stiffrig


Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

13-01-2005 16:51

qoute Maar een stiffrig gebruiken op die diepte lijkt me niet de beste keuze. De vissen zullen het aas toch van een wat grotere afstand opzuigen omdat ze waarschijnlijk horizontaal zullen blijven.De stiffrig zal het aas zo eigenlijk gewoon buiten de bek van de vis houden omdat hij niet uit kan rekken of iets dergelijks. Beter lijkt het me dan om gewoon een soepele onderlijn te gebruiken zodat het aas wel horizontaal verplaatst kan worden (als het ware naar de bek van de vis vliegen als deze zuigt).Dus de aanpassingen in de rig zal ik nu dan niet gaan zoeken in de stijfheid van het materiaal maar eerder in zaken als onderlijnlengte, lengte van de hair, uitbalanceren van het aas (foampje erbij?) of misschien wel creaties als de rekker-rig of de withy pool-rig... Maar een stiffie zal ik er niet inzetten. qoute

Kevin,

Ik wil even 2 vragen stellen....

Waarom wordt er van een grotere afstand het aas opgenomen als de vis horizontaal ligt?

En stel dat dat het geval zou zijn... Waarom dan niet gewoon een langere stiff-rig?

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Gebruikersavatar
arnold buurman
Berichten: 333
Lid geworden op: 10-12-2003 01:00
Locatie: ede

13-01-2005 17:01

volgens mij is het dan niet echt een stiffrig meer?effect weg???
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

13-01-2005 18:08

De vis zal het aas niet meer van boven maar meer van opzij opzuigen. Een stiffrig ligt echter al gestrekt op de bodem en het aas kan daardoor niet naar de vis toe omdat er geen speling meer inzit. Als een vis een stiffrig meer van boven opzuigt zoals in dieper water meestal het geval is zal het daarentegen wel kunnen doordat de rig dan gewoon scharniert.

Sorry als het vorige niet zo duidelijk was.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

13-01-2005 23:03

Kevin,

Het was niet onduidelijk, maar vroeg me gewoon af waarom je er zo over denkt. Ik ben namelijk weleens benieuwd waarom mensen denken dat als een "dikke vis" horizontaal ligt deze met z'n bek niet op de bodem kan komen.

als je nou een stuk nylon van 20 cm pakt en je gooit het op de grond. Dan gaat deze toch ook in een bocht liggen? Waarom zou dat niet gebeuren met een onderlijn?

Met vriendelijke groet,

Rene Berger

P.s. ik val je heus niet aan... wil het alleen niet slikken als zoete koek :wink:
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

14-01-2005 14:13

De vis zal zeker met de bek aan de grond kunnen komen hoor.Daar geef ik je ook geen ongelijk in.Maar de kans dat hij het van een horizontaal afstandje opzuigt is natuurlijk veel groter (tenminste op die ondiepe plekken waar ik heb gevist).
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen