Het onzichtbaar lood


Joris Kroes
Berichten: 691
Lid geworden op: 26-07-2003 02:00
Locatie: X2 Ovaal!!

01-04-2005 12:00

Ik denk dat vissen ook veel dingen vergeten.. Een goudvis heeft een geheugen van ik dacht 3 seconden, ik wil niet zeggen dat een karper dat ook heeft, maar het is een voorbeeld..
Waarschijnlijk kunnen wij vissen ook strikken omdat ze dressuur herkennen in bepaalde vormen.. Als op deze plek, de lijn van deze naar die kant loopt met dit stukje lood en dat soort onderlijntje dan is het slecht... Ik denk dat je een karper op het verkeerde been zet door je lijn over de bodem te laten lopen en bijvoorbeeld een andere onderlijn te gebruiken..

Kort gezegd: Ik verwacht niet dat een karper dingen over het algemeen kan herkennen, hij herkent ze alleen als bepaalde situaties (hierboven genoemd) en dat wij daardoor nog vaak genoeg in staat zijn om karpers te vangen
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

01-04-2005 12:15

Juist Joris, zodra een vis in staat is om die combinatie te maken;
plek, richting lijn: moet hij ook nog eens weten wat links of rechts is, ook nog eens weten van welke kant hij komt, met de kennis van wat voor lood er ligt en ook nog eens de verschillende rigs uit zijn hoofd kennen, maak jij je dan maar geen zorgen dan vang je helemaal niks meer.

Die vorm van dressuur zit idd tussen je oren.
Vissen is een hobby, geen religie!
Pascal Scauflaire
Berichten: 147
Lid geworden op: 23-12-2003 01:00
Locatie: Montzen

01-04-2005 13:04

Ik ga wel met jullie akkoord dat er nog steeds karpers in Nederland en België worden gevangen. Toch zou er meer gevangen moeten worden als men wat discreter zou zijn met zijn presentatie.

Je ziet soms enorm veel actie op je voerstek en toch valt de vangst tegen. Hoe zou dat komen?

Er nooit eens over nagedacht?

Ook geloof ik dat sommige vissen een vrij goed geheugen hebben en weten hoe ze op bepaalde situaties moeten reageren.

Ik denk bijvoorbeeld aan het experiment HET AQUARIUM van Luc De Baets dat in "De Dunne Lijn" te lezen is. Heel leerrijk en interessant.

En dat je nu zo discreet mogelijk te werk moet gaan blijkt wel uit "Door de Ogen Van De Karper".
De uitleg is wel waardeloos maar uit de beelden heb ik dus weer bevestiging voor mijn théorie gevonden.
Ik stond ervan verbaasd hoe weinig beten ze maar kregen en hoeveel vissen op de stek zaten te azen. En hoe slim ze ook waren om het haakaas links te laten liggen.

Dat was ook op de Korda DVD's te zien, maar daar ging het ongetwijfeld om echte Dressuur waters. Dat kan ik niet echt zeggen van de Vinkenveense Plassen. En toch reageerden de vissen ook zo voorzichtig.

Denk er maar eens over na

Groetjes