line aligner


robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

07-09-2006 14:08

tijdens het lezen van deze topic bedacht ik een nieuw woord :D

ik dacht eerst,

mierenneuken

maar dit is mierengroepsverkrachting.

ik noem zo een rig altijd,hatstieputstierig.

en nu?


8) back to the booliemix :lol:
8)
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

07-09-2006 14:22

oja, als je een line aligner wilt gebruiken zoals die op dat linkie staat uit gelegd,dus dat je uit de krimpkous of tube,op enkele mm. onder het uiteinde je lijn laat komen,en dit doet zonder je haak afteschermen,m.a.w., zonder dat je die tube of krimpkous naar binnen buigt,houd dan je rig kort.

door die line aligner gaan haken soms zo snel draaien dat je te diep haakt.dit is niet bevordelijk voor de bek van de vis,mocht de haak gaan lopen,en ook niet voor jou ,want dan krijg je meer lossers.

beter is meestal volgens mij om dus met krimpkous je haakpunt afteschermen(dus schuin,gebogen,haaks of whatever,op je haak,in ieder geval dat het uiteinde ervan zover doorloopt dat je haak pas vlees kan pakken wanneer dit het einde va nde bek heeft bereikt,je kunt hiermee dus inzekere zin de diepte van je inhaking bepalen,in tegen stelling tot die line aligner zoals op dat linkie.

om maar is on topic te reageren :lol:
8)
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-09-2006 16:13

Theoretisch soms, Robert?

Ik heb er namelijk nooit last van gehad. Die verlengde line-aligner is iets van de laatste jaren. Nou gebruik ik de gewone korte line-aligner toch al heel wat jaartjes langer. Met soepele lange onderlijnen. :-?

Het idee is toch om de kans zo groot mogelijk te maken een karper te haken nadat hij het aas met zijn bek heeft opgenomen? Anders ga ik wel zonder haak vissen. Bij voorkeur natuurlijk voor in de bek. Maar of je daarvoor de haakpunt opeens moet gaan afschermen lijkt mij wat typisch. Zeker met de jarenlange ervaringen van gewone standaard rigs die ook voor in de bek haken zonder dit soort poespas.

Groet, Kees
Willem Barnas

07-09-2006 16:23

Jo ro,

robert de jong schreef:oja, als je een line aligner wilt gebruiken zoals die op dat linkie staat uit gelegd,dus dat je uit de krimpkous of tube,op enkele mm. onder het uiteinde je lijn laat komen,en dit doet zonder je haak afteschermen,m.a.w., zonder dat je die tube of krimpkous naar binnen buigt,houd dan je rig kort.

door die line aligner gaan haken soms zo snel draaien dat je te diep haakt.dit is niet bevordelijk voor de bek van de vis,mocht de haak gaan lopen,en ook niet voor jou ,want dan krijg je meer lossers.

beter is meestal volgens mij om dus met krimpkous je haakpunt afteschermen(dus schuin,gebogen,haaks of whatever,op je haak,in ieder geval dat het uiteinde ervan zover doorloopt dat je haak pas vlees kan pakken wanneer dit het einde va nde bek heeft bereikt,je kunt hiermee dus inzekere zin de diepte van je inhaking bepalen,in tegen stelling tot die line aligner zoals op dat linkie.

om maar is on topic te reageren :lol:


daarmee kan ik het nu eens helemaal 1s zijn m8

:)

8) goed geschreven 8)

die line-aligner is zelfs aan mode onderhevig, maar misschien komt dat vooral omdat iedereen mekaar en de plaatjes nadoet :oops: want als je echt gaat nadenken over dingen en de juiste verhoudingen vindt tussen onderlijnlengte, hairlengte, haaktype, LA-lengte, etc. etc. dan bestaat er niet 1 LA die overal op elke rig even goed is. dan kom je er achter dat je moet aanpassen om de balans in je systeem goed te houden. en soms spelen de op veel wateren niet meer aanwezige mondhoeken mee in het kiezen van de lengte van je LA of je haaktype.

oh ja robert, je hebt paybays.

dagdag,
WéBé
Team Unox
Willem Barnas

07-09-2006 16:26

En ja,

Ga inderdaad maar eens met een rig van 6 cm. vissen (met vastlood) waarop een 'standaard' line-aligner zit (zo'n mooie gebogen van 1,5-2 cm. uit de Korda films en plaatjes).

Flink afschermen en ook lekker zo'n korte hair erop............

Gaat goedkomen.
Niet dus.

:cry:

maar daar merk je weinig van hoor.

Groetjes,
willem
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

07-09-2006 16:31

kees,ik had lossers op die line aligner met langere rig,daarom zet ik dat neer.

toen ik em inkorte tot extreem kort,was dat over.

ik heb minder lossers op verlengdehaaksteelgebogennaarbinnen.

dus.

hoeveel lossers heb jij dan?ongeveer %

misschien je lossers zijn diep gehaakt?

vis jij met klauwhaak?

groeten robert.
8)
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-09-2006 16:48

Robert,

Gemiddelde lossers over zoveel jaren?

Haha. Het gekke is dat lossers incidenteel spontaan optreden op onschuldige rigs en goede haken zonder aanwijsbare reden. Ze verdwijnen dan even spontaan, ook als je de rig zo laat.

Het is altijd mijn gewoonte de bek te inspecteren op voren in de keel. Meestal gaf ik de haak de schuld als dit meer dan incidenteel voorkwam en werd dat type naar de prullenbak verwezen. Misschien had een andere uitbalancering van de line-aligner geholpen. Wie weet.

Inmiddels vis ik wat minder vaak met die line-aligners. Maar dat is een ander verhaal.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Martin Post
Berichten: 397
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Franeker

07-09-2006 17:03

Wimpie,

Snap jij het nog..? :wink: Ik denk het wel hé.

Ik heb niet dit hele topic doorgelezen maar ik weet wel dat je dit niet eventjes op een board kunt beschrijven. Tenzij je 300 slagen per minuut doet maar oke.....

Er zijn veel te veel variabelen die het spelletje haken en houden beïnvloeden. Dit is niet alleen de haak of de stand van de Line Aliner maar wat te denken van aasgedrag, wat kan verschillen per water, seizoen, maar zelfs per individuele karper of plaats. Bijvoorbeeld een bodem die hard is, zacht is, gevuld met mosselen of tubifex of noem het maar op. Zo komen we al bij het volgende namelijk; voedsel. Dit zal de hardheid van een bek voor een deel bepalen. Kijk eens naar het verschil op een modderput of met mosselen gevulde rivier.....

Mondhoeken is natuurlijk een trend welke we niet mogen vergeten binnen onze LA discussie. Willem zwengelt het al eventjes aan. Wel een leuke trouwens!! Mondhoeken die kapot zijn, dan toch maar niet een lange longshank zonder krimpkous?

Ow ja, waar positioneer jij je hengel? Links, rechts of buiten je voerplek? En wat doet een brasem met jouw zorgvuldig gepositioneerde rig...?

Kortom, teveel vragen en weinig feitelijke antwoorden. Willen we echt op safe spelen en is de kunde niet aanwezig om te gaan experimenteren; scherm dan te alle tijde de haakpunt af met een flinke Line Aliner. Dit kost gegarandeerd vis maar alles is beter als een verspeelde vis nietwaar..?

Gr., Pro post

Ow ja, mocht iemand nog een groot aquarium willen delen. Ik weet nog wel een kandidaat met wat leuke experimenten. Misschien kunnen we dan echt harde feiten gaan neerzetten..!!!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-09-2006 18:43

Er worden veel te snel conclusies getrokken. Maar tegen de tijd dat je wat conclusies zou mogen trekken moet je er eerst heel veel karpers vangen.

Voor die tijd heb ik een water meestal wel de rug toegekeerd.

Wat betreft kapotte bekken kun je die variabele reduceren door er wat minder op te vissen. Iets beters voor die karpers kan ik niet bedenken.

Groet, Kees
bart joosen
Berichten: 83
Lid geworden op: 18-08-2002 02:00
Locatie: Brecht (Belgie)

07-09-2006 21:54

Martin Post schreef:.... safe spelen en is de kunde niet aanwezig om te gaan experimenteren; scherm dan te alle tijde de haakpunt af met een flinke Line Aliner. Dit kost gegarandeerd vis maar alles is beter als een verspeelde vis nietwaar..?



Is het echt zo dat dit vis kost? Ik ging er van uit dat dit inhaking alleen maar bevorderd, doordat de haak steeds juist draait. (Ik heb het dan over vissen die met vertrouwen azen, niet over super gedresseerde karpers)

Bart
Willem Barnas

08-09-2006 15:23

Jo,

Kees Ouwehand schreef:Er worden veel te snel conclusies getrokken. Maar tegen de tijd dat je wat conclusies zou mogen trekken moet je er eerst heel veel karpers vangen.

Groet, Kees


Kees, je kunt ook eerst op zoek naar overeenkomsten, die overal in de gaten houden en dan kom je al veel eerder verder. het ene water is het andere niet, maar er komen dingen overeen. en ja, hoe meer je vangt, hoe sneller je dingen aan de weet komt. mee eens.

En als we het dan echt keihard gaan hebben over conclusies, wel dan kunnen we heel veel artikelen, boeken etc. etc. nu afschrijven. er is niks wetenschappelijks aan en we hebben teveel (variabele) en vaak redelijk ondoorzichtige factoren.

Feiten, die heb je wel en hoe meer je de (door ervaring, veel ervaring en gezond verstand) ziet, hoe beter je het begrijpt, daartussen zitten aanaames en gokjes en zo. Ik ben het met je eens dat we (ook ik) teveel schrijven alsof we de wijsheid in pacht zouden hebben. Is eigenlijk ook nietgoed en maakthet nog ondoorzichtiger.

Verdorie, ik krijg dit even nietgoed oppapier...

snap je een beetje wat ik bedoel?

ik probeer ook steeds eerlijker, subjectiever en rechter te zijn in het denken over mijn visserij. ik porobeer ook altijd alleen opd e feiten af te gaan omdat je daardoor écht verder komt. lukt steeds beter, maar we krijgen gewoon relatief weinig aangereikt door die karpers.

zo dan.

Jo,
Willem

Later,
WB
henri eenkhoorn
Berichten: 87
Lid geworden op: 14-08-2006 18:25
Locatie: kampen

08-09-2006 16:55

DOUWE DIT IS EEN SITE OM ELKAAR TEHELPEN, MAAR NIET OM ELKAAR AFTEZEIKEN
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

08-09-2006 20:33

HEB JE ERGENS PROBLEMEN MEE OFZO?????????????????????
Je kunt schreeuwen wat je wilt, ik luister toch NIET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Zeiken? ben jij waterdicht dan???????????????
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

08-09-2006 20:39

Maak je geen zorgen Gidioot, ben wel ietsje meer gewend. 8) 8)
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-09-2006 21:57

Ik snap het Willem.

In het specifieke geval van rigs bedoel ik feitelijk dat een paar waarnemingen nog niet inhouden dat de rig niet in orde is en je driftig op zoek moet gaan naar een verandering. Ook al lijkt de verandering succesvol, hoeft het niet persé de reden te zijn. Ik denk dat je vooral naar consistentie moet streven. Weet je het allemaal niet zo precies, gebruik dan gerust de standaard rig met korte line-aligner. Van daaruit kun je kleine aanpassingen gaan maken. Maar laat die veranderingen je niet concluderen dat het algemeenheden zijn. Een wetenschap zal het nooit worden. Veel te veel variabelen en té mode gevoelig.

Van mensen die publiceren verwacht ik inderdaad wat diepgang, maar met de nodige relativering. Jim Gibbinson noemde het niet voor niets "Carp Sense". Ik moet bekennen dat naar mijn idee niemand van de nieuwe generatie de "Carp Sense" van mannen als Jim Gibbinson ook maar enigzins benadert. Maar dat kan alleen mijn idee zijn. Ik ben niet van de nieuwe generatie moet je rekenen.

Groet, Kees
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

09-09-2006 11:29

Heren,

Jim Gibbinson was de eerste die met de ORGINELE line-aligner op de proppen
kwam. Ik gebruik dit type line-aligner nog steeds, maar wel in combinatie
met een klauwhaakje...

Ook een stuk krimpkous wat naar binnen is gebogen, noem ik ook een line-
aligner, maar dat is niet de ORGINELE line-aligner waar Jim Gibbinson mee
op de proppen kwam.

Voor mij maakt het niet uit, wat iedereen voor een naam wil geven aan iets,
dat is voor mij niet relevant.

Een stuk krimpkous dat naar binnen gebogen is, noem ik dus ook een line-
aligner. Line-aligner = lijn geleider! Ik gebruik een stuk naar binnen gebogen
krimpkous overigens alleen met haken met een rechtepunt. Hier ga ik nu
niet verder op in.

Maar zoals eerder gezegd: Er zijn heel wat variabelen, van het hoe een
waarom, en het juiste gebruik ervan.

groetjes Benny
Willem Barnas

09-09-2006 12:43

jow,

Benny, het betekent iets anders: :) :wink: :) :wink:

align
verb aligned, aligning

1. To put something in a straight line or bring it into line.


bron: http://www.allwords.com/query.php?Searc ... v=81019029

sorry ik ben onuitstaanbaar... :)

Ik zat te denken dat "Draaipunt/kantelpunt en zwaartepunt in één lijn brengen." misschien een goede omschrijving is van wat wij met een LA proberen te bereiken. Of niet? Ik hoor het graag. Pure natuurkunde allemaal, hardstikke leuk vind ik dat.

mazzel,
WB 8)