100% vis-veilig inline loodsysteem, uitleg + foto's


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

16-03-2011 23:49

kevin rentzing schreef:dat zie ik als 100% veilig omdat de vis dan niet meer verstrikt kan raden en dat onderlijntje dat gaat er vanzelf weer uit als de wond zich hersteld.


Gaat dat er vanzelf weer uit? Verklaar je nader.

Kevin, ik vind je pleidooi voor visveilige systemen erg nobel maar in heel veel gevallen en dan al helemaal in de buurt van obstakels vind ik een haak zonder weerhaak een 1000x betere oplossing want geloof me, die haak met weerhaak gaat er echt niet uit zichzelf uit.

Of nog beter, niet op onverantwoorde stekken gaan vissen.

Verder is de hele discussie van vissen beschadigen doordat er geen tube oid wordt gebruikt natuurlijk bullshit. Penvissers vissen juist vaak tegen obstakels aan, denk je dat er dan niet veel kracht op de lijn (zonder enige vorm van bescherming) komt te staan?

Hebben penvissers over het algemeen meer last van ontschubde vissen? De tube die je koopt in de hengelsportwinkel heet niet voor niets antitangle tube, anders had het wel fishprotection tube geheten.

Er is niks mis met rekening houden met de veiligheid voor de vissen maar laten we nou toch niet doorslaan. Gezond verstand zal het altijd winnen van het meest visveilige systeem dat er te koop is.

Maarja, gezond verstand is niet te koop helaas...
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Boudewijn pilon
Berichten: 142
Lid geworden op: 25-10-2010 19:59
Locatie: hoorn

18-03-2011 07:42

maar zoals je zij dat je niet op on verantwoorde stekken moet vissen(dicht bij opstakels)
maar je kan toch op 20-40 meter afstand een stek maken en vervolgen kan je met een voerspoor die vist toch lokken. en dan hoef je niet met super dikke hoofdlijn vissen maar alleen uitkijken bij de dril. of ben ik nou gek :D
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

18-03-2011 07:47

Een dikke hoofdlijn is altijd wel prettig. Je weet nooit wat er kan gebeuren onder water, ik zou het in ieder geval zeker stellen. Voorzichtig drillen kan ook met een wat dikkere lijn, andersom is het lastiger..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Boudewijn pilon
Berichten: 142
Lid geworden op: 25-10-2010 19:59
Locatie: hoorn

18-03-2011 07:49

dat is waar een dikkere hooflijn ka geen kwaat maar je hoeft toch niet altijd bij opstakels te vissen geewoon een voer spoortje naar de stek vanaf het op stakel werkt bij mij prima
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

18-03-2011 08:13

In veel gevallen lukt dat ook wel.. Helemaal gelijk in.. Maar soms ook niet. MAar goed, die plekken vis ik meest met een pen, en dan zit je er toch wat directer op..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Boudewijn pilon
Berichten: 142
Lid geworden op: 25-10-2010 19:59
Locatie: hoorn

18-03-2011 11:03

maar het makkelijkste is om gewoon niet bij opstakels te vissen of gewoon op een opstakel vrij water.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

18-03-2011 11:30

Meestal wel.. Maar goed, dit kan uitmonden in een welles-nietes verhaal, en ik hou ook niet altijd van makkelijk doen ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

18-03-2011 12:12

Boudewijn pilon schreef:maar het makkelijkste is om gewoon niet bij opstakels te vissen of gewoon op een opstakel vrij water.


Je kan makkelijk op een water vissen met obstakels. Je moet dan wel weten wat je doet.
Maar het is inderdaad het makkelijkste Boudewijn,zeker als je op een water vist met obstakels en er zijn vrije stukken bij. Dan lijkt het me een vrij logiesche keuze om de vrije stukken te bevissen.

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.
Maar soms zijn er geen keuze's en dan is tijd erin steken over de aanpak belangrijker dan de aantal uren vissen zonder aanpak.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

18-03-2011 14:08

Dag Eus,

Toch denk ik wel dat er een kern van waarheid zit in de "fishprotection tube". Uit eigen ervaring gemerkt trouwens. Ik heb langere tijd gevist met enkel een inline loodje op een nylon lijn. Gebruikte lijn was 40/00. Helaas is er in die periode toch een enkele keer een schubje gesneuveld tijdens de dril. Persoonlijk gebruik ik sinds die periode telkens iets van een leader/tube.
Vooral vanuit de boot op diep water en over langere afstand heb je denk ik meer kans op "ontschubbing" omdat de lijn dan vaker langs de flank lijkt te schuren.
Penvissen gebeurt in de meeste gevallen denk ik op redelijk ondiep water en behoorlijk onder de top waardoor de lijn minder langs de flanken schuurt.
Ik weet het ook niet precies, maar ik kies veiligheidshalve toch liever voor een leader/tube...

Groeten Bart
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

20-03-2011 22:18

Bart,

Begrijp me niet verkeerd, als het even kan gebruik ik ook iets om de vis te beschermen, alleen als de situatie er echt om zou vragen zou ik niet twijfelen met een naakte nylon lijn te vissen.

Persoonlijk heb ik nog nooit een vis beschadigd met een nylon hoofdlijn en ik heb vroeger toch behoorlijk veel met de pen en korst/kattebrokken gevist.

Ik vind alleen dat er de laatste tijd zo op visveiligheid wordt gehamerd dat het gewoon krampachtig begint te worden. Velen hebben jaren lang op deze manier gevist zonder noemenswaardige problemen maar nu ineens lijkt het wel heiligschennis of iets dergelijks.

Als je zoveel gewetensbezwaren hebt moet je een andere hobby gaan zoeken vind ik.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

20-03-2011 22:36

Dat is totaal mijn idee erover.

Als er niet met vis''veilige'' systemen gevist word ben je de BOE man.
Laatste 2 jaar een explosieve groei over de vis veiligheid. Terwijl men ervoor gewoon lekker kon vissen zonder schuin aangekeken te worden,moet je nu eens je systeem ophalen met een normale Inliner of safety en er staat iemand bij. Of zonder een tube of dergelijke,dan zit je zowat in die gene zijn gedachte in een dodemans stoel.

Enige wat ik dan kan doen,is hard lachen.

Uiteraard gebruik ik zo nu en dan ''DE'' veilige systemen,maar soms zijn die niet mogelijk om te gebruiken kwa omstandigheden.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

21-03-2011 06:33

Leen

Wat jij zegt is wel logisch. Een paar jaar geleden dachten we ook dat we met zijn allen visveilig bezig waren als we een inlinetje gebruikten. Echter de inzichten zijn veranderd op dat gebied. De reactie van: eerst was dit toch ook geen probleem? Is te vergelijken met de discussie over de onthaakmat enkele jaren geleden...
Plaats reactie