06-2007 16:08

Laat een haak in je hand staan, met daaraan een lood van 250 gram. Laat dat lood nu vallen zodat de onderlijn zich meteen strekt. Auw. Heel erg auw.


Tweede wet: hoofdwet van de mechanica
De verandering in beweging van een voorwerp is evenredig met de resulterende kracht die op het voorwerp wordt uitgeoefend. Deze verandering volgt de rechte lijn waarlangs de kracht werkt. Als de massa constant is volgt hieruit de wet

F = m · a
met F de resulterende kracht in N, m de massa van het voorwerp in kg en a de versnelling in m/s².

Hiermee wordt de eenheid van kracht gedefinieerd: 1 N = 1 kg m/s². Met "resulterende" kracht wordt bedoeld een kracht die overblijft als alle andere krachten in rekening zijn gebracht. Een kracht waarmee we tegen een muur duwen bijvoorbeeld is niet "resulterend" want de muur duwt even hard terug: daardoor verandert de bewegingstoestand van de muur niet.

robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

27-06-2007 16:18

Dat is veel te moeilijk voor iemand met basisschool en een blauwe maandag brugklas Klaas, ik snap er geen reet van 8)

Maar durf jij je hand ervoor te lenen in dat zwembad? Dat lijkt op de praktijk en daar gaat het uiteindelijk om toch :)

groeten 8)
8)
jim versluis
Berichten: 252
Lid geworden op: 09-01-2006 10:54
Locatie: breda

27-06-2007 16:25

Ik zie nog maar weinig mensen die zich vrijwillig aanmelden.

Hieruit kan ik niet anders concluderen dan dat iedereen wel aanvoelt wat Robert bedoelt. 8)

cheers, :D
De KSN is er ook voor jou!

Kwaliteit = TTB BAITS

Check: http://WWW.TTBBAITS.COM
K. van den Herik

27-06-2007 16:32

Dacht al een poosje ongeveer hetzelfde te zeggen.


Newton: hoe sneller je lood naar beneden donder hoe dieper de haak indringt

MVG

klaas
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

27-06-2007 16:37

Dat was me nog eens een karpervissert, die Newton :wink:
8)
jim versluis
Berichten: 252
Lid geworden op: 09-01-2006 10:54
Locatie: breda

27-06-2007 16:37

Eigenlijk wel jammer Klaas, of niet?

Wat is er nu beter dan proef ondervindelijk testen?

:wink:
De KSN is er ook voor jou!

Kwaliteit = TTB BAITS

Check: http://WWW.TTBBAITS.COM
K. van den Herik

27-06-2007 16:42

we offeren wel een studentje op...
jim versluis
Berichten: 252
Lid geworden op: 09-01-2006 10:54
Locatie: breda

27-06-2007 17:21

Tja, ik weet niet of dat wel zo verstandig is, ik vrees namelijk dat jij al een potentieel doelwit voor ogen hebt :o
De KSN is er ook voor jou!

Kwaliteit = TTB BAITS

Check: http://WWW.TTBBAITS.COM
Gebruikersavatar
YueOn Liu
Berichten: 269
Lid geworden op: 23-07-2006 21:59
Locatie: Zwijndrecht

03-07-2007 13:44

Bij een volle door getrokken run aan vast lood hangt de vis meestal al.

En afhankelijk van jouw rig en haak keuze en de manier waarop de vis het aas gepakt heeft, bepaald hoe de vis uiteindelijk gehaakt wordt.

Dus bij een volle run en een goede montage zal de vis 99% gehaakt zijn mocht de vis slecht gehaakt zijn tijdens zo een run dus weinig lip/mond "haking"zou je door hard aan te slaan de haak er wellicht nog uit kunnen slaan.

Dus bij een harde runs pak ik mijn hengel op dus top in de lucht en zoek dan contact met de vis, dat is meestal al voldoende bij het afremmen van de vis wordt de haak lijkt mij dieper gezet. En bij losschieters denk ik dat je te maken hebt met een slecht zelf gehaakte vis. Dus net wel in de bek maar niet goed genoeg.

Bij piepjes wat voornamelijk grote karpers zijn bij mij.. zet ik eerst de baitrunner uit met de hand of ik zet mijn hand op de spoel en zoek contact met de vis en dan tik ik lichtjes aan.

tot nu toe heeft het allemaal goed gewerkt bij mij.

Ik vis btw gewoon lekker simpel 15-20cm standaard rig met of zonder krimpkous 18-20mm boilie.

Heb daarmijn ook mijn pr uit 2004 deze week verbroken dusja ik weet zeker dat deze rig haakt.
Seizoen 2008:
Doelstelling:
Geen grote karpers vangen maar Veel mooie karpers vangen.
Actief /passief verhouding 70%/30%