Haken, klauw of punt haken gebruiken bij keien en rivierkarp


Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

14-12-2004 23:00

met LA
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

14-12-2004 23:30

Alsnog de rig ontrafeld. :roll:
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

15-12-2004 08:31

Raymond,

Soepel op de rivier? Ik dus niet. Is een extra kans op een tangle indien het lood wegrolt. Trouwens, met rechte haakpunten nog nooit problemen gehad.

Ik lieg, de o'shaunnesy haken. Dit was zeer zacht materiaal. Bot worden of buigen van hahken gebeurt 80/20 bij binnendraaien. Stel nu, dat je klauwhaak geen vuil/hout/ of langs de stenen bot zou worden, geeft dit dus direkt het manco van dit haaktype aan.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

15-12-2004 08:58

Ik lees iedereen hier wel over het binnenhalen schrijven, maar ook op het moment dat het aas op de plaats ligt is er grote kans op het bot worden van de haak (tenminste op harde bodem). Aangezien de stroming niet altijd gelijk is (bijv. bij passeren van een schip) zal de boilie dan meer gaan dansen over de bodem. Dit zal er voor zorgen dat de haak meegesleept wordt over de stenen, resulterend in een sneller bot wordende punt. Dit is in mijn ogen enkel te ondervangen met een pop up (mits het niet te hard stroomt, anders wordt deze tegen de bodem gedrukt en is het effect weg) of door een naar binnen gerichte punt. En dat komt uit de mond van een niet riviervisser!

Deze stelregel geldt voor mij ook op de kanalen, waar je te maken hebt met stroming en waar zeken bij een passerend schip de stroomverandering en zuigkracht van het schip nog groter zal zijn. Resulterend in een (ook) sneller bot wordende punt. Dus ook daar bovengenoemde aanpassingen voor mij, mits er dus een harde bodem is.

Nog iets over het onderlijnmateriaal, dit maakt in feite geen drol uit op stromend water, want door de stroming komt de onderlijn toch altijd gestrekt te liggen met de stroming mee. En laten die karpers nu ook nog eens tegen de stroming in azen op dit soort water, dan zuigen ze dus altijd een gestrekte onderlijn aan vanaf de kant waarbij de onderlijn eigenlijk niet meer verder kan. Te ondervangen door bijvoorbeeld een kurken balletje op de onderlijn te monteren (mits voldoende drijfvermogen) of door een "wonderlijn" waarvan de elastiek soepel genoeg is. Hierdoor is het mogelijk voor de onderlijn om wat extra mee te geven tijdens het opzuigen (moet dus wel soepel genoeg zijn de elastiek), om zo de haak toch beter te laten binnengaan (valt wel op dat deze onderlijn op voornamelijk stromend water veel vissen opleverd). Maar voor standaard onderlijnmateriaal maakt gevlochten of nylon dus in mijn ogen bar weinig uit, vandaar dat ik dan ook voor een nylon zou kiezen mits de obstakelrijkheid van het water het toe laat, om zo het in de war draaien van de onderlijn te voorkomen.

Ik zie sommige mensen hier beredeneren alsof ze op stilstaand water aan het vissen zijn, geheel vergetend dat er op een rivier dan wel kanaal heel andere omgevingsfactoren spelen waar heel de montage op dient aangepast te worden.
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

15-12-2004 09:42

Bart,

ik heb ervaren, dat het onderlijnmateriaal toch echt wel uitmaakt op een rivier. Zoals je zelf al aangaf, zijn er veranderingen in de stroming. Soms komt er een boot langs. Soms komt er een boot langs die diep ligt en tegen de stroom in gaat. In dat geval wil ik jou wel eens tevreden zien vissen met gevlochten onderlijn. Tangles zijn niet van de lucht.

Ik opteer dan ook voor gecoate, of stijve lijnen, om deze onzekerheid uit te sluiten.

MVG Mitsz
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

15-12-2004 10:12

Beste Mitsz,

Ik moet zeggen, dat ik nu ook wel wat ervaring heb met het vissen op kanalen, maar ik vis altijd met gevlochten onderlijnen. Vaak zijn ze inderdaad gecoat, maar ook vaak niet, hoor. Nooit, maar dan ook nooit heb ik last van tangles. En ik vis op stekken waar de boten recht eroverheen komen, maar ook onder taluds, dus met verschil in stromingen. Ik vis met Quicksilver, maar ook Super Nova. En Super Nova is geen stugge soepele onderlijn.
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

15-12-2004 10:26

Mitsz,

"Maar voor standaard onderlijnmateriaal maakt gevlochten of nylon dus in mijn ogen bar weinig uit, vandaar dat ik dan ook voor een nylon zou kiezen mits de obstakelrijkheid van het water het toe laat, om zo het in de war draaien van de onderlijn te voorkomen.". Misschien niet duidelijk genoeg aangegeven, maar ook ik zou dus voor stugger materiaal kiezen, omdat ligging van het aas bij stroming gelijk is met alle materialen, namelijk gestrekt met de stroming mee.
mvg

Bart van den Hurk
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

15-12-2004 10:30

Beste Bart,

Ik denk dat Mitsz erop aanstuurt, dat wanneer er een boot langskomt, dat het aas rond gaat zwalpen en dat daardoor misschien de onderlijn in de knoop zal raken. Ik heb dit, zoals reeds gezegd, nog nooit last van gehad. Een onderlijn ligt dus niet constant gestrekt in de stroming.
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

15-12-2004 22:12

Zoals reeds gezegd ligt de onderlijn toch echt wel gestrekt met de stroming mee. Tangles heb ik alleen last van als ik veel last heb van brasems. Ik moet er wel bijvertellen dat die tangles vooral te maken hebben met de scheepvaart die dit inderdaad kan veroorzaken. Op een kanaal gebruik ik wel stijf materiaal. Maar kanaalvissen is weer geheel anders dan riviervissen (als ik mijn rivier en mijn kanaal met elkaar vergelijk).

Ik gebruik soepele onderlijnen omdat de haak goed moet kunnen draaien. Dit is van belang omdat ik vooral met een klauwachtige haak vis. En vergeet niet dat de vis ALTIJD met de kop in de sterke stroming aast. Doordat vis op stromend water geforceerd kan azen kun je met "scherpe" systemen de vis "vals" haken waardoor je losschieters krijgt.
Daarom: soepel, klauw en lang met als resultaat de haak altijd in de onderlip of zijkant bek. Soms maak ik niet eens een line aligner. Haak ik een vis dan kan ik hem met veel kracht uit de stroming trekken zonder dat hij losschiet.

Groet,
Raymond
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

15-12-2004 22:35

Trouwens, ik vergeet er wel bij te vertellen dat de situaties op een rivier ontzettend uiteenlopend kunnen zijn.

Hier dien je dus wel rekening mee te houden wat je rigkeuze betreft. Ik gebruik meerdere typen haken en rigs. Altijd een klauwhaak klopt dus niet. Een klauw gebruik ik altijd in één specifieke situatie.

Groet,
Raymond
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

15-12-2004 23:36

Klauwhaken en haken met een rechte punt(longshank model) genieten beiden mijn voorkeur op het kanaal/rivier.

Dit ligt er natuurlijk aan waar ik vis aan het kanaal, zo ook de bodemsoort(stenen,zand,kiezels etc.).
Als ik puur mocht kiezen voor 1 type haak dan zou dit zonder meer een haak zijn met een lange steel en klauwpunt(hebben we die nog? :roll: ).
De lange steel geeft de gehele haak een betere draai naar de gewenste hoek en je kan de haakpunt ook nog 'afschermen' door er een stukje krimpkous op te zetten. Dit heeft 2 voordelen:- door de kous te buigen geef je de haak een bepaalde hoek mee waardoor tie draait naar de onderlip van de karper. - je schermt de haakpunt af omdat de punt niet rechtstreeks tegen de stenen aantikt!
De klauwpunt houdt wel beter maar prikt niet sneller......Schipperen tussen een Drenan Continetal BoilieHook of een Korda Longshank X.
Dit jaar heb ik 3 soorten haken gehad op het kanaal.
Longshank van Korda geniet mijn voorkeur betreft het haken en houden onder de lichtste tot de zwaarste drils heb ik iedere vis kunnen landen(lijnbreuk daargelaten), onthaakte ik de vis was de punt nog scherp genoeg om er mee door te vissen, zodra ik de montage binnenhaalde achter de stenen-mat langs de kant tikte de haak venijnig tegen een steen aan, hopla...wegpleuren die hap. Dit gaat aardig in de kosten lopen als je 2 nachten gaat vissen met 3 stokken en je moet regelmatig binnendraaien voor scheepvaart of iets dergelijks. :roll:
Mijn 2e keus haak is toch de Drennan Continetal BoilieHook, scherp en oersterk te noemen....Wat me opviel was de eigenlijk te grote weerhaak, na enig twijfelen van de haak heb ik er gelukkig wel een paar vissen op mogen vangen. Ik was bang dat de combinatie van de te lange,dunne punt de vissen wel haakte maar zodra ik hard moest drillen(kanaalbiggen op volle toeren zijn niet te stoppen als het moet! :o ) dat de punt als een mesje in het vlees zou snijden......Dit was niet het geval tot op heden.
Een nadeel is/was wel dat de haak snel roest, na een nacht in m'n foudraal gelegen te hebben waren de Drennan's geroest terwijl de een andere haak(Gardner TalonTip) geen mankement vertoonde van roest. Maarja, je kan niet alles hebben, zeker niet toen ik een aantal haken per sessie kon besparen, dat was met de Korda's wel anders!!!
Nu mijn 3e keuze die ik niet heel uitvoerig heb getest, de reden was.....Einde van m'n seizoen. Het gaat om de Gardner TalonTip, deze haak lijkt veel op de Drennan Continental Boiliehook al is de punt anders.
Dit is hetgen waarom ik hem heb gekocht en uit wilde testen.
Een rechte klauwhaak met een korte, dikke punt leek mij veel beter te prikken en vast te houden, ook de weerhaak was niet zo grof te noemen als je de TalonTip vergeleek met de Continental, dit leek me een stuk vriendelijker voor de vis vanuit 2 oogpunten. Tijdens het drillen zodat de haak niet zo irriteerde en een groter wondje maakte terwijl niet nodig was. En na eventuele lijnbreuk, de TT leek me vriendelijker voor het lossen van de haak dan de CBH. En vis verspelen gebeurde regelmatig, je viste 2 hengels recht over de stenen met een afstand onderling van zo'n 50 meter(links 50m,middelste stok recht vooruit,rechts 50m) de lijn kwam in een bocht te hangen onder water(ook al viste je je stokken hoog) waardoor de lijn tijdens de stroming en scheepvaart onder water 'vast' bleef hangen.....Hier was weinig aan te doen(piepschuimballen op de lijn kan, al is dit niet verstandig vanwege de scheepvaart en stroming).
Ik dwaal af...... :roll:
Mijn eindconclusie is welke haak het beste haakt en houdt en blijft 'leven' tijdens kanaal en rivieren visserij blijf ik bij de Drennan Continetal Boiliehook! Korda Longshank blijft mijn allerbeste haak voor de putten en wateren waar geen stenen op de bodem bevinden.
Ik heb ze allen met een Snake-bite lijn gevist.....Dat je lijn niet stil ligt onderwater aan het kanaal of rivier lijkt me logisch, of je dit als een nadeel moet zien lijkt mij niet, je haakbol moet even natuurlijk bewegen als je omliggende voerboilie's :wink: Is dit niet het geval dan zal een karper je boilie al heel anders benaderen. Een soort van rig lijkt me niet van belang, wel het materiaal waar het van gemaakt is.....Stiff-materiaal dus flurocarbonlijn van 50/100 dik én een even dikke hair zie je mij er nooit aanknopen op een kanaal, puur omdat je haakbol veel anders(of niet) beweegt dan een voerboilie. Heb het regelmatig uitgetest onder m'n eigen kant door een paar bollen te water te laten met m'n stiff-rig en je handen door het water te slaan.....Je voerbollen bouncen mee op het gewuif, je stiffie blijft als een plank liggen of reageert wat links en rechts.
Nylon in 35/100 is wel aan te raden al garandeer ik wel vroeg of laat problemen, mosselbanken en ander scherp gespuis doet je nylonlijn martelen zonder dat je er erg in hebt....Ik zal niet de eerste zijn die alleen een stukje nylon binnendraait..Niet wetende dat je afgelopen nacht op een mosselbank heb gevist??
Snake-bite in 25lb kan hier veel beter tegen, laat een centimeter ongestript vanaf je haak.....De coating doet de rest(anti-tangle en schuurvastheid) al is hier nooit de 120% volle zekerheid op te geven dat het dan niet doorschuurt!!

Hebben we wel zekerheid in de karpervisserij? :roll:


Ik ga op een oor liggen, fantaseren wat mijn volgende zekerheid kan worden :wink:

Groeten Koen
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

16-12-2004 08:47

Beste Bas,

ik zeg ook niet dat zoiets om de haverklap gebeurd. Voor mij is 1 keer al genoeg. Ik heb er op het AR kanaal meerdermaal last van gehad. Zo ook op een Franse rivier. Als ik al een hoop voorbereidend werk heb gedaan in de vorm van stekkie zoeken en boilies draaien etc, wil ik natuurlijk niet dat de hele boel 's ochtends in de war ligt als ik ophaal.

Ik ontneem mij dus die twijfel, door het niet meer te gebruiken.......

Mvg Mitsz
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

16-12-2004 11:22

Nee, dat begrijp ik Mitsz!

Ik doelde met deze opmerking: "Een onderlijn ligt dus niet constant gestrekt in de stroming." op het feit dat de onderlijn niet constant gestrekt ligt, wanneer er een boot langskomt. Ook is dit afhankelijk van onregelmatigheden of obstakels op de bodem. Zo denk ik bijv. als jij een langere onderlijn vist, op een mosselbank, dat een boilie iets minder strominggevoelig zal zijn.

Koen,

Jij schrijft: "je haakbol moet even natuurlijk bewegen als je omliggende voerboilie's. Is dit niet het geval dan zal een karper je boilie al heel anders benaderen."

Mijn vraag aan jou: Denk jij dat een karper op het kanaal op zicht aast? Ik denk absoluut van niet, namelijk! Een karper gaat mijns inziens op het kanaal en vele andere wateren (alsook 's nachts) puur op zijn smaakpapillen af. Dus je verhaal over benaderingen van kanaalkarpers op de boilies gaat voor mij absoluut niet op.

Mocht je in dit verband doelen op de reactie van de (haak)boilie op een bepaalde beperkte ruimte (bijv. de bek van de karper of brasem vaak in jouw geval :wink: ) dan kun je daar sowieso bijna niet aan ontkomen, omdat een haakboilie altijd anders zal reageren en gebonden is aan een beperkte lengte. Op een kanaal zijn daar inderdaad zaken als stroming ook niet goed voor!

Volgende citaat:

"Stiff-materiaal dus flurocarbonlijn van 50/100 dik én een even dikke hair zie je mij er nooit aanknopen op een kanaal, puur omdat je haakbol veel anders(of niet) beweegt dan een voerboilie"

Daarnaast is het ook zo dat je haakboilie gelimiteerd is in de beweging, door de lengte (en inderdaad stijfheid) van de onderlijn. De haakboilie is dus daarom sowieso zeker niet zo vrij als de voerboilies en dit kun je toch bijna niet benaderen (of je moet met rigs van 1 m + gaan vissen en dan nog). Die stromen bijv. in een kuil, terwijl jouw haakboilie daar 2 meter vanaf ligt, bijvoorbeeld. Dus je blijft altijd "gebonden" en is het zo goed mogelijk benaderen.
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Albert v Hasselt
Berichten: 197
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: vught

17-12-2004 01:39

Als je niet met een "klauwhaak" wilt vissen en toch geen botte punt wilt krijgen gaat mijn voorkeur uit naar de OWNER C4(TSUYOSHI).
Deze is zo ver doorgedraaid dat de punt ondanks hij recht is toch bijna geen vast meer heeft op een hardere ondergrond(laat je hiedoor niet afschrikken). Als hij vastzit komt hij ook niet meer los, en dat is toch wel een fijn bijverschijnsel op de rivieren waar de uitgeoefende krachten op de hengel toch vaker wat groter zijn.
groetjes albert.en nog vele strakken lijnen toe gewenst
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

18-12-2004 07:37

Albert,

Welke Owner bedoel je nu eigenlijk? De TSUYOSHI (= C3?) is toch een echte klauwhaak. De C4 is de AYA, eigenlijk ook een "klauwachtige" haak.

Zijn wel beide geschikt naar mijn mening.

Mijn voorkeur gaat in de genoemde situatie eigenlijk het meeste uit de naar de Fox serie 2. Alleen schijnen de laatste producties hiervan kwalitatief slecht te zijn, heb ik me laten vertellen.

Groet,
Raymond
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gebruikersavatar
Albert v Hasselt
Berichten: 197
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: vught

18-12-2004 18:01

Hoi Raymond,

Sorry, C3 = TSUYOSHI.
Toch is mijns inzien de C3 géén klauwhaak, omdat er een rechte punt opzit die meteen vlees pakt.
He effect dat de punt richting het oog wijst is meer een uitvloeisel van de doorgedraaide haakbocht.
Daarom dus ook uitermate geschikt.

De Fox serie 2 is wel een klauwhaak en geniet daardoor mijn voorkeur niet, en voor op de rivier heb je met sterkte die er op komt te staan dan weer misschien iets meer aan de 2XS als je het niet erg vindt dat het oog iets verder naar binnen staat.
groetjes albert.en nog vele strakken lijnen toe gewenst
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

19-12-2004 11:16

Albert,

Inderdaad heeft de C3 een rechte punt. Vind ik trouwens wel een machtige haak! Ga ik zeker eens proberen een bepaalde situatie.

Voor de liefhebbers:

http://www.harrisonrods.co.uk/Owner/own ... lpart1.pdf

Groeten,
Raymond
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

20-12-2004 12:32

Koen,

Jij schrijft: "je haakbol moet even natuurlijk bewegen als je omliggende voerboilie's. Is dit niet het geval dan zal een karper je boilie al heel anders benaderen."

Mijn vraag aan jou: Denk jij dat een karper op het kanaal op zicht aast? Ik denk absoluut van niet, namelijk! Een karper gaat mijns inziens op het kanaal en vele andere wateren (alsook 's nachts) puur op zijn smaakpapillen af. Dus je verhaal over benaderingen van kanaalkarpers op de boilies gaat voor mij absoluut niet op.

Mocht je in dit verband doelen op de reactie van de (haak)boilie op een bepaalde beperkte ruimte (bijv. de bek van de karper of brasem vaak in jouw geval ) dan kun je daar sowieso bijna niet aan ontkomen, omdat een haakboilie altijd anders zal reageren en gebonden is aan een beperkte lengte. Op een kanaal zijn daar inderdaad zaken als stroming ook niet goed voor!

Volgende citaat:

"Stiff-materiaal dus flurocarbonlijn van 50/100 dik én een even dikke hair zie je mij er nooit aanknopen op een kanaal, puur omdat je haakbol veel anders(of niet) beweegt dan een voerboilie"

Daarnaast is het ook zo dat je haakboilie gelimiteerd is in de beweging, door de lengte (en inderdaad stijfheid) van de onderlijn. De haakboilie is dus daarom sowieso zeker niet zo vrij als de voerboilies en dit kun je toch bijna niet benaderen (of je moet met rigs van 1 m + gaan vissen en dan nog). Die stromen bijv. in een kuil, terwijl jouw haakboilie daar 2 meter vanaf ligt, bijvoorbeeld. Dus je blijft altijd "gebonden" en is het zo goed mogelijk benaderen.
_________________
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens



Bassie 8) ,

Ik kan je voor een groot deel gelijk geven.
Nemen we bijvoorbeeld de stek "achterin het gat" op het kanaal dan liggen beide situatie's geheel anders.
Het water is er helderder en de stroming is minder.
Of de karper hier aast op puur z'n smaakpappillen betwijfel ik!
Tijdens de zomer heb ik karper aan de oppervlakte gezien die aasde ook op zicht, door het heldere water zag ik ze mooi m'n boilie's oppaken...Witte boilie's.
Dagelijks voeren was mijn aanpak, mijn doel was puur om ze in het gat te houden. Of dit lukte is nog de vraag al ving ik ze wel toen! :D
Zoals jij weet Bas is dat een verdomd moeilijke stek om er vis te vangen, laat staan dat ze mijn boilie's toen pakte. Ik wist toen dat ze m'n voer vertrouwde!
Ze zwommen in 1 rechte lijn naar m'n boilie's, deden ze dit op smaak dan had de karper langer moeten zoeken voordat ze een boilie hadden gevonden. Bekijk je het op een recht stuk kanaal waar de vis met troebel water te maken heeft dan moet de vis wel op geur en smaak azen.

Betreft het onderlijngebeuren en je voerboilie's....Tja, op een recht stuk kanaal worden je boilie's verspreid, ook dan kan je haakbol zich anders tegenover de 2-meter-verder-liggende-boilie's gedragen.
Natuurlijk wordt je boilie aan je rig belemmert omdat je met een korte rig vist(15cm vis ik hem meestal).
Om nog enige 'natuurlijke' beweging te krijgen in je haakbol is een soepel onderlijnmateriaal gebruiken i.p.v een stiff-rig.
Ook dit is op het gat anders dan op een recht stuk kanaal!!
Door de jaren heen is die stek druk bevist, karper mijdt de instant voerplekken, om vis te vangen moet je anders vissen. Instant vang je dr niks op een voerplek, of je moet dom geluk hebben. Is de karper voorzichtig op je voerplek aan het azen dan zal die waarschijnlijk óók je rig anders en voorzichtig benaderen. Gedrag tegenover je voerboilie's wordt vergeleken, achter in het gat stroomt het wel, je montage en boilie's liggen 'vast' in de zachte bodem aan de linker kant, rechts ervan heb je er hardere bodem als bestaat het nog uit kuiltjes......Je boilie komt niet ver, het stroomt simpelweg een kuiltje in en blijft er liggen totdat vriend karper of brasem hem oppakt.
Op een recht stuk kanaal is het aasgedrag velen malen anders dan op de druk beviste stekken, ook op het kanaal in kwestie! :P

De groet'n!
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

20-12-2004 13:22

Heren,

Na een poosje gewacht te hebben mijn reactie.

Uiteraard dank voor de waardevolle postings!

Ik denk dat Pop-Up boilies niet hét op een rivier zal zijn. Dit zeker door de toch nog aanwezige onderstroom (wat gelukkig niet erg veel is als de opp-stroming).
Maar daar in tegen, als er steeds een klein strominkje tegen je popupje blaast… zal het aasje wel opvallen! Het is namelijk altijd in beweging. En dit weet ik nog wel van het “Witvis tijdperk” wat hiervoor de mijne was. Af en toe een tikje aan de dobber geven, waardoor het aasje even een beweginkje krijg, is opvallend, met een leuke aanbeet daarna meestal als gevolg. Dus als ik zo ga denken, zal een pop up misschien wel lekker werken op een rivier.
Maar toch zit ik ermee, dan moet je gigantisch loodje gebruiken wil je de pop up lekker neer kunnen vissen. En dan ook nog aardig hoog “uitloden” daar de kans bestaat dat het boeltje tussen de stenen terecht zal komen.
En hoe langer de afstand van verankeringsloodje naar haak, des te meer “speling” zal de vis krijgen bij een normale situatie bodem. Dat je bijvoorbeeld toch op een schoon stukje bodem gooi, ipv tussen de keien.

Dan het Soepel versus stijf op een rivier.
Het lijkt mij ook logischer dat soepel gewoon te makkelijk door de stroming/scheepvaart/grote getallen aanwezige witvis in de knoop kan raken!
Een persoonlijk iets is bij mij dat ik weinig vertrouwen heb in stijf materiaal daar het gewoon 50 % van de gevallen op “geluk” haakt, volgens mij! Maar jullie zullen hier ongetwijfeld anders over denken :-)

Wat Bart zegt dat de onderlijn veelal strak over de bodem komt te liggen, zit opzich zeker wel wat in hoor. En tegen de stroom in azende vissen…. Hmm hmmm :-)


Dit was het even, een reactie op pagina 1 :-)

Groet,
Frank
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

20-12-2004 13:37

Frank,

Of een pop-up constant in beweging is op de rivier betwijfel ik.....
Dit zal natuurlijk afhangen van de hoeveelheid scheepvaart én de hoogte waarop jij je pop-up afloodt.
Een pop-up die constant in beweging is lijkt me niet interessanter voor de karper, eerder argwanender.
Bekijk globaal je voerboilie's eens tegenover de constant-dansende-pop-up.....je voerboilie's liggen stil of wieberen wat op en neer door de scheepvaart maar je pop-up danst constant op en neer. :roll:
Zal dit natuurlijk overkomen bij de karper?
Hij kan 2 dingen doen. Pakken of laten liggen. Aangezien karper best nieuwsgierig is zal tie het pakken om uit te testen wat het is(ze hebben nog steeds geen handjes) als het goed is hangt de vis dan al. rivierkarper aast 'aggresiever' dan een karper uit een put. rivierkarper komt in veel gevallen met een school aan op je voerplek, voedselnijd allereerst.
Nu de bevestiging of het inderdaad zal werken: rivier VS pop-up.
Ik heb hetzelfde ondervonden in mijn witvisperiode. Trok je je dobber iets op dan kreeg je tijdens het zakken van je dobber al een aanbeet. net zoals het feedervissen, verschoof je je korf een aantal decimeter dan kreeg je een tik terug op je top als reactie.
Die theorie gaat zeker op! Of dit zal werken bij (rivier)karper weet ik niet.....Kwestie van uitproberen lijkt me!
Ga je pop-up vissen dan vis je meestal langs de stenen kant aan de rivier. Jouw vraag hierover is dat je pop-up tussen de stenen wegzakt.
Dan denk ik weer: Hoe wilt Frankie dit oplossen met z'n lood? Dit zakt toch ook tussen de stenen? :roll: "
Áls je pop-up gaat vissen op de rivier dan zal ik de pop-up niet hoger uitloden dan 1cm boven de bodem......Zo danst ie minder "onnatuurlijk' lijkt me :wink:

Volgend jaar ga ik ook fanatieker beginnen met riviervissen, een pop-up gaat er zeker aan om onze vragen te bevestigen!

Groet'n Koen
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Mike Smit
Berichten: 176
Lid geworden op: 20-06-2002 02:00
Locatie: Twente

20-12-2004 14:24

Hallo,

Ik heb geen ervaring op een rivier, wel op kanalen.
Als ik hier dan lees dat er zo'n harde stroming staat, dat er twijfels bestaan of een popup niet tegen de bodem aan wordt gedrukt, dan lijkt mij dit hele andere koek dan op een kanaal.
Ik lees in deze topic al een paar keer dat een rivierkarper met zijn neus tegen de stroming in aast. Dan komt er bij mij deze vraag op: wanneer er een behoorlijke stroming staat hoe verplaatst de vis zich dan? Alleen stroomopwaarts? :o

groet Mike
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

20-12-2004 14:37

Mike,


Stroming valt reuze mee......50 gram blijft liggen, komt er een boot voorbij dan blijft 150 gram niet op z'n plek liggen.
Dat verschilt natuurlijk.
Hoe een karper zich verplaatst dat heeft ie zelf in de hand, mijn kanaal in kwestie is de stroming wisselend van welke kant ie komt.
Of een karper alleen een bepaalde richting opzwemt is niet het geval.
Dit is zowel bij kanaal als riviervis....
Zolang een vis voldoende water in z'n kieuwen krijgt zal tie niet moeilijk doen qua zwemrichting. Hierbij is wel een uitzondering: Als een vis geen water vanuit z'n bek kan krijgen wordt het een ander verhaal, karper en andere vissen zuigen constant water door de kieuwen.
Komt er water achterlangs de kieuwen in dan 'verdrinkt' ie.
Dat zijn volgens mij de enige uitzonderingen!

Groet'n Koen
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

20-12-2004 15:46

Alleen stroomopwaarts? Wat een kul. Dan zullen alle vissen nu in Basel zitten?

MVG

Klaas
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

20-12-2004 16:12

Interessante Topic! :P

Koen:

Ik zie nog steeds niet in waarom je rig in de kom anders is (moet zijn) dan op een recht stuk. Vind ik onzin! Ik vis altijd langere onderlijnen op het kanaal, vang er niet minder om hoor!

Frank,

Dat popups werken op de rivier in harde stroming (zeg maar summum van stromingvissen) kan ik je verzekeren, tot 10 cm boven de bodem, daarboven zijn we niet gegaan.

Klaas,

Ik ga nu iets zeggen wat u ongetwijfeld al weet; vissen azen vaak tegen de stroming in, omdat dit gewoon minder moeite kost. Ook kunnen ze nu gerichter aas opnemen. Dat ze alleen stroomopwaarts zwemmen is inderdaad kul.
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

20-12-2004 16:28

Hebben de heren er al eens over nagedacht dat hoe hard een rivier ook stroomt er vlak boven de bodem(ongeveer 10cm) de waterlaag stil staat?

Maw er is geen stroming vlak boven de bodem.

Val mij niet aan want ik heb het niet ontdekt.

Met nooit popup gebruikende groeten.