loodvorm


Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

15-12-2004 10:23

Mitsz,

De stukken lood die zijn gecamoufleerd, daar kan ik me ook zeker in vinden, maar in sommige gevallen is dit niet nodig.
In de meeste gevallen voldoet een zwarte, grijsachtige kleur.
Maar zoals je al aangeeft op ondiep, helder water kan het wel het verschil maken.
Op sommige wateren pas ik ook zeker de kleur van mijn lood aan, passend bij de ondergrond.

De vormen die ik echter op de site heb gezien... Alsof de karper niet zou schrikken van de 'mijnen' die erbij zaten... Dat vond ik toch wel een erg opvallend stuk lood.
Nu haal ik er wel een van de meest opvallendste uit, maar ik geloof ook wel dat het affect zal hebben op de Engelse wateren, aangezien daar een nog grotere hengeldruk op de meeste wateren is dan hier.

En in die gevallen kan het wel zijn voordeel hebben.
jacco noordermeer

15-12-2004 23:14

zoiets hadden ze 15 jaar geleden ook bedacht

lood met een capsule er aan
ff vullen met flavour en.......................................................................................................................................................................toen werd het stil omtrand dat lood

koste toen ook al veel fl
mvg jacco
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

15-12-2004 23:39

Jacco,

Het is helemaal niet zo heel erg stil rond dat lood hoor. Is in beperkte mate te koop en wordt wel gebruikt. Wintervisserij is een voorbeeld.

Overigens is mijn vleugelloodje met een vijl heel makkelijk geschikt te maken. Kost me niet meer dan een o-ringetje uit de bouwmarkt.

Maar met al dat soort zaken is het zo, je doet er wat mee of je doet er niks mee. Aangezien het enige moeite kost om capsules bij de apotheek te halen en een beetje moeite vaak te veel is... :wink: Niettemin, zolang je de toepassing begrijpt, kan het eens van pas komen.

Dit gecoate lood maakt het overigens veel makkelijker om hem even in de dip te hangen.

Groet, Kees
jacco noordermeer

16-12-2004 14:34

kees
ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat het moderne lood belachelijk duur is
een beetje moeite en je maakt het gewoon zelf
ok een mal is ook duur maar gaat langer mee dan ikzelf :wink:
ook coating aan brengen is niet moeilijk
even naar de poedercoat bedrijven bellen kleurtje kiezen zakje halen
lood gieten en het warme lood even onder poederen en klaar is ....
men koopt een loodmal voor peervormig lood verkrijgbaar als 3in1
te weten 3/4/5/ounce 1keer gieten en je hebt 3 loden ok ok we willen hem platte zijden geven men neme een hamer liefst een vuist
gieten het lood en leg het op bv achter kant van de bankschroef het aambeeld vast houden met een tang of gebruik je schoonmoeder
en geef ze/het een flinke mep en weer een klaar :lol:

ook kan je inliners maken met deze mal

dus is zelf gieten nog niet zo gek

mvg jacco
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-12-2004 21:10

Veullsss te duur.

Maar die dure coating zou al niet hoeven van mij. Zelf maken moet kunnen, al zie ik het zelf even niet zitten. Aan de andere kant geeft iets wat jezelf maakt toch meer voldoening. :wink:

Groet, Kees
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

16-12-2004 23:37

Ik gebruik het liefst zowel bij inline als wartellood modellen, plat lood. De
"Flat Pear" is een lievelings lood van mij.
Waarom het liefst plat...?
- Blijft beter liggen in stromend water.
- Blijft beter liggen op taluds.
- Zinkt minder weg in een blubber bodem (ik gebruik dan een wartel mo-
del).
- Komt sneller de lucht in met binnen draaien, net zoals een vleugellood.

Tot slot: Het liefst gebruik ik een inline variant van "Flat pear", tenminste
als de bodem hard genoeg is. Door de vorm van dit lood, komt naar mijn
het tegen gewicht op de haakpunt beter over.

groetjes Benny
jacco noordermeer

17-12-2004 16:18

kees
ik ben echt niet zo nostalgie"s ingesteld
maar zelf creeren
dat geeft zeker een bepaalde voldoening
zeker als het werkt! :lol:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

17-12-2004 19:20

Ik ook al niet, Jacco.

Maar als die coating het duur maakt mogen ze die van mij best wel weglaten. Lood is binnen de kortste tijd onopvallend donkergrijs gekleurd. Een saaie onopvallende kleur die heel dicht bij die van een steen komt. Aan de andere kant worden er milieu beschermende eigenschappen aan de coating toegeschreven. En daar is niks mee natuurlijk. Als het waar is en niet alleen een verkoopargument.

Wat vormen betreft gebruik ik er drie. Vleugellood heb ik weer van stal gehaald voor zachte bodems. Anders gebruik ik een gewoon of gestroomlijnd peertje. Dit alles met een wartel. In-line gebruik ik nog maar weinig. Maar daar heb ik nog die platte peertjes van liggen.

Dit is het zo een beetje. Als ik wat meer op de rivieren zou vissen is dat gripper lood wel aantrekkelijk. Hoewel die ringetjes wel heel erg op het zeeloodje van jaren terug lijken.

In al die andere loodvormen zie ik weinig. Meer hebbedingetjes.

Groet, Kees