Lengte onderlijn


Plaats reactie
Edwin Otte
Berichten: 598
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: HOES
Contacteer:

16-04-2002 18:57

hpe,

die stoffen worden toch geproefd door de karper en niet geroken, of heb ik dat verkeerd?

Groeten edwin.
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

27-04-2002 00:43

Roogier

Wat jij zegt klopt weldegelijk. Een goede scherpe haak prikt zich al bij een loodgewicht van 90 gr en door de aanslag zet je de haak goed vast. Over de lengte van de ondelijn zijn heel veel verschillende meningen. Wat ik zelf doe is het volgende. Op een weinig bevist water vis ik met een onderlijn van 20 tot 25 cm. Waarom, de vis heeft nog geen ervaringen met onderlijnen e.d. Op een druk bevist water vis ik met onderlijnen vanaf 10 cm. Dit heeft maar 1 reden, voordat de vis in de gaten krijgt dat er iets niet pluis is dan heeft de haak al geprikt. Logisch natuurlijk, hoe korter de onderlijn hoe eerder de haak prikt.

Maargoed een onderlijn maak je niet met alleen de lengte, het gaat om het totale aspect, lengte ondelijn, haakmaat, lengte hair, enz. Als je dat elke keer op een juiste wijze weet te combineren maakt lengte niet meer uit. Ik ken mensen die vissen alleen maar met onderlijnen van minimaal 25 cm en haken de vissen echt perfect, ik ken ook weer mensen die vissen alleen maar met onderlijnen van maximaal 15 cm en haken de vissen ook perfect. Ik ben wel van mening dat wanneer je alleen maar met 15 cm gaat vissen op een weing bevist water dat er eerder dressuur gaat heersen.

Bart
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

27-04-2002 10:52

Bart, andersom geredeneerd zou het kunnen betekenen dat de onderlijnlengte en materiaal helemaal niks uitmaakt.
Los van de scherpte en kwaliteit van de haak.
Het is veel eerder de plaats, en dat ook nog eens los van het aas, waar je de onderlijn neerlegt of redeneer ik verkeert om?
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Roy Spoelstra
Berichten: 243
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

27-04-2002 19:34

Er zijn volgens mij slechts enkele situatie`s waarin de gebruikte rig echt veel uitmaakt.Een simpel onerlijntje eventueel met een LA doet het in 90% van de gevallen erg goed.De plaats van inhaking in de bek bepaalt voor mij meestal de lengte.Zit de achterin ga ik korter en zit die voorin is de lengte volgens mij optimaal.Zit de haak te ver voorin (op het randje)dan ga ik wat langer.Aangezien ik meestal voorvoer heb ik normaal weinig last van rigdressuur.Ga ik echter instant aan de gang op een dressuurwater dan wil ik nog weleens een andere rig toepassen.Hetzelfde geld als ik de vis op de stek heb maar de aanbeten blijven uit en als ik last heb van rare rukjes zonder run.Toch kun je met een goed alternatief soms goed scoren als er veel met dezelfde montage wordt gevist.
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

28-04-2002 00:48

Nee Douwe dat redeneer je helemaal goed.

Het allereerste en belangrijkste is je stekkeuze en aas. Als je daarnaast ook nog een goed werkende onderlijn hebt, nou dan kan het toch bijna niet meer mis gaan. En trouwens ik vind dat er vaak toch al veel te moeilijk gedaan wordt over onderlijnen. En waarom moeilijk doen als het vaak veel makkelijker kan? Als je de juiste stek hebt gekozen en je vist er met een goed aas dan volstaat een simpele LA van welke lengte dan ook (meestal) prima.

Bart
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

28-04-2002 13:56

Het aas bepaald mede de onderlijn-lengte.

Op een zandbodem op een helder Frans water vis ik wel eens met 5cm onderlijn, omdat het aas, in dit geval een kreeftje niet te hoog in het water mag staan(on-natuurlijk).
Een kreeftje met een stukje piepschuim op de rug gebonden is een killer op vooral die wateren waar men veel last heeft van diezelfde kreeften.
De karper vreet zich vol aan kreeften wanneer deze onze boilies opvreten.

Spotieve groeten Henk
ps, let op, je vist wel met levend aas en dat valt weer onder een andere categorie.
Je riskeert een flinke boete wanneer je niet in bezit bent van de juiste stempels.
Aart weet er veel meer van, denk ik?
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

04-05-2002 20:19

Hoe langer ik op karper vis hoe meer ik de indruk krijg dat de lengte van de onderlijn het verschil maakt tussen vangen en blanken.
Wat heeft het voor nut om je onderlijn 40cm lang te maken als je je bedenkt hoe weinig vrijheid een stiffrig van 10 cm een vis geeft.
Toch wordt op allebei(en vaak naast elkaar) vis gevangen.
Als ik een vis vang op een onderlijn van 20cm had ik diezelfde vis dan ook gevangen op een onderlijn van 15cm of juist 35cm?
Ik ben geneigd om te denken van wel.
Wat als diezelfde onderlijn nou eens van 30/00 nylon was ipv silkworm, zou dat verschil hebben gemaakt?
Opnieuw, ik denk het niet.
Met de komst van stiffrigs is voor mij wel een beetje bewezen dat de karpers het niet zo nauw nemen met onze presentaties als zo vaak wordt beweerd.
Ik denk dat de lengte van de onderlijn moet worden aangepast aan de bodemgesteldheid, verder niet.
Het is het beste om met een lengte te vissen waar jij het meeste vertrouwen in hebt, zonder vertrouwen wordt het niets.....
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

04-05-2002 20:20

Ik bedoelde in de eerste regel minder ipv meer.
sorry
bart joosen
Berichten: 83
Lid geworden op: 18-08-2002 02:00
Locatie: Brecht (Belgie)

18-08-2002 19:15

Nu we het toch over de lengte hebben, hoe lang moet de hair zijn?
Bob Smit
Berichten: 133
Lid geworden op: 25-03-2002 01:00
Locatie: enschede

18-08-2002 20:11

Ligt natuurlijk aan de maat van je haak en de maat van je boilie...
BV: Als je met grote boilies en kleine haken vist, moet de afstand tussen haak en boilie groter zijn dan wanneer je met grote haken en grote boilies vist.

Gr Bob
Gebruikersavatar
Michel vd Bovenkamp
Berichten: 122
Lid geworden op: 08-11-2002 01:00
Locatie: spijkenisse

09-11-2002 15:05

Michel says:

Wow er zijn wel heel veel visies op de lengte van de onderlijn. Ik vind als je de dresseur wilt doorbreken dat je dan met een extreem lange of een extreem korte onderlijn moet vissen. Het beste is dit gewoon zelf te testen. Gewoon een hele lange en een hele korte gebruiken. Het resultaat zie je vanzelf wel. Normaal vis ik +- met 15-20 cm onderlijn. Je zou het een keer kunnen proberen met misschien 10 cm of juist 40 cm. Zelf houd ik het altijd zo standaard mogelijk..
succes
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

09-11-2002 15:21

Michel,

Ik houd m,n onderlijnen altijd zo simpel mogelijk, maar ik pas de lengte aan naar de
omstandigheden.
Dit jaar heb ik op een bepaald water met zeer
korte gevlochten onderlijnen gevist, terwijl
iedereen met 25 a 30cm zat te vissen, ik had
met m,n korte onderlijnen meer succes, maar ik heb het ook weleens anders mee gemaakt dat
een lange onderlijn goed scoorde!
Dus mijn mening pas de lengte gewoon aan naar de omstandigheden, maar hou het simpel!

gr. Benny
Plaats reactie