Running rigs...


Joris Kroes
Berichten: 691
Lid geworden op: 26-07-2003 02:00
Locatie: X2 Ovaal!!

20-07-2005 21:09

Ik wil dus ook bezig gaan met de Running Rig.. Ik wil em vissen met een slappe lijn, deze slappe lijn wil ik dmv een lood van 20 gram op een 2 mtr van mij stek zoveel mogelijk over de grond laten lopen, nu ben ik alleen bang dat de weerstand niet hoog genoeg zal zijn en de vis eerst een mtr met mijn spul kan 'spelen' en zich zo van de haak ondoen, of nog erger, de boilie te ver inslikken, iemand ervaring hier mee?

Nu had ik al aan nog zo'n korda stopper zitten denken, als ik nu gewoon met een 50 cm tube vis en aan het einde nog zo'n stopper dan moet hij gehaakt worden op dat moment, maar zou 50cm niet te veel zijn?
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

21-07-2005 09:49

Ik heb nu al enkele sessies gebruik gemaakt van de Nash running rigs (in principe hetzelfde als die van Korda).
Maak je over de inhaking maar geen zorgen. Ik gebruikte ze met een butt-hanger of butt-swinger van fox en kreeg gewoon volle runs. Wel had ik vaker van die loze piepjes op een water waar ik veel last heb van brasems (die loze piepjes heb ik daar ook met vastlood). Vaak stijgt de waker dan een cm of 2 om dan te blijven staan.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Joris Kroes
Berichten: 691
Lid geworden op: 26-07-2003 02:00
Locatie: X2 Ovaal!!

21-07-2005 18:32

Ik ga hem vissen met de swinger (mk2) op zijn aller lichtste stand, dus die zal heel slap staan
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

21-07-2005 18:34

Vismaat belde net. Had op een water een uitzonderlijk resultaat met de Running rig. 4 keiharde fluiters waarvan helaas 1 los op de hengel met de running rig in iets meer dan 2 uurtjes. Op de andere hengel met een safety clip al/pas 2 brasems.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Joris Kroes
Berichten: 691
Lid geworden op: 26-07-2003 02:00
Locatie: X2 Ovaal!!

21-07-2005 18:35

Ik ga hem gewoon een paar sessies testen.. Heb 2 goede stekken en daarbij vis ik gewoon op 1 met running Rig en andere met Safety Bold System... Nu zo even naar Raven de zooi halen :)
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

21-07-2005 19:27

Joris Kroes schreef:Ik ga hem vissen met de swinger (mk2) op zijn aller lichtste stand, dus die zal heel slap staan


Dat werkt echt perfect!
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

21-07-2005 19:37

Joris Kroes schreef:Ik ga hem vissen met de swinger (mk2) op zijn aller lichtste stand, dus die zal heel slap staan


Ik heb zo ook een tijd gevist, heb je mooi slappe lijnen lopen in het water, alleen moest wel concluderen dat terugzakkers een ware ramp zijn, je registreert deze gewoon niet/nauwelijks, omdat de swinger niet verder wil zakken. Doe ik dan iets fout of moet je dit systeem niet gebruiken op visstekken waar de kans op zakkers 'meer dan gemiddeld' aanwezig zijn, dus zoals strak tegen een overkant aanvissen?

Mvg, Koen
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

21-07-2005 19:56

Met de running-rig krijg je niet echt terugzakkers.
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

21-07-2005 20:05

kevin diederen schreef: Wel had ik vaker van die loze piepjes op een water waar ik veel last heb van brasems (die loze piepjes heb ik daar ook met vastlood). Vaak stijgt de waker dan een cm of 2 om dan te blijven staan.


En je weet zeker dat dat brasems waren ?
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

21-07-2005 20:09

Wil Jeurninck schreef:
kevin diederen schreef: Wel had ik vaker van die loze piepjes op een water waar ik veel last heb van brasems (die loze piepjes heb ik daar ook met vastlood). Vaak stijgt de waker dan een cm of 2 om dan te blijven staan.


En je weet zeker dat dat brasems waren ?


Elke 15 minuten een karper die van het aas snoept is hoogst uitzonderlijk. Het is dan wel een hoog bezet klein watertje, maar zo erg is het er helaas/gelukkig ook weer niet. Karper is inderdaad niet uitgesloten hoewel ik dus echt denk dat het brasem, voorn of winde is die ik er veelvuldig weet te vangen (meer dan 30 brasems op 3 karpers dit jaar).
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

21-07-2005 20:20

Ik heb wel eens een klein haakje met klein aas angebonden in dat soort situaties. Inderdaad, brasem...

Maar, je weet het niet zeker als je het niet probeert.

Kees
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

21-07-2005 20:23

Een running-rig, is in feite niets anders dan een backstop montage. Alleen
is de huidige running-rig een stuk veiliger voor onze karper, dan de oude
backstop montage.
Sowieso zou ik een running-rig aan een slappe lijn vissen, en niet al te ver
uit de kant, met de hengel richting het aas gericht. Het is naar mijn me-
ning de bedoeling bij een running-rig, van praktisch geen weerstand bij
het weg zwemmen tot de volle weerstand, wanneer het lood tegen de
backstop word getrokken. Dus licht lood heeft bij deze montage volgens
mij niet zoveel effect, want het is immers een andere loodmontage, dan
een montage met een volledig schuivend (wel licht lood) lood. Het voor-
deel van deze montage is ook, dat je sneller een reactie op je waker krijg
in tegenstelling tot vastlood montages, want bij vastlood moet eerst het
lood versleept worden voor we een reactie krijgen op onze waker.

Tot slot: Gebruik voor deze visserij, gewoon een stukje aluminiumfolie als
waker. Trekt de lijn namelijk niet weer opspanning, zodat je je hoofdlijn
lekker slap kunt laten liggen.

groetjes Benny
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

21-07-2005 20:44

Benny van de Werfhorst schreef:Een running-rig, is in feite niets anders dan een backstop montage. Alleen
is de huidige running-rig een stuk veiliger voor onze karper, dan de oude
backstop montage.
Sowieso zou ik een running-rig aan een slappe lijn vissen, en niet al te ver
uit de kant, met de hengel richting het aas gericht. Het is naar mijn me-
ning de bedoeling bij een running-rig, van praktisch geen weerstand bij
het weg zwemmen tot de volle weerstand, wanneer het lood tegen de
backstop word getrokken. Dus licht lood heeft bij deze montage volgens
mij niet zoveel effect, want het is immers een andere loodmontage, dan
een montage met een volledig schuivend (wel licht lood) lood. Het voor-
deel van deze montage is ook, dat je sneller een reactie op je waker krijg
in tegenstelling tot vastlood montages, want bij vastlood moet eerst het
lood versleept worden voor we een reactie krijgen op onze waker.

Tot slot: Gebruik voor deze visserij, gewoon een stukje aluminiumfolie als
waker. Trekt de lijn namelijk niet weer opspanning, zodat je je hoofdlijn
lekker slap kunt laten liggen.

groetjes Benny


Een backstop heb ik de laatste keren niet gebruikt. Het lood kon dus gewoon vrij over de gehele tube en hoofdlijn glijden.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Tim Sanders
Berichten: 369
Lid geworden op: 21-03-2005 21:26
Locatie: Didam

21-07-2005 20:57

Waar staat dat verhaal op de korda site over de running rig ? Want kan het helaas niet vinden :oops: :oops:. Want wil het ook wel eens testen.

greetz,

Tim
Joris Kroes
Berichten: 691
Lid geworden op: 26-07-2003 02:00
Locatie: X2 Ovaal!!

21-07-2005 20:59

Koen Septer schreef:
Joris Kroes schreef:Ik ga hem vissen met de swinger (mk2) op zijn aller lichtste stand, dus die zal heel slap staan


Ik heb zo ook een tijd gevist, heb je mooi slappe lijnen lopen in het water, alleen moest wel concluderen dat terugzakkers een ware ramp zijn, je registreert deze gewoon niet/nauwelijks, omdat de swinger niet verder wil zakken. Doe ik dan iets fout of moet je dit systeem niet gebruiken op visstekken waar de kans op zakkers 'meer dan gemiddeld' aanwezig zijn, dus zoals strak tegen een overkant aanvissen?

Mvg, Koen


Je kunt je lijn ietsjes strak zetten... Als de swinger op zijn lichtst staat heeft hij een evenwichtspunt, zet je hem iets er boven, geeft hij nog weinig weerstand, MAAR zakt wel ietsjes, paar piepjes is genoeg om wakker te worden ;)
Joris Kroes
Berichten: 691
Lid geworden op: 26-07-2003 02:00
Locatie: X2 Ovaal!!

21-07-2005 21:02

Tim Sanders schreef:Waar staat dat verhaal op de korda site over de running rig ? Want kan het helaas niet vinden :oops: :oops:. Want wil het ook wel eens testen.

greetz,

Tim


http://www.korda-developments.com/ > Systems > Rechtsboven klikken (Lead systems) > 3de = Runnings Rigs (rechterkant)
Tim Sanders
Berichten: 369
Lid geworden op: 21-03-2005 21:26
Locatie: Didam

21-07-2005 21:08

Joris Kroes schreef:
Tim Sanders schreef:Waar staat dat verhaal op de korda site over de running rig ? Want kan het helaas niet vinden :oops: :oops:. Want wil het ook wel eens testen.

greetz,

Tim


http://www.korda-developments.com/ > Systems > Rechtsboven klikken (Lead systems) > 3de = Runnings Rigs (rechterkant)


Oke bedankt, heb het gevonden.

greetz,

Tim
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

21-07-2005 21:26

Ik vind het maar niks hoor die running rigs.....je moet er steeds achteraan :D

Laat staan als je met Mexicaanse springbonen vist.......
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

21-07-2005 21:43

Mitsz,

Kun je 'm ook bij houden qua snelheid...? :)

Kevin,

Dan vis je inprincipe gewoon een vrijloop montage, en is licht lood ook
prima te gebruiken. Is dus niet echt wat met running-rig word bedoeld,
maar jou manier kan wel effectief zijn. :wink:

groetjes Benny
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

21-07-2005 22:17

Benny van de Werfhorst schreef:Mitsz,

Kun je 'm ook bij houden qua snelheid...? :)

Kevin,

Dan vis je inprincipe gewoon een vrijloop montage, en is licht lood ook
prima te gebruiken. Is dus niet echt wat met running-rig word bedoeld,
maar jou manier kan wel effectief zijn. :wink:

groetjes Benny


Hoe ik hem vistte was als volgt:

Korda Big grippa in 2 oz die met een nash run rig over een normale rig tube glijdt. Geeft opzich toch wel een beetje weerstand. Verder hing ik de Fox butt hangers/swingers zonder de bijgeleverde gewichjes in de lijn en de lijn onder lijnclipje dat ik op de blank van de hengels heb zitten. Of dit dan zoveel weerstand geeft dat de vis zichzelf prikt weet ik niet. Heb er nu 6 runs mee gehad verschillend van 15 tot 60 meter uit de kant. Mijn vismaat heeft er vandaag ook mee gevist en viste met de slip dicht en een licht hangertje in de lijn.
Zover ik weet worden de meeste running rigs heden ten dage gewoon zonder backstop gevist (ze worden er in ieder geval niet meer bijgeleverd).
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

21-07-2005 22:37

Joris Kroes schreef:
Je kunt je lijn ietsjes strak zetten... Als de swinger op zijn lichtst staat heeft hij een evenwichtspunt, zet je hem iets er boven, geeft hij nog weinig weerstand, MAAR zakt wel ietsjes, paar piepjes is genoeg om wakker te worden ;)


Ja da's waar, je krijgt dan een paar piepjes en dat is natuurlijk genoeg. Alleen je vist dan niet echt meer met een slappe lijn helaas, want dat is iets wat zo'n groot voordeel kan bieden wat dan weer verdwenen is, maarja je kan niet alles hebben helaas... :)

Nog ff een vraagje: wat gebeurt er nu eigenlijk precies tijdens een run waarbij de vis naar je hengel toe zwemt met een runningrig? Als het lood op de bodem blijft liggen, dan zou de lijn juist van je hengel afgetrokken moeten worden waarbij het lood als keerpunt werkt van je lijn, maar als je lood (wordt denk ik toch opgetild, ondanks dat het kan schuiven??) mee gaat dan valt je lijn nog verder slap en registreer je dus met een slappe lijn (die veel met de runningrig wordt gecombineerd) helemaal niets, of zie ik dit verkeerd?

Mvg, Koen
Joris Kroes
Berichten: 691
Lid geworden op: 26-07-2003 02:00
Locatie: X2 Ovaal!!

21-07-2005 22:47

Ik denk dat je met een open beugel zal moeten vissen om het 'hoek-effect' te krijgen, anders word je lood wel weggetrokken denk ik... Maar ook, je zult altijd wel wat horen als je swingers licht genoeg zijn, omdat de lijn eerst door het lood zal schuiven tot er genoeg weerstand is om het lood te verschuiven

Nog ff over die swinger, ik denk dat ik doorda tik nog een extra lood op 3 mtr van het 'echte' lood te gebruiken, dat het laatste stuk nog redelijk slap zal staan, zo zwaar is die swinger niet.. Maar dat moet ik allemaal nog ff testen...

Vanavond ff gezocht naar de materialen voor de running-rig, maar ze hadden het neit eens op voorraad :(
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

21-07-2005 23:01

Gebruikelijk probleempje Koen,

De running rig is alleen running als de vis in een niet al te grote hoek van je afzwemt. Maakt hij een hoek van pak hem beet 90° tot recht op je af, dan vis je gewoon met vast lood. De weerstand neemt gewoon toe. Die 90° is niet exact en wordt nog beïnvloed door het materiaal. Over tube loopt de zaak wat eerder vast dan over nylon. De running rig is dus slechts "weerstandloos" in een beperkt gebied van de mogelijke zwemrichtingen. :wink:

Groet, Kees
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

21-07-2005 23:05

Kijk...dat veranderd de zaak wel he?

Is ook veel leuker gewoon een loodje op je lijn :D

Nog leuker is helemaal geen loodje op je lijn.

goeie Kees
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

21-07-2005 23:12

Kees Ouwehand schreef:Gebruikelijk probleempje Koen,

De running rig is alleen running als de vis in een niet al te grote hoek van je afzwemt. Maakt hij een hoek van pak hem beet 90° tot recht op je af, dan vis je gewoon met vast lood. De weerstand neemt gewoon toe. Die 90° is niet exact en wordt nog beïnvloed door het materiaal. Over tube loopt de zaak wat eerder vast dan over nylon. De running rig is dus slechts "weerstandloos" in een beperkt gebied van de mogelijke zwemrichtingen. :wink:

Groet, Kees


Kijk da's nu duidelijk. Nu echter nog over het stuk met de slappe lijnen. Stel de vis runt (vissend met slappe lijn) naar je hengels toe, de hoek is scherper dan die 90 graden (of in die richting) trekt de vis dan eerst de lijn even strak (en dus gaat je pieper ondanks de slappe lijn piepen, wat dus ideaal is) of wordt onddanks de slappe lijn het lood meteen meegenomen (teveel weerstand door de scherpe hoek) en valt de lijn nog slapper waarbij je dus niet/nauwelijks een piep hoort??

Mvg, Koen