Vangbare Rigs...


Gebruikersavatar
Maarten Wilmink
Berichten: 172
Lid geworden op: 12-01-2004 18:59
Locatie: Weesp

14-08-2005 13:55

Of ben ik nou in de war met de bungy? Laat maaaaaaaaaaar...... :P
Gebruikersavatar
Johan chris Breek
Berichten: 98
Lid geworden op: 10-08-2005 19:29
Locatie: leeuwarden

16-08-2005 19:10

Dat is inderdaad de bungyrig ja, ik had daar ook vaak last van na een dril. Heb je zo weer om het ringetje:)
Gebruikersavatar
Ron Sleutels
Berichten: 32
Lid geworden op: 20-08-2005 13:43
Locatie: Groningen

20-08-2005 13:53

Dus als ik dit zo allemaal lees, dan zijn stiff rigs dus voor de harde bodem het beste geschikt!?!?

Maar wat moet je dan op een moderbodem waar je (steen)lood wegzakt gebruiken??? :o
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

20-08-2005 14:45

Ronald,

Je kunt er pop-up op vissen, of een langere onderlijn voor gebruiken!

Plus dat het verstandig is om ééns een keer te gaan peilen of er hardere spots liggen...
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
ben de vries
Berichten: 51
Lid geworden op: 16-05-2005 14:03
Locatie: Malden

23-08-2005 00:18

Aart Lokhorst schreef:Ach Hans, af en toe doe ik nog wel eens een poging om iemand fatsoenlijk Nederlands bij te brengen, maar dat is echt hopeloos.


Is 'rigs' nederlands dan..? :wink:

Groeten, Ben.
Lex Essers
Berichten: 18
Lid geworden op: 19-08-2005 22:04
Locatie: hippolytushoef

01-09-2005 22:02

Gewoon een zo'n simpele mogelijke rig, zolang die zonder problemen goed vangt hoef je ook niks te veranderen.
Er wordt altijd veel te veel nagedacht over een zo'n ingewikkeld mogelijke rig die je Echt Nie meer vis opleverd.
Vanuit het oogpunt'"ik blank nu, er mankeerd wat aan mijn rig"vanuit dat oogpunt lijkt deze trend zich voort te planten.
Hou het simpel, dat werkt prima en dat leverd volgens mij wat vertrouwen in de rig betreft nog het beste.
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

02-09-2005 11:38

Ja lex, daar heb je gelijk in. maar er zijn weldegelijk rigs die gewoon meer vis op de kant brengen. Kijk maar eens de dvd: door de ogen van de karper deel 2. Hier zie je hoe sommige rigs tot 5 keer worden afgewezen door de karper! Je zag ook hoe andere rigs soms bij de eerste vis haakte.

Er zit dus weldegelijk verschil aan. Maar je hebt gelijk met: ''Nu blank ik, ik moet er een andere rig aanknopen'' ER zijn andere oorzaken waardoor je kan blanken! En ik (De enige echte blanker!) zou het moeten weten.
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Bjorn vd Linden
Berichten: 1
Lid geworden op: 15-09-2005 00:03
Locatie: Mechelen

15-09-2005 12:27

[quote="Jordi Schoffelen"] Ook ik pas mijn rig elke keer aan. Ik denk dat de omstandgheden elke sessie anders zijn dus ik vind het onlogisch om telkens met dezelfde rig te vissen. Met omstandigheden bedoel ik dan het water dat je bevist, de mate van dressuur op de stek, maar ook van de voertactiek die je toepast. In mijn visserij vind ik mijn voertactiek minstens zo belangrijk als de rig waar ik mee vis. De wateren die ik bevis worden allemaal al jarenlang druk bevist en de vissen kennen er de klappen van de zweep (het lood...) onderhand wel... Tactisch voeren kan op dit soort wateren de doorslag geven! Dit kan zowel tijdens een ééndaagse sessie maar ook als je een meerdere dagen gaat voorvoeren.. De manier waarop je gaat voeren hangt natuurlijk af van dagene wat je ermee wil bereiken.. Je moet proberen om de vissen een stapje voor te zijn, ze het gevoel geven dat het in orde is ,dat het veilig is of ze nieuwschierig maken. Het gaat er denk ik vooral om dat het afwijkend is van datgene wat ze al zo vaak gezien hebben. Het mag er best op lijken maar door het net íets anders doen kun je de karpers net even te slim af zijn... Maar even terug naar de rigs, ik vis met alle soorten rigs. Maar een wonder-rig bestaat er volgens mij niet.. Het geheel moet kloppen, zowel je aas als je manier waarop dat in het water ligt alsook je rig. Ik probeer het altijd zo eenvoudig mogelijk te houden, hij moet gewoon zijn werk doen: de vis haken en houden!
Gebruikersavatar
Jesse Oud
Berichten: 344
Lid geworden op: 26-08-2005 17:43

18-09-2005 15:59

Ik ging eergister 2,5 uur vissen, 4 vissen tot 20pond aan een gecoate onderlijn waarvan de lijn halverwege de shrink tube eruit komt en een standaard haak.

De volgende dag ging ik een nacht met weer een andere onderlijn en had er maar 1 (15p)
Vissen is gezond!
Gebruikersavatar
Ron Sleutels
Berichten: 32
Lid geworden op: 20-08-2005 13:43
Locatie: Groningen

08-10-2005 20:54

Jeroen Hof op't schreef:Ronald,

Je kunt er pop-up op vissen, of een langere onderlijn voor gebruiken!

Plus dat het verstandig is om ééns een keer te gaan peilen of er hardere spots liggen...


Nu zeg je dat ik moet gaan peilen, maar hoe moet ik dat doen?? Ik ben beginnend karpervisser en weet dat allemaal nog niet zo goed:$

Kan je mij dit uitleggen??

Groetjes Ronald
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

08-10-2005 23:03

Ik bevestig een lood van 80 gram aan mijn lijn en trek deze langzaam richting kant. Het is echter voor een beginnend karpervisser enorm moeilijk in te schatten welk type bodemprofiel er zich langs het lood geraakt. Wat je wel zou kunnen doen is een rubber bootje te water te laten met een steekstok, je veelal meteen de diepte af lezen en de bodem gesteldheid voelen. Diepte is natuurlijk per water verschillend. Wij verkiezen of een pijldobber of een fishfinder!

Maar om een korte conclusie te trekken, pak maar gewoon eens een rubberbootje! en ga eens wat testen...

Succes..
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ron Sleutels
Berichten: 32
Lid geworden op: 20-08-2005 13:43
Locatie: Groningen

09-10-2005 10:45

Als ik aan het vissen ben en haal binnen, dan zit er wel eens van die rotte bladeren aan me lood of haak!

Maar hoe merk je dan als je op een hard stuk bodem aan het vissen bent?? Dan stuiterd je lood als het ware toch over de grond...dus dat voel je schokkerig op je top?

En als er modder ligt dan veert ie als het ware tijdens het binnendraaien??

KLopt dit zoals ik het nou zeg??

Groetjes Ronald
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

09-10-2005 11:11

Het klopt gedeeltelijk...

Maar de feeling is de must to have. Dus hoe gaan we deze kweken, veel oefenen en opschrijven.

Een harde bodem of plaat is te herkennen aan de korte harde tik die het lood maakt. Je gooit je rig richting horizon en net voordat ie de bodem raakt stop je hem af, je voelt nu het lood naar de bodem gaan. Voel je het niet en merk je dat het lood geen tik krijgt, ga er dan maar vanuit dat het modder of heel mul zand is. Maar over zand valt nog wel menig te twijfelen.

Het binnen draaien geeft veelal wel wat bodem vuil mee, wees niet bang dat je rig of je haak hierdoor al bij dropping mee in contact is gekomen. Het kan maar gebeurt heel weinig, daarnaast zal de rig wel vrij liggen.

Als je de lijn binnen draait en je merkt dat de rig flink in de bagger zit, adviseer ik je de onderlijn lengte te verlengen. Het lood zakt wel weg, alleen de onderlijn blijft op de modder liggen. Vissend met een pop-up kan hier heel effectief zijn.
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

14-10-2005 17:27

Site is nog niet online, maar het gedeelte van mijn stiffrig is al online:

http://members.lycos.nl/karpervissenada ... /rigs.html

Wat ik ook doe soms is in plaats van dat ringetje op mijn haak een wartel te gebruiken (maatje 12) en mijn boilie daaraan zetten dmv. een elastiekje. Dit, voor wat natuurlijker speelgedrag van mijn aas.


Verder vis ik ook met gecoat onderlijn, met het laatste stukje (2.5 cm) gestript.

Gebruik Green Hornet bij modderige bodems, Fox Mask bij geen modderige, maar donkere bodems, en Jellywire bij lichte bodems.

Maak de rig ook altijd met een long shank haak en een blowout ringetje, dit omdat het veel voordelen heeft.

Als ik met een popup vis, hou ik mijn hair niet te lang (1 a 1.5 cm), popup gewicht op een half cm van de haak (omdat als ik het verder van de haak doe, mijn popup onnatuurlijk gedrag vertoont) en een extra loodje aan een stuk draad die ik net achter mijn weerhaak vastklem. Dit, omdat als de vis mijn popup pakt, de haak door het gewichtje tegen het vlees aan komt te zitten en de vis hoeft maar een paar cm te bewegen en hij heeft zichzelf geprikt.

Zo nu en dan gebruik ik een rekker rig, maar dat is echt heel af en toe.

Verder vis ik nooit met rigtube, maar altijd met leadcore icm de sliding lead van fox, zodat de eerste meters van mijn lijn goed strak over de bodem komt te liggen.

Verder gebruik ik altijd kleine haakjes, maat 6, 8 of 10. Gebruik bijna nooit een maat 4 of groter. Vind dat mijn presentatie daardoor veel beter uitgebalanceerd wordt.

Ik ben de laatste tijd ook aan het experimenteren met kurk. Stukje kurk op mijn hair tussen haak en boilie, niet te groot, maar net genoeg zodat mijn boilie natuurlijker gedrag vertoont.