Lengte van de hair


Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

29-07-2006 16:25

Bedenk dan eerst maar eens hoe een karper aast, artikel is leuk de werkelijkheid is net ietsje anders.
Vissen is een hobby, geen religie!
Peter Baan
Berichten: 457
Lid geworden op: 03-01-2006 19:20

29-07-2006 17:33

Herman zoals jij het uitlegt viste ik zelf ook veel. boilie haak met 1 of 2mm. Altijd met succes, maar opeens is dat over.

Nu zal ik vanavond eens met een simpele combi gaan vissen en dan ZONDER krimkoud. Tussenruimte 1cm omdat ik toch maar met 15mm's zit. Ik laat het vanavond of morgen weten.

Mensen ook bedankt allemaal voor de info en hulp, ik hoop dat ik toch voor volgende week alles op orde heb, want dan gaan we naar het buitenland.
Hendrik Mienstra (henk)
Berichten: 532
Lid geworden op: 22-12-2005 00:36

29-07-2006 18:14

Peter Baan schreef: ik hoop dat ik toch voor volgende week alles op orde heb, want dan gaan we naar het buitenland.


Weet je zeker dat je daar al aan toe bent?
Als ik jou stukjes zo lees zou ik eerst maar wat meer verschillende rigs gaan testen op een putje met een aardig bestand, dan ga je waarschijnlijk met een beter gevoel weg. Nu komt het allemaal wat stresserig over.

Dit is niet negatief bedoeld overigens.

Henk
Gebruikersavatar
Marcel Kosters
Berichten: 272
Lid geworden op: 21-09-2003 02:00

29-07-2006 18:40

Onderlijn is anders op ieder water. Probeer jezelf een goed beeld voor ogen te houden van hoe de karper aast en hoe jou lijkt dat de haak dan het beste gezet wordt in de onderlip. Bijv water met veel dressuur is het aannemelijk dat de vis de boilie argwanend oppakt en vervolgens weer uitspuigt. Maar zorg jij ervoor dat hij niet die ruimte krijgt om de boilie kwijt te raken (m.a.w. je geeft hem minder ruimte) dan pas je daar je onderlijn op aan. Weet je dat een vist met veel vertrouwen aast en je hebt compact bijgevoerd (verpreid is weer een ander verhaal) dan kun je het best je hair iets langer maken omdat de vis zo gulzig aast dat anders de haak achterin de bek prikt met als gevolg vaak een losser. Kortom, rig aanpassen op aasgedrag van de vis, vaak volstaat een aanpassing van of de lengte van de onderlijn of de lengte van de hair al om het probleem op te lossen. (langere onderlijn geeft de vis meer ruimte). Als standaard onderlijn heb ik het over een soepele onderlijn; deze heeft zo veel voordelen en is aan te passen aan nagenoeg ieder water om vis mee te kunnen vangen.

mvg
Peter Baan
Berichten: 457
Lid geworden op: 03-01-2006 19:20

29-07-2006 19:11

Hendrik Mienstra (henk) schreef:
Peter Baan schreef: ik hoop dat ik toch voor volgende week alles op orde heb, want dan gaan we naar het buitenland.


Weet je zeker dat je daar al aan toe bent?
Als ik jou stukjes zo lees zou ik eerst maar wat meer verschillende rigs gaan testen op een putje met een aardig bestand, dan ga je waarschijnlijk met een beter gevoel weg. Nu komt het allemaal wat stresserig over.

Dit is niet negatief bedoeld overigens.

Henk


Ik weet het.... Dat is het nu dus. Tot vorige week had ik nergens problemen mee, maar het gedonder begint nu ineens. Moet ik er wel bij zeggen dat de problemen zich alleen voordoen op de 1 put. Afgelopen week heb ik niet op andere putten gevist. En op de andere putten heb ik geen lossers.

Ik snap zeker wat jij bedoeld haha. Ik kom nu over of ik voor het eerst mijn eigen onderlijn aan het knopen ben, maar ja.. dat is helaas niet het geval. Misschien is het ook eens slim om eens een ander water te proberen. (om wat zelfvertrouwen te behouden :cry: )
Peter Baan
Berichten: 457
Lid geworden op: 03-01-2006 19:20

30-07-2006 00:48

Hallo boarders,
Ben vanavond een avondje wezen vissen met de nieuwe lijnen. Heb helaas geen runs gehad, maar heb wel met wat andere vissers zitten praten. Deze hebben de laatste tijd ook last van los schieters. Ik denk dus dat het gewoon dressuur is wat op het water aan het komen is. Er wordt de laatste tijd ook heel veel gevist.

Ik wil jullie in ieder geval bedanken voor de tips en hulp!

mvg,
Peter
Hendrik Mienstra (henk)
Berichten: 532
Lid geworden op: 22-12-2005 00:36

30-07-2006 01:04

Peter,

Jammer dat je nu geen actie hebt gehad.
Voer je ook op het desbetreffende water?
Mocht je dat niet doen, ga dat dan eens doen en kijk eens wat er dan gaat gebeuren, er ontstaat tenslotte dressuur zeg je.
Ik zou zeggen ga eens voorvoeren zodat je de vissen weer wat positief conditioneert en ze dus meer vertrouwen in je aas hebben.

Henk