Sven,
Een natuurlijke voedingsreactie?
Hilco,
Maar houdt dit dan in dat ik het beste mijn haak-aas beter wel aan kan raken met mijn handen, en mijn 'freebees' niet?
Zelf testen in de praktijk geeft mij wel een heel ander beeld.
Een heldere sloot met een drietal karper.
Wanneer ik een flesje met flavour laat leeglopen in deze sloot zie ik geen reactie.
Een zwaar en een licht geflavourd-boilie voorzichtig in het water laten zakken, brengt ook
geen reactie.
Gooi ik een ongeflavourde boilie in het water (plop) daar reageert de vis gelijk op.
Geluid is voor mij een betere attractor, dan welke flavour dan ook.
Alleen maken sommige karpervissers zoveel geluid aan de waterkant, dat karpers doorhebben dat er vreemden in hun huis zijn.
Bij de 'Snowman-returns' gaat men met een boot het water op, er wordt een gecamoufleerde camera op de bodem geplaatst en er zijn mensen aanwezig aan de waterkant.
De karpers merken dit echt wel op, en passen hun gedrag aan.
Doet men dit vijf keer van te voren en geeft de vissen ook nog eens wat te vreten, dan zijn de vissen er al snel aangewend.
In de nacht en in de vroege morgen vangen ze een karper, wel op momenten dat het vaak heel stil is aan het water.
Of was de U-rig met de snowgirl verantwoordelijk?
Zelf maak ik op bepaalde wateren gewoon gebruik van de attractor geluid.
Een karper blijft een gewoonte-dier die men aan heel veel dingen kan laten wennen.
Daarom werkt het van te voren voeren ook zo goed.
1 boilie = plop
2 boilie = plop plop
Zelfs verschil in geluid kan een sessie doen falen of slagen.
Veel karpers zijn bekend met het fenomeen 'bollen storten', dat geeft een bepaald geluid.
Drie boilie's per keer,dus niet alles tegelijk, in het water gooien geeft weer een ander geluid.
En reken maar dat het karpers nieuwsgierig maakt.
Meerdemalen meegemaakt dat de hengel zowat meteen uit de steunen werd getrokken wanneer ik de eerste drie boilies in het water gooide.
Dat is pas attractie, voor mij dan hé.
met bollen-draaiende groet
HPE